Δημ. Παπαστεργίου: ΝΑΙ στους ιδιώτες- εργολάβους ΝΑΙ στη τροπολογία Θεοδωρικάκου

Ο Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ αποκλειστικά στην «Θ»
«Πρέπει να ξεκολλήσουμε από ιδεοληψίες– Ο,τι καλύτερο μετά τον κακό νόμο της απλής αναλογικής, οι πρωτοβουλίες του ΥΠΕΣ» σημειώνει ο ίδιος

Θεωρείται –και είναι- ο πιο επιτυχημένος Δήμαρχος της Ελλάδας, σε ότι αφορά την καινοτομία και την χρηστικότητα των έργων που υλοποιεί και που κατατάσσουν τον Δήμο του στην «κορυφή». Δικαίως επιλέχθηκε και από τους συναδέλφους του, να τους εκπροσωπήσει από τη θέση του προέδρου στο κεντρικό όργανο των Δήμων της χώρας ΚΕΔΕ!
Ο Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Δημήτριος Παπαστεργίου, ανοίγει σήμερα τα «χαρτιά» του και μιλάει αποκλειστικά στη «Θ».
Για την «ατζέντα» που θα τεθεί στην προσεχή συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για τους εργολάβους και τους ιδιώτες που «μπαίνουν» πλέον στους δήμους, αλλά και για τις τροπολογίες του κ. Θεοδωρικάκου, που «έλυσαν τα χέρια» των δημάρχων, ύστερα από την «ακυβερνησία» που προκάλεσε η απλή αναλογική. Ο κ. Δημήτρης Παπαστεργίου σημείωσε με έμφαση ότι «τα καλύτερα είναι μπροστά μας, αρκεί να καθίσουμε με προσοχή – και με αγάπη για την αυτοδιοίκηση – και να επανασχεδιάσουμε ένα καινούριο, πιο σύγχρονο, πιο αποκεντρωμένο και πιο γρήγορο για τον δημότη, κράτος».

«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΟΥΜΕΝΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»

Ειδικότερα ο κ. Παπαστεργίου αναφέρει στην «Θ» ότι «τα πράγματα είναι ξεκάθαρα νομίζω για το τι πρέπει να συζητήσουμε. Υπάρχουν τα προβλήματα των δήμων αλλά υπάρχουν και λίγο πιο μεγάλα και οραματικά. Πρέπει να τα δούμε και τα δύο αφού και τα δύο, προφανώς και απασχολούν την αυτοδιοίκηση και θα μεταφερθούν στον Πρωθυπουργό. Το πρώτο είναι τα νέα αναπτυξιακά εργαλεία που θα βοηθήσουν τους δήμους, να ξεκινήσουν τα έργα που έχουν προγραμματίσει την επόμενη ημέρα (και μιλάμε για την μετεξέλιξη του «ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ» αλλά και την παρουσία των δήμων, διακριτά, στο νέο ΕΣΠΑ και το να ορίζουν μόνοι τους οι δήμοι τα έργα που αφορούν σε επεμβάσεις τοπικού χαρακτήρα). Προφανώς για τα υπόλοιπα, μεγαλύτερα, περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά θα πρέπει να έχει τον χώρο και τον ρόλο του, ο δεύτερος βαθμός αυτοδιοίκησης. Το δεύτερο κομμάτι, αφορά σε πράγματα που πρέπει να δούμε «αύριο» το πρωί, δηλαδή αρμοδιότητες, την νέα επιτροπή που έχει συσταθεί από το ΥΠ.ΕΣ και μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα καταλήξει σε αρμοδιότητες και στην αναδιάρθρωση του κράτους προκειμένου να γίνει ένα σύγχρονο, γρήγορο και ισχυρό κράτος, με μια σύγχρονη, γρήγορη και ισχυρή αυτοδιοίκηση. Τρίτο κομμάτι είναι το προσφυγικό. Δεν μπορούμε να μην συζητήσουμε για το προσφυγικό και το πώς πραγματικά μπορούμε να βοηθήσουμε σε αυτήν την «σκοπιά». Γενικώς πρέπει να συζητήσουμε για την επόμενη ημέρα στην Ελλάδα. Μια αποκεντρωμένη Ελλάδα, με μια ανεξάρτητη και αυτοδιοικούμενη αυτοδιοίκηση, γιατί – ας μην βαυκαλιζόμαστε- σήμερα η αυτοδιοίκηση ως προς το πρώτο «συστατικό» της λέξης (το «αυτό») δεν είναι και τόσο…αυτοδιοίκητη».

