Τι αναφέρει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στην «Θ», ο εκπαιδευτικός που «έντυσε» μουσικά τα Κάλαντα της Άνοιξης
Χρ. Χατζόπουλος: Από το 2003 ξεκίνησε ο θεσμός – Συμβαίνει σε όλη την Θράκη αλλά και στην Ελλάδα
Ένα τραγούδι για να καλωσορίσουν την γλυκιά Άνοιξη, που φέρνει μαζί της χελιδόνια, άνθη και πολλά χρώματα, κεφαλάκια ντυμένα με χάρτινα λουλουδάκια και πουλιά και μηνύματα υπέρ της Ειρήνης, συνέθεσαν την χθεσινή ημέρα στην Ξάνθη, όπου πολλά τμήματα των σχολείων της πόλης μας, επέλεξαν να συμμετάσχουν στα «Χελιδονίσματα».
Δύο εξ αυτών των τμημάτων και πιο συγκεκριμένα οι τάξεις της Β’ Δημοτικού του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης μάλιστα, πέρασαν από την Πλατεία Ελευθερίας, την Κεντρική Πλατεία και την Δημοτική Αγορά της πόλης, για να… καλαντίσουν την «Άνοιξη» και τα συνάντησε ο φωτογραφικός φακός της «Θ».
Πως ξεκίνησαν όμως τα Χελιδονίσματα; Ποιες είναι οι προσδοκίες του εν λόγω θεσμού, που πλέον «γιορτάζεται» σε όλη την Θράκη αλλά και σε άλλες περιοχές της επικράτειας;
ΑΠΟ ΤΟ 2003 Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΩΝ – ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΘΡΑΚΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω, δίνει μέσα από την «Θ» ο εμπνευστής αυτού του θεσμού, μουσικός και εκπαιδευτικός του Μουσικού Σχολείου Ξάνθης κ. Χρήστος Χατζόπουλος, ο οποίος εξηγεί ότι:
Αυτό συμβαίνει από το 2003. Ήταν μια ιδέα της κ. Δήμητρας Τοπαλίδου, που μου έδωσε να μελοποιήσω τα Ανοιξιάτικα Κάλαντα (είναι ένα παραδοσιακό τραγούδι από τις Μετρές της Ανατολικής Θράκης). Πρόσθεσα την μουσική και πείσαμε όλα τα παιδιά από το Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής (όπου εργαζόμουν τότε) να βγούμε στον δρόμο και να πούμε αυτά τα Ανοιξιάτικα Κάλαντα και μαζί να φέρουμε κάθε φορά και ένα μήνυμα. Με τον καιρό, όλο αυτό από το 2003 μέχρι σήμερα, έφτασε να συμβαίνει σε όλη την Θράκη και από ο,τι βλέπω υπάρχει και σε όλη την Ελλάδα. Βέβαια, εμείς το έχουμε λίγο παραπάνω, διότι μέσα από την δράση μεταφέρουμε και μηνύματα. Περισσότερο, με ενδιέφερε να μεταφέρουμε κάθε φορά και ένα μήνυμα (όπως κάναμε παλαιότερα για το bulling). Φυσικά φέτος, δεν θα μπορούσαμε παρά να μεταφέρουμε μηνύματα όπως το stop the war (ήταν το πιο άμεσο που μπορούσαμε να σκεφτούμε). Γίνεται σε όλη την Θράκη και με αυτόν τον τρόπο συνδέουμε και το παρελθόν με το παρόν όπως το βλέπουμε σήμερα. Αναγέννηση, Άνοιξη, Παιδιά, Χαμόγελα, Χελιδόνια και πάντα με ένα επίκαιρο μήνυμα.
Εγώ έντυσα μουσικά τους στίχους και όλα αυτά τα χρόνια, προσπαθώ να πείσω για το πόσο μεγάλη αξία έχει όλο αυτό. Πιστέψτε με, τα εμπόδια είναι πάρα πολλά, διότι έχω να κάνω με πρωτόκολλα και γραφειοκρατία (για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνω μέσα στα σχολεία) αλλά το καταφέρνουμε.
Εκτός από καλλιτέχνης και μουσικοσυνθέτης, είμαι και εκπαιδευτικός εδώ και πολλά χρόνια. Και πιστεύω πολύ βαθιά μέσα μου το «δάσκαλος» και το «εκπαιδευτικός». Βλέπω συνεχώς να «γκρινιάζουμε» για τον πολιτισμό, για την παιδεία και δεν βλέπω να κάνει κανείς τίποτα. Για αυτό λοιπόν το κάνω όλο αυτό, βγαίνω μπροστά και φέτος «κήρυξα» όλο τον Μάρτιο ως μήνα χελιδονισμάτων και Άνοιξης.
ΑΡΕΣΕΙ Η ΜΕΛΩΔΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΥ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ – ΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΔΕΙΞΟΥΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΩΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ, ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΚΦΡΑΖΟΝΤΑΙ
Επίσης, ο ίδιος σημείωσε ότι:
Αυτό παλαιότερα υπήρχε σε όλη την Ελλάδα. Απλώς, στην μορφή που είναι τώρα – με την αναγέννηση αυτή – ξεκίνησε από το 2003 (υπάρχουν αναρτημένα βίντεο). Από το 2010, που υπάρχει σε όλη την Ελλάδα, βάλαμε ένα «φυτίλι» για την Άνοιξη. Η μουσική, δεν υπήρχε. Εμπνεύστηκα λοιπόν ένα καλαματιανό (συρτό) και βλέπω ότι αυτή η μελωδία έχει αρέσει πάρα πολύ στα παιδιά (το τραγουδούν ευχάριστα) και έχει επιτυχία. Εμείς ως εκπαιδευτικοί είπαμε ότι θέλουμε να δείξουμε στα παιδιά πώς να σκέφτονται, πώς να αντιδρούν, πώς να εκφράζονται (ζωγραφιές, κατασκευές κλπ). Προσέξαμε φυσικά και το κομμάτι της πανδημίας και αποφύγαμε τον συνωστισμό, για αυτό και σκέφτηκα ότι μπορεί να γίνει πολλές ημέρες σε μικρές ομάδες.