Αυξήσεις – φωτιά στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στα καύσιμα – «Καλπάζει» ο τιμάριθμος

Ενώ ο κατώτατος μισθός αυξάνεται μόλις κατά 2%…

Κ. Γεροστεργίου: Η γνώση και η μη αγορά, τα «όπλα» των καταναλωτών

 

Μπορεί η κυβέρνηση να ανακοίνωσε την αύξηση κατά 2% του κατώτατου μισθού, ωστόσο ήδη οι καταναλωτές καλούνται να βάλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη, καθώς ο «τιμάριθμος» στα ράφια των σούπερ μάρκετ «καλπάζει». Αντίστοιχες αυξήσεις – «φωτιά» παρατηρούνται και στις τιμές των καυσίμων, οι οποίες ωστόσο ακολουθούν την ροή σε διεθνές επίπεδο, όπως εξηγεί μιλώντας στην «Θ» η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας κ. Κατερίνα Γεροστεργίου, η οποία υπενθυμίζει ότι τα «όπλα» ενός καταναλωτή είναι η γνώση και η μη αγορά, δηλαδή η αναζήτηση ενός άλλου, ποιοτικού μεν, αλλά φθηνότερου προϊόντος.

 

Η ΤΙΜΗ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ «ΠΑΙΖΕΤΑΙ» ΣΕ ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΠΙΠΕΔΟ

Αναλυτικότερα η κ. Γεροστεργίου αναφορικά με τα καύσιμα, εξήγησε στην «Θ» ότι:

Η τιμή στα καύσιμα παίζεται σε διεθνές επίπεδο. Δεν επηρεάζεται μόνον από τις ελληνικές συνθήκες, οπότε τα καύσιμα πρέπει να τα διαφοροποιήσουμε σε σχέση με τα υπόλοιπα προϊόντα του σούπερ μάρκετ. Αυτήν την στιγμή τουλάχιστον, από όσο γνωρίζω υπάρχει ένα θέμα με τις εταιρείες παραγωγής πετρελαίου και εξαιτίας αυτής της πολιτικής έχουμε αύξηση στην τιμή των καυσίμων.

ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Αναφορικά με τις τιμές στα ράφια, η ίδια επισήμανε ότι:

Φυσικά και παρατηρούμε αυξήσεις. Βέβαια κάποια μάρκετ διαφημίζουν ότι έχουν ρίξει τις τιμές σε κάποια προϊόντα και μάλιστα μόνιμα, αλλά εμείς ως ενώσεις καταναλωτών, χρόνια λέμε – και συνεχίζουμε να το λέμε – ότι θα πρέπει οι τιμές να είναι μόνιμα χαμηλότερες και όχι η χαμηλή τιμή σε κάποια προϊόντα να γίνεται επιλεκτικά με την μορφή των προσφορών, διότι ο καταναλωτής δεν μπορεί να έχει ξεκάθαρη εικόνα της τιμής και βέβαια θα πρέπει να τρέχει από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ για να μπορέσει τελικά να εξοικονομήσει κάποια χρήματα στο καλάθι του.

Αυτό που έγινε τελικά – μετά από προσπάθειες των Ενώσεων Καταναλωτών – ήταν η τιμή ανά μονάδα, η οποία δεν υπήρχε πριν από χρόνια στα σούπερ μάρκετ έτσι ώστε ο καταναλωτής να έχει εικόνα της τιμής ανά μονάδα ή ανά κιλό του προϊόντος και να μπορεί να συγκρίνει, διότι είναι πολύ σημαντική η πληροφορία αυτή για τον καταναλωτή όταν κάνει έρευνα τιμών. Υπάρχουν προϊόντα για τα οποία κάποια στιγμή θα κάνει «προσφορά» το μάρκετ και μπορεί να κατέβουν πάλι σε μια τιμή χαμηλότερη, αλλά αυτό φυσικά και δεν μας οδηγεί σε μείωση τιμών για τα συγκεκριμένα προϊόντα.

