2 PZL, 3 Air Tractors και 2 ελικόπτερα, στις «μάχες» των πυρκαγιών στην Περιφέρεια ΑΜΘ

Αφιέρωμα της «Θ» στους «ηρωικούς» πιλότους μας 

Κ. Βενετίδης: «Σηκώνονται με τον πρώτο καπνό»

Αλ. Βαμβακερός: «Ιδιαίτερα επικίνδυνο το επάγγελμα»

Επτά συνολικά (4 στην Αλεξανδρούπολη και 3 στην Χρυσούπολη) εναέρια πυροσβεστικά μέσα, διαθέτει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τα οποία συνδράμουν με ιδιαίτερη επιτυχία στην κατάσβεση πυρκαγιών και – σε συνδυασμό με τις επίγειες δυνάμεις της πυροσβεστικής υπηρεσίας – αποσοβούν τους κινδύνους της εξάπλωσης δασικών πυρκαγιών σε δύσβατα (και όχι μόνον) σημεία. Μοναδική εξαίρεση, η πυρκαγιά στο Φαλακρό, που «κατακαίει» επί μέρες μεγάλες εκτάσεις. Για όλα τα παραπάνω μίλησε στην –«Θ» ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας της ΠΑΜΘ κ. Κωνταντίνος Βενετίδης.

Πόσο επικίνδυνο όμως είναι το επάγγελμα του πιλότου και ιδιαίτερα του χειριστή που καλείται να περάσει και να ρίξει νερό λίγα μέτρα πάνω από μια πυρκαγιά που μαίνεται; Τι χρειάζεται να διαθέτει ένας χειριστής;

Η «Θ» σε μια προσπάθεια να προβάλει και να συγχαρεί τους γενναίους πιλότους όλων των εναέριων μέσων (και όχι μόνον των πυροσβεστικών που αυτήν την περίοδο ρίχνονται στην «μάχη» των πυρκαγιών) συνομίλησε με τον πρώην Αξιωματικό Αεροπορίας Στρατού (χειριστής ελικοπτέρου) και γνωστό συμπολίτη μας κ. Αλέξανδρο Βαμβακερό.

«4 ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ 3 ΣΤΗΝ ΧΡΥΣΟΥΠΟΛΗ, ΤΑ ΕΝΑΕΡΙΑ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΑΜΘ – ΣΗΚΩΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΚΑΠΝΟ»

