Ν. Λυγερός: «Καμία ξένη εταιρεία δεν αποχώρησε από την ΑΟΖ της Κύπρου»

Διαψεύδει όλα τα περί αντιθέτου ο γνωστός στρατηγικός αναλυτής με δηλώσεις του στην «Θ»

«Ιστορικό γεγονός η κύρωση της διακυβερνητικής συμφωνίας για τον Eastmed από την Βουλή των Ελλήνων» σημειώνει με έμφαση ο ίδιος

Ολοένα και πληθαίνουν τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο  περί αποχώρησης της ENI, της Total και της  EXXON-Mobil από την κυπριακή ΑΟΖ, και από τα αδειοδοτημένα βυθοτεμάχια, περί αποχώρησης των ερευνητικών σκαφών και περί παρουσίας μόνον τουρκικών γεωτρυπάνων και τουρκικών πολεμικών πλοίων που τα συνοδεύουν, στην περιοχή. Ερωτήσεις τύπου «Τα βρήκαν με τους Τούρκους;» και «Μόνη η Τουρκία στο “τερέν”;», καταγράφονται σε αρκετά άρθρα, τα οποία παρουσιάζουν παράλληλα και την έκδηλη ανησυχία της Κύπρου σχετικά με παιχνίδια στις «πλάτες» της. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω διαψεύδει με δηλώσεις του στην «Θ» ο  γνωστός στρατηγικός αναλυτής και ακαδημαϊκός κ. Νίκος Λυγερός, ο οποίος εξηγεί τα όσα συνέβησαν, ενώ παράλληλα απαντά και στο ερώτημα σχετικά με τον παρουσία των εν λόγων εταιρειών στον Λίβανο.

«ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΠΟΧΩΡΗΣΕΙ ΚΑΜΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ – ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΕΙ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ΛΟΓΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ»

Ειδικότερα ο κ. Λυγερός ανέφερε ότι «δεν έχει αποχωρήσει καμία εταιρεία. Θα σας πω πολύ απλά και για την Total και για την ΕΝΙ που λειτουργούν μαζί σε πολλά οικόπεδα, έχουν πάρει απλώς παράταση από την κυπριακή κυβέρνηση, γιατί δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε φάση πανδημίας και είναι ακριβώς το ίδιο που κάνει και η  EXXON-Mobil που θα λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο του 2021. Άρα είναι ακριβώς τα ίδια συμβόλαια, απλώς για να εξηγήσω και στους ανθρώπους που δεν το γνωρίζουν, όταν έχουμε ένα συμβόλαιο έχουμε ένα χρονικό διάστημα που πρέπει να κάνουμε πράγματα και αν δεν τα κάνουμε, έχουμε μια ρήτρα και πρέπει μετά αποζημιώσουμε το κράτος, π.χ. γιατί δεν κάναμε μια γεώτρηση. Εδώ είναι η Κύπρος που τους δίνει την δυνατότητα να πάρουν παράταση σε σχέση με το κανονικό χρονοδιάγραμμα, διότι πολύ απλά οι άνθρωποι δεν μπορούν να δουλέψουν επάνω στην πλατφόρμα και όταν τελείωσαν τις εργασίες που έκαναν στον Λίβανο, τώρα δεν είναι πια σε φάση εργασίας. Διότι δεν μπορούν αν βάλουν 800 άτομα επάνω σε μια πλατφόρμα, με τέτοια κατάσταση όσον αφορά στον τομέα της υγείας. Άρα είναι η Κύπρος που δίνει την παράταση».

«ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΔΕΝ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΣΤΟΝ ΛΙΒΑΝΟ ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΒΡΗΚΑΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΟΙΤΑΣΜΑ»

Αναφορικά με την ΑΟΖ του Λιβάνου, ο κ. Λυγερός τόνισε ότι «στην πραγματικότητα δεν παραμένουν αφού τελείωσαν την εργασία και δεν βρήκαν τίποτα. Παραμένουν ως διαχειριστές του θαλάσσιου οικοπέδου, αλλά κατά την έρευνα (στην οποία οι άνθρωποι του Λιβάνου πόνταραν) δεν βρήκαν εμπορικό κοίτασμα. Άρα η πλατφόρμα δεν είναι πια εκεί».

«ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ – ΕΞΑΛΛΟΥ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΥΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ EAST MED ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»

«Για να είμαστε ξεκάθαροι, γιατί μπορεί να μπερδεύονται και αυτά που δηλώνουν, καμία εταιρεία δεν έχει αποχωρήσει. Η έρευνα στον Λίβανο τελείωσε χωρίς να βρουν εμπορικό κοίτασμα σε αυτήν την φάση, άρα μάλλον θα πάνε σε ένα άλλο κοίτασμα μετά, αλλά η πλατφόρμα δεν λειτουργεί πια. Το ίδιο γίνεται και στην Κύπρο, όπου κανονικά αυτήν την περίοδο θα έπρεπε ουσιαστικά να αρχίσουμε τις γεωτρήσεις, αλλά λόγω πανδημίας όλα αυτά έχουν πάρει παράταση» συνέχισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «αυτά είναι εντελώς λανθασμένη πληροφόρηση. Δεν θα έλεγα καν ότι είναι παραπληροφόρηση. Φαντάζομαι ότι δεν ξέρουν το θέμα και για να καταλάβετε πόσο δεν έχει νόημα, αυτήν την περίοδο έχει γίνει κατάθεση στην Βουλή της Ελλάδος για το θέμα του αγωγού East Med. Ο αγωγός East Med είναι ο αγωγός που θα ενώσει τα κοιτάσματα που βρίσκουν τώρα στην Κύπρο και στην Ελλάδα. Γιατί τότε τα χαιρέτισαν και είπαν ότι είναι ένα σοβαρό βήμα, ενώ υποτίθεται ότι έχουν φύγει; Για τις εταιρείες είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ο αγωγός και τώρα κάθε φορά που θα βρίσκουν ένα νέο κοίτασμα, θα μπορούν να το διασυνδέσουν επάνω στον κεντρικό αγωγό. Αυτό κατατέθηκε στην Βουλή πριν τέσσερις μέρες από τους 4 αρμόδιους υπουργούς και περιμένουμε την ψηφοφορία κύρωσης. Αυτό έχει σχέση με την υπογραφή της 2ας Ιανουαρίου για τον αγωγό και τώρα περνά στην Βουλή για κύρωση, καθώς περάσαμε τις 120 μέρες που προβλέπονταν για την κύρωση στα κράτη».

