Στο «ναι μεν, αλλά» η ελεγχόμενη στάθμευση και η ανάπλαση της Λ. Στρατού
Με τρία ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα των δημοτών, ασχολείται σήμερα η «Θ», για τα οποία έχει δεχθεί πολλά τηλεφωνήματα και παράπονα συμπολιτών μας. Ο λόγος για τον δρόμο της Λεωφόρου Στρατού αλλά και τις διαγραμμίσεις επί της οδού Βλαχοπούλου που ναι μεν βάφτηκαν, πλην όμως μετά από περίπου δέκα ημέρες, έχουν αρχίσει να… «ξεβάφονται».
Για τα δύο τελευταία ζητήματα μάλιστα, ο επικεφαλής του Δημοτικής Παράταξης «Ξάνθη για όλους» κ. Σάββας Μελισσόπουλος, σχολίασε σχετικά με αναρτήσεις του.
Σε μια προσπάθεια να ενημερώσουμε κατά το δυνατόν τους αναγνώστες μας για τα επίμαχα αυτά θέματα, επικοινωνήσαμε με τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ξάνθης κ. Γιάννη Ζερενίδη.
Ο ίδιος, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι για το έργο της ελεγχόμενης στάθμευσης έχει βρεθεί ο ανάδοχος, ενώ η τελευταία φάση πριν την υπογραφή της σύμβασης, περιλαμβάνει και έλεγχο νομιμότητας από τον επίτροπο. Αναφορικά με το θέμα της Λ. Στρατού, εξήγησε ότι έχει παραληφθεί από τον Δήμο η Γ φάση της μελέτης, που αναμένεται ως το τέλος του χρόνου να «περάσει» αρμοδίως από τα συλλογικά όργανα για να δημοσιευθεί ο διαγωνισμός. Σε ο,τι αφορά στις διαγραμμίσεις που… ξεθώριασαν, διευκρίνισε ότι δεν έχει ξεκινήσει ακόμη ο εργολάβος του έργου, με το ειδικό μηχάνημα και πως έγινε ένα απλό «φρεσκάρισμα» από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Ξάνθης, με υλικά διαγραμμίσεων, ωστόσο.
«ΒΓΗΚΕ ΑΝΑΔΟΧΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ – ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΠΙΤΡΟΠΟ – ΧΡΟΝΟΒΟΡΑ ΑΛΛΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ»
Πιο αναλυτικά, ο κ. Ζερενίδης αναφορικά με το θέμα της ελεγχόμενης στάθμευσης, επισήμανε ότι «έχει γίνει ο διαγωνισμός και βρισκόμαστε στο τέλος. Έχει βγει ανάδοχος και είμαστε προ της υπογραφής της σύμβασης. Είναι μια διαδικασία που πραγματικά είναι λίγο χρονοβόρα, αλλά είναι και μέσα στο πλαίσιο του νόμου 4412 των δημοσίων συμβάσεων και πρέπει να την τηρήσουμε. Συνεδριάζει η επιτροπή, ελέγχει τα δικαιολογητικά δυο φορές, έπειτα ζητούν επικαιροποιημένα αντίγραφα, φορολογική, ασφαλιστική κλπ. Ελέγχονται επί της ουσίας τα δικαιολογητικά του τελευταίου αναδόχου και η επιτροπή στέλνει το πρακτικό και εγκρίνεται από την Οικονομική Επιτροπή (από τα συλλογικά όργανα). Πρόκειται για μια διαδικασία που πρέπει να την τηρήσουμε. Αυτό συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα. Για αυτό καθυστερούν οι διαγωνισμοί και επειδή είναι μεγάλη η σύμβαση, πρέπει να περάσει και έλεγχο νομιμότητας από τον Επίτροπο. Είμαστε στο τελευταίο στάδιο. Το ευχάριστο είναι ότι βγήκε ανάδοχος γιατί το τελευταίο διάστημα λόγω των αυξήσεων των οικοδομικών υλικών είχαμε πολλούς άγονους διαγωνισμούς. Η δημόσια διοίκηση, δυστυχώς, δεν συγχρονίζεται με τον ιδιωτικό τομέα για τέτοια θέματα και υπήρχε μια υστέρηση εκεί. Το αποτέλεσμα είναι στον ιδιωτικό τομέα, στην αγορά, να ανέβουν πολλά υλικά και εμείς να κάνουμε διαγωνισμούς με παλιές τιμές. Υπήρχε ένα πρόβλημα σε όλη την χώρα και δεν υπήρχε ενδιαφέρον, για αυτό επιμένω πως είναι πολύ σημαντικό που έχουμε ανάδοχο».
«ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΕ Η Γ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ Λ. ΣΤΡΑΤΟΥ – ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΑΠΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ – ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΑ, ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ, ΘΑ ΕΧΕΙ ΜΠΕΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ»
Αναφορικά με την οδό Λεωφόρο Στρατού, ο κ. Ζερενίδης εξήγησε ότι «έχει ολοκληρωθεί η μελέτη και μας έχουν παραδώσει την Γ φάση και τώρα θα την «περάσουμε» από Οικονομική Επιτροπή και ευελπιστούμε μέχρι τέλος του χρόνου να δημοσιεύσουμε τον διαγωνισμό, έτσι ώστε την άλλη χρονιά να μπει εργολάβος. Πρόκειται για έναν δρόμο σύγχρονων προδιαγραφών και μιλούμε για οδική ασφάλεια. Αφορά σε όλο τον δρόμο, από την οδό Δημοκρίτου μέχρι την Γέφυρα «Κωνσταντίνου και Ελένης». Φεύγουν τα φανάρια, γίνονται κυκλικοί κόμβοι και θα γίνει και πλήρης διαμόρφωση και του ασφαλτοτάπητα. Πρόκειται για έργα οδοποιίας, πεζοδρομίων, διαμόρφωσης και ηλεκτροφωτισμού. Ουσιαστικά θα γίνει μια πλήρης διαμόρφωση – ανάπλαση της οδού. Έχει παραδοθεί το τρίτο στάδιο της μελέτης, ελέγχεται και μέχρι τέλος του χρόνου θα έχουμε περάσει από Οικονομική Επιτροπή για την παραλαβή και για την δημοπράτηση του έργου. Οι δημοπρασίες χρειάζονται περίπου 3-4 μήνες για να ολοκληρωθούν. Πάντως, στην επόμενη χρονιά, μέχρι το Καλοκαίρι που θα ανοίξει ο καιρός – και αυτό μας ενδιαφέρει – θα έχει μπει εργολάβος».
«ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΟΙ ΔΙΑΓΡΑΜΜΙΣΕΙΣ ΑΥΤΕΣ – ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ, ΘΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ Ο ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ»
Τέλος, αναφορικά με τις διαγραμμίσεις, ο κ. Ζερενίδης, τόνισε ότι «γίνεται ένα φρεσκάρισμα με υλικά διαγραμμίσεων από τις τεχνικές υπηρεσίες. Παραταύτα έχουμε υπογράψει μελέτη για 55 κεντρικές οδούς (και ταυτόχρονα και στα σχολεία) όπου θα γίνουν διαγραμμίσεις με υπερσύχρονα μηχανήματα και με ειδικές προδιαγραφές υλικών διαγράμμισης. Έχει γίνει ο διαγωνισμός, έχει βρεθεί ο ανάδοχος, απλώς ο ίδιος καθυστερεί λίγο την έναρξη. Εκεί υπάρχει ένα θέμα και ήδη πιέζουμε τον ανάδοχο να ξεκινήσει σύντομα. Προβλέπεται πλήρως οριζόντια διαγράμμιση (όχι μόνον διαβάσεων) δηλαδή και διαχωριστικές γραμμές, κίτρινες γραμμές απαγόρευσης στάθμευσης κλπ. Οι διαγραμμίσεις που έγιναν αφορούν σε ένα φρεσκάρισμα από τις Τεχνικές Υπηρεσίες. Έγιναν με χρώματα διαγραμμίσεων, αλλά