«Βρίθει» από αρχαιολογικούς «θησαυρούς» ο Νομός Ξάνθης, αλλά προβάλλεται αρκούντος ;

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Με αφορμή τα 20α «γενέθλια» του Αρχαιολογικού Μουσείου Αβδήρων

Το «ταξίδι» στον χρόνο, η επισκεψιμότητα η προώθηση του «πλούτου» που μπορεί να γίνει «brand» για τον τόπο μας

Κ. Καλλιντζή και Αθ. Τσώνης μιλούν στην «Θ»

 

Για τους αρχαιολογικούς «θησαυρούς» της περιοχής μας, την επισκεψιμότητα των σημείων «ενδιαφέροντος» από όπου μπορεί να κάνει κάποιος ένα μοναδικό «ταξίδι» στον χρόνο, γυρνώντας πίσω στον….7ο αιώνα Π.Χ, αλλά και για την προβολή του τεράστιου αυτού «πλούτου» αρχαίων ευρημάτων, μίλησαν στην Θ» η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ξάνθης κ. Κωνσταντίνα Καλλιντζή καθώς και ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Αθανάσιος Τσώνης, με αφορμή τα 20ά «γενέθλια» του Αρχαιολογικού Μουσείου Αβδήρων.

 

«ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΒΙΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΤΑΦΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΩΝ ΑΒΔΗΡΩΝ»

Ειδικότερα η κ. Καλλιντζή εξήγησε ότι ««στην Θράκη όπως γνωρίζετε,  υπάρχουν αρκετά αρχαιολογικά μουσεία. Υπάρχει το μουσείο της Σαμοθράκης, της Αλεξανδρούπολης, του Διδυμοτείχου, της Κομοτηνής (που ήταν και το  πρώτο μουσείο της ενιαίας Θράκης). Το Μουσείο Αβδήρων κατασκευάστηκε με σκοπό να «στεγάσει» αρχαία που προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από τον Αρχαιολογικό Χώρο Αβδήρων. Δηλαδή από την αρχαία πόλη, τα νεκροταφεία της και τον βυζαντινό οικισμό που την διαδέχθηκε, το Πολύστυλον.
Ο λόγος που έγινε αυτό ήταν ότι όταν είχαν ξεκινήσει οι διοικητικές διαδικασίες για το Μουσείο – αυτό έγινε στην δεκαετία του 1970 – η Εφορεία Αρχαιοτήτων ήταν ενιαία. Περιλάμβανε και τους τρεις νομούς της Θράκης. Είχε έδρα την Κομοτηνή και κεντρικό μουσείο αυτό της Κομοτηνής. Επομένως δεν είχε προβλεφθεί να τοποθετηθούν ευρήματα από άλλες περιοχές.
Έτσι το Μουσείο Αβδήρων υποστηρίζει τον Αρχαιολογικό Χώρο των Αβδήρων και τα αντικείμενα που περιλαμβάνει καλύπτουν τις θεματικές ενότητες του δημόσιου βίου, του ιδιωτικού βίου και των ταφικών εθίμων».

 

«ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ, ΑΠΟ ΤΟΝ 7Ο ΑΙΩΝΑ Π.Χ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ 14Ο ΑΙΩΝΑ Μ.Χ»

«Ο επισκέπτης μπορεί να δει θέματα της διοίκησης, όπως οι νόμοι, η νομισματοκοπία, οι επιγραφές θρησκείας, τα σταθμεία και τα σφραγίσματα κρατικά, κάποια όπλα κλπ, ενώ για τον ιδιωτικό χώρο μπορεί να δει θέματα αρχιτεκτονικής, διάφορα επαγγέλματα, την οικιακή ζωή, τις δραστηριότητες που γίνονταν μέσα στο σπίτι, τον καλλωπισμό των γυναικών, την ζωή των παιδιών κλπ.
Βέβαια, σε μια δεύτερη «ανάγνωση» μπορεί να δει κανείς αντικείμενα που χρονολογούνται από τον 7ο αιώνα Π.Χ όταν άρχισαν να έρχονται οι πρώτοι άποικοι, μέχρι τον 14ο αιώνα Μ. Χ, όταν διαλύθηκε το βυζαντινό Πολύστυλο.
Επίσης σε μια τρίτη «ανάγνωση» μπορεί να δει κανείς αντικείμενα από διάφορες πόλεις και αρχαιολογικούς χώρους του Αιγαίου Πελάγους. Γυρίζοντας προς τα Βόρεια, φτάνουμε  μέχρι τον Εύξεινο Πόντο και βλέπουμε τις σχέσεις και τον προσανατολισμό που είχε η αποικία των Αβδήρων. Ο  προσανατολισμός, περισσότερο, είναι προς την Ιωνία παρά προς την Αθήνα» επισήμανε επίσης η ίδια.