«ΑΣΧΕΤΟΣΥΝΗ – ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΘΑ ΔΟΘΕΙ ΠΑΡΑΤΑΣΗ, ΕΦΟΣΟΝ Η ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΜΕ 800 ΑΤΟΜΑ»

Αναφορικά με τα ερωτήματα τύπου «τα βρήκαν με τους Τούρκους;», «μόνη η Τουρκία στο τερέν;» κλπ, ο κ. Λυγερός σημείωσε με έμφαση ότι «πρόκειται για ασχετοσύνη. Επαναλαμβάνω ότι θα πάμε για κύρωση στην Βουλή και η Ιταλία μπαίνει μέσα, μαζί μας. Δηλαδή είναι η Ελλάδα, η Κύπρος, το Ισραήλ και η Ιταλία που υπογράφουν για αυτόν τον αγωγό. Και βέβαια η Ιταλία παίζει ακριβώς με την ΕΝΙ. Ξεχάστε αυτά που βλέπετε να αναφέρονται με την Τουρκία. Είναι μάλλον από ανθρώπους που δεν έχουν ενημερωθεί τι γίνεται επί του πρακτέου. Είναι πολύ απλό: Επάνω σε μια πλατφόρμα, πρέπει να βάλουμε 800 άνδρες. Να ξέρετε ότι η Κύπρος έβγαλε και μια ειδική νομοθεσία για να μπορούν να μεταφερθούν επάνω στην ΑΟΖ όταν υπάρχουν θέματα κορονοϊού. Αυτό το κάνει για να τελειώσει την διαδικασία. Δεν είναι ότι το σταματά. Αντιθέτως έβγαλε νέα νομοθεσία για να επιτρέπει την μετακίνηση του ελικοπτέρου. Άρα μάλλον δεν είναι ενημερωμένοι για αυτά. Και όταν κάποιος δεν είναι ενημερωμένος και δεν βλέπει πως συσχετίζονται με τον κορονοϊό κλπ, θεωρεί ότι μάλλον επειδή σταματούν τις γεωτρήσεις, κάτι γίνεται. Κανονικά θα πρέπει στο τέλος της χρονιάς να αρχίσουμε γεωτρήσεις και στην Κρήτη και εδώ θα δείτε ότι πάλι θα δώσουμε παράταση, διότι δεν γίνεται. Γιατί είναι όλοι στοιβαγμένοι επάνω σε μια πλατφόρμα, δουλεύουν 3Χ8, άρα η πλατφόρμα δουλεύει συνεχώς. Φανταστείτε πόσο κοντά είναι ο ένας με τον άλλον. Εδώ στο αεροπλανοφόρο  Charles de Gaulle είχαμε 650 κρούσματα. Σε ένα αεροπλανοφόρο που δεν είχε πάει πουθενά. Φανταστείτε λοιπόν τόσες υπηκοότητες που είναι μέσα στην πλατφόρμα».

«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΕΓΟΝΟΣ Η ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ EASTMED»

Τέλος σε ό,τι αφορά στην κατακύρωση του East Med, ο κ. Λυγερός εξηγεί  ότι «στις 2 Ιανουαρίου 2020 είχαμε την υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου ΕastMed, πράγμα που αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα αυτού του γεωοικονομικού προγράμματος, το οποίο ανήκει στα περίφημα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε αυτό το πρόγραμμα συμμετέχουν τρεις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα, η Κύπρος, Ιταλία και μαζί τους το Ισραήλ. Η υπογραφή προέβλεπε ότι η διαδικασία κύρωσης θα άρχιζε μετά από μία περίοδο 120 ημερών. Έτσι τώρα φτάσαμε στο στάδιο της κατάθεσης στη Βουλή των Ελλήνων προς κύρωση της Διακυβερνητικής Συμφωνίας. Αυτή έγινε από τους Υπουργούς Οικονομικών, Εξωτερικών, Δικαιοσύνης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε και την ολοκλήρωση του συμπλέγματος του αγωγού ΕastMed και του αγωγού Poseidon μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Υπάρχει βέβαια σε αυτό το πλαίσιο και μια ενίσχυση του Δικαίου της Θάλασσας, αφού και τα Μέρη που υπογράφουν αναγνωρίζουν το Δίκαιο ως πεδίο αυτής της Συμφωνίας. Έτσι έχουμε την ανάδειξη και ενός γεωπολιτικού εργαλείου που ακολουθεί την συνολική ενεργειακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι αυτή η κύρωση θα αποτελέσει ένα ιστορικό γεγονός».