Μητροπολίτης Ξάνθης: «Πιστοί στον δρόμο της αγάπης και της αλληλεγγύης»

Πνευματικές συμβουλές του «Ποιμενάρχη» μας για την Μεγάλη Σαρακοστή σε σχέση με την κοσμογονία που συμβαίνει γύρω μας
«Να προβληματιζόμαστε αλλά να βλέπουμε και τι αφήνουμε στο πέρασμά μας – Ο Χριστός είναι η αγάπη» σημειώνει ο ίδιος στην «Θ»

Η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η Χριστιανορθόδοξη χρονική περίοδος της νηστείας και της πνευματικής, ψυχικής και σωματικής προετοιμασίας των πιστών για το Άγιο Πάσχα. Ονομάστηκε Τεσσαρακοστή, σε ανάμνηση της νηστείας του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού στην έρημο, η οποία είχε διαρκέσει σαράντα ημέρες. Είναι η αρχαιότερη από όλες τις μεγάλες νηστείες της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο μ.Χ. αιώνα. Αρχικά διαρκούσε έξι εβδομάδες, ενώ αργότερα προστέθηκε και άλλη μία εβδομάδα. Διαρκεί συνολικά 48 ημέρες, μαζί με την Μεγάλη Εβδομάδα. Ξεκινά την Καθαρά Δευτέρα και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο.
Βέβαια, η ονομασία Μεγάλη Τεσσαρακοστή ή Μεγάλη Σαρακοστή, δεν οφείλεται στη μεγάλη διάρκειά της, αλλά  στην μεγάλη σημασία του κοσμοσωτηρίου γεγονότος της Αναστάσεως του Κυρίου μας, και σε ανάμνηση των παθών Του. Μέσα σε αυτό το στάδιο των αγώνων, με τη νηστεία, την εξομολόγηση, την προσευχή, την ελεημοσύνη, τις συχνές ακολουθίες, και όλα τα πνευματικά παλέματα προετοιμάζεται ο κάθε Χριστιανός για να αναστηθεί κι αυτός από τα πάθη και τις αμαρτίες του.
Πόσο εφικτό ωστόσο είναι, ιδιαίτερα αυτήν την περίοδο της…κοσμογονίας που συμβαίνει γύρω μας, να βαδίσουμε στον δρόμο του Χριστού, περιμένοντας το Θαύμα των Θαυμάτων;;

«ΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΟΜΑΣΤΕ ΑΛΛΑ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΙ ΑΦΗΝΟΥΜΕ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΜΑΣ – Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΑΠΗ – ΜΠΟΡΕΙ Η ΑΓΑΠΗ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΟΔΟΔΕΙΚΤΗΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ;»

Για όλα τα παραπάνω μίλησε στην «Θ» ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμων, ο οποίος επισήμανε ότι «πρέπει να προβληματιζόμαστε, αλλά να προβληματιζόμαστε και για το τι κάνουμε. Να μην μένουμε σε έναν προβληματισμό και μόνον. Να βλέπουμε τι κάνουμε, ποιες είναι οι θέσεις που παίρνουμε, τι κάνουμε στην ζωή μας, τι αφήνουμε πίσω μας, ο καθένας μας. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, από την πολύπαθη Δαμασκό της Συρίας, λέει ότι δύο παιδάκια έπαιζαν στην ακροθαλασσιά και όταν βαρέθηκαν να παίζουν άλλο, φεύγοντας έγραψαν τα ονόματά τους. Το ένα έγραψε με το δάκτυλό του το όνομά του στην άμμο. Το άλλο πήρε μια μυτερή πέτρα και χάραξε το όνομά του στον βράχο, δίπλα στο κύμα. Μετά από λίγο ήρθε το κύμα και το πρώτο όνομα που ήταν γραμμένο στην άμμο σβήστηκε, ενώ το όνομα που ήταν γραμμένο στον βράχο, φάνηκε καθαρότερα, αφού το κύμα καθάρισε τις σκόνες. Είναι λοιπόν και το τι αφήνει ο καθένας στο πέρασμά του. Δυστυχώς, αυτό που λέει ο Χριστός δεν το ακούμε. Ο Χριστός λέει «Εγώ Είμαι η Οδός». Και ο Χριστός είναι η αγάπη. Να είναι λοιπόν οδοδείκτης στην ζωή μας η αγάπη για τον κάθε άνθρωπο. Τον λευκό, τον μαύρο, τον κίτρινο, τον μικρό, τον μεγάλο, τον δίκαιο, τον αμαρτωλό…(Ο Θεός ξεχωρίζει τώρα;). Ο Χριστός τον ήλιο τον στέλνει και για τους δικαίους και για τους αδίκους. Την βροχή επίσης, δεν την στέλνει μόνον στο χωράφι του δικαίου. Μπορεί να γίνει λοιπόν οδοδείκτης της ζωής μας η αγάπη;».

