Άλλα σχολεία για «ελίτ» και άλλα για το… «πόπολο»;

Ξεκίνησαν οι εγγραφές και επανεγγραφές μαθητών σε Γυμνάσια και Λύκεια της Ξάνθης, αλλά…

Οι μέθοδοι που σκαρφίζονται γονείς για να γράψουν το παιδί τους σε σχολείο της αρεσκείας τους

Τι λένε στην «Θ» ο Δ/ντης της Β’ Βάθμιας Εκπ/σης και η πρόεδρος της ΕΛΜΕ

«Τρέχουν» για τα γυμνάσια και τα λύκεια της Ξάνθης οι προθεσμίες για τις εγγραφές και επανεγγραφές των μαθητών, με τους διευθυντές μάλιστα να δέχονται ήδη «πιέσεις» από κάποιους γονείς και κηδεμόνες προκειμένου να εγγράψουν τα παιδιά τους σε κάποιο άλλο σχολείο της προτίμησής τους από εκείνο όπου ανήκουν.

Ένα φαινόμενο που συναντάται κάθε χρόνο, ιδιαίτερα για τα Λύκεια της Ξάνθης και παράλληλα ανοίγει εκ νέου το μεγάλο ζήτημα με το 4ο Λύκειο που αφενός παραμένει στις τελευταίες επιλογές των μαθητών και αφετέρου περιμένει ακόμη την μετεγκατάστασή του σε νέο κτίριο.

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ξάνθης κ. Μαρία Λουκοπούλου και ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Χρήστος Ιωαννίδης, που αμφότεροι επιβεβαιώνουν τις «πιέσεις» προς τους διευθυντές των σχολικών μονάδων αλλά και την… πολυετή καθυστέρηση του «φακέλου» του 4ου ΓΕΛ.

ΕΧΕΙ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΑΤΥΠΑ Η «ΠΙΕΣΗ» ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Αναλυτικότερα η κ. Λουκοπούλου εξήγησε στην «Θ» ότι:

Οι εγγραφές διενεργούνται τώρα, οπότε ακόμη δεν μπορούμε να έχουμε μια πλήρη εικόνα για το τι συμβαίνει φέτος. Πάντως, ήδη ορισμένα σχολεία έχουν αντιμετωπίσει την «πίεση» από γονείς να μην εγγραφούν τα παιδιά τους σε αυτά και να πάνε σε άλλα. Έχει ήδη αρχίσει δηλαδή υπογείως να κινείται αυτή η διαδικασία. Εμείς έχουμε πει πάρα πολλές φορές – και έχουμε διαβεβαιώσει τους γονείς – ότι είμαστε οι ίδιοι εκπαιδευτικοί σε όλα τα σχολεία. Δεν έχει καμία σημασία. Ίσα ίσα που παιδαγωγικά θα είναι πολύ καλύτερα όλα τα σχολεία μας να αντικατοπτρίζουν την εικόνα της κοινωνίας. Δεν μπορεί (για παράδειγμα) να είναι συγκεκριμένη μερίδα πληθυσμού σε άλλα σχολεία και άλλη μερίδα πληθυσμού στα υπόλοιπα. Δεν είναι καθόλου παιδαγωγικό και δεν προσφέρει τίποτα ούτε στον καλό τον μαθητή και σίγουρα δεν προσφέρει στον μέτριο μαθητή. Υποθέτω τι εννοούν αναζητώντας το «καλό σχολείο» αλλά κάνουν λάθος. Είμαστε οι ίδιοι εκπαιδευτικοί και πάμε τελείως τυχαία στα σχολεία. Άτυπα έχει ξεκινήσει η πίεση προς τα σχολεία. Μας έχουν ενημερώσει διάφορα σχολεία ότι οι ίδιοι οι γονείς έχουν ζητήσει να πάρουν τα χαρτιά των παιδιών τους και να μην πάνε τα παιδιά τους εκεί, προφασιζόμενοι διάφορες δικαιολογίες. Όλα τα σχολεία έχουν όρια οδών. Πρέπει να πω ότι ακόμη και στα σχολεία που είναι στα χωριά και εκεί θα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς ότι οι εκπαιδευτικοί εγκλιματίζονται πολύ γρήγορα και γνωρίζουν τις ειδικότερες ανάγκες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους και μπορούν να βοηθήσουν πολύ συγκεκριμένα. Θα πρέπει να εμπιστευθούν τα σχολεία.