«ΓΝΩΣΤΟΙ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΘΗΣΑΥΡΟΙ – ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΜΕ ΚΑΘΕ ΔΥΝΑΤΟ ΤΡΟΠΟ ΚΑΙ ΜΕΣΟΝ»

Αναφορικά με την γνώση αυτών των «θησαυρών» από το κοινό, η κ. Καλλιντζή υπογραμμίζει ότι «είναι γνωστοί γιατί προβάλλονται με κάθε δυνατό τρόπο και μέσον και συγκεκριμένα μέσω των ημερολογίων που εκδίδει κάθε χρόνο η Εφορεία Αρχαιοτήτων, μέσω διαλέξεων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και διαφόρου τύπου εκδηλώσεων που καλύπτουν όλη την διάρκεια του έτους. Ο κόσμος έχει την δυνατότητα να τους δει και να τους γνωρίσει. Όμως οι επισκέπτες των Αβδήρων μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες. Σε αυτούς που φτάνουν μια φορά στα Άβδηρα, μέσω τουριστικών διαδρομών και στο κοινό της περιοχής. Η κάθε μια ομάδα από αυτές, έχει διαφορετικές ανάγκες. Οι μεν τουρίστες θέλουν να δουν και να κατανοήσουν τον χώρο και ένα μουσείο και να φύγουν ικανοποιημένοι, οι δε άλλοι που πηγαίνουν και ξαναπηγαίνουν, προφανώς δεν μπορούν να βλέπουν το ίδιο πράγμα. Ωστόσο, επειδή υπάρχει ακριβώς το ίδιο πράγμα, θα πρέπει να τους το δώσεις με διαφορετικούς τρόπους, για να το καταλάβουν και να το «διαβάσουν». Για τον σκοπό αυτό, έχουμε κάνει πάρα πολλά φυλλάδια και οδηγούς, κάποια από τα οποία είναι μεταφρασμένα σε ξένες γλώσσες. Στα αγγλικά, στα ισπανικά, στα βουλγαρικά, ενώ έχουμε ζητήσει αν θα μπορούσαν να μεταφραστούν στα τουρκικά και στα ρωσικά. Τα βουλγαρικά έχουν γίνει μέσω του ΔΠΘ (τα είχε μεταφράσει η κ. Μάρκου).

«ΣΤΟΥΣ 8000 ΟΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΑ ΔΥΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ – ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΡΟΕΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, ΟΙ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ»

Κλείνοντας η κ. Καλλιντζή σημείωσε ότι «δεν θα έλεγα ότι ολοένα και αυξάνονται οι επισκέπτες. Το Μουσείο Αβδήρων, τους περισσότερους επισκέπτες (πάνω από 14.000 τον χρόνο) τους είχε το 2007 εάν δεν με «απατά» η μνήμη μου. Από εκεί και πέρα τόσο λόγο της οικονομικής κρίσης όσο και άλλων παραγόντων, η επισκεψιμότητα έχει μειωθεί αρκετά. Τα δύο τελευταία χρόνια (2018 – 2019) κυμαίνεται γύρω στους 8000. Εδώ βέβαια θα ήθελα να τονίσω ότι η επισκεψιμότητα ενός χώρου, δεν έχει να κάνει μόνο με το τι δίνει και τι προσφέρει μια αρχαιολογική υπηρεσία και το μουσείο αλλά και το τι επιστρέφει η τοπική κοινωνία. Δηλαδή, κατά την γνώμη μου, οι τουριστικές επιχειρήσεις (είτε είναι ξενοδοχειακές μονάδες, είτε χώροι εστίασης, είτε άλλα μουσεία της περιοχής, είτε η ίδια η περιφέρεια ή οι δήμοι κλπ) θα πρέπει να στέλνουν «ροές» επισκεπτών προς το Αρχαιολογικό Μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο αλλά και προς τους άλλους αρχαιολογικούς χώρους της Ξάνθης που είναι το Πόρτο – Λάγος, ο Μακεδονικός Τάφος Σταυρούπολης – Κομνηνών και βέβαια το Φρούριο της Καλύβας. Θα πρέπει δηλαδή να τους «συστήνουν». Για τον λόγο αυτό, είχαμε στείλει παλαιότερα όλα τα φυλλάδιά μας, σε όλα τα ξενοδοχεία και σε κάποιους χώρους εστίασης της περιοχής».

