Μετά τα αποκλειστικά ρεπορτάζ της «thraki.com.gr» και της «Θ»…
Χρ. Τοψίδης: Αίσιο τέλος για το «de minimis»-Δεν είμαστε ικανοποιημένοι για τους υπόλοιπους που μένουν απ’ έξω
Ένα θέμα που σήκωσαν «ψηλά» η thraki.com.gr και η εφημερίδα ΘΡΑΚΗ την περασμένη εβδομάδα, κατέληξε με αίσιο τέλος, ανακουφίζοντας τους μεταποιητές της Θράκης και πιο συγκεκριμένα τους δικαιούχους της επιδότησης κόστους εργασίας (12%) που είχαν προσφύγει δικαστικά απέναντι στο δημόσιο και ως εκ τούτου δικαιούταν τον συμψηφισμό των οφειλών τους με βάση τα προβλεπόμενα από την σχετική ΚΥΑ.
Ως γνωστόν, η εφαρμοστική εγκύκλιος που εστάλει στον ΟΑΕΔ την περασμένη Παρασκευή προέβλεπε τον όρο του «de minimis», γεγονός που «πετούσε έξω» από τον συμψηφισμό (ή έστω ένα πολύ μεγάλο μέρος των οφειλόμενων) ακόμη και τις εταιρείες που προσέφυγαν και που αφορούν στις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες της ευρύτερης περιοχής μας.
Η thraki.com.gr πρώτη εντόπισε τη νέα αδικία και ενημέρωσε τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, αλλά και εκπροσώπους των βιομηχανιών της Ξάνθης. Μετά από αυτό τα Επιμελητήρια της ΑΜ-Θ έστειλαν άμεσα επιστολή στον Υπουργό και την ίδια ημέρα εκδόθηκε διευκρινιστική εγκύκλιος με την οποία ακυρώνονταν η προηγούμενη.
ΧΡ. ΤΟΨΙΔΗΣ: ΙΣΧΥΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΕΥΓΟΝΤΕΣ, ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ
Ερωτηθείς από την «Θ» ο πρόεδρος της Ένωσης Επιμελητηρίων ΑΜ-Θ κος Τοψίδης γι’ αυτή τη εξέλιξη, δήλωσε αρχικά πως: «Αυτό έγινε την Παρασκευή. Εμείς στείλαμε άμεσα επιστολή στον υπουργό αλλά την ίδια ημέρα βγήκε και ακυρωτική. Ακύρωσαν την απόφαση του de minimis. Δεν είχε βγει ΚΥΑ, αλλά μια ερμηνευτική εγκύκλιος και οι ίδιοι έβγαλαν μια άλλη εγκύκλιο που ακύρωσε το de minimis. Δεν ισχύει λοιπόν το de minimis, το πήραν πίσω. Άρα ισχύουν όλα σύμφωνα με την τελευταία ΚΥΑ».
Μπορεί ωστόσο να υπήρξε ανακούφιση από πλευράς των δικαιούχων μετά την συγκεκριμένη διόρθωση, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη (και συνεχίζει να μην συμβαίνει) με την συντριπτική πλειοψηφία των δικαιούχων του συμψηφισμού του 12% που δεν προσέφυγαν και συνεχίζουν να μένουν απ’ έξω.
Ο κος Τοψίδης ανέφερε σχετικά για το θέμα: «Φυσικά και δεν είναι ικανοποιημένα τα επιμελητήρια, γιατί θέλαμε να μπουν όλες οι επιχειρήσεις και όχι μόνο όσες είχαν δικαστικές προσφυγές. Τώρα έβαλαν μόνον όσους έκαναν δικαστήρια. Αυτές που δεν προσέφυγαν δεν θα πάρουν χρήματα και εμείς δεν είμαστε ευχαριστημένοι αν δεν πάρουν όλες οι επιχειρήσεις που τα δικαιούνταν».
Η ΠΡΩΤΗ ΕΦΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΘΕΤΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΤΟΥ «DE MINIMIS»
Το Υπ. Εργασίας κοινοποίησε την εγκύκλιο 46609/343/2020 με την οποία δίνει οδηγίες για την άμεση εφαρμογή της 34341/5991/18-9-2020 όπως τροποποιήθηκε με την 42407/8205/16-10-2020 σχετικά με τη ρύθμιση διαδικασίας, προϋποθέσεων, όρων, απαιτούμενων δικαιολογητικών, τρόπος συμψηφισμού, παρακράτησης και απόδοσης, είδος των συμψηφιζομένων και παρακρατούμενων απαιτήσεων, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο διαδικαστικό ζήτημα, για την εφαρμογή του άρθρου 87 του ν.4706/2020 και του αρ. 26 του ν. 4722/2020.