ΕΧΟΥΜΕ ΑΚΟΥΣΕΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΓΙΑ… ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ

Αναφορικά με τους «τρόπους» με τους οποίους κάποιοι γονείς προσπαθούν να… αλλάξουν σχολείο, ικανοποιώντας τις «προτιμήσεις» τους, η κ. Λουκοπούλου τονίζει ότι:

Δηλώνουν άλλη διεύθυνση. Κάποιος που έχει και κάποια οικονομική άνεση, φτάνει να νοικιάσει ή να πληρώσει (ότι έχει νοικιάσει) κάποιο διαμέρισμα  κοντά στο σχολείο που επιθυμεί. Έχουμε ακούσει περιπτώσεις να μισθώνεται το ίδιο διαμέρισμα σε 3-4 άτομα, έχουμε ακούσει περίπτωση όπου υποθετικά έμενε μια οικογένεια που δεν έμενε, από συνάδελφο που έμενε στην συγκεκριμένη οδό. Ακόμη και να μισθώνουν για λίγο χρονικό διάστημα.  Για αυτό θέλω να διαβεβαιώσω τους γονείς ότι δεν υπάρχει σχολείο που να μην κάνουν οι συνάδελφοι ό,τι μπορούν. Κυρίως σε σχολεία που είναι περιφερειακά, ο αγώνας που δίνουν για τα παιδιά είναι τεράστιος. Θα πρέπει να υπάρχει καλή θέληση των Διευθυντών και των Διευθυντριών των σχολείων για μια καλή συνεννόηση, θα πρέπει η πολιτεία να βάλει κάποιες δικλείδες και να μην επιτρέπεται κάποιο σχολείο να είναι υπερβολικά «φορτωμένο» και άλλο σχολείο να είναι πολύ μικρότερο και να λυθεί φυσικά και το πρόβλημα του 4ου Λυκείου όπου… ακόμη περιμένουμε. Όλο αυτό είναι αδικία και για τα παιδιά ενός μεγάλου σχολείου γιατί στο μεγάλο σχολείο «χάνονται» τα παιδιά. Ένα μεσαίου μεγέθους σχολείο, είναι το καλύτερο και παιδαγωγικά αλλά και από όλες τις απόψεις, γιατί σε ένα μεγάλο σχολείο δεν μπορείς να εντοπίσεις τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε παιδιού. Στα πιο μικρά σχολεία μπορούμε πιο εύκολα να αναληφθούμε τι συμβαίνει στο παιδί, να επέμβουμε και να βοηθήσουμε.

ΤΙΠΟΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΑΚΟΜΗ ΜΕ ΤΟ 4Ο ΛΥΚΕΙΟ  

Κλείνοντας, σε ο,τι αφορά στο μεγάλο ζήτημα του 4ου Λυκείου Ξάνθης, η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ξάνθης, σημείωσε ότι:

