Οι εκτιμήσεις για τις βάσεις και η «Τράπεζα Θεμάτων» για τους μαθητές της Α και Β Λυκείου
Κ. Κετίπης: Το μεγάλο εύρος της ύλης, δυσκολεύει τους υποψηφίους, αλλά…
Στις 3 Ιουνίου 2022, ξεκινά η «μάχη» των υποψηφίων φοιτητών για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως ανακοίνωσε επίσημα το Υπουργείο Παιδείας, αναρτώντας αναλυτικά το πρόγραμμα των εξετάσεων για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ αλλά και όλες τις ημερομήνες λήξης των μαθημάτων σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ως εξής:
– Λήξη μαθημάτων νηπιαγωγείων – δημοτικών σχολείων: 15 Ιουνίου 2022
– Λήξη μαθημάτων γυμνασίων: 30 Μαΐου 2022
– Λήξη μαθημάτων όλων των τάξεων των γενικών και των επαγγελματικών ημερήσιων και εσπερινών λυκείων: 20 Μαΐου 2022
– Έναρξη πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων και εσπερινών γενικών λυκείων: 3 Ιουνίου 2022
– Έναρξη πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων και εσπερινών επαγγελματικών λυκείων: 2 Ιουνίου 2022.
Ποια είναι η δυσκολία με την οποία θα έρθουν αντιμέτωποι φέτος οι υποψήφιοι; Αλλάζει κάτι στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία πέρυσι δημιούργησε αδικίες; Θα υπάρξουν αλλαγές με την «Τράπεζα Θεμάτων» σε Α και Β Λυκείου; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις τόσο για την δυσκολία των θεμάτων όσο και για τις βάσεις των σχολών;
Απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω δίνει μέσα από την «Θ» ο συνιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «ΠΡΟΤΥΠΟ ΜΑΘΗΣΗΣ» κ. Κώστας Κετίπης.
ΑΠΟ ΤΙΣ 3 ΕΩΣ ΤΙΣ 10 ΙΟΥΝΙΟΥ ΟΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ – ΚΑΜΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ Ε.Β.Ε ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ
Αναλυτικότερα, ο κ. Κετίπης, εξήγησε στην «Θ» ότι:
Οι πανελλαδικές ξεκινούν στις 3 Ιουνίου και ολοκληρώνονται στις 10. Το «καθεστώς» παραμένει ίδιο, όπως και πέρυσι. Δεν υπάρχει καμία αλλαγή ούτε στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, ούτε στο Μηχανογραφικό. Δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Εκτός απροόπτου – καθώς μερικά πράγματα αλλάζουν και τελευταία στιγμή, όπως γνωρίζετε – είμαστε με το ίδιο «πλάνο» που ήμασταν πέρυσι.
ΜΕΓΑΛΟ ΤΟ ΕΥΡΟΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ – ΑΥΤΟ ΔΥΣΚΟΛΕΥΕΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Τι θα δυσκολέψει φέτος τους μαθητές και υποψήφιους φοιτητές όμως; Γιατί πολλοί κάνουν λόγο για την «χειρότερη χρονιά»;
Στο παραπάνω ερώτημα, ο ίδιος απαντά:
Λόγω ύλης. Έχουν μεγάλη ύλη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Βέβαια, τα δύο χρόνια τα περάσαμε με… covid, οπότε είχε μειωθεί αναγκαστικά η ύλη, αλλά γενικά μέσα στην δεκαετία, η φετινή είναι η μεγαλύτερη ύλη την οποία έχουν να διαχειριστούν οι μαθητές. Αυτό τους δυσκολεύει. Είναι τα περισσότερα που έχουν μπει. Εκεί εστιάζουν όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές. Στο εύρος της ύλης, η οποία σε εμάς έχει ολοκληρωθεί στο τέλος Φεβρουαρίου και τώρα είμαστε σε διαδικασία επαναλήψεων (είναι σχεδόν η δεύτερη επανάληψη), διότι – όπως είδατε – ξεκινούν πολύ νωρίς φέτος και οι πανελλαδικές. Είναι σχετικά νωρίς, αλλά καλύτερα από την άλλη, διότι τα παιδιά θα ολοκληρώσουν νωρίς τις εξετάσεις, οπότε θα φύγει και το άγχος (όσο γίνεται αυτό).
