Οι ερωτήσεις γονέων μέσω της «Θ» και οι απαντήσεις από τον Περιφ. Δ/ντή Εκπ/σης
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που δέχθηκε η «Θ» από γονείς μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που ξεκινούν από σήμερα Τετάρτη την «Εξ αποστάσεως» σύγχρονη αλλά και ασύγχρονη εκπαίδευση, με υποχρεωτική παρακολούθηση του ωρολόγιου προγράμματος (πλην εξακριβωμένης αδυναμίας παρακολούθησης), δίνει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Κωνσταντίνος Μπαντίκος, ο οποίος αναφέρεται στην ετοιμότητα, στο webex, στο e- class, στην καταγραφή των απουσιών, στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών αλλά και στα ωράρια των μαθημάτων.
Ερ: Είναι όλα έτοιμα σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης για την τηλεκπαίδευση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση;
Απ: Είναι όλα έτοιμα σε έναν βαθμό και η οργάνωση του όλου θέματος συνεχίζεται. Εκτιμούμε ότι θα είμαστε σε θέση την Τετάρτη και θα έχουν αποκατασταθεί οι όποιες δυσλειτουργίες παρατηρήθηκαν για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε απρόσκοπτα στην παροχή της τηλεκπαίδευσης, με την έννοια ότι έχει καταρτηθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα, είναι ενημερωμένοι όλοι οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, είχαμε διάφορα ζητήματα και κοιτούμε να τα λύσουμε ώστε να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε απρόσκοπτα. Πάντα υπάρχουν βέβαια αστάθμητοι παράγοντες, διότι το εγχείρημα είναι πολύ μεγάλο. Υπάρχει διαφορά από την προηγούμενη φορά και πλέον είναι αναγκαστική και επιβεβλημένη η εξ. αποστάσεως εκπαίδευση, άρα κοιτούμε να διατηρήσουμε την επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία. Μιλάμε για ένα πρόγραμμα όπου η ύλη θα προχωρά κανονικά. Οπότε οι σχολικές μονάδες έχουν οργανωθεί, έχουν καταρτίσει πρόγραμμα, οι εκπαιδευτικοί της τάξης θα παράσχουν εξ΄αποστάσεως, ενώ προς διευκόλυνση των συστημάτων, είχαμε αναβάθμιση και παροχή νέων κωδικών. Χωρίστηκαν κάποιες περιοχές στην Ελλάδα για να παίρνουν δεδομένα από άλλο server της webex. Αυτές οι προσπάθειες αναβάθμισης γίνονται ώστε να μην έχουμε προβλήματα με την σύνδεση κλπ.
Ερ: Εκτός από το Webex (τηλεδιασκέψεις εκπαιδευτικών – μαθητών) θα λειτουργήσει και το e– class, όπου οι εκπαιδευτικοί αναρτούν ασκήσεις για τους μαθητές;
Απ: Βεβαίως. Μιλάμε πρωτίστως για σύγχρονη εκπαίδευση με το Webex για όλους και από εκεί και πέρα έχουμε και την ασύγχρονη εκπαίδευση (επικουρικά) είτε με το e- class είτε με όποια πλατφόρμα χρησιμοποιούσαν οι σχολικές μονάδες και οι εκπαιδευτικοί για να έχουν την επαφή με τους μαθητές τους και να τους αποστέλλουν υλικό, εργασίες, κλπ. Θα γίνει και με τους δυο τρόπους. Ο κύριος είναι μέσω Webex (σύγχρονη εκπαίδευση) και επικουρικά γίνεται και η χρήση της ασύγχρονης.
Ερ: Με δεδομένο ότι πλέον τα μαθήματα για τα παιδιά είναι υποχρεωτικά, τι θα γίνει με τις απουσίες των παιδιών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση;
Απ: Από την στιγμή που είναι «ευθύνη» του μαθητή, θα μπει η απουσία. Από την στιγμή που είναι ευθύνη του σχολείου, της υπηρεσίας (π.χ δεν έχουμε φροντίσει λόγω συγκεκριμένων χαρακτηριστικών που έχει μια οικογένεια ή ένας μαθητής, να διαθέσουμε εξοπλισμό) τότε δεν θα μπει απουσία. Αν η υπαιτιότητα είναι δική μας, δεν φταίει σε τίποτα ο μαθητής. Αυτό το αναφέρουμε βεβαίως και για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ισχύει για όλους αυτό.