οπωσδήποτε είναι αλλιώς να τα κάνει μια εταιρεία με ειδικά μηχανήματα και αλλιώς να τα κάνει η Τεχνική Υπηρεσία με το χέρι, γιατί δεν διαθέτει αυτά τα μηχανήματα. Αυτές τις διαγραμμίσεις τις κάνουμε εμείς, με δικά μας μέσα από τις Τεχνικές Υπηρεσίες. Όμως υπάρχει ανάδοχος για πλήρη διαγράμμιση και τον πιέζουμε να ξεκινήσει. Έχουν γίνει με υλικά που προμηθευόμαστε κατόπιν δημόσιου διαγωνισμού, ειδικά για διαγραμμίσεις. Απλώς είναι θέμα εφαρμογής. Το μηχάνημα δημιουργεί άλλη διήθηση στην άσφαλτο. Αλλιώς δουλεύεται με το μηχάνημα και αλλιώς με μια βούρτσα. Εμείς κάναμε ένα φρεσκάρισμα, λόγω έναρξης της σχολικής χρονιάς. Ο ανάδοχος θα κάνει πλήρως οριζόντιες διαγραμμίσεις. Είχαμε στην αρχή κάποιες καθυστερήσεις και λόγω του έργου του Φυσικού Αερίου, γιατί πιέζουμε και αυτούς να ασφαλτοστρώσουν στα τμήματα που έχουν σκάψει. Ήδη, στην Ανδ. Δημητρίου – για παράδειγμα – ρίχνουν άσφαλτο και ετοιμαζόμαστε για την εφαρμογή αυτού του έργου των διαγραμμίσεων. Σε πρόσφατη συζήτησή μου με την υπηρεσία και τον ανάδοχο, είπε ότι τέλος του μήνα θα ξεκινήσει. Πάλι η νομοθεσία δίνει ένα χρονικό διάστημα στον ανάδοχο, μέχρι να ετοιμάσει το εργοτάξιό του, να μπει μέσα και να ετοιμάσει το έργο. Έχει προθεσμίες δηλαδή και μέχρι να μπει αλλά και μέχρι να ολοκληρώσει το έργο. Οι προθεσμίες «τρέχουν» αυτήν την στιγμή, αλλά εμείς τον πιέζουμε για να μπει το συντομότερο και να τελειώσει το έργο, για να μην «πιάσουμε» τον Χειμώνα».
«ΕΤΣΙ ΕΛΕΓΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ – ΜΕ ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ»
Σε ερώτηση της «Θ» για το ποιος ελέγχει τα υλικά αλλά και τα αποτελέσματα των έργων, ο κ. Ζερενίδης απαντά ότι «για όλα τα δημόσια έργα πανελλαδικά, υπάρχει ο νόμος 4412 του 2016 που προβλέπει πως όταν υπάρχει σύμβαση ενός έργου, υπάρχουν επιτροπές παραλαβής. Ορίζεται ένας επιβλέπων του έργου, αλλά και μια τριμελής επιτροπή παραλαβής του κάθε σταδίου. Φυσικά ο ανάδοχος είναι και βάσει νομοθεσίας υποχρεωμένος να δώσει τα ποιοτικά στοιχεία των υλικών, τα ISO, τις προδιαγραφές, τα φύλλα συμμόρφωσης των υλικών με τις ελληνικές τεχνικές προδιαγραφές του υπουργείου κλπ, οπότε και γίνεται πλήρης έλεγχος στην εκτέλεση του έργου. Αυτό γίνεται σε όλα τα έργα. Αναφορικά με εργασίες που εκτελεί η Τεχνική Υπηρεσία, που επίσης προβλέπονται από την νομοθεσία, γίνονται με δικά μας συνεργεία και λειτουργούν με αυτεπιστασία. Η επιστασία γίνεται ουσιαστικά από τον προϊστάμενο του τμήματος, ο οποίος ελέγχει την σωστή εκτέλεση των εργασιών».