Με αφορμή την πρόταση του «ΚΙΝ.ΑΛ» για την αύξηση των εισακτέων μουσουλμάνων στα πανεπιστήμια
Κ. Μαλάκης: Εκτός των άλλων δημιουργεί και αθέμιτο ανταγωνισμό
Τ. Χατζημεμίς: Από την αρχή το μέτρο δημιουργούσε «ρατσισμό» αλλά έγιναν και λάθος χειρισμοί στην μειονοτική εκπαίδευση
Για το ζήτημα της ποσόστωσης της εισαγωγής –με ειδικός καθεστώς- των μουσουλμάνων μαθητών στα πανεπιστήμια της χώρας, που έφερε στο προσκήνιο η πρόταση-τροπολογία του ΚΙΝ.ΑΛ για την αλλαγή του από το 0.5% στο 1%, μίλησαν στην «Θ» ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Κώστας Μαλάκης καθώς και ο γνωστός πολιτευτής της ΝΔ κ. Τουρκές Χατζημεμίς, με τον μεν πρώτο να επισημαίνει ότι το ζήτημα της ποσόστωσης δημιουργεί «αθέμιτο ανταγωνισμό» στους επιστήμονες της Θράκης, δεδομένου ότι επικεντρώνεται μόνον στην περιοχή μας – την στιγμή μάλιστα που το μορφωτικό επίπεδο των νέων σήμερα είναι υψηλό – και τον δεύτερο να αναφέρεται σε λάθος χειρισμούς των κυβερνήσεων στο θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι το μορφωτικό επίπεδο των παιδιών, αυξήθηκε χάρις στους κόπους και στις θυσίες των γονέων τους.
ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΝΕΤΑΙ ΜΟΝΟΝ ΣΤΗΝ ΘΡΑΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΑΘΕΜΙΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ
Ειδικότερα ο κ. Μαλάκης εξήγησε στην «Θ» ότι:
Το θέμα αυτό το αντιμετωπίζουμε και επικεντρώνεται μόνον στην Θράκη και πουθενά αλλού., επειδή υπάρχει η μειονότητα εδώ. Όπως είναι φυσιολογικό, κάθε μειονότητα προτιμάει τους «δικούς της», στους ομόθρησκους. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι το πρόβλημα για εμάς τους Χριστιανούς επιστήμονες είναι πάρα πολύ έντονο, διότι λάβετε υπόψη σας ότι έχουμε γύρω στους 80 συναδέλφους μουσουλμάνους (και καλώς τους έχουμε και μπορεί να γίνουν και 180). Το ίδιο συμβαίνει και με άλλους επιστημονικούς συλλόγους (ιατρούς, λογιστές, οικονομολόγους και όλα τα επιστημονικά επαγγέλματα). Όπως προανέφερα είναι φυσιολογικό να πηγαίνει ο Μουσουλμάνος στον Μουσουλμάνο και ο Χριστιανός στον Χριστιανό. Δεν συμβαίνει βέβαια αυτό στο 100% αλλά σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό και έτσι υπάρχει ένας αθέμιτος ανταγωνισμός.
ΚΑΛΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΣΟΣΤΩΣΗΣ, ΑΛΛΑ… ΑΝ ΗΤΑΝ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ – ΣΕ ΤΙ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΕΥΕ ΠΛΕΟΝ Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΣΟΣΤΟΥ;
Επιπλέον ο ίδιος επισήμανε ότι:
Σαν μέτρο στην αρχή, υπήρξε καλό από κάθε άποψη (σ.σ. η ποσόστωση) για να μην αναγκάζονται οι Μουσουλμάνοι συμπολίτες μας να πηγαίνουν για να σπουδάσουν στην Τουρκία ή σε άλλες χώρες, αραβικές κλπ. Από την άλλη βέβαια τα παιδιά (οι μουσουλμανόπαιδες με τους χριστιανούς) δεν ήταν του ιδίου μορφωτικού επιπέδου, για αυτό και το μέτρο αυτό είχε την σκοπιμότητά του και υπήρξε σε πολύ μεγάλο βαθμό χρήσιμο.
