Αναλυτικά τα σχολεία που συμμετέχουν, για πρώτη φορά φέτος
Κ. Μπαντίκος: Οι εξετάσεις ΄΄ερευνούν’’ την ανταπόκριση των μαθητών, στα προγράμματα σπουδών
Σε εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού και της Γ’ τάξης Γυμνασίου, θα «ριχθούν» αύριο, Τετάρτη 18 Μαΐου, οι μαθητές των αντίστοιχων τάξεων του 15ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης, του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης, του Ιδιωτικού Δημοτικού Σχολείου «ΑΞΙΟΝ», του Δημοτικού Σχολείου Εξοχής και του Δημοτικού Σχολείου Σταυρούπολης, καθώς και οι τελειόφοιτοι μαθητές του 2ου Ημερήσιου Γυμνασίου, του 8ου Ημερήσιου Γυμνασίου Ξάνθης και του Γυμνασίου Πολυσίτου.
Πρόκειται για εξετάσεις με την ονομασία «Ελληνική PISA» που για πρώτη φορά θα διεξαχθούν, σε τέτοιο εύρος, στην Ελλάδα στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, οι οποίες στοχεύουν στην έγκυρη και αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών μας, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, όπως επιβεβαιώνει μιλώντας στην «Θ» ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης ΑΜΘ κ. Κωνσταντίνος Μπαντίκος.
ΟΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΥΤΕΣ «ΕΡΕΥΝΟΥΝ» ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, ΣΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ – ΣΤΡΩΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ Η ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Αναλυτικότερα, ο ίδιος εξηγεί ότι:
Πρόκειται για διεθνείς εξετάσεις, οι οποίες «ερευνούν» το επίπεδο ανταπόκρισης των μαθητών, σχετικά με τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, στα δύο κύρια μαθήματα (στην Γλώσσα και στα Μαθηματικά). Θα έχετε ακούσει κατά καιρούς που έλεγαν ότι η Φινλανδία (για παράδειγμα) έχει υψηλό επίπεδο ή βαθμολογία κλπ. Εμείς, κατά καιρούς είχαμε χαμηλά ποσοστά επιτυχίας σε αυτές τις εξετάσεις, οι οποίες γίνονταν σε πολύ μικρό ποσοστό. Φέτος, έχει προχωρήσει το Υπουργείο σε αυτές τις διαγνωστικές εξετάσεις, όπως τις ονομάζει, όπου συμμετέχουν μαθητές Δημοτικού από 300 Δημοτικά Σχολεία (μαθητές ΣΤ΄Δημοτικού) της χώρας και επίσης από 300 Γυμνάσια (μαθητές Γ΄Γυμνασίου). Αυτά τα σχολεία επελέγησαν και αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα των σχολείων της χώρας ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Δεν συμμετέχουν τα Ειδικά Σχολεία και τα ξενόγλωσσα. Όσον αφορά στην διαδικασία επιλογής των σχολείων, έγινε μια «στρωματοποιημένη» δειγματοληψία από Επιστημονική Επιτροπή (κοιτώντας να λάβουν δείγμα διαφόρων ειδών σχολείων). Οι εξετάσεις, θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη και η συμμετοχή των Σχολικών Μονάδων που επελέγησαν, είναι υποχρεωτική.
Όπως αναφέρατε, συμμετέχουν Σχολικές Μονάδες από όλη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Με βάση τα αποτελέσματα, θα διαφανεί το παρεχόμενο επίπεδο εκπαίδευσης και το αν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα από τους μαθητές, συνάδουν και είναι σε συσχέτιση με τα αναλυτικά προγράμματα.
Όλο αυτό – σε αυτήν την έκταση – γίνεται για πρώτη φορά στην χώρα μας. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα και δεν εμπλέκονται καθόλου οι εκπαιδευτικοί κατά την αξιολόγηση των μαθημάτων αυτών. Ο σκοπός δηλαδή, δεν είναι να αξιολογηθούν κάποιοι μαθητές, παρά να δούμε το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας. Αυτές οι διαγνωστικές εξετάσεις, θα διεξαχθούν την Τετάρτη 18 Μαΐου, σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση και τις διευκρινιστικές οδηγίες που έχουν σταλεί στους Διευθυντές και στις Διευθύντριες των Σχολείων.
Η ύλη, αφορά σε αυτήν του προγράμματος σπουδών για αυτές τις τάξεις, δηλαδή για την ΣΤ Δημοτικού και για την Γ’ Γυμνασίου, στα δύο μαθήματα και δεν έχει να κάνει με την βαθμολογία των μαθητών. Πρόκειται για μια διερευνητική εξέταση για να δουν το επίπεδο ανταπόκρισης των προγραμμάτων σπουδών στην απόδοση των μαθητών, για να δουν που κατατάσσεται και η χώρα μας, σε σχέση με τα διεθνή standards.
ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΕ ΣΤΗΝ ΜΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, Η ΕΛΛΑΔΑ
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, η Ελλάδα αποτελεί από τις ελάχιστες εξαιρέσεις της ΕΕ που ως τώρα δεν συλλέγουν (α) συστηματικά, (β) σε ένα θεσμικά κατοχυρωμένο πλαίσιο και (γ) σε εθνικό επίπεδο στοιχεία για την ποιότητα της εκπαίδευσης και δεν διεξάγουν εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα.
Από το 2009 και μετά, η συντριπτική πλειονότητα των κρατών-μελών έχει σταδιακά θεσμοθετήσει εξετάσεις για την αποτίμηση και διασφάλιση ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος: Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Αυστρία, Φινλανδία, Ουγγαρία, Σουηδία, Κύπρος, Τσεχία, μεταξύ άλλων.
Με την θεσμοθέτηση της «Ελληνικής PISA», η χώρα μας θα ανήκει στην κατηγορία χωρών που χρησιμοποιούν τα αποτελέσματα διαγνωστικών εξετάσεων στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος σε εθνικό επίπεδο.