Σ. Μιχαηλίδης: Αυτές είναι οι δυνατότητες που δίνει ο νέος φορέας στους δύο Δήμους

Και νέος αναπτυξιακός οργανισμός…

Με 60% ο Δήμος Νέστου και 40% ο Δήμος Τοπείρου

«Άλλοι οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί, άλλο οι υφιστάμενες Αναπτυξιακές Εταιρείες» διευκρινίζει στην «Θ» ο Δήμαρχος Νέστου

Με ποσοστό 60% για τον Δήμο Νέστου (και κεφάλαιο ίδρυσης ύψους 200.000 ευρώ) και 40% για τον Δήμο Τοπείρου, ιδρύεται ο νέος Αναπτυξιακός Οργανισμός, ο οποίος θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο, με την προεδρία να πηγαίνει στον Δήμαρχο Τοπείρου κ. Θωμά Μίχογλου, όπως προκύπτει άλλωστε και από το παρόν ρεπορτάζ.

Για μια «πλειάδα ευκαιριών» που δίνεται μέσα από αυτήν την συνεργασία έκανε λόγο μιλώντας στην «Θ», ο Δήμαρχος Νέστου κ. Σάββας Μιχαηλίδης, εξηγώντας παράλληλα την διαφορά ανάμεσα στον Αναπτυξιακό Οργανισμό με την ήδη υφιστάμενη Αναπτυξιακή Εταιρεία στον Δήμο Νέστου.

«ΑΛΛΟ ΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ,

ΑΛΛΟ ΟΙ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ – ΙΔΟΥ ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ»

Ειδικότερα ο κ. Μιχαηλίδης εξήγησε στην «Θ» ότι «οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί που ιδρύθηκαν με τον ν. 4674/2020 έχουν μια στρατηγική. Κατά αρχήν αποτελούν ανώνυμες εταιρείες ειδικού σκοπού και λειτουργούν υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Η επιλογή λοιπόν αυτή του νομοθέτη σαφώς μπορούμε να πούμε ότι αντιδιαστέλει τα νέα νομικά αυτά πρόσωπα, από τις υφιστάμενες Αναπτυξιακές Εταιρείες, οι οποίες αποτελούν επιχειρήσεις ΟΤΑ, έχουσες φυσικά περιορισμένο σκοπό σύστασης και αρμοδιότητες. Είναι εκ διαμέτρου σε αντιδιαστολή. Έτσι λοιπόν η εδαφική περιφέρεια των αναπτυξιακών οργανισμών δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την εδαφική περιφέρεια των μετόχων ΟΤΑ, αλλά είναι ένα αντικείμενο μιας ρύθμισης καταστατικής. Εμείς εδώ δηλαδή, ψηφίσαμε και φτιάξαμε αναπτυξιακό οργανισμό ο οποίος οσονούπω θα πάρει ΦΕΚ με τον Δήμο Τοπείρου, στα πλαίσια κοινών συμφερόντων, ενδιαφερόντων και από κοινού ανάπτυξης των περιοχών μας. Από εκεί και πέρα, ο σκοπός και οι αρμοδιότητες των αναπτυξιακών οργανισμών (όπως αναφέρει ο νόμος) είναι να ενισχύσουν την διοικητική και τεχνική επάρκεια των ΟΤΑ (το βασικότερο δηλαδή), μέσα από επιστημονική,  συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη. Αυτό σημαίνει ότι αύριο θα μπορούμε να έχουμε απόλυτα πολεοδομία (κανονικά με όλα τα τμήματά της) και να υποστηρίξουμε και την τεχνική μας υπηρεσία όπου θεωρείται ότι μπορεί να έχουμε κάποια κενά. Άρα το πρώτο κομμάτι, που είναι πολύ σημαντικό για τους ΟΤΑ, εκτελείται μέσα από εκεί. Τι γίνεται λοιπόν; Ωριμάζουν και εκτελούνται έργα υποδομής (είναι πολύ σημαντικό αυτό) γιατί μπορεί η ωρίμανση των έργων σε ένα βαθμό να είναι και μελετητικές πράξεις. Αν πάρεις δηλαδή επιστήμονες με μελετητική ιδιότητα πτυχίου, έχεις την δυνατότητα – βέβαια δεν είναι πολύ εύκολο να βρεις γιατί είναι στην ελεύθερη αγορά και πολύ λίγοι πηγαίνουν στο δημόσιο – να εξοικονομήσεις τις δαπάνες για μελέτες. Σου δίνει δηλαδή δρόμους να μπορείς γρήγορα να αναπτύξεις τις βασικές δομές ώστε με βάση αυτές, οι στρατηγικές σου, οι επιδιώξεις σου, οι οραματισμοί μιας δημοτικής αρχής, να μπορούν γρήγορα να βρουν στόχο και να έχουν αποτέλεσμα».

