Ευ. Στυλιανίδου: «Η ελληνική πολιτεία στηρίζει τα παιδιά της μειονότητας»

Αγγ. Συρίγος: «Σημείο αναφοράς για όλες τις σχετικές έρευνες η έρευνα της κας Στυλιανίδου»

Βαθιά έρευνα με ενδιαφέροντα στοιχεία και συμπεράσματα στη διδακτορική διατριβή της Δ/ντριας Α’ Βάθμιας Εκπ/σης

«Η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης και τα θετικά μέτρα στην εκπαίδευση» είναι το θέμα της διδακτορικής διατριβής της Δ/ντριας Α’ Βάθμιας Εκπ/σης Ξάνθης κας Ευμορφίας Στυλιανίδου, το ‘’ταξίδι’’ της οποίας ολοκληρώθηκε προ ολίγων ημερών, δια της ορκομωσίας της στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Πρόκειται για μια βαθύτατη διεπιστημονική έρευνα τετραετίας σε βάθος εικοσαετίας (1997-2017) από την οποία ανακύπτουν πολλά και σημαντικά στατιστικά στοιχεία, αλλά και ενδιαφέροντα συμπεράσματα για την εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων και την εισαγωγή τους στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Η «Θ» επικοινώνησε με την ίδια αλλά και με τον επιβλέποντα Καθηγητή της και Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων (και αν. καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο) κ. Άγγελο Συρίγο, ο οποίος μάλιστα σε πρόσφατη ομιλία του στην Βουλή και πιο συγκεκριμένα στην Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης, αναφέρθηκε στα στοιχεία που συγκέντρωσε η κα Στυλιανίδου.

«ΑΝΑΛΥΕΤΑΙ ΕΠΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΘΕΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΑ ΑΕΙ – ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΚΙΑ ΓΙΑΤΙ ΔΟΘΗΚΑΝ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΘΕΣΕΙΣ»

Πιο αναλυτικά, μιλώντας για την εν λόγω διατριβή, η ίδια εξήγησε μεταξύ άλλων ότι «αναλύεται επακριβώς το θετικό μέτρο του ελληνικού κράτους για την εισαγωγή των μελών της μουσουλμανικής μειονότητας στα ΑΕΙ. Το βασικό δικαίωμα όσων υπέστησαν διακρίσεις η ελληνική πολιτεία θέλησε να το επουλώσει έστω και με αυτόν τον τρόπο, προτείνοντας αυτό το μέτρο για να έχουν τα παιδιά την δυνατότητα να φοιτήσουν στα ελληνικά πανεπιστήμια και να σταματήσει η διαρροή στο εξωτερικό. Ο ν. 2525 του 1997 είχε την στόχευση να σταματήσει η διαρροή των μαθητών για φοίτηση στα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Μεταξύ αυτών και των παιδιών της μειονότητας της Θράκης στα τουρκικά πανεπιστήμια. Έτσι λοιπόν, θεσμοθέτησε το μέτρο ώστε να δώσει το κίνητρο και την ευκαιρία στα παιδιά να εισαχθούν με ευνοϊκούς όρους διότι η μειονότητα της Θράκης για αρκετά χρόνια είχε υποστεί αρκετές διακρίσεις. Η ισονομία και ισοπολιτεία από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη στην περιοχή, ήταν το έναυσμα για να φτάσουμε το 1997 να θεσμοθετηθεί η ποσόστωση των μουσουλμάνων της μειονότητας στα πανεπιστήμια. Αυτό που θεωρήθηκε από τους συμπολίτες μας ως «αδικία» προς τα παιδιά που δεν ανήκαν στην μειονότητα. Ωστόσο, από την μελέτη αυτή αποδεικνύεται περίτρανα ότι δεν είναι αδικία διότι δόθηκαν επιπλέον θέσεις».

«ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ»

Επιπλέον η ίδια εξήγησε ότι μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, υπήρχαν παιδιά (και κυρίως κορίτσια) που δεν είχαν φοιτήσει ούτε στο Γυμνάσιο και έτσι δόθηκε το κίνητρο να φοιτούν τα παιδιά αυτά στην Β/θμια εκπαίδευση (που επίσης είχε διαρροή) και να έχουν την στόχευση της εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Όπως ανέφερε: «ουσιαστικά ο νόμος αυτός έδωσε την ευκαιρία να εισαχθούν στο πανεπιστήμιο, χωρίς να εξασφαλίζει βέβαια την αποφοίτησή τους όπως και όλα τα παιδιά της ελληνικής πολιτείας. Το κράτος δίνει την ευκαιρία αλλά δεν σημαίνει ότι εξασφαλίζει το αποτέλεσμα και αυτό είναι ένα ζητούμενο για τα θετικά μέτρα όταν θεσμοθετούνται…»

«Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ – ΤΟ ΘΕΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΙ ΔΙΟΤΙ ΑΚΟΜΗ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ»

Ακολούθως η κα Στυλιανίδου απάντησε στην ερώτηση αναφορικά με τα βασικά συμπεράσματα που ανέκυψαν από την έρευνα για το θετικό μέτρο αυτό, τα οποία – όπως χαρακτηριστικά ανέφερε – είναι: «Ότι προσέφερε τα μέγιστα στην επιτυχή εισαγωγή των μελών της μειονότητας στα πανεπιστήμια, μείωσε την εκπαιδευτική μετανάστευση, έδωσε κίνητρο διότι υπάρχει πρόσβαση και στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση πλέον και δεν χρειάζεται να μεταβαίνουν στην Τουρκία τα παιδιά για να φοιτήσουν στα γυμνάσια και στα λύκεια. Επίσης ανέκυψε ότι συμμετέχουν πλέον στον κοινωνικό ιστό ως απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων και μάλιστα σε επιφανή επαγγέλματα (δικηγόροι, μηχανικοί, γιατροί, φαρμακοποιοί, κτηνίατροι κ.ο.κ )και επίσης ότι έχουν ένα πολύ υψηλό βαθμό αποφοίτησης από τα ελληνικά πανεπιστήμια. Αποδεικνύεται λοιπόν ότι η ελληνική πολιτεία υποστηρίζει τα παιδιά της μειονότητας, το να ξεπεραστεί η ανισότητα των δυο φίλων και να μπορούν τα κορίτσια να έχουν επίσης αυτήν την πρόσβαση διότι όπως αντιλαμβάνεστε, η εκπαιδευτική μετανάστευση στο εξωτερικό και δη στην Τουρκία, ήταν δυσχερής για τα κορίτσια. Και βεβαίως είδα με πολύ ενδιαφέρον αυτό το ζήτημα, διότι και ως γυναίκα θα συνεχίσω να υποστηρίζω την κοινωνική πρόοδο των κοριτσιών. Η μελέτη δίνει σαφές αποτέλεσμα της υποστήριξης του ελληνικού κράτους και το θετικό μέτρο πρέπει να συνεχιστεί διότι ακόμη υπάρχουν υπολείμματα των παλαιών ανισοτήτων».

«ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, Η ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ»

Από την πλευρά του ο κ. Συρίγος, αναφέρθηκε με ιδιαίτερα επαινετικά λόγια στην διατριβή- έρευνα της κας Στυλιανίδου, λέγοντας χαρακτηριστικά: «η κ. Στυλιανίδου έκανε μια έρευνα που θεωρώ ότι θα είναι σημείο αναφοράς για όλες τις έρευνες για την μειονοτική εκπαίδευση. Κατά καιρούς η ελληνική πολιτεία λαμβάνει μέτρα για την μειονότητα αλλά σπανίως έχουμε την δυνατότητα να δούμε σε βάθος χρόνου πως έχουν επηρεάσει την εξέλιξη της μειονότητας αυτά τα μέτρα. Για παράδειγμα, είναι παγκοίνως αποδεκτό για όσους γνωρίζουν στοιχειωδώς τα θέματα της μειονότητας, ότι τα τις τελευταίες δεκαετίες έχει αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των παιδιών που συνεχίζουν μετά το δημοτικό στο γυμνάσιο, έχει αυξηθεί πολύ ο αριθμός των γυναικών που ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε επίπεδο λυκείου, ενώ μέχρι και την δεκαετία του ’90 υπήρχαν χωριά που δεν είχαν στείλει ποτέ κορίτσια στο λύκειο. Αυτό, αποτυπώνει η εργασία της κ. Στυλιανίδου. Με στοιχεία των τελευταίων 20 ετών, διαπιστώνει πως προχωρά μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία της τότε κυβερνήσεως (1996) να ορίσει επιπλέον ποσοστό 0.5% για τους μουσουλμανόπαιδες της Θράκης για να μπορούν να περνούν στα ελληνικά πανεπιστήμια. Ένα από τα συμπεράσματα είναι ότι διεκόπη σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό η εκροή αυτών των ανθρώπων που πήγαιναν σε άλλες χώρες και κυρίως στην Τουρκία για να σπουδάσουν στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό, είναι ότι έχουμε πλέον ένα μεγάλο αριθμό μουσουλμάνων, οι οποίοι είναι δικηγόροι, γιατροί, μηχανικοί και έχουν τελειώσει ελληνικά πανεπιστήμια. Αυτό όπως αντιλαμβάνεστε, βοηθά τρομερά στην ενσωμάτωσή τους μέσα στην υπόλοιπη ελληνική κοινωνία».

«ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΠΩΣ ΤΟ 1996 ΑΛΛΑ…ΑΠΕΧΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΠΙΑ ΤΑ ΜΕΤΡΑ»

Επίσης, ο κ. Συρίγος, αφού χαρακτήρισε ως «προϊόν φοβερής δουλειάς, με καταπληκτικούς πίνακες, με έρευνα σε αρχεία, σε επιστημονικούς συλλόγους, σε αρχεία του Υπ. Παιδείας, στην Βουλή και όπου μπορεί κάποιος να φανταστεί» την εν λόγω διατριβή, απάντησε στην ερώτηση της «Θ» για το αν θεωρεί ότι θα πρέπει να συνεχιστούν αυτά τα θετικά μέτρα, προκειμένου να εξαλειφθούν πλήρως οι ανισότητες ή αν έχουν ήδη εξαλειφθεί, επισημαίνοντας ότι «σίγουρα, τα πράγματα δεν ήταν όπως το 1996 όταν ξεκίνησαν αυτά τα μέτρα όπου οι επιστήμονες από πλευράς της μειονότητας που είχαν τελειώσει στα ελληνικά πανεπιστήμια ήταν μετρημένοι στα δάκτυλα των δυο χεριών. Έχουν αλλάξει τα πράγματα, απέχουμε όμως από την κατάσταση εκείνη όπου μπορούμε να πούμε ότι δεν χρειάζονται πια αυτά τα μέτρα. Είναι κάτι που πρέπει να το παρακολουθούμε αλλά σαφώς απέχουμε. Χρειάζεται να βοηθούμε, να βελτιωθεί η ελληνοφωνία των μαθητών και η περεταίρω ενσωμάτωσή τους στην ελληνική κοινωνία. Εδώ να τονίσω τον  εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα των γυναικών, διότι οι γυναίκες είναι αυτές που αποδεικνύουν ότι ενσωματώνονται πλέον με ταχύτητα. Σας θυμίζω ότι οι ηλικιωμένες γυναίκες ακόμη και τώρα, σε χωριά της μειονότητας δεν μιλούν καλά ελληνικά, πράγμα που δεν συμβαίνει με τα νέα παιδιά. Επομένως το θέμα της ελληνομάθειας είναι εξαιρετικά σημαντικό ακόμη και σήμερα και τέτοια μέτρα βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση».

«ΕΚΕΙΝΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΛΕΙΠΕΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΝΔΕΛΕΧΗΣ ΕΡΕΥΝΑ»

Κλείνοντας, ο ίδιος με αφορμή την επισήμανση της «Θ» οτι αναφέρθηκε κατά την ομιλία του στην «Διακομματική» γα την Θράκη, στην εν λόγω διατριβή της κ. Στυλιανίδου, τόνισε ότι «εκείνο που μας λείπει είναι μια ενδελεχής έρευνα και αυτόν τον ρόλο παίζουν τα διδακτορικά. Ένα διδακτορικό σε τέτοιο βάθος, αντικειμενικά θα έπρεπε να είναι προϊόν εργασίας – συνεργασίας πολλών διαφορετικών τομέων για αυτό είναι εντυπωσιακή και η δουλειά της κ. Στυλιανίδου. Είναι στοιχεία τα οποία συχνά μας λείπουν όταν χρειάζεται να έχουμε εικόνα προκειμένου να λάβουμε  μέτρα που χαράσσουν στρατηγική για τέτοια θέματα».