Γ. Τσιτιρίδης: «Από την Κτηματική Υπηρεσία οι διαγωνισμοί – Κανονικά οι υποχρεώσεις μας και τα χρήματά μας»
Η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου θα είναι υπεύθυνη για τις παραχωρήσεις αιγιαλού και παραλίας – και όχι οι Δήμοι, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα – ενώ τόσο οι αιτήσεις όσο και η σχετική διαδικασία θα γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που παρουσίασε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης θα χρησιμοποιηθούν drones για την επίβλεψη της νομιμότητας ενώ θα δημιουργηθεί και ειδική εφαρμογή καταγγελιών.
Πόσο θα επηρεαστούν όμως από την εν λόγω διαδικασία οι Δήμοι; Αλλάζει κάτι για αυτούς αναφορικά με τις υποχρεώσεις τους αλλά και τα έσοδά από αιγιαλό και παραλία;
«ΘΑ ΑΠΕΜΠΛΑΚΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΜΑΣ – ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΜΑΣ»
Απαντήσεις στα παραπάνω δίνει μέσα από την «Θ» ο Δήμαρχος Αβδήρων κ. Γιώργος Τσιτιρίδης. Πιο αναλυτικά ο κ. Τσιτιρίδης, εξήγησε ότι «μόνον οι διαγωνισμοί θα γίνονται από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου. Από εκεί και πέρα, την καθαριότητα των παραλιών την έχουν οι Δήμοι, για αυτό και θα παίρνουν τα χρήματα που έπαιρναν και παλαιότερα. Απλώς θα απεμπλακούν από την διαδικασία του διαγωνισμού για τα αναψυκτήρια (εκεί που βγάζουν ξαπλώστρες). Προσωπικά νομίζω ότι τον Δήμο Αβδήρων δεν τον επηρεάζει αυτό. Η Κτηματική Υπηρεσία είναι μια τυπική υπηρεσία και ακολουθεί πάντα την νόμιμη διαδικασία, οπότε και θα γίνονται εμπρόθεσμα οι διαδικασίες. Δεν ανησυχούμε. Πιστεύουμε ότι κυρίως κάποια νησιά θα επηρεαστούν περισσότερο, όπου υπάρχει και έντονο ενδιαφέρον. Υπήρξαν και προβλήματα στις παραχωρήσεις και έδιναν και μέρη που – ίσως – δεν προβλέπονταν να δοθούν. Ενδεχομένως και για αυτό η διαδικασία θα γίνεται άμεσα από την Κτηματική Υπηρεσία. Δεν νομίζω όμως να επηρεάζει τον Δήμο μας. Ούτως ή άλλως, οι ενδιαφερόμενοι είναι ίδιοι κάθε χρονιά. Δεν έρχονται – συνήθως – καινούριοι. Τα αναψυκτήρια τα έχουν χρόνια οι ίδιοι επιχειρηματίες, οπότε δεν μας επηρεάζει. Οι Δήμοι όμως θα έχουν όλες τις υποχρεώσεις και η εν λόγω διαδικασία δεν επηρεάζει ούτε τα χρήματα που έπαιρναν. Απλώς η διαγωνιστική διαδικασία δεν θα περνά μέσα από τους δήμους. Να σημειώσουμε βέβαια οτι οι παραλίες του Δήμου Αβδήρων το 2024 θα λειτουργήσουν με τους ίδιους επιχειρηματίες, γιατί έχουν συμβάσεις για δύο χρόνια. Εάν δημοπρατηθεί ένα καινούριο μέρος, τότε θα πάει στη Κτηματική Υπηρεσία. Από την καινούρια χρονιά (2025) που θα λήξουν οι συμβάσεις, όλα θα γίνουν μέσα από την Κτηματική Υπηρεσία. Οπότε για φέτος δεν έχουμε καμία αλλαγή».
ΟΙ «ΑΠΑΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ» ΚΑΙ ΟΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΙΟΥΧΩΝ
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, «η κυβέρνηση προσπαθεί να κινηθεί με σύγχρονο πνεύμα μακριά από δογματισμούς για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας αλλά από την άλλη πλευρά δίνουμε και ιδιαίτερη βαρύτητα στην προστασία του περιβάλλοντος».
Όπως δήλωσε ο υπουργός, ο αιγιαλός θα καταγραφεί ηλεκτρονικά, τα τετραγωνικά παραχωρούμενης έκτασης θα είναι προκαθορισμένα και αυστηρά με την καθιέρωση μάλιστα «απάτητων παραλιών» για περιοχές Natura, καθιερώνεται νέα τιμή εκκίνησης με βάση τις αντικειμενικής αξίες με συντελεστή βαρύτητας ανά περιοχή, θα υπάρχουν τυποποιημένα τεύχη διακήρυξης και συμβάσεις παραχώρησης έως 3 ετών και υποχρεωτική ολοκλήρωση της παραχώρησης έως 31 Μαρτίου κάθε έτους. Για φέτος ειδικά, έως τις 15 Μαΐου.
Στις περιοχές Natura, όπου σήμερα επιτρέπεται τοποθέτηση ομπρελοκαθισμάτων μέχρι 30%, το υπουργείο Περιβάλλοντος θα προσδιορίσει εντός του α’ εξαμήνου του 2024 κάποιες παραλίες όπου θα απαγορευτούν και τα ομπρελοκαθίσματα και οποιαδήποτε άλλη εμπορική δραστηριότητα. Πίσω από τις «απάτητες παραλίες», ο λεγόμενος παλαιός αιγιαλός, θα είναι κοινόχρηστος.
Οι παραχωρησιούχοι αναλαμβάνουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για ύπαρξη ναυαγοσώστη, για τον καθαρισμό της παραλίας αλλά και την εγκατάσταση ειδικών μηχανισμών εξυπηρέτησης για άτομα με ειδικές ανάγκες (σε συγκεκριμένες παραχωρήσεις με ευθύνη του Δήμου) αλλά και για την ανάρτηση πινακίδας με συντεταγμένες με την απόφαση παραχώρησης. Στην ίδια πινακίδα θα υπάρχει και QR Code με βάση το οποίο θα μπορεί να ελέγχει ο λουόμενος αν τηρούνται οι όροι της παραχώρησης ώστε, αν θέλει, να κάνει καταγγελία σε ειδική εφαρμογή η οποία θα δημιουργηθεί.
Το νομοσχέδιο ορίζει αυστηρές κυρώσεις, με πρόστιμο έως και τετραπλάσιο του τιμήματος της σύμβασης για τους παραβάτες, ακύρωση συμβάσεων και διαταγή σφράγισης της επιχείρησης αν δεν υπάρχει σύμβαση.