Κατά την εκκαθάριση των σχετικών δαπανών πέρα των διαλαμβανομένων σε αυτές θα πρέπει οπωσδήποτε να εφαρμοσθεί:
α) Ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1407/2013 της Επιτροπής για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis):
Ο σχετικός έλεγχος διενεργείται από τον ΟΑΕΔ με την υποβολή σε αυτόν υπεύθυνης δήλωσης από τον δικαιούχο της ενίσχυσης, κατά την αίτηση ή την αξιολόγηση της , για οποιαδήποτε άλλη ενίσχυση ήσσονος σημασίας την οποία έλαβε η οικεία επιχείρηση βάσει του εν λόγω Κανονισμού ή άλλων Κανονισμών για ενισχύσεις ήσσονος σημασίας κατά τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη και κατά το τρέχον οικονομικό έτος και με την οποία υπεύθυνη δήλωση βεβαιώνει, επίσης, ότι το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που της έχουν χορηγηθεί κατά το τρέχον και τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη, συμπεριλαμβανομένης και της παρούσας ενίσχυσης δεν υπερβαίνει τα, κατά περίπτωση, ανωτέρω αναφερόμενα ποσά σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 6 του Καν. 1407/2013 (υπόδειγμα της δήλωσης επισυνάπτεται στην 46609/343/2020 – Σημείωση Taxheaven: Το υπόδειγμα δεν υπάρχει στο πρωτότυπο της απόφασης). Ο έλεγχος επίσης διενεργείται και μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Ελέγχου Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων της Ειδικής Υπηρεσίας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με το υπό στοιχεία 74391/ΕΥΚΕ 2634/13-7-2016 έγγραφο οδηγιών στους φορείς που εμπλέκονται στη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων κατά την προγραμματική περίοδο 2014– 2020 και το αρχείο της Υπηρεσίας (ΚΠΑ2).
β) Οι διατάξεις περί παραγραφής κατά του Δημοσίου, όπως ρυθμίζονται στο ν. 4270/2014 όπως ισχύει «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – Δημόσιο Λογιστικό και άλλες διατάξεις».
Σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4722/2020, για τις ανεξόφλητες απαιτήσεις των δικαιούχων μέχρι τις 31-12-2015, διενεργείται συμψηφισμός με υφιστάμενες και στη συνέχεια μελλοντικές απαιτήσεις της φορολογικής διοίκησης. Για τις αντίστοιχες απαιτήσεις των φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης διενεργούνται παρακράτηση και απόδοση σε αυτούς των παρακρατούμενων ποσών.
Κατ’ αρχήν θα πραγματοποιείται ο συμψηφισμός των απαιτήσεων της φορολογικής διοίκησης και στη συνέχεια θα διενεργείται η παρακράτηση, εφόσον υπάρχουν αντίστοιχες απαιτήσεις των φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης. Η παραπάνω διαδικασία εφαρμόζεται τόσο κατά την πρώτη εκκαθάριση των ανεξόφλητων απαιτήσεων των δικαιούχων όσο και στις μελλοντικές εφόσον υπάρχουν. Άλλωστε η παραπάνω διαδικασία προβλέπεται και στο άρθρο 80 του ν. 4446/2016 και στην αριθ. 216/2017 γνωμοδότηση του ΝΣΚ.
Το τιμολόγιο των δικαιούχων θα εκδίδεται στο όνομα: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ – ΣΤΑΔΙΟΥ 29 – ΤΚ 101 10 – ΑΦΜ 099012257 – ΔΟΥ Α’ ΑΘΗΝΩΝ και θα αντιστοιχεί στο ποσό για το οποίο διενεργείται ο συμψηφισμός και η τυχόν παρακράτηση. Σε περίπτωση μεγαλύτερης απαίτησης του δικαιούχου, το ποσό που υπολείπεται θα καλύπτεται με συμψηφισμό ή παρακράτηση μελλοντικών απαιτήσεων της φορολογικής διοίκησης και των φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης αντίστοιχα.
Το ποσό του τιμολογίου θα είναι αυτό που θα προκύπτει μετά την εκκαθάριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Ο.Α.Ε.Δ.
Μετά την πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού και παρακράτησης και εφόσον υπάρχουν υφιστάμενες ή μελλοντικές απαιτήσεις, θα καθορισθούν οι προθεσμίες και η διαδικασία περιοδικού συμψηφισμού για το τυχόν εναπομείναν ποσό. Η επιχείρηση αμέσως μετά την εκκαθάριση των απαιτήσεων της από τον ΟΑΕΔ και την έκδοση του τιμολογίου θα ενημερώνεται από αυτόν για το εναπομείναν προς συμψηφισμό και παρακράτηση ποσόν.
Η ΑΚΥΡΩΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΣΤΙΚΗΣ ΠΟΥ ΒΑΖΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ
Θέμα: «Κοινή Απόφαση Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων αριθ. 34341/5991/18-9-2020 (ΦΕΚ Β’ 4014/2020) «Ρύθμιση διαδικασίας, προϋποθέσεων, όρων , απαιτούμενων δικαιολογητικών, τρόπος συμψηφισμού, παρακράτησης και απόδοσης, είδος των συμψηφιζομένων και παρακρατούμενων απαιτήσεων, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο διαδικαστικό ζήτημα, για την εφαρμογή του άρθρου 87 του ν.4706/2020 (Α’ 136) και του αρ. 26 του ν. 4722/2020 (Α’ 177)» και Τροποποίηση αυτής με την ΚΥΑ αριθ. οικ.42407/8205/16-10-2020 (ΦΕΚ Β’ 4581/16-10-2020) – Τροποποίηση της αριθ. 34341/5991/18-9-2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων «Ρύθμιση διαδικασίας, προϋποθέσεων, όρων , απαιτούμενων δικαιολογητικών, τρόπος συμψηφισμού, παρακράτησης και απόδοσης, είδος των συμψηφιζομένων και παρακρατούμενων απαιτήσεων, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο διαδικαστικό ζήτημα, για την εφαρμογή του άρθρου 87 του ν.4706/2020 (Α’ 136) και του αρ. 26 του ν. 4722/2020 (Α’ 177)» (Β’ 4014)».
ΣΧΕΤ: Το με αρ. πρ. 46609/343/12.11.2020 έγγραφο της Υπηρεσίας μας
Ανακαλείται το με αρ. πρ. 46609/343/12.11.2020 έγγραφο από την έκδοση του.
Η ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