Οι δυσκολίες γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών στην τηλε-εκπαίδευση Δημοτικών και Νηπιαγωγείων
Δ. Ντούμος και Αθ. Γανίδης, μιλούν στην «Θ»
Με δυσκολίες και απρόοπτα, ολοκληρώθηκε για γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η επίσημη «πρώτη» για την υποχρεωτική (πλέον) τηλεκπαίδευση, με το webex αλλά και τις υπηρεσίες διαδικτύου να μην «συστρατεύονται» επαρκώς, στην απρόσκοπτη διεξαγωγή των μαθημάτων.
Οι πρακτικές δυσκολίες ήταν αρκετές, ιδιαίτερα σε οικογένειες με περισσότερα από ένα παιδιά δημοτικού που χρειάζονται την ίδια ώρα, υπολογιστές, λάπτοπ, κινητά κ.ο.κ. αλλά και για γονείς που εργάζονται εξ΄αποστάσεως.
Την ίδια στιγμή προκύπτουν και ερωτήματα για το πόσο εφικτό είναι να διεξαχθούν από απόσταση κάποια μαθήματα όπως τα εικαστικά ή η γυμναστική αλλά και το αν τελικά χρειάζεται σε κάθε σπίτι και ένας «κομπιουτεράς» που να έχει όλες εκείνες τις γνώσεις για να «συνδέει» το παιδί του με τον δάσκαλο και τους συμμαθητές του και να μπορεί να «αλλάζει» διαδικτυακές τάξεις, όταν αλλάζει ο εκπαιδευτικός.
Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Δημήτρης Ντούμος καθώς και ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Ξάνθης κ. Αθανάσιος Γανίδης.
ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ – ΣΤΟ…ΨΑΞΙΜΟ Η ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ειδικότερα ο κ. Ντούμος ανέφερε ότι:
Γενικά το εγχείρημα είναι πάρα πολύ δύσκολο. Αφενός δεν υπήρξε η σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ενώ γνώριζε το Υπουργείο Παιδείας ότι έχουμε το δεύτερο κύμα κορωνοϊού και ότι τον χειμώνα (με το κρύο και την υγρασία) θα έχουμε αυξημένα κρούσματα και αφετέρου, πράγματι υπάρχουν προβλήματα σε πολυμελείς οικογένειες ή σε εκπαιδευτικούς που έχουν παιδιά ή ακόμη και σε γονείς που κάνουν τηλεργασία. Έπειτα είναι και οι υποδομές, ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές και όχι μόνον, όσον αφορά στις ταχύτητες του διαδικτύου. Προχθές για πρώτη μέρα, υπήρξαν πάρα πολλά προβλήματα, όχι μόνον στους γονείς και στα παιδιά αλλά και στους εκπαιδευτικούς. Και μέσα στην πόλη αλλά και έξω, το σύστημα έπεσε. Κάποιοι μπήκαν στα 20 λεπτά, δεν τους δέχονταν το σύστημα, γίνονταν διακοπές στον ήχο κλπ. Νομίζω ότι από την αρχή έπρεπε να υπάρχει ένας διάλογος μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων και να κινηθούν νωρίτερα οι διαδικασίες για την διάθεση τάμπλετ και ηλεκτρονικών υπολογιστών στις σχολικές μονάδες γιατί τα ακούμε και δεν τα βλέπουμε.
Η πρώτη ημέρα πήγε στο «ψάξιμο». Έψαχνε ο εκπαιδευτικός για να βρει τα παιδιά, εγώ προσωπικά κατάφερα να κάνω την μία ώρα. Τις επόμενες ώρες δεν μπόρεσαν να μπουν τα παιδιά και αν κάποια μπήκαν, δεν υπήρχε ήχος, κάμερα και γενικά ήταν πολλά τα προβλήματα. Προς το παρόν δεν έχει αποδώσει όλο αυτό. Βέβαια ας μην ξεχνάμε ότι μετά τις 14.00 που μπαίνουμε εμείς (σ.σ. στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση) μπορεί να υπάρχουν και τα φροντιστήρια των παιδιών ή άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες. Από εκεί και πέρα, για τα Εικαστικά ή την Γυμναστική ξέρει ο εκπαιδευτικός – ουσιαστικά έχουμε αυτοεπιμορφωθεί – πώς να κάνει το μάθημα, υπάρχουν σχετικά βιντεο, υπάρχει ύλη που μπορούν να στείλουν στα παιδιά και μπορεί να γίνει το μάθημα. Μην ξεχνάμε επίσης ότι όταν έχει ένας γονέας ένα παιδί στο νηπιαγωγείο και σε άλλες τάξεις μικρές, πρέπει να είναι από επάνω. Έχει αποδειχθεί αυτό. Δεν γίνεται διαφορετικά. Ας ελπίσουμε ότι θα πάμε καλά.
ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ – ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ – ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΣΕ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΜΕΣΩ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Από την πλευρά του ο κ. Γανίδης τόνισε ότι:
Η τηλεκπαίδευση παρουσίασε πολλά προβλήματα. Είχαμε δει και την προηγούμενη εβδομάδα στα γυμνάσια και τα λύκεια ότι τις πρώτες ημέρες έπεσε το σύστημα. Τουλάχιστον σε αυτές τις βαθμίδες εκπαίδευσης το πρόβλημα καταπολεμήθηκε. Από όσο γνωρίζω σε γενικές γραμμές δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα. Προβλήματα προέκυψαν με τα παιδιά του δημοτικού, τουλάχιστον την πρώτη ημέρα. Είχαμε κάποια θέματα, σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνον στην Ξάνθη, ίσως λόγω του συστήματος, ίσως λόγω του ότι μπήκαν μαζί και τα νηπιαγωγεία. Σίγουρα τα παιδιά, ιδίως σε αυτές τις ηλικίες και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, δεν μπορούν να διαχειριστούν αυτά τα προγράμματα μόνα τους, οπότε ουσιαστικά χρειάζονται έναν ενήλικα για να συμμετέχουν στα μαθήματα. Και βέβαια δεν έχουν όλοι οι ενήλικες τις ίδιες γνώσεις αλλά και τον χρόνο ενδεχομένως για να ασχοληθούν. Επίσης το θέμα είναι ότι προκύπτει και ένα πρόβλημα με κάποια μαθήματα που παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία λόγω της φύσεώς τους, στο να γίνουν με τηλεκπαίδευση όπως η γυμναστική και τα εικαστικά για παράδειγμα. Οπότε δεν ξέρω κατά πόσο μπορούν να λειτουργήσουν όλα τόσο ομαλά. Επιπλέον, σίγουρα θα υπάρχουν προβλήματα σε οικογένειες που η σύνδεσή τους δεν επαρκεί. Σκεφτείτε ότι όταν γίνεται ταυτόχρονα τηλεκπαίδευση σε 2-3 παιδιά και ίσως και κάποιος γονέας να εργάζεται από το σπίτι με τηλεργασία, εκεί ίσως το ιντερνέτ δεν μπορέσει να υποστηρίξει ταυτόχρονα όλες αυτές τις δραστηριότητες.
ΙΣΟΤΙΜΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ – ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΛΙΣΤΑ ΓΙΑ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΕ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ Ή ΣΕ ΣΥΝΔΕΣΗ
Επίσης ο κ. Γανίδης υπογράμμισε ότι:
Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα για εμάς ως Ένωση Γονέων, που θα πρέπει να λυθεί άμεσα, είναι ότι όλοι οι μαθητές θα πρέπει να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να υπάρχει σπίτι χωρίς σύνδεση ή χωρίς κάποια συσκευή ώστε να την χρησιμοποιήσει το παιδί. Ξεκινάμε από αυτό, που είναι αυτονόητο. Εμείς έχουμε βγάλει μια ανακοίνωση, την οποία αποστείλαμε και στους 30 συλλόγους περίπου της ένωσης, με την οποία ζητούμε από τους συλλόγους να είναι δίπλα στους εκπαιδευτικούς και στους διευθυντές των σχολείων, να έχουν μια άμεση συνεργασία για να μπορέσουν να βοηθήσουν σε τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν και ότι θα πρέπει να ενημερωθούν άμεσα για το τι ελλείψεις υπάρχουν είτε σ εξοπλισμό είτε σε σύνδεση, ώστε να κάνουμε μια συγκεντρωτική λίστα για να πιέσουμε τους υπεύθυνους και να δούμε πως θα δοθεί λύση το συντομότερο δυνατόν ώστε και αυτά τα παιδιά που έχουν θέματα, να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα. Για την ώρα δεν έχουμε κάποια ενημέρωση. Αυτό φαντάζομαι ότι θα φανεί μέχρι τις αρχές της επόμενης εβδομάδος που θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα και κάποια στοιχεία στα χέρια μας.
ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΘΑ ΞΕΠΕΡΑΣΤΟΥΝ
Τέλος αναφορικά με το γεγονός ότι πολλοί Ξανθιώτες δεν κατάφεραν να συνδεθούν κατά την πρώτη ημέρα, ο κ. Γανίδης σημειώνει ότι:
‘Ισως η πλατφόρμα του webex δεν μπόρεσε να υποστηρίξει ταυτόχρονα τέτοιο όγκο τηλεκπαίδευσης. Η άλλη πιθανότητα είναι να μην αντέχει και το δίκτυο του ιντερνέτ να υποστηρίξει τέτοιες απαιτήσεις. Αν για παράδειγμα κάποιος έχει μια «εικοσάρα» γραμμή και έχει τρία παιδιά που κάνουν τηλεκπαίδευση με βιντεοκλήση ενώ παράλληλα και ο ίδιος εργάζεται με κάποιον ανάλογο τρόπο, εννοείται ότι όλοι τους θα έχουν προβλήματα με τον ήχο ή την εικόνα ή θα γίνονται διακοπές. Όλα αυτά, δεν ξέρουμε που οφείλονται, αλλά θέλω να πιστεύω ότι τουλάχιστον τα τεχνικά προβλήματα θα ξεπεραστούν, όπως έγινε με την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όσον αφορά τουλάχιστον στην σύνδεση, το υπουργείο λέει ότι δεν χρεώνονται για την πρόσβαση τα παιδιά, αλλά το θέμα είναι πως για να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν αυτό το «δώρο» θα πρέπει να προϋπάρχει κάποια σύνδεση. Δεν μπορεί δηλαδή να μην έχεις router στο σπίτι και να μπει σε ένα site που δεν θα χρεώνεσαι. Θα πρέπει να έχεις ιντερνετ ή στο κινητό ή στο σπίτι σαν σταθερό. Επειδή λοιπόν θεωρώ ότι όλοι μας περιμέναμε ότι φέτος θα έκλειναν τα σχολεία λόγω πανδημίας, θα έπρεπε ο,τι περάσαμε την Άνοιξη, να μας γίνει μάθημα. Εν μέρει ως ένα βαθμό κάποια πράγματα βελτιώθηκαν, όπως το ότι υπάρχει πλέον το νομικό πλαίσιο που επιτρέπει να συνεχιστούν τα σχολεία με τηλεκπαίδευση (κάτι που δεν υπήρχε την Άνοιξη). Αυτό είναι ένα θετικό βήμα, αλλά θα πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη βήματα για να λειτουργήσει ομαλά το σύστημα.