 

«ΑΥΞΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΧΡΟΝΙΕΣ»

Από την πλευρά του ο κ. Τσώνης ανέφερε ότι «έχουμε φοβερή αύξηση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Η περιφέρειά μας σε κάθε έκθεση που συμμετέχει προβάλλει όλους τους αρχαιολογικούς και πολιτιστικούς θησαυρούς της περιοχές και βέβαια αποκορύφωμα θα είναι το «Via Egnatia».
Όταν θα γίνει αυτό το έργο θα είναι κάτι το φοβερό γιατί απο μόνο του είναι ένα τουριστικό προϊόν και brand. Θα μέσω μιας εφαρμογής – γιατί πλέον αξιοποιούμε όλες τις νέες τεχνολογίες – και ο επισκέπτης, καθώς διέρχεται την Εγνατία Οδό (που καλύπτει ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος της περιφέρειάς μας) θα μπορεί ουσιαστικά να εντοπίζει αυτούς τους χώρους, να «κλικάρει» και να αντλεί στοιχεία, λεπτομέρειες, τις οποίες μπορεί να αξιοποιήσει κατάλληλα. Είναι πολύ σημαντικό να γίνουν ουσιαστικά όλα αυτά ένα μεγάλο brand, διότι μέχρι τώρα λειτουργούμε ανεξάρτητα. Ενώ αυτό θα γίνει ένα τουριστικό προϊόν, σε συνέργεια πάντα και με γειτονικές περιφέρειες, που είναι εξίσου σημαντικό, διότι η ιστορία και η αρχαιολογία δεν έχουν σύνορα. Δηλαδή μια πολιτιστική και μια αρχαιολογική διαδρομή, μπορεί να ξεκινά απο την Κεντρική Μακεδονία, να καταλήγει στην Ανατολική Μακεδονία και να έρχεται μέχρι την Θράκη».

 

«ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΑΒΔΗΡΑ, ΣΤΟ ΝΕΟ ΜΑΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ – ΤΥΧΕΡΗ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΕΤΟΙΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ»

Αναφορικά με την Ξάνθη και τα Αρχαία Άβδηρα, ο κ. Τσώνης υπογράμμισε οτι «ήδη υπάρχει σε φυλλάδια της περιφέρειας η περιοχή και πηγαίνουμε στις εκθέσεις και ήδη κανονίζουμε στο νέο μας τουριστικό πρόγραμμα, να γίνουν φωτογραφήσεις, παραγωγή βίντεο κλπ, ώστε να έχουμε πιο ανανεωμένο υλικό, γιατί το υλικό που έχουμε σήμερα είναι παρωχημένο. Είναι παλιό. Οπότε μέσα στο νέο και στο ΕΣΠΑ που ουσιαστικά ενταχθήκαμε, ένα νέο κομμάτι είναι να γίνει και νέα αποτύπωση των περιοχών αυτών για να προβληθούν με νέες φωτογραφίες και βίντεο εξελιγμένα. Αύξηση έχουμε και στο κομμάτι της Ξάνθης, Σύμφωνα με τα στατιστικά που πήρα την περασμένη εβδομάδα, παρατηρούμε αύξηση των επισκέψεων στα μουσεία μας. Σίγουρα, είναι πολύ τυχερή η περιφέρειά μας, που κρύβει τέτοιους «θησαυρούς» σε κάθε της πιθαμή. Έχουμε μεγάλο αρχαιολογικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης».