Σε αναστολή 8 σχολικές μονάδες στην Ξάνθη – Στα πλησιέστερα σχολεία οι μαθητές

Τα ολιγοθέσια δημόσια και μειονοτικά σχολεία της Θράκης σε αριθμούς και ποσοστά

38 τα σχολεία που αναστέλλουν την λειτουργία τους, συνολικά στην ΑΜΘ – Μιλά στην «Θ» ο Περίφ. Δ/ντης Εκπαίδευσης

Τριάντα οκτώ είναι συνολικά στον αριθμό οι σχολικές μονάδες στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, που αναστέλλουν την λειτουργία τους για την τρέχουσα σχολική χρονιά (2021 – 2022), εκ των οποίων οι 8 αφορούν στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης. Συγκεκριμένα πρόκειται για το Νηπιαγωγείο Κεντητής, το

Νηπιαγωγείο Μ. Ορφανού, το Νηπιαγωγείο Τεμένους, το Δημοτικό Σχολείο Νέου Ολβίου, το

Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Π. Ερασμίου, το Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Τεμένους, το Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Κρεμαστής και το Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Εξοχής.

Για όλα τα παραπάνω μίλησε στην «Θ» ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Κωνσταντίνος Μπαντίκος, ο οποίος αναφέρθηκε σε αριθμούς και ποσοστά, αλλά και στους λόγους που οδηγούν στην «συρρίκνωση» αυτή με κύριο την  κάθετη μείωση του μαθητικού δυναμικού, όπως παρουσιάστηκαν και κατά την χθεσινή συνέντευξη τύπου, στην «έδρα» της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης.

ΣΕ ΑΝΑΣΤΟΛΗ 38 ΟΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΑΜΘ – 36 ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ – 2 ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Αναλυτικότερα ο κ. Μπαντίκος επισήμανε στην «Θ» ότι:

Για την τρέχουσα σχολική χρονιά (2021-2022) έχουμε σε αναστολή 36 σχολικές μονάδες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και 2 σχολικές μονάδες στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Άρα στο σύνολο 38. Από αυτές, οι 26 αφορούν σε δημόσια σχολεία και οι 12 στα μειονοτικά. Όπως βλέπουμε λοιπόν, οι αναστολές των δημόσιων σχολείων, είναι υπερδιπλάσιες των μειονοτικών. Να σας δώσω επίσης την πληροφορία ότι η

Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου έχει 40 σχολικές μονάδες, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας 101 σχολικές μονάδες, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας 17 σχολικές μονάδες, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας 63 σχολικές μονάδες κλπ, άρα οι αναστολές αφορούν το σύνολο των Περιφερειακών Διευθύνσεων της χώρας  και δεν αφορούν μόνο την περιοχή μας.

Οι λόγοι, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι η κάθετη μείωση του μαθητικού δυναμικού, η υπογεννητικότητα, η εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση, η αστυφιλία, η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, η είσοδος γυναικών στην αγορά εργασίας, η αύξηση της ηλικίας στην οποία παντρεύονται οι νέοι, ενώ ένα σημαντικό ή όχι κομμάτι είναι και η επιλογή κάποιων γονέων της μειονότητας, οι οποίοι στέλνουν τα παιδιά τους σε δημόσιο σχολείο. Ο νόμος καλύπτει το να αποφασίζει ο γονιός για το καλύτερο εκπαιδευτικό πλαίσιο για τα παιδιά του (εννοώ από ολιγοθέσια σε πολυθέσια).

Όντως υπάρχει μεγάλη διαφορά, από τα στοιχεία που έχουμε. Θα αναφερθώ μόνο στο πρόγραμμα:

Συνολικά στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των πολυθέσεων μειονοτικών σχολείων οι 85 ώρες αφορούν το ελληνόγλωσσο πρόγραμμα, οι 92 ώρες αφορούν το μειονοτικό πρόγραμμα και οι 24 ώρες αφορούν τα μαθήματα ειδικοτήτων (Φυσικής Αγωγής και Αγγλικής Γλώσσας).

Αντίστοιχα στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των διθέσιων μειονοτικών σχολείων (που αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία στην περιοχή μας) οι 30 ώρες αφορούν το ελληνόγλωσσο πρόγραμμα, οι 30 ώρες αφορούν το μειονοτικό πρόγραμμα.

