75 οι αθλητές motocross στην Ξάνθη αλλά… χωρίς προβλεπόμενη πίστα

Θρήνο και οδύνη, προκάλεσε στην Κρήτη η τραγική είδηση του θανάτου ενός 17χρονου σε αυτοσχέδια πίστα motocross στην Ιεράπετρα, το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου.

ο άτυχος νεαρός βρισκόταν μαζί με τους φίλους του σε ένα χωράφι στην Ιεράπετρα, όπου είχε στηθεί μία αυτοσχέδια πίστα motocross. Ο ανήλικος έκανε προπόνηση και επιχειρούσε διάφορα άλματα ξεπερνώντας χωμάτινα εμπόδιο. Σε ένα άλμα που έκανε, του έφυγε η μηχανή και έπεσε από μεγάλο ύψος με αποτέλεσμα να πέσει στο έδαφος με την πλάτη. Οι μαρτυρίες αναφέρουν πως ο ίδιος φορούσε τον κατάλληλο εξοπλισμό, ωστόσο δεν ήταν αρκετός για να τον προστατεύσει.

Τι πρέπει να προσέχουν, ιδιαίτερα οι νεαροί, όταν «καβαλούν» μια μηχανή; Τι προβλέπει η νομοθεσία για το motocross;

Ποιο είναι το σημερινό status του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ξάνθη και τι διαφορές έχει αυτός σε σχέση με… αυτοσχέδιες βόλτες οδηγών δικύκλων στο βουνό ή αυτοσχέδιους αγώνες ταχύτητας στην άσφαλτο;

Απαντήσεις δίνει μέσα από την «Θ» ο πρόεδρος του Μοτοσικλετιστικού Ομίλου Ξάνθης (Μ.Ο.Ξ) «Πολυμήχανοι» κ. Γιάννης Μούρθος.

Πιο αναλυτικά ο κ. Μούρθος, αφού μετέφερε τα συλλυπητήρια στην οικογένεια του νεαρού, τόνισε ότι «είναι διαφορετικά πράγματα ο αθλητισμός με τις βόλτες στο βουνό χωρίς την επίβλεψη κανενός. Δηλαδή το «μαζευόμαστε μια παρέα, παίρνουν τις μοτοσικλέτες και πάμε στο βουνό». Αυτό δεν αφορά στο αθλητικό κομμάτι που έχουμε στην Ξάνθη. Έχουμε κάνει δυο φορές συνάντηση και με τον πρώην Αντιπεριφερειάρχη κ. Κουρτίδη και με τον Δήμο Ξάνθης και διοργανώσαμε πέρυσι δυο αγώνες Scramble στην περιοχή «Θηλιά» που είχαν μεγάλη επιτυχία. Όλα έχουν να κάνουν με τον νέο αθλητικό νόμο και τις λέσχες που ανήκουν σε αυτόν. Εμείς είμαστε ένα αθλητικό σωματείο που αυτήν την στιγμή έχουμε 75 αθλητές Motocross, Enduro, Scramble στην Ξάνθη (έχουμε βέβαια άτομα και από άλλες πόλεις όπως η Κομοτηνή όπου δεν υπάρχει αθλητικό σωματείο και για να πάρουν μέρος σε αγώνες, έπρεπε να φέρουν τα δελτία τους). Όπως λειτουργεί ένας αθλητικός σύλλογος μπάσκετ, ποδοσφαρίου κλπ, έτσι λειτουργεί και αυτό το κομμάτι. Με δελτία, γιατρούς, καρδιογραφήματα και ο,τι προβλέπεται από τον νόμο. Βγάζουν ένα δελτίο και μέσω της Αθλητικής Μοτοσικλετιστικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, της οποίας είμαστε μέλος, λαμβάνουν μέρος στα διάφορα πρωταθλήματα. Έχουμε κάνει λοιπόν τις επαφές μας από την προηγούμενη χρονιά για να δημιουργηθεί – επιτέλους – μια πίστα motocross στην Ξάνθη, γιατί έχουμε και πανελλήνιο πρωταθλητή σε μια κατηγορία motocross. Η Λέσχη μας ήταν στην 9η θέση πέρσι στα πρωταθλήματα, πανελληνίως, σε όλους τους αγώνες. Έχουμε αθλητές μέχρι και τα αγώνα ταχύτητας αλλά ακόμη και για Dragster. Οι προπονήσεις αγώνων ταχύτητας γίνονται στις Σέρρες ή σε ένα άλλο διαμορφωμένο ιδιωτικό «πιστάκι» – που τηρεί όλες τις προϋποθέσεις – όπου πηγαίνουν χαμηλού κυβισμού μοτοσικλέτες και κάνουν προπονήσεις. Το motocross, γίνεται μέσα σε πίστες οριοθετημένες, όπως προβλέπεται από τον νόμο. Εκεί γίνονται και οι προπονήσεις. Υπάρχουν – και πρέπει να υπάρχουν – ασθενοφόρα και σε ώρες προπονήσεων, είναι περιφραγμένα (δεν μπορεί να μπει ο καθένας) και γενικά λειτουργούν βάσει νομοθεσίας, όπως θα λειτουργούσε ένα κλειστό γυμναστήριο. Φανταστείτε ότι είμαστε ο μοναδικός αθλητικός σύλλογος στην Ξάνθη που δεν έχουμε χώρο άθλησης, αλλά έχουμε 75 δελτία αθλητών στην Λέσχη».