Όπως προανέφερα αυτό το θέμα επικεντρώνεται μόνον στην Θράκη. Αν ήταν για όλη την Ελλάδα, δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα και για το 1% και για το 2% και για το 3%. Αλλά επειδή πλέον υπάρχει ένας πολύ μεγάλος κορεσμός (το που δεν υπάρχει κορεσμός είναι άλλο θέμα) σας ανέφερα τις επιφυλάξεις μου. Αν ήταν για όλη την Ελλάδα, δεν θα υπήρχε πρόβλημα, επειδή όμως το θέμα επικεντρώνεται μόνον στην Θράκη, δεν ξέρω κατά πόσο θα ωφελήσει παραπάνω. Λάβετε υπόψη σας, ότι όποια από τα παιδιά των Μουσουλμάνων θέλουν να σπουδάσου, σπουδάζουν. Έστω και με μικρότερους βαθμούς περνούν στην σχολή που θέλουν, αν δείξουν ένα ενδιαφέρον. Ήμουν από την αρχή υπέρ του μέτρου, αλλά δεν βλέπω σε τι θα χρησίμευε πλέον η αύξηση του ποσοστού. Εν πάση περιπτώσει, ας είναι αυτό το ποσοστό, αλλά αν διπλασιαστεί ή τριπλασιαστεί, πιστεύω ότι θα είναι υπέρ του δέοντος.
Αυτό το οικειοποιείται το ΚΙΝ.ΑΛ καθώς «πατέρας» αυτού αν θυμάστε ήταν ο Γιώργος Παπανδρέου (τότε Υπουργός Παιδείας), αλλά εγώ πιστεύω ότι δεν το θέλουν και οι ίδιοι οι Μουσουλμάνοι να ανέβει το ποσοστό διότι θα είναι σαν να παραδέχονται ότι το επίπεδό τους είναι πολύ χαμηλό. Για αυτό έχω επιφυλάξεις και είμαι αρνητικός.
Εμείς στον Σύλλογό μας έχουμε γύρω στους 75-80 μουσουλμάνους συναδέλφους. Ο σύλλογος μετρά περίπου 240. Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλους επιστημονικούς κλάδους. Καλό θα είναι το ΚΙΝΑΛ να λάβει υπόψη του ότι όλοι αυτοί δραστηριοποιούνται μόνον εδώ (και είναι και φυσικό βέβαια, διότι έχουν εδώ συγγενείς, φίλους και ομόθρησκους). Αν ήταν για όλη την Ελλάδα, δεν υπήρχε θέμα να τριπλασιαστεί κιόλας. Όμως, πιστεύω ότι δεν το θέλουν και οι ίδιοι πλέον. Αν πας και ρωτήσεις και τους ίδιους τους μουσουλμάνους γιατρούς, φαρμακοποιούς, λογιστές κλπ θα σου πουν «όχι», γιατί αμέσως έρχεται και ο ανταγωνισμός.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΔΕΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΑ ΤΗΝ ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣΕ ΕΝΑΝ «ΡΑΤΣΙΣΜΟ»
Από την πλευρά του ο κ. Χατζημεμίς, επισήμανε ότι:
Προσωπικά από την αρχή δεν υποστήριζα την ποσόστωση, διότι αυτό – κατά κάποιο τρόπο – έβαζε μια δεύτερη «κατηγορία» στο πανεπιστήμιο. Η μια ήταν τον Χριστιανόπουλων με τον τρόπο που πάνε και η δεύτερη οι Μουσουλμάνοι με την ποσόστωση. Αυτό, αυτομάτως δημιουργούσε έναν «ρατσισμό». Δηλαδή ότι «αυτοί επωφελούνται από τον νόμο» – κατά κάποιο τρόπο – και με 8-9-10 μπαίνουν σε ιατρικές, οδοντιατρικές και νομικές σχολές και καποιοι άλλοι με 19-20 να μην μπορούν να μπαίνουν σε αυτές τις σχολές. Όμως από την άλλη, αν το σκεφτείτε ναι μεν στα χρόνια τα δικά μας και μέχρι το 1995-1996, ήταν θεμιτό. Έπειτα εμένα αυτό άρχισε να με ανησυχεί περισσότερο και με τα προγράμματα κυρίως της Φραγκουδάκη (που ναι μεν ωφέλησαν αλλά ως ένα σημείο). Από εκεί και μετά έπρεπε να μπει η πολιτεία σε έναν διάλογο με την μειονότητα, που προσπάθησε πολλές φορές (με την ομάδα των εκπαιδευτικών της μειονότητας που προσπάθησαν αλλά δεν κατάφεραν στον βαθμό που έπρεπε) αλλά δεν έγινε ποτέ αυτός ο διάλογος, κατά την άποψή μου.