Ερ: Τι γίνεται σε περίπτωση που ένας μαθητής δεν έχει τα μέσα (Η/Υ, λάπτοπ, κινητό κ.ο.κ) ώστε να παρακολουθήσει τα μαθήματά του;
Απ: Σε πρώτο επίπεδο, αν δεν διαθέτει υπολογιστή (εξακριβωμένα) ή λάπτοπ ή tablet, θα μπορεί ο γονέας να αιτηθεί από το σχολείο, να του παράσχει έναν δανεικό (με παραχώρηση χρήσης μιας τέτοιας συσκευής). Εμείς έχουμε δώσει οδηγία στους Διευθυντές Εκπαίδευσης και ένα παρά ταύτα μια σχολική μονάδα δεν μπορεί να καλύψει μια τέτοια ανάγκη – δια μέσω της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης- να αναζητηθούν συσκευές από άλλες σχολικές μονάδες. Αυτό σε ο,τι αφορά στο κομμάτι των υπολογιστών, με όποια μορφή και αν έχουν. Επίσης αν διαθέτει κινητό smartphone, μπορεί να μπει από αυτό χωρίς χρέωση. Υπάρχουν έγγραφες δεσμεύσεις από τους τέσσερις μεγάλους παρόχους, που δεν θα χρεώνουν όταν όμως μπαίνουν από τις συγκεκριμένες πλατφόρμες που συνδυάζει το Υπουργείο Παιδείας και οι οποίες είναι αναρτημένες στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (εκεί υπάρχουν όλες οι σχετικές πληροφορίες). Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι γονείς μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες λεπτομέρειες και από την διεύθυνση του σχολείου, σχετικά με το link. Μπορεί κάποιοι για παράδειγμα, να χρησιμοποιήσουν μια πλατφόρμα από αυτές με τις οποίες δεν συνεργάζεται το υπουργείο. Υπάρχει μια λίστα. Εκεί μπορεί να χρεωθεί κάποιος. Σε ο,τι αφορά στα σταθερά τηλέφωνα – που δεν είναι και ο πλέον εκπαιδευτικός τρόπος γιατί δεν μπορείς να βάλεις ένα παιδί να παρακολουθεί το μάθημα από το τηλέφωνο αλλά είναι μια λύση ανάγκης και αυτή – με αστική χρέωση, όχι σε λεπτά. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, (επειδή μας ανέφεραν κάποιοι γονείς ότι χρεώνονται οι μαθητές κλπ) ζητήσαμε ακριβή και συγκεκριμένα στοιχεία (ότι έγινε κατά την διάρκεια συγκεκριμένου μαθήματος που συμμετείχε ο μαθητής και με συγκεκριμένο τρόπο σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα) για να τα στείλουμε στο υπουργείο ώστε να δει τι έγινε με την συγκεκριμένη εταιρεία και να ακυρωθεί – ενδεχομένως. Γιατί ενώ υπάρχουν έγγραφες δεσμεύσεις, θέλουμε στοιχεία και όχι απλώς διαδόσεις. Με αυτή την έννοια το σημειώνω. Επίσης διερευνούμε και άλλα πράγματα, όπως το να δούμε την δυνατότητα (αν είναι πολλά άτομα στον ίδιο χρόνο) εφόσον εξακολουθεί να υπάρχει οι διοικητική λειτουργία των σχολικών μονάδων, να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να μεταβούν στην σχολική μονάδα για να κάνουν εξ΄αποστάσεως το μάθημά τους. Ακόμη ακόμη και αν μιλάμε για μια – δυο – τρεις περιπτώσεις μαθητών (στα πλαίσια μιας ευελιξίας μέχρι να επιλυθεί οποιοδήποτε άλλο ζήτημα) μπορούν και αυτοί να πάνε στο σχολείο. Ακόμη και σε μια «ακραία» κατάσταση, κοιτούμε την δυνατότητα του να μπορεί ο μαθητής να ενημερώνεται τουλάχιστον για την δουλειά που γίνεται ανά μάθημα και να κάνει αυτομελέτη, μέχρι να επιλυθεί το ζήτημα. Το καλό βέβαια θα είναι να μην υπάρχουν τέτοια ζητήματα και να έχουν επιλυθεί όλα, ώστε να μπορούν απρόσκοπτα οι μαθητές να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους σύμφωνα με το καταρτιζόμενο πρόγραμμα.