Η ύλη είναι το δύσκολο κομμάτι, αλλά και πάλι όλα είναι θέμα διαχείρισης. Είναι μεγάλη η ύλη, αλλά με σωστή οργάνωση όλα λύνονται. Απλά είναι πολλά τα στοιχεία που πρέπει να διαχειριστούν. Απλά, είναι μια κατάσταση ισοδύναμη για όλους. Καλούνται να το αντιμετωπίσουν όλοι οι μαθητές, άρα δεν υπάρχει αδικία.
ΧΩΡΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ Η «ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ», ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΔΙΚΙΑ – Ο ΚΑΛΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ, ΑΝΤΑΠΕΞΕΡΧΕΤΑΙ
Αναφορικά με την «Τράπεζα Θεμάτων» για την Α και Β΄Λυκείου, ο κ. Κετίπης, τονίζει ότι:
Ούτε και εκεί αλλάζει κάτι. Η Τράπεζα Θεμάτων, δεν είναι κάτι που θα δημιουργήσει πρόβλημα στους μαθητές, με την προϋπόθεση ότι έχει γίνει πολύ σωστή προετοιμασία από το σχολείο αρχικά και δευτερευόντως από τα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης (που είμαστε εμείς). Αν γίνει σωστή προετοιμασία του μαθητή, δεν θα τον φοβίσει τίποτε απολύτως. Είναι κάποια θέματα που λαμβάνονται ουσιαστικά από μια κεντρική επιτροπή, οπότε το παιδί που θα προετοιμαστεί δεν θα αντιμετωπίσε πρόβλημα. Άρα, κατ΄εμέ, η Τράπεζα Θεμάτων δεν είναι κάτι που δυσχεραίνει τους μαθητές, ούτε δημιουργεί κάποια αδικία. Είναι ασκήσεις που λύνονται και κάθε μαθητής μπορεί να τις διαχειριστεί, εφόσον έχει προετοιμασθεί καλά. Ο μη καλά προετοιμασμένος, θα αντιμετωπίσει πρόβλημα σε οποιαδήποτε κατάσταση, είτε με Τράπεζα Θεμάτων είτε όχι. Και εκεί, καλούμαστε να μπούμε εμείς, ως φροντιστήρια, διότι κυρίως στα φροντιστήρια λύνεται το μεγαλύτερο (ή καλύτερα όλο) το κομμάτι των θεμάτων. Στο σχολείο, βλέπουμε πολλές φορές ότι δεν λύνονται και απλά στο τέλος τους λένε ότι «θα έχετε και τράπεζα θεμάτων να διαχειριστείτε». Ένα παιδί λοιπόν που δεν πηγαίνει στο φροντιστήριο, δυσκολεύεται πάρα πολύ. Το βλέπουμε κάθε χρόνο αυτό, είτε υπήρχε είτε δεν υπήρχε τράπεζα θεμάτων. Ειδικά όταν κάποια παιδιά σε μικρότερες τάξεις (Α και Β Λυκείου) δεν επιλέγουν κάποιο φροντιστήριο, για αυτό αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Και ακριβώς για αυτό, το τελευταίο διάστημα οι εγγραφές είναι αυξημένες. Λόγω εξετάσεων.
ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ ΟΙ ΑΔΙΚΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΒΑΣΗ, ΑΛΛΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΡΙΜΝΗΣΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΟΥΝ
Ως προς την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που δημιούργησε ανισότητες και αδικίες σε κάποιες περιπτώσεις, πέρυσι, ο ίδιος διευκρινίζει ότι:
Ήταν μεμονωμένα τα περιστατικά. Υπήρχαν δηλαδή κάποιες περιπτώσεις, όπως αυτή που είδαμε στην Αρχιτεκτονική Ξάνθης με ένα υποψήφιο με 20.000 μόρια και επειδή στο σχέδιο δεν έγραψε όσο έπρεπε, δεν πέρασε. Αυτό ήταν πραγματικά αδικία της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Για αυτά, θα πρέπει οπωσδήποτε να μεριμνήσει το Υπουργείο και να τα διορθώσει, γιατί μιλάμε για «ακρότητες» που δεν έχουν λογική. Στην ουσία της όμως, η Ε.Β.Ε είναι ένα δίκαιο μέτρο, γιατί από την άλλη δεν μπορεί ένα παιδί που έχει γράψει – για παράδειγμα – σε ένα φιλολογικό μάθημα 2 ή 3, να μπει σε ένα φιλολογικό τμήμα ή αντίστοιχα σε μαθηματικά, φυσική, χημεία κ.ο.κ. Αυτές τις «παθογένειες» προσπαθεί να διορθώσει η Ελάχιστη Βάση, αλλά θεωρώ πως επειδή έγινε γρήγορα και χωρίς μεγάλη προετοιμασία, είχε αστοχίες.
