«Αμφιλεγόμενη» η μεθαυριανή απεργία των εκπαιδευτικών

Δ. Ντούμος: Κατηγοριοποιούνται τα δημόσια σχολεία – Πρέπει να ψάχνουν… χορηγούς!

Κ. Μπαντίκος: Μόνον οφέλη από την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας

 

Εικοσιτετράωρη απεργία για τη Δευτέρα 11 Οκτωβρίου κήρυξαν ΔΟΕ και ΟΛΜΕ με την στήριξη της ΑΔΕΔΥ (με τρίωρη στάση εργασίας) για το θέμα της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων, ενώ αναμένονται μεγάλα ποσοστά συμμετοχής σ’ αυτή, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Δημήτρη Ντούμο, που μιλά στην «Θ».

Εν τω μεταξύ την ίδια ημέρα, εκδικάζεται και η Έφεση του Υπουργείου Παιδείας, που ζητά να αναγνωρισθεί ότι η απεργία για την αξιολόγηση είναι όχι μόνο παράνομη αλλά και καταχρηστική και να απαγορευτεί η συνέχισή της με τις συνέπειες που προβλέπονται σε τέτοιες περιπτώσεις.

Την άποψή του όμως, τόσο για την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων όσο και για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, εξέφρασε στην «Θ» και ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης ΑΜΘ κ. Κωνσταντίνος Μπαντίκος.

 

ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΝ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Αναλυτικότερα ο κ. Ντούμος εξήγησε στην «Θ» ότι:

Πιστεύω ότι στο σύνολό τους θα είναι κλειστά τα σχολεία, λόγω της μεγάλης συμμετοχής που περιμένουμε. Υποθέτω ότι και στην Ξάνθη θα έχουμε μεγάλη συμμετοχή (σύμφωνα με επαφές που έχουμε κάνει). Απεργούμε λόγω όλων αυτών των νόμων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, όπως ο ν. 4823, ο οποίος προβλέπει κάποιες αλλαγές στις σχολικές μονάδες, οι οποίες οδηγούν σίγουρα σε γραφειοκρατία, με τις οποίες εμείς δεν συμφωνούμε, γιατί ουσιαστικά προσπαθούν να καταργήσουν το δημόσιο σχολείο, την παιδαγωγική ελευθερία και την δημοκρατία στο σχολείο. Είναι επίσης η εσωτερική και εξωτερική αποτίμηση της σχολικής μονάδας αλλά και το θέμα του νέου νόμου του Χατζηδάκη για τα εργασιακά, που ουσιαστικά έχει πάρα πολλές αντεργατικές ρυθμίσεις.

 

ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ – «ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ» ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ – ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΨΑΧΝΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΧΟΡΗΓΟΥΣ – ΣΤΟ 93% Η ΑΠΟΧΗ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ

Επιπλέον ο ίδιος τόνισε ότι:

Όσον αφορά στην αξιολόγηση σχολικών μονάδων, κάθε σχολική μονάδα μέσα από «δείκτες» θα μπορεί να βαθμολογεί, να εντοπίζει τις αδυναμίες (σας λέω τι αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας) αλλά από εκεί και πέρα, εμείς ξέρουμε ότι την ευθύνη την έχει το Υπουργείο Παιδείας (την εκπαιδευτική πολιτική). Με αυτόν τον τρόπο όμως, αποποιείται το Υπουργείο Παιδείας τις ευθύνες και μετατίθενται ευθύνες τους εκπαιδευτικούς, για να βρουν λύσεις για τα προβλήματα και χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση. Είναι συστήματα που εφαρμόσθηκαν σε χώρες του εξωτερικού και δυστυχώς έχουν οδηγήσει στην αλλαγή του καταστατικού «χάρτη» των δημοσίων σχολείων σε «καλά» και «κακά» σχολεία, με τους γονείς να βάζουν το χέρι στην τσέπη (σ.σ. εδώ εξηγεί την διαδικασία και τον ορισμό της βαθμολογικής και της περιγραφικής κλίμακας σε «μη επαρκή», «επαρκή» «πολύ καλή» και «εξαιρετική» λειτουργία της κάθε σχολικής μονάδας).

Άρα ένα σχολείο δεν θα χρειαστεί να κάνει παρεμβάσεις μόνον όταν είναι «εξαιρετική» η λειτουργία του. Το να είσαι «μη επαρκής» το κατανοώ, αλλά όταν είσαι σε «πολύ καλή λειτουργία» θα υπάρχουν κάποια ελάχιστα σημεία προς βελτίωση. Και κατά πόσο μπορούν οι σχολικές μονάδες, ανάλογα και την περιοχή; Όταν για παράδειγμα εγώ θα θελήσω να κάνω μια εκπαιδευτική δράση και είμαι σε ένα χωριό όπως ο Εχίνος ή οι Θέρμες, υπάρχει και το κόστος μετάβασης για να πάω στην πόλη ή οπουδήποτε αλλού. Και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και η «κατηγοριοποίηση» των σχολείων. Αυτό θα μπορούσε να γίνει χωρίς να υπάρχει η βαθμολογική κλίμακα. Όλα αυτά  θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του κάθε σχολείου, θα βλέπει ο κάθε γονέας τι γίνεται και άρα πηγαίνουμε μεθοδικά προς την κατάργηση ως προς την επιλογή σχολείου των γονέων. Επιπλέον με βάση τον ν. 4823 επιτρέπονται χορηγίες. Δηλαδή το δημόσιο σχολείο πρέπει να ψάχνει να βρει χορηγούς. Θέλει μεγάλη κουβέντα αυτό και το θέμα είναι γιατί γίνεται εν μέσω πανδημίας; (είχε αρχίσει τον Φεβρουάριο που κάναμε απεργία – αποχή και το επανέφεραν τώρα). Και μάλιστα είχε «απειλές» μέσα στον νόμο, ότι αν οι δάσκαλοι δεν το εφαρμόσουν, θα τιμωρηθούν το λιγότερο με στέρηση ενός μισθού. Ήδη εμείς είμαστε στο 93% αποχής στην Ξάνθη (ενώ σε άλλους νομούς τα ποσοστά είναι ακόμη μεγαλύτερα) από την αξιολόγηση. Κάνουμε κανονικά τα μαθήματά μας, απλώς δεν κάνουμε αυτήν την γραφειοκρατική δουλειά. Ουσιαστικά ο νόμος έχει πάρα πολλά. Πάμε σε ένα γραφειοκρατικό συγκεντρωτικό σύστημα.

ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΑΛΛΑ…ΠΡΕΠΕΙ ΑΝ ΕΧΕΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΠΡΟΣΗΜΟ ΚΑΙ ΑΞΙΑ

Τέλος ο κ. Ντούμος σημείωσε ότι:

Δεν είμαστε κατά της αυτοαξιολόγησης και της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού. Το λέμε ξεκάθαρα. Θέλουμε η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας να εντοπίζει τις αδυναμίες, να προσπαθούμε με κατάλληλες παρεμβάσεις του υπουργείου, των σχολικών συμβούλων και να δούμε πως θα γίνει καλύτερο το σχολείο (ας αναρτώνται αλλά να μην υπάρχουν αυτές οι κλίμακες).  Η αξιολόγηση θα πρέπει να έχει παιδαγωγικό πρόσημο και παιδαγωγική αξία και να κοιτά πως θα κάνει τον εκπαιδευτικό πολύ καλύτερο. Δεν υπάρχει καμία δομή επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Όλοι πληρώνουν και επιμορφώνονται. Το μήνυμα είναι ότι συμμετέχουμε όλοι στην απεργία – αποχή, μαζικά και καθολικά, απέναντι στην «επίθεση» που δέχεται το δημόσιο σχολείο και η εκπαίδευση, απέναντι στις απειλές. Θα πρέπει να υπάρξει ένας ειλικρινής διάλογος ανάμεσα στην υπουργό και σε εμάς, για να δούμε πως μπορεί να γίνει η αξιολόγηση. Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις (τις έχουν γράψει καθηγητές πανεπιστημίων που είναι ανεξάρτητοι) γιατί είμαστε υπέρ. Υπάρχουν βέβαια και αυτοί που από ιδεολογική άποψη, που είναι «κατά» και δεν θέλουν καμία αξιολόγηση.