Αυτό γίνεται λόγω της φύσης των σχολείων και του να μπορείς να εντάξεις το ωρολόγιο πρόγραμμα μέσα στο πρόγραμμα εργασίας του σχολείου. Διαφορετικά τα ολιγοθέσια θα έπρεπε να δουλεύουν μέχρι το βράδυ. Από τη σύγκριση των δύο προγραμμάτων προκύπτει ότι σε εβδομαδιαία βάση στο ολιγοθέσιο γίνονται 55 ώρες λιγότερες στο ελληνόγλωσσο πρόγραμμα – με ο,τι αυτό συνεπάγεται για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας – και   62 ώρες λιγότερες στο μειονοτικό πρόγραμμα και 24 ώρες λιγότερες στα μαθήματα ειδικοτήτων (Φυσικής Αγωγής και Αγγλικής Γλώσσας). Στα τελευταία μάλιστα η Αγγλική γλώσσα δεν διδάσκεται όπως και η Φυσική Αγωγή που είναι μάθημα ενταγμένο. Άρα η σύγκριση φανερώνει τα ασύγκριτα πλεονεκτήματα, σε διδακτικό χρόνο, που προσφέρουν τα πολυθέσια σχολεία. Αυτός είναι και ο λόγος που προσπαθούμε να ενισχύουμε έμπρακτα τη λειτουργία πολυθέσιων σχολικών μονάδων, είτε μειονοτικές είτε δημόσιες. Για αυτό και προκειμένου να αντισταθμίσουμε αυτήν την δυσκολία, το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε – παραβλέποντας τυπικά το νομικό πλαίσιο – είναι να λειτουργούμε 3/τμήματων και 5/τμήματων, με ελάχιστο μαθητικό δυναμικό τους 31 μαθητές και 51 μαθητές αντίστοιχα.

 

ΣΤΑ ΠΛΗΣΙΕΣΤΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ

Επίσης ο κ. Μπαντίκος επισήμανε ότι:

Ο χρόνος που αντιστοιχεί, στο ολιγοθέσιο σχολείο (είτε μειονοτικό είτε δημόσιο), σε ένα μάθημα π.χ. τα μαθηματικά  – που αποτελεί  μάθημα του μειονοτικού προγράμματος –  για κάθε τάξη είναι 15 λεπτά όταν ο αντίστοιχος  χρόνος στο πολυθέσιο σχολείο είναι 45 λεπτά, δηλαδή τριπλάσιος. Άλλα στοιχεία που δώσαμε είναι ότι, ο μέσος όρος μαθητών, ενώ προβλέπεται να είναι 25 το ανώτερο, ανά τμήμα στα μειονοτικά (εννοώ μαθητές ανά τμήμα) είναι:

Στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης 10,85

Στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης 12,51

Στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου 10,12

Δηλαδή ο μέσος όρος είναι 11,48 μαθητές για κάθε τμήμα στα μειονοτικά σχολεία.

Πέρα από τους αντικειμενικούς λόγους μείωσης του μαθητικού δυναμικού και τις παιδαγωγικές ανάγκες που μας οδηγούν να κάνουμε κάποια πολυθέσια σχολεία (όπου αυτό είναι εφικτό με βάση τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής), ενώ μπορούμε να πούμε ότι στα δημόσια σχολεία σε επίπεδο περιφέρειας έχουμε 6 ολιγοθέσια σχολειά, δεν μπορεί να έχουμε σε μεγάλο ποσοστό τέτοια μειονοτικά.

Τα παιδιά για τα σχολεία που έχουν ανασταλεί, πηγαίνουν στο πλησιέστερο σχολείο το οποίο με την παρουσία τους αναβαθμίζεται και παίρνει «πίστωση χρόνου» (επιτρέψτε μου να πω) στο να μην έχουμε και του χρόνου αναστολή κάποιου άλλου σχολείου.

ΤΑ ΟΛΙΓΟΘΕΣΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΣΟΣΤΑ

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ο,τι αφορά στα στοιχεία για την λειτουργία των ολιγοθέσιων δημόσιων και μειονοτικών, αντίστοιχα, σχολείων της Θράκης, αυτά έχουν ως εξής:

Στην Π.Ε. Ροδόπης στα 25 λειτουργούντα δημόσια σχολεία μόλις 2 είναι ολιγοθέσια (1/θέσια ή διθέσια). Ποσοστό 8% .

Στην Π.Ε. Ξάνθης στα 32 λειτουργούντα δημόσια σχολεία μόλις 2 είναι ολιγοθέσια (1/θέσια ή διθέσια). Ποσοστό 6,25% .

Στην Π.Ε. Έβρου στα 49 λειτουργούντα δημόσια σχολεία μόλις 2 είναι ολιγοθέσια (1/θέσια ή διθέσια). Ποσοστό 4,08% .

Συνολικά στη Θράκη στα 106 λειτουργούντα δημόσια σχολεία μόλις 6 είναι ολιγοθέσια (1/θέσια ή διθέσια), δηλαδή ποσοστό 5,66%.

Στην Π.Ε. Ροδόπης στα 56 λειτουργούντα μειονοτικά σχολεία τα 44 είναι ολιγοθέσια (διθέσια). Ποσοστό 78,57% .

Στην Π.Ε. Ξάνθης στα 38 λειτουργούντα μειονοτικά σχολεία τα 21 είναι ολιγοθέσια (διθέσια). Ποσοστό 55,26% .

Στην Π.Ε. Έβρου στα 9 λειτουργούντα μειονοτικά σχολεία τα 6 είναι ολιγοθέσια (διθέσια). Ποσοστό 66,66% .

Συνολικά στην Θράκη στα 103 λειτουργούντα μειονοτικά σχολεία τα 71 είναι ολιγοθέσια (διθέσια). Ποσοστό 68,93% .