«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΚΟΛΛΗΣΟΥΜΕ ΑΠΟ ΙΔΕΟΛΗΨΙΕΣ ΤΟΥ ΕΙΔΟΥΣ – ΑΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΕΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ, ΑΣ ΜΠΕΙ – ΑΣ ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ»

Αναφορικά με την «είσοδο» ιδιωτών και εργολάβων στους δήμους σε κάποια τμήματα και υπηρεσίες, όπως η καθαριότητα και για τον κοινωνικό αντίκτυπο (σε ο,τι αφοράς το θέμα εργαζομένων) ο κ. Παπαστεργίου τονίζει ότι «εγώ πιστεύω ότι γενικά θα πρέπει να ξεκολλήσουμε από ιδεοληψίες του είδους. Άποψή μου, είναι ότι θα πρέπει οι δήμοι να κάνουν ο,τι είναι ταχύτερο, ποιοτικότερο και οικονομικότερο για τους πολίτες τους. Αν αυτό είναι το να μπει ένας ιδιώτης και να πάρει ένα κομμάτι εργασίας, να το κάνει. Αν αυτό είναι να κρατήσει ο δήμος την υπηρεσία, ας την κρατήσει. Προφανώς υπάρχουν υπηρεσίες και αντικείμενα που πρέπει να παραμείνουν υπό κρατικό ή δημοτικό έλεγχο (για παράδειγμα τα νερά), αλλά στην αποκομιδή των απορριμμάτων, πραγματικά δεν καταλαβαίνω ποιο είναι το κοινωνικό αγαθό που διακυβεύεται και δεν θα μπορούσε να το διασφαλίσει ένας ιδιώτης. Στον δήμο μου, για παράδειγμα, όταν είδα ότι δεν μου έφταναν τα μηχανήματα και το προσωπικό, ένα κομμάτι της καθαριότητας (των χωριών) το παραχώρησα στους τοπικούς εργολάβους. Δεν μιλάμε για μεγαλοεργολάβους, αλλά για τοπικούς εργολάβους που έχουν 1-2 απορριμματοφόρα. Το υπόλοιπο κομμάτι, που μπορούσα να καλύψω με τα δικά μου μηχανήματα, στο κέντρο της πόλης, το κράτησα με το προσωπικό που είχα. Κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να ανησυχεί διότι δεν πρόκειται – και δεν μπορεί ούτως ή άλλως – να γίνει καμία απόλυση. Νομίζω ότι τα πράγματα πρέπει να ξεκαθαρίσουν, διότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να το διαχωρίζουμε. Για παράδειγμα, το κούρεμα των χόρτων στα χωριά μπορεί να το κάνει κάλλιστα ένας τοπικός μικρός εργολάβος. Για ποιο λόγο ο δήμος, θα πρέπει να φορτώσει προσωπικό από την Ξάνθη για να πάει σε ένα χωριό και να περιποιηθεί το πράσινο; Όσο πιο γρήγορα φύγουμε από τέτοιες ιδεοληψίες (γιατί τέτοιες είναι) και δούμε πραγματικά ποιο είναι το «μοντέλο» που συμφέρει τους δημότες μας, αυτό θα πρέπει και να ακολουθήσουμε. Στον Δήμο Τρικκαίων, κάναμε το τελείως αυτονόητο. Αυτό που κάνει τώρα το άρθρο 178 που δίνει το δικαίωμα, με αιτιολόγηση, να κάνεις μια δουλειά με κάποιον ιδιώτη, το κάναμε πριν από δύο χρόνια και «δούλεψε» μια χαρά. Δεν θα παρουσιάσουμε την εικόνα ότι ξαφνικά μας κοστίζει τα μισά χρήματα η καθαριότητα, από ότι μας κόστιζε. Μας κοστίζει λίγο λιγότερο, αλλά παρόλα αυτά ήταν ένας «μονόδρομος» για εμάς τότε να το εφαρμόσουμε, αφού δεν είχαμε ούτε προσωπικό, ούτε μηχανήματα (που ήταν πιο δύσκολο αφού δεν μπορούσαμε να αποκτήσουμε). Αυτό ούτως ή άλλως εφαρμόζονταν και παλιά. Παλαιότερα δεν είχαν ηλεκτρολόγους όλες οι κοινότητες. Έπαιρναν έναν τοπικό ηλεκτρολόγο, με μια σύμβαση, προκειμένου να βοηθά στην αλλαγή των λαμπτήρων κλπ. Αυτό ακριβώς αναφέρει και το άρθρο 178. Ο,τι δεν μπορείς να το κάνεις ή δεν προλαβαίνεις δώσε το έξω (τηρουμένων βέβαια των αναλογιών και αφού εξασφαλίσεις κάποιες τιμές προκειμένου να συμφέρει και τον δήμο η υπηρεσία αυτή). Δεν υπάρχει λόγο να ανησυχούν οι εργαζόμενοι (οι μόνιμοι). Το αν θα πάρουμε συμβασιούχους ή όχι, προσωπικά προτιμώ ένα οργανωμένο συνεργείο από έναν εργαζόμενο που θα έρθει για 2-3 μήνες, δεν θα προλάβει να μάθει την δουλειά ή δεν θα γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής και θα μπορούσε να κινδυνεύσει μη γνωρίζοντας τα μηχανήματα κλπ. Για ποιο λόγο λοιπόν ένας εργαζόμενος να είναι «όμηρος» του δημάρχου για 2-3 μήνες και να μην «στήσει» μια δουλειά μόνος του και να πάει να διεκδικήσει το ίδιο έργο που θα έκανε;»