 

ΜΟΝΟ ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

Από την πλευρά του ο κ. Μπαντίκος επισήμανε ότι:

Την Δευτέρα είναι η έφεση και αναμένεται νέα απόφαση. Εάν καταπέσει η έφεση και υπερισχύσει αυτό που έχει αποφασισθεί, τότε οι διαδικασίες θα προχωρήσουν κανονικά. Το τι θα πράξουν οι ομοσπονδίες και οι σύλλογοι, δεν μπορώ αν το προδικάσω. Όσον αφορά στην αξιολόγηση, ο καθένας έχει την επιχειρηματολογία του επάνω σε αυτό. Εμείς λέμε ότι η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, η οποία σημειωτέον δεν είναι κάτι νέο – είχε συμβεί και το 2012 με 2014 και το μόνο πρόβλημα ήταν η υπέρμετρη γραφειοκρατία που κούρασε τους συμμετέχοντες – δίνει την δυνατότητα στον Σύλλογο Διδασκόντων να αποτιμήσει την εικόνα του σχολείου του και με βάση αυτά που θα δει να προχωρήσει σε βελτιωτικές κινήσεις (για όσα χρήζουν βελτίωσης) και να αποδοθούν – αν θέλετε – για εμένα και «Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» με την έννοια του που αναλογούν ευθύνες στο εκπαιδευτικό προσωπικό (για παράδειγμα) και πως αυτό θα μπορέσει με αλλαγή δράσεων να συμβάλλει στην περεταίρω βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Αν τώρα μιλάμε κτιριακά (για παράδειγμα) δεν εμπλέκεται ο σύλλογος διδασκόντων αλλά μπορεί να το καταγράψει και με ενημέρωση των αρμοδίων να προχωρήσει και η βελτίωση (στις κτιριακές υποδομές και στην υλικοτεχνική υποδομή γενικά). Επειδή είχα ασχοληθεί και παλαιότερα ως σχολικός σύμβουλος – στα πιλοτικά – η άποψή μου είναι ότι μόνο οφέλη έχει η σχολική μονάδα από την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησής της.

 

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΞΑΙΡΕΙΤΑΙ Ο ΚΛΑΔΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΟΤΑΝ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΜΑΣΤΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ;

Επιπλέον ο ίδιος σημείωσε ότι:

Κατά την προσωπική μου άποψη, δεν μπορούμε να βλέπουμε – για κάθε κίνηση που γίνεται – ότι υποκρύπτεται κάτι άλλο μελλοντικώς,  ακόμη και για την «κατηγοριοποίηση» των σχολείων και την χρηματοδότησή τους με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Με τις χορηγίες δεν είναι ότι «δεν καλύπτει το δημόσιο ως οφείλει και ότι το σχολείο κάνει χορηγούς» και ότι «ένα σχολείο που έχει άκρες, θα φέρει καλύτερες χορηγίες». Αυτά είναι μόνο στην σφαίρα της υποτιθέμενης πραγματικότητας που θα αρθεί (κατά την άποψη κάποιου). Εδώ μιλάμε επί πραγματικών γεγονότων. Ακόμη και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, στην οποία ο κλάδος έχει αντιρρήσεις που μπορεί εν μέρει να βασίζεται σε κάποια στοιχεία (π.χ. το ποιος θα την κάνει και η αξιοπιστία) είναι θέματα που μπορούν να συζητηθούν. Δεν λέμε αν πρέπει να γίνει αξιολόγηση ή όχι. Όποιον και αν ρωτήσεις λέει οτι πρέπει να γίνει αξιολόγηση. Γιατί να εξαιρείται ο κλάδος των εκπαιδευτικών, όταν στην ζωή αξιολογούμαστε καθημερινά; Και αυτή η αξιολόγηση δεν έχει «τιμωρητικό» χαρακτήρα. Εάν αυτό γίνει και το υπουργείο (η ελληνική πολιτεία) δεν εφαρμόσει αυτά που προβλέπονται, η ευθύνη αναλογεί σε αυτό και όχι στους εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση πρέπει να γίνει γιατί μόνο να συμβάλλει προς μια βελτίωση, μπορεί. Αν λέμε ότι «η αξιολόγηση χρησιμοποιείται ως δούρειος ίππος για…», είναι στη σφαίρα της φαντασίας της υποτιθέμενης – επαναλαμβάνω – πραγματικότητας που θα γίνει στο μέλλον. Αν γίνει έτσι και η πολιτεία δεν ανταποκριθεί και δεν εφαρμόσει αυτά ή τα χρησιμοποιήσει με διαφορετικό τρόπο, τότε θα έχει κάθε δικαίωμα να διαμαρτυρηθεί όποιος διαμαρτύρεται.