«ΠΛΕΙΑΔΑ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ…»

Επιπλέον ο ίδιος τόνισε ότι «επίσης μπορούν να υποστηρίξουν τους ΟΤΑ και σε άλλες αυτοδιοικητικές αρμοδιότητες. Δηλαδή, μπορείς να συστήσεις και να δώσεις δυνατότητες παρεμβάσεων, να απασχολήσεις κόσμο για συγκεκριμένα έργα και γενικά έχει μια πλειάδα ευκαιριών οι οποίες μέχρι πρότινος δεν μπορούσαν να γίνουν. Επίσης είναι πολύ σημαντική η προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης, η συμμετοχή σε προγράμματα και η εφαρμογή γενικά σχετικών πολιτικών. Υπάρχει λοιπόν ένα καταστατικό που ορίζει τι κάνει ο αναπτυξιακός οργανισμός και μέσα από μια χρήση – όπως σωστά αναφέρεται στον νόμο – ενός επιρρήματος ο νομοθέτης απαριθμεί ενδεικτικά  και όχι περιοριστικά τις αρμοδιότητες των αναπτυξιακών οργανισμών. Επομένως, αυτά τα Νομικά Πρόσωπα, μπορούν να υποστηρίξουν τους δήμους και όχι μόνο στην άσκηση ευρέως φάσματος αρμοδιοτήτων, όπως: Επιστημονική, συμβουλευτική, τεχνική υποστήριξη, ωρίμανση έργων (όπως προανέφερα), σύνταξη μελετών, λήψη αδειοδοτήσεων, εξασφάλιση πόρων, υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής (κοινωνικά παντοπωλεία, φαρμακεία), δράσεις κοινωνικής ένταξης ευπαθών ομάδων και μεταναστών, ψηφιακή σύγκλιση κ.ο.κ. Ξεκινούμε δηλαδή από τον προγραμματισμό και καταλήγουμε στην δημοπρασία… Αυτές δεν είναι επιχειρήσεις των ΟΤΑ. Είναι ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης για πράξεις κρατικών ενισχύσεων ως ΝΠΙΔ που εποπτεύονται από το κράτος, τα οποία ασκούν αρμοδιότητες διαχείρισης βάσει της ρητής νομοθετικής πρόβλεψης. Για να ασκούν αυτές τις αρμοδιότητες, απαιτείται η σύσταση και η συγκρότηση ενός ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης. Αυτή η «οντότητα» που ορίζεται με το νομικό αυτό πλαίσιο από τα χρηματοδοτικά προγράμματα κλπ, έχει πλέον την δυνατότητα να κάνει όλα αυτά που προαναφέραμε. Μπορεί να διαχειριστεί προγράμματα leader. Από εκεί και πέρα, έχει να δώσει τεχνικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες διαχείρισης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των μετόχων ΟΤΑ, μπορεί να ασκεί δραστηριότητες στον τομέα της ενέργειας (καθώς και δράσεις αξιοποίησης των φυσικών πόρων της περιοχής), κ.ο.κ».

«60%-40% ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΠΕΙΡΟΥ, ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ – ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΟΠΕΙΡΟΥ»

Τέλος ο κ. Μιχαηλίδης αναφορικά με τα ποσοστά των μετοχών αλλά και την σύνθεση του Αναπτυξιακού Οργανισμού, σημείωσε ότι «ο Δήμος Νέστου έχει 60% (με ιδρυτικό κεφάλαιο 200.000 ευρώ) και ο Δήμος Τοπείρου το 40%. Να πω ότι το θεσμικό πλαίσιο είναι στα πλαίσια λειτουργίας των Ανωνύμων Εταιρειών. Αιρετός μπορεί να είναι ένας πρόεδρος μόνο και θα είναι ο Δήμαρχος Τοπείρου».