Πιο αναλυτικά ο κ. Βενετίδης, εξήγησε στην «Θ» ότι «από τον Ιανουάριο ακόμη που ήρθε εδώ ο Υφυπουργός της Πολιτικής Προστασίας κ. Τουρνάς, κάναμε μια πρώτη σύσκεψη – παρουσία του Περιφερειάρχη – και είδαμε και τα στελέχη της Πυροσβετικής. Σε αυτήν την πρώτη κουβέντα που κάναμε για τον σχεδιασμό της αντιπυρικής περιόδου, θέσαμε το θέμα ότι θα πρέπει να έχουμε έγκαιρα και περισσότερα (φέτος) εναέρια μέσα. Αυτό συνέβη. Υπάρχουν 4 στο αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης (3 air tractors και 1 ελικόπτερο) και 3 στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης (2 PZL και 1 ελικόπτερο). Αυτά όχι μόνον βρίσκονται εδώ και είναι περισσότερα από κάθε άλλη φορά, αλλά ζητήσαμε φέτος να σηκώνονται αμέσως, με το που εμφανίζεται καπνός (χωρίς πολλές φορές να υπάρχει μεγάλη ένταση φωτιάς). Και αυτά που ζητήσαμε μέχρι τώρα, γίνονται και ευχαριστούμε πολύ τους ανθρώπους αυτούς και όλη την Πυροσβεστική και τον Υπουργό. Σηκώνονται αμέσως, με τον πρώτο καπνό και μας έχουν βγάλει ασπροπρόσωπους. Είδατε ότι δεν είχαμε καμία φωτιά που να διαρκέσει πάνω από 10 ώρες ή μια μέρα ολόκληρη, εκτός από την περίπτωση του Φαλακρού. Αλλά στο Φαλακρό είναι αλπική η ζώνη, είναι πολύ ψηλά. Το σημείο πήρε φωτιά από κεραυνό και στην αρχή δεν μπόρεσαν να δουλέψουν τα επίγεια μέσα, καθώς το σημείο είναι μη προσπελάσιμο. Από την δεύτερη μέρα ξεκίνησαν τα εναέρια μέσα. Δεν μπορώ να γνωρίζω όμως λεπτομέρειες για τους λόγους που παραμένει. Μιλούσαμε και με τον Αντιπεριφερειάρχη αλλά και ο Περιφερειάρχης μιλούσε με τον Διοικητή της Πυροσβεστικής και αν δεν κάνω λάθος προχθές ήρθαν και διάφορα εναέρια μέσα (Canadair) και από την Θεσσαλονίκη – που εμείς δεν έχουμε – για να βοηθήσουν στην κατάσβεση.  Και οι πυροσβέστες μας είναι πολύ γρήγοροι φέτος, γιατί είναι σε διασπορά, περιπολούν κλπ. Φέτος είχαμε αρκετές μέρες υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς (3 και 4), ενώ ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τέτοιους δείκτες στην Θράκη, ούτε τόσο υψηλές θερμοκρασίες. Είναι πρωτόγνωρο το φαινόμενο αυτό. Μάλιστα η Πυροσβεστική, σε περιόδους που είχαμε δείκτη 4 σε όλη την Θράκη, ενισχύθηκε με κάποια πυροσβεστικά οχήματα και από την Κεντρική Μακεδονία. Αυτό βοηθούσε και στην περιπολία αλλά και στην πιο εύκολη μετάβαση στα σημεία. Και βέβαια, όπου ζητήθηκε είτε η συνδρομή των Δήμων είτε η συνδρομή της ΠΑΜΘ, υπήρχε με κάποια μηχανήματα από το Μητρώο Μηχανημάτων που έχουμε.  Θα ήθελα επίσης να τονίσω ότι ο Στρατός ούτως ή άλλως πάντα βοηθούσε στην κατάσβεση της φωτιάς, αλλά ιδιαίτερα φέτος, υπάρχει Μνημόνιο Συνεργασίας (Στρατού – Πυροσβεστικής) και μάλιστα υπάρχει και ειδική ομάδα που ασχολείται πάρα πολύ με το κομμάτι αυτό και συνδράμει στο έργο, ειδικά με μηχανήματα έργου. Επειδή ο Στρατός έχει οργανωμένη δομή, ιδιαίτερα στην Θράκη μας που έχουμε αρκετό Στρατό και πολλά Στρατόπεδα,  το μνημόνιο συνεργασίας (που υπεγράφη στην Αλεξανδρούπολη, παρουσία Δένδια και Κικίλια) είναι πολύ σημαντικό. Μάλιστα, τους Αντιπεριφερειάρχες Πολιτικής Προστασίας και τα υπηρεσιακά στελέχη, μας κάλεσαν και στο Πεντάγωνο πριν ξεκινήσει η αντιπυρική περίοδος για αυτά τα θέματα και για την συμβολή του Στρατού. Ο Στρατός συμβάλλει τα μέγιστα και εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω και το Δ΄Σώμα Στρατού και ιδιαίτερα τον Στρατηγό Διοικητή του «Σώματος» ο οποίος μπορώ να πω ότι σε κάθε φωτιά είναι και ο ίδιος παρών. Και αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό».

 «ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ – Ο ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟ – ΚΑΛΕΣ ΠΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΛΕΣ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΕΙΣ»

Από την πλευρά του ο κ. Βαμβακερός, αναφέρθηκε στους «ηρωικούς» χειριστές των εναέριων μέσων, έχοντας και ο ίδιος πολύχρονη εμπειρία ως αξιωματικός της αεροπορίας στρατού:  «είναι ένα επικίνδυνο επάγγελμα αφού βρίσκεσαι στον αέρα, υπάρχουν κινητήρες και αν συμβεί ο,τιδήποτε θα είσαι αναγκασμένος να κάνεις μια διαδικασία για να μπορέσεις να προσγειώσεις το ελικόπτερο με ασφάλεια για να σωθείς εσύ και να σώσεις και τους επιβαίνοντες. Πολλές φορές τα ελικόπτερα έχουν επιτελείς, πολιτικό προσωπικό, ασθενείς, στρατιώτες κλπ. Ο χειριστής εκπαιδεύεται ώστε όταν γίνει κάτι με κατάλληλους χειρισμούς να κατεβάσει το ελικόπτερο με ασφάλεια για να σωθεί ο ίδιος αλλά και οι άλλοι επιβαίνοντες. Το επάγγελμα είναι όντως επικίνδυνο. Ο χειριστής πρέπει να είναι επαγγελματίας. Να αφήνει τα πάντα πίσω του, όταν ανεβαίνει στο ελικόπτερο. Όταν πετάμε, κοιτούμε μόνον την πτήση. Ο επαγγελματισμός είναι το βασικότερο. Να πετάς σύμφωνα με τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας. Εγώ θέλω να πω στους πιλότους μας, καλές πτήσεις και καλές προσγειώσεις. Να προσέχουν και να μην υπερβάλλουν ευατόν αλλά και των δυνατοτήτων του μέσου (ελικόπτερου, αεροπλάνου). Πρόσφατα είχαμε ένα αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας που χτύπησε σε ένα πεύκο, ενώ πέρσι ένα πυροσβεστικό χτύπησε και σκοτώθηκαν οι χειριστές. Και δυστυχώς η Πολεμική Αεροπορία έχει πληρώσει πάρα πολύ το τίμημα της αεροπυρόσβεσης από χειριστές που – δυστυχώς – βρήκαν τραγικό θάνατο».