Επίσης ο ίδιος υπογράμμισε ότι «μέσα στην πίστα motocross, μπορούν να γίνουν και οι προπονήσεις των αθλητών σε προβλεπόμενα από τον νόμο πλαίσια, να λειτουργεί συγκεκριμένες ώρες, να ελέγχεται ο εξοπλισμός του καθενός που μπαίνει μέσα κλπ. Για παράδειγμα, ο αγώνας Scramble που κάναμε, είναι ένας αγώνας ημιαντοχής και όχι αγώνας ταχύτητας. Αυτό βάσει νομοθεσίας γίνεται σε μια ορεινή περιοχή την διαδρομή της οποίας διαμορφώνουμε εμείς και οριοθετούμε – υπάρχει ειδικός νόμος για να γίνει αυτή η διαδρομή –ενώ λαμβάνουμε άδεια από την Ειδική Γραμματεία Αθλητισμού, από την Ομοσπονδία μας, από το Δασαρχείο και μετά βγαίνει και η τελική άδεια που εκδίδεται από την Περιφέρεια, για να γίνει ο αγώνας. Φανταστείτε επίσης ότι πάνω από 50 εθελοντές έρχονται σε αυτόν τον αγώνα για να βοηθήσουν, υπάρχει ασθενοφόρο, υπάρχει ιδιωτική ασφάλιση στον κάθε αθλητή που δηλώνει συμμετοχή, υπάρχουν εθελοντές από τον Ερυθρό Σταυρό ανά κομμάτι διαδρομής ώστε να μην έχουμε απρόοπτα και αν χρειαστεί να δώσουν άμεσα τις πρώτες βοήθειες, είναι ενημερωμένο το ΕΚΑΒ, η Αστυνομία κλπ για έναν τέτοιον αγώνα και το κυριότερο είναι ότι υπάρχει ασφάλεια. Υπάρχει και γιατρός (Παθολόγος ή Ορθοπεδικός) αγώνα ο οποίος πληρώνεται από την Λέσχη, για να είναι εκεί. Αντιλαμβάνεστε πως όλο αυτό αφορά στην ασφάλεια. Όταν όμως εγώ θα πάρω μια μοτοσικλέτα και δυο φίλους μου, θα ανέβουμε στο βουνό για να κάνουμε την βόλτα μας, αυτό είναι τελείως διαφορετικό κομμάτι. Αυτό που βλέπετε το τελευταίο διάστημα στα social με βόλτες στις οποίες μαζεύονται 20-30-40 άτομα, με μηχανές στο βουνό, δεν έχει καμία σχέση με τα αθλητικά σωματεία και με τις λέσχες. Είναι ένα τελείως διαφορετικό κομμάτι που μπορεί να το κάνει ο καθένας. Όμως και μια απλή μοτοσικλέτα να οδηγήσεις, έχει πολύ περισσότερους κινδύνους από ο,τι οποιοδήποτε άλλο μέσο μεταφοράς…»