Όσον αφορά σε αυτό που αναφέρατε – ότι η αύξηση των μισθών είναι δυσανάλογη σε σχέση με τις τιμές των προϊόντων – δεν είναι κάτι που συναντάμε τώρα. Είδαμε ότι οι μισθοί και τα ημερομίσθια στην περίοδο της οικονομικής κρίσης – για μια δεκαετία – είχαν μειωθεί σημαντικά (μέχρι και 50%) αλλά παρόλα αυτά οι τιμές των προϊόντων δεν ήταν αντίστοιχες στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Και φυσικά είδαμε και τον κοινωνικό αντίκτυπο, δηλαδή οικογένειες που έφτασαν στην υπερχρέωση, δεν μπορούσαν να συντηρηθούν, μειώθηκε πολύ και η κατανάλωση βασικών προϊόντων, ενώ ο καταναλωτής πλέον δεν ενδιαφέρεται για την ποιότητα (όπως κατά την περίοδο της οικονομικής ευημερίας, όπως έδειχναν παλαιότερες έρευνες) αλλά ενδιαφέρεται βασικά για την τιμή του προϊόντος και η ποιότητα έρχεται σε 2η ή και 3η επιλογή.

Η ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ Η ΜΗ ΑΓΟΡΑ ΤΑ «ΟΠΛΑ» ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ

Τι κάνουμε όμως ως καταναλωτές, σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν δηλαδή παρατηρήσουμε τις διαφορές – προς τα επάνω –  των τιμών των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ; Όπως εξηγεί η κ. Γεροστεργίου:

Αυτό που έχει ο καταναλωτής ως «όπλο» είναι πρώτα η γνώση και η μη αγορά. Δηλαδή, δεν αγοράζω ένα προϊόν όταν θεωρώ ότι αυτό αυξάνεται πάρα πολύ. Αναζητώ κάτι άλλο. Αναζητώ κάποιο προϊόν που θα έχει κάποια χαμηλότερη τιμή. Βεβαίως θα προσέχω και την ποιότητα, θα προσέξω τα στοιχεία που αναγράφονται επάνω στην ετικέτα, αλλά υπάρχουν στην αγορά εξίσουν ποιοτικά προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές, αρκεί να τα αναζητήσουμε. Επομένως το πρώτο «όπλο» που έχει ο καταναλωτής είναι η γνώση και συνεπώς πρέπει να αναζητά πληροφορίες. Και μιας και συζητούμε για την γνώση και έχουμε καταγγελίες και για ηλεκτρονικές αγορές, ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι πάρα πολύ προσεκτικός όταν κάνει αυτές τις αγορές από το διαδίκτυο. Πλέον, όπως γνωρίζουμε, η αγορά μέσω διαδικτύου έχει μπει στην ζωή μας αρκετά έντονα – και περισσότερο με την πανδημία και τον εγκλεισμό – όχι μόνο σε ρούχα αλλά και σε είδη πρώτης ανάγκης (ξέρουμε ότι λειτουργούν και τα ηλεκτρονικά σουπερ μάρκετ) και επομένως θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Να διαβάζουμε τις πληροφορίες για τα προϊόντα που θέλουμε, ώστε να μην βρεθούμε μπροστά σε εκπλήξεις και φυσικά να μπαίνουμε σε ηλεκτρονικά καταστήματα που είναι έγκυρα και διαθέτουν τις σημάνσεις και αναζητούμε πρώτα από όλα τις πληροφορίες γιατί η ενημέρωση και  η πληροφόρηση είναι η μεγαλύτερη δύναμη του καταναλωτή και η βασική του προστασία. Στην συνέχεια κάνουμε έρευνα αγοράς. Αναζητούμε προϊόντα που μπορεί να βρούμε ακόμη και σε μικρότερα καταστήματα και όχι σε μεγάλα μάρκετ. Αυτή είναι η δύναμή μας. Αυτό το είδαμε και εμπειρικά όταν είχαμε κάνει ως Ενώσεις Καταναλωτών – πριν χρόνια – μποϊκοτάζ για την τιμή του γάλακτος η οποια είχε αυξηθεί πολύ και τελικά, έπεσε. Για δύο μέρες λέγαμε στον καταναλωτή όχι να μην αγοράσει γάλα, αλλά να αναζητήσει γάλα στην τιμή του 1€ γιατί το γάλα είχε φτάσει στο 1,5€ (το λίτρο του φρέσκου γάλακτος). Αυτό οδήγησε τις εταιρείες να ρίξουν την τιμή στο 1€. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουμε δύναμη ως καταναλωτές. Είμαστε η δεύτερη δύναμη στην λειτουργία της αγοράς. Είμαστε η κατανάλωση και οι επιχειρήσεις εκπροσωπούν την προσφορά. Επομένως πρέπει να σταθούμε στο ύψος μας και να παίξουμε τον ρόλο μας στην λειτουργία της αγοράς.