ΕΚΤΙΜΩ ΟΤΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΑ, ΟΠΩΣ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ – ΙΣΩΣ Η ΜΕΓΑΛΗ ΥΛΗ «ΡΥΘΜΙΣΕΙ» ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ ΤΙΣ ΒΑΣΕΙΣ
Σε ερώτηση της «Θ» για τις εκτιμήσεις ως προς τα θέματα των πανελλαδικών – με δεδομένη την μεγάλη ύλη για φέτος – αλλά και για τις βάσεις εισαγωγής στις σχολές, ο κ. Κετίπης, υπογράμμισε ότι:
Αναφορικά με τα θέματα, αυτό που ακούγεται είναι ότι ίσως να είναι ευκολότερα, αν και εγώ προσωπικά δεν το πιστεύω. Θεωρώ ότι τα θέματα θα είναι κανονικά όπως κάθε χρόνο. Το μόνο που θα «ρυθμίσει» η μεγάλη ύλη (γιατί πιθανόν η απόδοση κάποιων μαθητών να μην είναι η αναμενόμενη) είναι να πέσουν οι βάσεις σε κάποια τμήματα. Και αυτό ίσως είναι το θετικό. Να δούμε δηλαδή – ίσως – υψηλόβαθμες σχολές που θα «πέσουν» (όχι αισθητά, αλλά θα «πέσουν»). Θεωρώ ότι στα ίδια τα θέματα δεν θα υπάρχει διαφορά. Αυτό που έχουν δηλαδή σαν λογική, αυτό θα ακολουθήσουν και φέτος. Μια κλιμακούμενη διαβάθμιση. Για τις βάσεις, ίσως «πέσουν» σε κάποια υψηλόβαθμα τμήματα, διότι αυτά τα 20άρια που βλέπαμε σε μαθήματα που – θεωρητικά ή και παραδοσιακά – είναι εύκολα, μπορεί να μην τα δούμε γιατί είναι μεγάλη η ύλη. Οπότε αν δούμε 18 και 19, πιστεύω ότι αυτό θα φανεί και στην βάση.
ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΧΟΥΣ, ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ Η «ΣΥΝΤΑΓΗ» – Η ΖΩΗ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ
Τέλος, ο κ. Κετίπης συμβουλεύοντας τους υποψήφιους φοιτητές που καλούνται να ριχθούν στην «μάχη» των Πανελλαδικών Εξετάσεων στις 3 Ιουνίου, σημειώνει τα εξής:
Σωστή διαχείριση του άγχους, επαναλήψεις και σωστή διαχείριση της ύλης ακόμη και σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα που έχει μείνει και ψυχραιμία όταν θα πάνε να γράψουν, διότι η ζωή δεν σταματά στις πανελλαδικές. Είναι μια συγκεκριμένη διαδικασία, θα γίνει όπως πρέπει να γίνει και το αποτέλεσμα θα κριθεί στο μέλλον. Αν όλα γίνουν όπως πρέπει να γίνουν, το αποτέλεσμα είναι δεδομένο πως θα είναι θετικό. Επαναλαμβάνω όμως, ότι οι πανελλαδικές είναι ένα «βήμα» (που για τα παιδιά ή για τους γονείς μεγιστοποιείται ορισμένες φορές) αλλά δεν σταματά εκεί η ζωή. Μπορούν να δώσουν και δεύτερη φορά ή να κάνουν κάτι άλλο. Υπάρχουν πολλές διέξοδοι.