Πήγαμε στον Δήμαρχο Ξάνθης, αλλά για να πω την αλήθεια δεν μας έπεισε ιδιαίτερα. Έχει εγκριθεί μια μελέτη και έχει «σκαλώσει» τώρα στην Πολεοδομία η οποία όμως τώρα ανήκει στον Δήμο. Δεν υπάρχει τίποτα ουσιαστικό, δηλαδή να μας πουν ότι μπαίνουν και ξεκινούν. Δεν έχει ξεκινήσει κάτι και να θυμίσω ότι για αυτό το θέμα συζητούμε από τις αρχές του 2000. Φοβάμαι ότι θα πάρω σύνταξη χωρίς να έχω δει το καινούριο 4ο Λύκειο. Είμαι καλοπροαίρετη και πιστεύω ότι ο Δήμαρχος όντως το θέλει, αλλά αν δεν προχωρήσει παρακάτω, δεν πρόκειται να γίνει. Χρειάζεται να βάλει «πλάτη» για αυτό και δεν μπορώ να πω ότι μας έπεισε ότι θα γίνει τόσο γρήγορα, όσο λέει. Επίσης θέλω να πω ότι το θέμα δεν είναι ένας εκπαιδευτικός να πάρει ένα παιδί του 18 και να το πάει στο 20. Το ζητούμενο είναι να το πάρει από το 5 και να το πάει στο 12 και στο 15. Αυτή είναι η δυσκολία και αυτό κάνουμε στα μικρά σχολεία. Και εμείς έχουμε τέτοια παιδιά. Έχουμε παλιούς μαθητές που μας σταματούν στον δρόμο και μας λένε ότι τους αλλάξαμε την ζωή.

ΥΠΑΡΧΕΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΟΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ – ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΠΙΕΣΕΙΣ ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΑΛΛΑ ΟΛΟΙ ΚΟΙΤΟΥΝ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ

Από την πλευρά του ο κ. Ιωαννίδης συμφωνεί ότι υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία που πρέπει να τηρείται, παρόλες τις προσπάθειες κάποιων γονέων να βρουν «πλάγιες οδούς» για να εγγράψουν τα παιδιά τους σε σχολεία της αρεσκείας τους:

Αυτός που «μετρά» σαν διεύθυνση είναι ο κηδεμόνας που είναι υπεύθυνος για το παιδί. Δεν υπάρχει το ότι μένει στον παππού ή στην γιαγιά ένα παιδί, εκτός αν όντως είναι αυτοί οι κηδεμόνες με επίσημα έγγραφα, άρα είναι λογικό να «μετρήσει» αυτή η διεύθυνση. Δεν υπάρχει όμως το να φεύγει κάποιος πέραν του χωροταξικού. Εξάλλου το σύστημα είναι ηλεκτρονικό. Δεν γράφουμε ιδιοχείρως που θα πάει το κάθε παιδί. Υπάρχει ένα «σύστημα», το my school, που το έχουν όλα τα σχολεία και ουσιαστικά αυτό συμβουλεύεται ένα αντίστοιχο ηλεκτρονικό σύστημα που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία δύο χρόνια, που ονομάζεται «χωροτακτικό» και έχει δημιουργηθεί σε όλες τις διευθύνσεις (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας) και αυτόματα με την διεύθυνση ή το χωριό του καθενός (που έχει δηλώσει στο taxisnet, στην ΔΕΗ κλπ) βγαίνει το σχολείο στο οποίο το κάθε παιδί πρέπει να πάει. Όσον αφορά στα μισθωτήρια κλπ, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε έλεγχο διότι είναι δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να έχει ένα μισθωτήριο, διαφορετικό ίσως, αλλά έγκυρο. Όταν είναι έγκυρο, δεν μπορούμε να το συζητήσουμε. Όταν πιστοποιείται από επίσημη σελίδα του κράτους (σ.σ. gov) ότι έχει αλλάξει διεύθυνση, προφανώς δεν το αμφισβητούμε και θεωρούμε ότι αυτή είναι η καινούρια διεύθυνση.  Από ο,τι κατάλαβα οι διευθυντές των σχολικών μονάδων δέχονται πολύ μεγάλες πιέσεις, αλλά όλοι όμως κοιτούν το χωροταξικό. Το My School είναι μια δικλείδα, γιατί αναγκαστικά πηγαίνει τον κάθε μαθητή στο σχολείο που πρέπει να πάει, εκτός αν το παιδί έχει αλλάξει διεύθυνση (είναι δικαίωμα της κάθε οικογένειας) οπότε θα διεκδικήσει – πάλι με βάση το χωροταξικό – το καινούριο του σχολείο.  Αυτό υπάρχει (σ.σ. οι πιέσεις προς τους Διευθυντές) γιατί ίσως ο κάθε γονέας να ονειρεύεται κάτι διαφορετικό. Για εμένα τα σχολεία είναι ισάξια και από εκεί και πέρα υπάρχουν κανόνες. Αν αυτοί οι κανόνες με κάποιο τρόπο δεν τηρούνται, είναι λάθος. Οι διευθυντές θα πρέπει να τους τηρήσουν.

ΙΣΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΤΟΥ 4ΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ – ΚΑΘΥΣΤΕΡΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Επίσης, ο ίδιος σε ότι αφορά το 4ο Λύκειο Ξάνθης και την μη προτίμησή του από κάποιους γονείς, δίνει την δική του εκδοχή- πρόταση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι:

Στην Ξάνθη, αν θα κάνετε μια έρευνα στα διάφορα γυμνάσια, θα δείτε σχεδόν τον ίδιο αριθμό τμημάτων στην πρώτη. Στα λύκεια, εκτός από το 2ο που ουσιαστικά, χωροταξικά, παίρνει μια μεγάλη περιοχή (και είναι όντως μεγάλο σχολείο επειδή παίρνει παιδιά και από χωριά), τα υπόλοιπα είναι σχεδόν ισομερώς διαμοιρασμένα. Όσον αφορά στο 4ο Λύκειο, ίσως θα έπρεπε να αλλάξει το χωροταξικό και να μπει σε περισσότερους δρόμους της Ξάνθης, καθώς παίρνει από μικρά γυμνάσια της περιοχής του κάμπου (Τοξότες και ένα μέρος του Ολβίου). Ήδη σε αυτά τα γυμνάσια έχουμε πολύ μικρό αριθμό μαθητών. Χωροταξικά, ίσως το 4ο ΓΕΛ αδικείται, αλλά στον καινούριο χώρο που θα βρεθεί (σ.σ. απέναντι από τα τέννις) – και προσωπικά εκτιμούσα ότι αυτήν την περίοδο θα ακούγαμε τουλάχιστον ότι έχουν τελειώσει τα σχέδια και νομίζω ότι καθυστερούν πάρα πολύ – θα αλλάξει και το χωροταξικό και το σχολείο δεν θα διαμαρτύρεται πια. Νομίζω ότι θα ισορροπήσουν και τα δυο σχολεία (4ο και 2ο ΓΕΛ). Πριν 3 χρόνια που αναλάβαμε ήταν η πρώτη κουβέντα που κάναμε τον Δήμαρχο και είχε πει ότι στο επόμενο διάστημα θα έχουμε τα εγκαίνια του 4ου Λυκείου. Εγώ βλέπω ότι πάει πάρα πολύ πίσω το 4ο Λύκειο γιατί ούτε καν τα σχέδια βγήκαν. Δεν έχουμε καν την έγκριση ακόμη. Είναι και η ΚΤΥΠ, που για να προχωρήσει χρειάζεται και κάποια πράγματα από τον  κάθε δήμο (κάποιες μελέτες). Δεν ξέρω πως γίνεται. Είναι τεχνικά αυτά τα πράγματα. Πάντως βλέπω μια καθυστέρηση για το 4ο Λύκειο. Νομίζω ότι δεν πρέπει να το συζητούμε πια αυτό το θέμα, διότι όσον αφορά στο κομμάτι που αφορά στον Δήμο Ξάνθης, γενικά γίνονταν πολύ γρήγορα τα σχολεία. Είναι το μοναδικό σχολείο που καθυστερεί τόσο πολύ και προσωπικά με προβληματίζει. Φυσικά, εκτός του 4ου ΓΕΛ, το επόμενο σχολείο που θέλουμε είναι στον Δήμο Αβδήρων που και αυτό – απ΄ότι καταλαβαίνω – προχωρά λίγο πιο γρήγορα και είναι το Μουσικό Σχολείο και το ΕΕΕΕΚ. Και αυτά είναι τα σχολεία που ζητούμε και τότε η Ξάνθη θα αρχίσει να γίνεται πλήρης κτιριακά.