Την Αντιπεριφέρεια «δείχνουν» οι Δ/νσεις Εκπ/σης – «Προς εξομάλυνση του προβλήματος» δηλώνει ο Κ. Κουρτίδης
Γκρίνιες και προβλήματα, παρουσιάστηκαν κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αναφορικά με τα μαθητικά δρομολόγια κυρίως στην περιοχή του Δήμου Αβδήρων καθώς και στην ορεινή περιοχή της Ξάνθης.
Για τα προβλήματα που προέκυψαν, αλλά και για τον σχεδιασμό της μεταφοράς των μαθητών – που όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ αφορά στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης- μίλησαν στην «Θ» οι Διευθύντριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Εύη Στυλιανίδου και Μάλαμα Σιδηροπούλου, αντίστοιχα καθώς και ο Αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης κ. Κωνσταντίνος Κουρτίδης, ο οποίος αναφέρθηκε στο «χρονικό» του θέματος.
«ΔΕΝ ΚΑΝΑΜΕ ΕΜΕΙΣ ΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ – ΑΚΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΑΛΛΑ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ»
Πιο αναλυτικά η κ. Στυλιανίδου επισήμανε στην «Θ» ότι «φτάνουν σε εμάς διάφορα προβλήματα τα οποία προέκυψαν από διαχείριση της Αντιπεριφέρειας στην οποία εμείς δεν έχουμε καμία ανάμειξη και καμία αρμοδιότητα. Όλος ο σχεδιασμός και όλος ο προγραμματισμός των μεταφορών και οι επιλογές, γίνονται από την Αντιπεριφέρεια και εμείς είμαστε τελικοί αποδέκτες. Βεβαίως ακούμε τα προβλήματα και τα παράπονα των γονέων αλλά αυτά αφορούν στην Αντιπεριφέρεια, στον Αντιπεριφερειάρχη και στις αρμόδιες υπηρεσίες που πρέπει να τα λύσουν. Τα δρομολόγια θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στις ώρες λειτουργίας του σχολείου και στο εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών. Δεν γίνεται να φτάνουν τα παιδιά νωρίτερα από τις 8.00 που ανοίγουν τα σχολεία και να φεύγουν αργότερα από τις 14.00. Το «με ποιον τρόπο» θα το λύσουν οι αρμόδιοι. Εμείς παρακολουθούμε και εντοπίζουμε τα προβλήματα αλλά δεν μπορούμε να τα λύσουμε, διότι εξ αρχής δεν κάναμε εμείς προγραμματισμό και σχεδιασμό. Η επιλογή να είναι όλα με μαθητικά δελτία και λεωφορεία – και να μην έχουμε ταξί όπου πρέπει και όπου δεν βοηθά το λεωφορείο – δεν ήταν δική μας».
«ΛΙΓΑ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΤΑΞΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΜΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ»
Από την πλευρά της η κ. Σιδηροπούλου σημείωσε ότι «αρμόδια για τα μαθητικά δρομολόγια είναι η Περιφέρεια. Όλα τα αιτήματα μεταβιβάζονται στην Περιφέρεια. Το θέμα είναι ότι γινόμαστε και εμείς αποδέκτες (εννοείται ότι φτάνουν σε εμάς πρώτα τα προβλήματα) αλλά δεν έχω υπόψη μου κάτι, εκτός από κάποιες ιδιαίτερες περιπτώσεις που προκύπτουν κάθε χρόνο και πολλές φορές και στην μέση της χρονιάς. Πόσο μάλλον τώρα που είμαστε στην αρχή και προσπαθούμε να τα βάλουμε όλα σε έναν «ρυθμό». Δεν υπάρχουν προβλήματα πολλά, έντονα ή διαμαρτυρίες. Η ενημέρωση που έχουμε εμείς – και από τον Αντιπεριφερειάρχη – είναι πως επειδή τα χρήματα είναι πάρα πολύ λίγα για τις μεταφορές και συγκεκριμένο το ποσό, πολλά ταξί αντικαταστάθηκαν με λεωφορεία. Όχι ότι δεν υπάρχουν ταξί. Υπάρχουν για κάποιες περιπτώσεις που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα λεωφορεία. Εμείς διαβιβάζουμε τα αιτήματα και τα περισσότερα διευθετούνται. Εάν τώρα προέκυψε κάτι ξαφνικά και μας έχει διαφύγει, καλή διάθεση για να βοηθήσουμε, υπάρχει από όλους».
«ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ»
Τέλος, από την δική του πλευρά ο κ. Κουρτίδης, αναφερόμενος σε όλο το «ιστορικό», εξήγησε ότι «τα προηγούμενα χρόνια, τα μαθητικά γίνονταν με παρατάσεις. Υπήρχε μια αρχική σύμβαση το 2015 η οποία παρατείνονταν κάθε χρόνο, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα σύστημα με παρατάσεις. Ήρθε όμως η Ευρωπαίκή Ένωση και είπε ότι αυτό το σύστημα των παρατάσεων δεν είναι σύννομο και ότι θα πρέπει να γίνει καινούριος διαγωνισμός, ο οποίος θα περιλαμβάνει τα εξής:
Πρώτον θα πρέπει να υπάρχει υποχρεωτικά συνοδός στα παιδιά που πηγαίνουν Α και Β Δημοτικού, για να υπάρχει μια ασφάλεια, να υπάρχουν ζώνες ασφαλείας με προεντατήρες κλπ. Συνεπώς δημιουργήθηκε ένας νέος διαγωνισμός και για την ασφάλεια των παιδιών αλλά και βάσει του κόστους, διότι πάρα πολλά δρομολόγια γίνονταν με ταξί. Έτσι βγήκε το Υπουργείο και είπε πως ο,τι γίνεται με ταξί και στην θέση του μπορεί να μπει μικρό ή μεγάλο λεωφορείο, θα μπει, διότι τα δρομολόγια με το ταξί είναι ακριβά. Εμείς βέβαια διαφωνούσαμε σε αυτό, αλλά το υπουργείο έβαλε τους κανόνες και έβαλε – βάσει των κανόνων – και το ποσό που μας έδωσε για να γίνουν τα μαθητικά δρομολόγια. Βάσει λοιπόν των εντολών του υπουργείου και βάσει των κανόνων, μου είπαν από τα λεωφορεία ότι τους ήταν ασύμφορο να κάνουν τα δρομολόγια. Και μάλιστα υπήρχε ο κίνδυνος να μην γίνει η μεταφορά των μαθητών. Σε αυτήν την περίπτωση – όταν δεν γίνεται η μεταφορά των μαθητών – υποχρεωτικά δίνουμε μια «προσωπική διαφορά» σε κάθε γονέα ύψους 20-22 ευρώ για κάθε μαθητή τον μήνα. Επικοινωνήσαμε με το υπουργείο και ήταν πάρα πολύ συγκαταβατικοί. Συνεργαστήκαμε απόλυτα, με την έννοια ότι μας έδωσαν τις κατευθύνσεις, αποφάσισαν μια αύξηση τιμών στους συνοδούς για να καλύψουν κάποια χρήματα και ξεκινήσαμε την μεταφορά των μαθητών. Κάποιοι κακόπιστοι, δημιούργησαν πρόβλημα την πρώτη μέρα που ξεκίνησαν τα δρομολόγια. Την πρώτη ημέρα ούτε οι γονείς ξέρουν τις στάσεις. Πάντοτε δημιουργούνται προβλήματα και πάντοτε υπάρχουν καθυστερήσεις. Όταν ξεκίνησαν λοιπόν τα δρομολόγια, εξορθολογίστηκαν σε ένα σημείο και γίνονται κανονικά. Υπάρχουν κάποια ελάχιστα προβλήματα, σε κάποια ελάχιστα δρομολόγια, έγιναν διορθωτικές κινήσεις και πιστεύουμε ότι το 99% έχει καλυφθεί. Θέλουμε να «ξελαφρώσουμε» κάποια δρομολόγια για να πηγαίνουν πιο γρήγορα τα λεωφορεία στα σχολεία και το τακτοποιούμε και αυτό.
«ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΕΤΕΓΡΑΦΕΣ…»
Συνεχίζοντας ο κ. Κουρτίδης αναφέρθηκε και στα προβλήματα που προέκυψαν από τις μεταγραφές των μαθητών, λέγοντας πως: «Θα ήθελα να σας πω όμως ότι είχαμε και άλλα προβλήματα, διότι ναι μεν μας έστειλαν καταστάσεις η Πρωτοβάθμια και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αλλά σε ένα σημείο «σβήναμε και γράφαμε». Επειδή κάποιοι μαθητές έφευγαν από κάποια σχολεία και πήγαιναν σε κάποια άλλα, δημιουργούνταν μέγιστα προβλήματα. Αν για παράδειγμα σε ένα λεωφορείο μπαίνουν 19 μαθητές (το μέγιστο) και ξαφνικά μας λένε ότι θα μπουν άλλοι 2 μαθητές, αντιλαμβάνεστε ότι έχουμε πρόβλημα και ότι θα πρέπει να νοικιάσουμε ταξί ή λεωφορείο συμπληρωματικά. Οι μεταγραφές δηλαδή μας δημιούργησαν μέγιστο πρόβλημα. Αυτό που έχω όμως να τονίσω είναι ότι για να γίνει αυτή η μεταφορά – και σας το λέω μετά λόγου γνώσεως – δουλέψαμε για μήνες ολόκληρους και συνεργαστήκαμε για πάρα πολλές ώρες με τα μέρη που κάνουν την μεταφορά και ευχαριστώ το ΚΤΕΛ και τους Τουριστικούς Πράκτορες οι οποίοι με ελάχιστο κέρδος αποφάσισαν να συνεργαστούν μαζί μας και αποφάσισαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για τους μαθητές, χωρίς να βγάζουν σχεδόν τίποτε. Και αυτό το έκαναν γιατί έχουν κοινωνικό αποτύπωμα. Η μεταφορά λοιπόν κερδήθηκε και παρόλο που κάποιοι την θεωρούσαν δεδομένη, για να φτάσουμε στην συμφωνία με τις νέες διατάξεις και την νέα σύμβαση, έγινε πάρα πάρα πολλή δουλειά. Η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί στο μεγαλύτερο ποσοστό. Εκεί που υπάρχουν προβλήματα, τα ακούμε και τα λύνουμε. Θα πρέπει να γνωρίζετε όμως ότι δεν έχουμε χρήματα και ότι με πολύ κόπο και με προσφορά από τις άλλες πλευρές τα ταχτοποιούμε και τα λύνουμε. Θέλω να τονίσω ότι τα Τουριστικά Λεωφορεία και το ΚΤΕΛ είναι επαγγελματίες που μας βοηθούν πάρα πολύ σε αυτό το ζήτημα και επίσης και οι υπηρεσίες μου ξόδεψαν πάρα πολύ χρόνο (εργατοώρες) για να μπορέσουμε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».