ΟΙ ΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΘΥΣΙΕΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ, ΑΝΕΒΑΣΑΝ ΤΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ – ΛΑΘΟΣ ΟΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Επιπλέον ο ίδιος εξήγησε ότι:
Σήμερα, οι κόποι και οι θυσίες των γονέων για τα παιδιά τους, που είτε τα στέλνουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια είτε με ιδιαίτερα μαθήματα στο σπίτι τους, έφεραν το μορφωτικό επίπεδο των παιδιών, όχι η πολιτεία. Εγώ φερ΄ειπείν έχω πληρώσει του κόσμου τα λεφτά για να έρθουν τα παιδιά μου σε έναν βαθμό που θέλω εγώ και που θα πρέπει να είναι αυτά. Από εκεί και πέρα, νομίζω ότι αν η πολιτεία φρόντιζε από την εκπαίδευση στα νηπιαγωγεία, στο δημοτικό, στο γυμνάσιο και στο λύκειο, δεν θα υπήρχε καμία διαφορά μεταξύ των Χριστιανών και των Μουσουλμάνων στο θέμα της εκπαίδευσης. Αλλά οι λάθος χειρισμοί όλων των αυτών που έχουν περάσει από τις θέσεις της κυβέρνησης που γνωρίζετε, δεν έδωσαν ποτέ την σωστή βάση στο θέμα «μειονοτική εκπαίδευση». Δεν στάθηκαν ποτέ, παρά επιρρεπώς (το έπιαναν και το ξανάφηναν). Αν δεν το δούμε στα σοβαρά αυτό το θέμα, θα υπάρχει ακόμη αυτή η κατάσταση. Και μην νομίζετε ότι ακόμη και σήμερα είτε στα δημοτικά είτε στα γυμνάσια είτε στα λύκεια, αυτά τα παιδιά παίρνουν την εκπαίδευση που πρέπει να πάρουν για να είναι ίσα με τα χριστιανόπουλα. Επαναλαμβάνω ότι το μορφωτικό επίπεδο ανέβηκε λόγω των γονέων. Επειδή έγιναν αρκετοί επιστήμονες από την μειονότητα και δεν θέλουν τα παιδιά τους να είναι όπως οι γονείς. Εμένα, οι γονείς μου ήταν αγρότες – εργάτες. Εγώ μεγάλωσα στα χωράφια, αλλά τα δικά μου τα παιδιά θα έχουν πρότυπο τον πατέρα τους και την μητέρα τους. Και τα δικά τους τα παιδιά, εξίσου. Αυτό περνά από γενιά σε γενιά. Μακάρι, ίσως αυτή η κυβέρνηση, να είναι η αφετηρία για ένα πολύ καλό σύστημα από τα νηπιαγωγεία (ακόμη και από τους παιδικούς σταθμούς) στα νηπιαγωγεία, στα γυμνάσια κ.ο.κ. ώστε όπως το παιδί που πηγαίνει στην Γερμανία, στην Αγγλία δεν διαφέρει, να έρθουμε και εμείς σε μια τέτοια κατάσταση για να μην υπάρχει καμία διαφορά είτε στην γλώσσα είτε σε οποιαδήποτε άλλη παιδεία του χριστιανόπουλου με το μουσουλμανόπαιδο. Προς το παρόν, η ποσόστωση πιστεύω ότι πρέπει να συνεχιστεί. Δεν είμαι και μέσα στα πράγματα, αλλά ας αυξηθεί γιατί έτσι όπως τα λένε από κάτω (από τα μηνύματα που παίρνουμε από την Αθήνα) δεν μου αρέσουν τα πράγματα. Θα δούμε στην πράξη. Θα φανεί σε δυο – τρεις μέρες. Εμένα δεν μου άρεσε η ποσόστωση, γιατί υπήρχε η ελλιπής εκπαίδευση θα έλεγα, στα μειονοτικά σχολεία. Αν η εκπαίδευση ήταν ίδια όπως και στα χριστιανικά, δεν θα χρειάζονταν να μπει αυτός ο νόμος, αλλά λόγω των ελλειπών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα μειονοτικά σχολεία, νομίζω ότι χρειάστηκε να θεσπιστεί αυτός ο νόμος, από το ΠΑΣΟΚ τότε και συνεχίστηκε ως σήμερα και νομίζω ότι θα είναι χρήσιμο να συνεχιστεί και με το 1%. Πρέπει να συνεχιστεί και να αυξηθεί κιόλας, μέχρι να δούμε ότι υπάρχει όντως μια μεγάλη βελτίωση στο δημοτικό και μετέπειτα στο γυμνάσιο και στο λύκειο.