Ερ: Έχουν καταρτιστεί οι εκπαιδευτικοί για την χρήση του Webex και όλης της τηλεκπαίδευσης; Γνωρίζουν τι θα πράξουν;
Απ: Έγινε μια μερικής έκτασης επιμόρφωση. Λέμε ότι ένα σημαντικό κομμάτι (μεγάλος αριθμός) εκπαιδευτικών έχουν παρακολουθήσει την Επιμόρφωση Β΄Επιπέδου για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην διδακτική πράξη. Έχουμε επίσης τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, οι οποίοι συνδράμουν τους εκπαιδευτικούς με όποια βοήθεια χρειάζονται στα σχολεία της ευθύνης τους. Μάλιστα προχθές πραγματοποιήθηκε μια τηλεδιάσκεψη 2.5 ωρών με όλους τους συντονιστές της περιφέρειας ακριβώς για τον ρόλο τους αλλά και το τι περεταίρω μπορούν να κάνουν . Έχουμε επιπλέον σε κάθε σχολική μονάδα, ομάδα υποστήριξης αποτελούμενη από τον διευθυντή και έναν πληροφορικό ή εκπαιδευτικό που έχει πιστοποιηθεί με την γνώση Β΄Επιπέδου. Υπάρχουν στην webex και στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, links που σε παραπέμπουν σε οδηγίες τόσο για την χρήση (εγγραφή στο σύστημα, βοήθεια που χρειάζεται, τρόποι χρήσης κλπ). Υπάρχουν sites που έχουν δοθεί (από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) από το υπουργείο στις σχολικές μονάδες για πρότυπα μαθήματα- πρώτη οργάνωση των εξ΄αποστάσεως μαθημάτων. Γενικώς υπάρχει ένα πλαίσιο και από εκεί και πέρα είναι στην υποχρέωση του εκπαιδευτικού να έρθει σε επαφή με όλα τα παραπάνω και αν έχει κάποιο θέμα, να ζητήσει βοήθεια. Υπάρχει help desk και για τεχνικά αλλά και για διδακτικά ζητήματα. Σίγουρα είναι δύσκολο με την έκταση που γίνεται όλο αυτό και πρωτόγνωρο, περάσαμε μια πρώτη φάση αλλά τώρα είναι διαφορετικά. Όλα αυτά είναι προσωρινά, μέχρι τις 30 Νοεμβρίου (ουσιαστικά 8 μαθήματα) αν δεν συνεχίσει. Όσο όμως περνά ο καιρός, οργανώνονται όλα καλύτερα.
Ερ: Πέραν όλων των παραπάνω, αρκετή αίσθηση προκάλεσαν στους γονείς και τα ωράρια των μαθημάτων κατά τις μεσημβρινές ώρες (14.10 – 17.20 για τα δημοτικά 14.10 – 16.20 για τα νηπιαγωγεία).
Για ποιους λόγους επιβάλλεται το μάθημα κατά τις ώρες του φαγητού, του ύπνου και της ξεκούρασης μιας οικογένειας;
Απ: Ο ένας λόγος είναι να μην «φορτωθεί» το όλο σύστημα. Η χρήση των διαδικτυακών πόρων στην χώρα, δεν γίνεται μόνον από τους μαθητές. Είναι και η τηλεργασία. Για παράδειγμα εμείς είμαστε 6-7 άτομα στην περιφερειακή διεύθυνση και οι υπόλοιποι δουλεύουν από το σπίτι. Υπάρχει μα γενικότερη υπερφόρτωση στο σύστημα του διαδικτύου και ένας λόγος είναι αυτός.
Ένας άλλος λόγος οπωσδήποτε, είναι και η διευκόλυνση των γονέων, καθώς πρέπει να δούμε και την δική τους εργασία. Ως έναν βαθμό, ναι μεν είναι ακατάλληλη η ώρα, αλλά ας μην ξεχνούμε ότι μέχρι τις 16.00 έχουμε ολοήμερα σχολεία. Δηλαδή γίνονταν η εκπαιδευτική διαδικασία ως τις 16.00. Και αν πάει και 1,5 ώρα παραπάνω στα δημοτικά, θα είναι πιο ξεκούραστη από την άλλη και δεν θα είναι το πρωί. Εκεί που τα παιδιά πήγαιναν από τις 8.00 έως τις 16.00, τώρα θα πάνε από τις 14.00. Δεν είναι ο,τι καλύτερο, αλλά είναι λύσεις ανάγκης που επιβάλλονται πέρα από τις παιδαγωγικές αρχές που θα πρέπει να εφαρμόσουμε. Αναμφισβήτητα, η δια ζώσης εκπαίδευση, δεν έχει καμία σχέση με την τηλεκπαίδευση.