Ακολούθως ο κ. Μούρθος επισήμανε ότι «η Λέσχη μας αυτήν την στιγμή δεν είναι μόνον αθλητικό σωματείο. Εξειδικεύεται και σε τουριστικό κομμάτι, οργανώνει εκδρομές και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και το κυριότερο είναι μια Λέσχη η οποία στις 18/2 που έχουμε και την κοπή της πίτας, θα λάβει πλακέτα γιατί είμαστε από τους συνεργάτες του Ελληνικού Ινστιτούτου Μοτοσικλέτας «ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ» που έχει να κάνει με την εκπαίδευση και την βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Μάλιστα έχουμε και τα προγράμματα στα σχολεία που αναφέρονται σε νέους ηλικίας 14-17 ετών, που θα αποκτήσουν τα προσεχή χρόνια άδεια ικανότητας οδήγησης. Εμείς, αφού λαμβάνουμε την έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας ξεκινάμε να ενημερώνουμε τους μαθητές για τους κινδύνους, για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται, που ανήκουν, τι πρέπει να προσέχουν κλπ, όχι μόνον οι οδηγοί αλλά και τα παιδιά που ανεβαίνουν ως συνεπιβάτες στις μηχανές. Το Ελληνικό Ινστιτούτο Μοτοσικλέτας το 2022, πήρε την πιστοποίηση από την ΕΕ. Είναι πλέον ένας πιστοποιημένος φορέας  και δεν αφορά μόνον σε μαθητές. Πλέον αφορά και σε μοτοσικλετιστές. Γίνεται εκπαίδευση και σε αυτούς που ήδη έχουν δίπλωμα και θέλουν να δουν και να μάθουν περισσότερα σε σχέση με την συμπεριφορά στον δρόμο».

Τέλος αναφορικά με τις συμβουλές του ίδιου προς τα νέα παιδιά που… «καβαλούν» την μηχανή και ανεβαίνουν στα βουνά, χωρίς να γνωρίζουν από βουνό και άνευ προστασίας και ασφάλειας, ο κ. Μούρθος, σημειώνει:

«Προέχει η ασφάλεια. Σύμφωνα με στατιστικά του ΠΟΥ, παγκοσμίως οι θανάσιμοι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα είναι 1.190.000 άνθρωποι. Και τα τροχαία δυστυχήματα που αφορούν σε ευάλωτους χρήστες οδικού δικτύου είναι οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι μοτοσικλετιστές. Αντιλαμβάνεστε ότι παγκοσμίως υπάρχει ένα θέμα. Για αυτό και στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, σαν μοτοσικλετιστές έχουμε δώσει μεγάλη έμφαση στις εκπαιδεύσεις των νέων παιδιών. Καλώς ή κακώς, το οδικό δίκτυο της χώρας μας φτιάχνεται και συμβαίνουν λιγότερα ατυχήματα. Τα περισσότερα ατυχήματα, γίνονται πλέον μέσα στις πόλεις (κυκλοφοριακό, κ.ο.κ, φανάρια, διαβάσεις κλπ) και δεν υπάρχει παιδεία ούτε από τον οδηγό ενός αυτοκινήτου, ούτε από τον οδηγό μιας μοτοσικλέτας μικρού κυβισμού, που θα πάρει ένας νεαρός, ο οποίος δεν έχει δει πράγματα, θα κάνει του «κεφαλιού» του κλπ. Είναι πολύ σημαντική η ασφάλεια και εκτός από το κράνος και τον απαραίτητο εξοπλισμό, χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Παροτρύνω τα παιδιά να συμμετέχουν όπου γίνονται τέτοιες εκπαιδεύσεις, να παρακολουθούν για να μαθαίνουν».