«ΟΛΟΙ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ»

Με αφορμή τα γεγονότα στον Έβρο, ο ίδιος επισήμανε ότι «είχαμε την ευκαιρία την Καθαρά Δευτέρα να πάμε οι τέσσερις Μητροπολίτες επάνω, ενώ προχθές συνοδεύσαμε τον Αρχιεπίσκοπό και είδαμε τα πράγματα από πολύ κοντά. Μας διαβεβαίωσαν οι υπεύθυνοι άνθρωποι (στρατός, αστυνομία, πυροσβεστική) που αγωνίζονται εκεί, ότι δεν είναι πρόσφυγες. Είναι όλοι μετανάστες από Πακιστάν, Αφγανιστάν, Μαρόκο, Αλγερία. Οι πρόσφυγες ουσιαστικά προέρχονται από την Συρία. Δεν υπάρχουν πρόσφυγες. Και οι άνθρωποι εκεί αγωνίζονται να διαφυλάξουν τα σύνορά μας. Αυτήν την στιγμή, αν ανοίξουν τα σύνορα, ξέρετε τι θα γίνει εδώ; Γιατί ο Ερντογάν έχει ανοίξει τις φυλακές. Δεν πρέπει να προστατεύσουμε λοιπόν την ασφάλεια αυτού του λαού; Και βέβαια, να κάτσουμε (και η Ευρώπη θα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της) όλοι στο τραπέζι του διαλόγου και να καλέσουν και τον γείτονά μας, για να βρεθεί μια λύση».

«ΝΑ ΒΑΔΙΣΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ – ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΦΑΕ ΚΡΕΑΣ ΚΑΙ ΠΙΕΣ ΚΡΑΣΙ ΚΑΙ ΜΗΝ ΜΑΣΑΣ ΤΙΣ ΣΑΡΚΕΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΣΟΥ»

Κλείνοντας, στο μήνυμά του για την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμων σημείωσε ότι «είναι να βαδίσουμε τον δρόμο που μας δείχνει ο Χριστός. Τον δρόμο της αγάπης, της αλληλεγγύης και εκείνο που μας ζήτησαν οι άνθρωποι, στις δύο επισκέψεις που κάναμε, ο Στρατός, η Αστυνομία και η Πυροσβεστική (που συνεργάζονται κατά άριστο τρόπο) είναι να προσευχόμαστε για αυτούς. Αυτή είναι η παράκλησή τους. Την Μεγάλη Σαρακοστή, η νηστεία της τροφής για τους υγιείς θα πρέπει να τηρείται, αλλά οι πατέρες της Εκκλησίας ανέκαθεν την νηστεία της τροφής την είχαν συνδυάσει και με την ελεημοσύνη. Είναι λιτό το φαγητό που τρώω το νηστίσιμο, αλλά εκείνο που θα έτρωγα, το μοιράζομαι με εκείνον που δεν έχει. Λέει ο Μέγας Βασίλειος ότι η νηστεία που είναι ευάρεστη στον Θεό, είναι η εγκράτεια της γλώσσης, η αποχή από τον θυμό, από την καταλαλιά, από το ψεύδος. Αυτή είναι η πραγματική νηστεία. Γιατί το να μην φάω κρέας και να βγω και να «περιλάβω» τον συνάνθρωπό μου ή τον γείτονα, τι νόημα έχει; Επίσης, ένας ασκητής της Αιγύπτου λέει: «Καλύτερα φάε κρέας και πιες κρασί και μην μασάς τις σάρκες των αδελφών σου».