«ΟΙ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΕΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο,ΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΚΟ ΝΟΜΟ ΤΗΣ ΑΠΛΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗΣ»

Κλείνοντας σε ερώτηση της «Θ» σχετικά με τις τροπολογίες του κ. Θεοδωρικάκου και με το αν «λύνουν τα χέρια» των δημάρχων ή τους δίνουν «υπερεξουσίες» ο Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ, απαντά:
«είναι ο,τι καλύτερο μπορούσε να γίνει μετά από έναν κακό νόμο. Σίγουρα ένας κακός νόμος, δεν μπορεί να «λυθεί» με τροπολογίες και σήμερα, μετά από 6-7 μήνες λειτουργίας της απλής αναλογικής, είμαι πραγματικά περίεργος, να μάθω έστω από έναν δήμο, ένα καλό που έκανε η απλή αναλογική. Μπορώ να σας παρουσιάσω δεκάδες προβλήματα και πραγματικά θα ήθελα να δω ένα…καλό. Έπειτα λοιπόν από έναν κακό και ιδεοληπτικό νόμο, πάμε να διορθώσουμε ο,τι μπορούμε με αυτόν τον τρόπο. Με τις τροπολογίες προκειμένου να διοικηθούν οι δήμοι. Δεν έχουν καταφέρει ακόμη όλοι οι δήμοι να διοικηθούν. Μάλιστα, μίλησα με έναν συνάδελφο από την Δυτική Μακεδονία που μου έλεγε ότι ακόμη δεν μπόρεσε να «περάσει» Τεχνικό Πρόγραμμα. Ας τα δούμε όλα αυτά λοιπόν και ας βάλουμε «μυαλό». Ούτως ή άλλως πλέον έχουμε μια μεγάλη αλλαγή σε αρμοδιότητες των δήμων. Είναι αυτό που εξετάζει τώρα η επιτροπή που συστάθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών. Νομίζω πως τα καλύτερα είναι μπροστά μας, αρκεί να καθίσουμε με προσοχή – και με αγάπη για την αυτοδιοίκηση – και να επανασχεδιάσουμε ένα καινούριο, πιο σύγχρονο, πιο αποκεντρωμένο και πιο γρήγορο για τον δημότη, κράτος. Και εγώ προφανώς, αν ήμουν στην αντιπολίτευση μπορεί να τα έλεγα, αλλά ως δήμαρχος θεωρώ πως έχω την υποχρέωση να διοικήσω τον δήμο μου και να είμαι αποτελεσματικός «αύριο» το πρωί, στις ανάγκες που υπάρχουν».