– Σ. Μεϊμαρίδης: “Ακόμη ένα χαράτσι – Πουλάνε τις βάρκες τους οι ψαράδες”
Για ένα άδικο και ξαφνικό χαράτσι, ύψους 100€ για βάρκες από 0 έως 7 μέτρα και 200€ για βάρκες από 7 έως 12 μέτρα (που συμπεριλήφθηκε στο νόμο 27/1975) κάνουν λόγο οι ερασιτέχνες αλιείς του τόπου μας, για το οποίο μάλιστα όπως φαίνεται κανένας από αυτούς είχε γνώση. Το εν λόγω χαράτσι «ανακαλύφθηκε» πριν από μερικούς μήνες, κατά τη διάρκεια μίας μεταβίβασης βάρκας στο Λασίθι της Κρήτης.
Για το συγκεκριμένο θέμα, πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής (20/9) κατεπείγουσα τηλεδιάσκεψη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ερασιτεχνικής Αλιείας. Για το επίμαχο θέμα μίλησε στην “Θ” ο ταμίας του Συλλόγου Ερασιτεχνών Αλιέων Νομού Ξάνθης και μέλος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ερασιτεχνών Αλιέων κ. Σήφης Μεϊμαρίδης.
“ΕΤΣΙ ΠΡΟΕΚΥΨΕ ΤΟ ΑΔΙΚΟ ΚΑΙ ΞΑΦΝΙΚΟ ΧΑΡΑΤΣΙ”
Αναλυτικότερα ο κ. Μεϊμαρίδης, εξήγησε στην “Θ” ότι “μιλούμε για τον φόρο πλοίων β κατηγορίας. Μιλάμε για ένα άδικο φόρο και για ένα ξαφνικό φόρο, χωρίς διαβούλευση και χωρίς ενημέρωση. Η ΠΟΣΕΑ μιλούσε πριν από καιρό σχετικά με την εφαρμογή άδειας ερασιτεχνικής αλιείας από το 2025 και την παρακολούθηση – καταγραφή των αλιευμάτων, με υπουργούς, γραμματείς και υφυπουργούς. Κάνεις δεν ενημέρωσε και δεν είπε τίποτα για αυτόν τον ξαφνικό φόρο, για τον οποίον πέρασε μία τροποποίηση τον Μάρτιο του 2023 στον ν. 27/1975. Το 1975 υπήρχε αυτός ο νόμος αλλά για φορολόγηση των σκαφών των επαγγελματιών που παίρνουν έσοδα (αυτά που ναυλώνονται, που κάνουν το γύρο του νησιού, κ.ο.κ). Μέσα σε αυτά (πλοία β κατηγορίας) λοιπόν περνά μία τροποποίηση τον Μάρτιο του 2023 και βάζουν και τα ερασιτεχνικά σκάφη αναψυχής. Τον Απρίλιο με Μάιο του 2024 γίνεται μία μεταβίβαση βάρκας στο Λασίθι Κρήτης και ανέκυψε ο φόρος 100€ για 2023. Αναζήτηση στην αναζήτηση λοιπόν φτάσαμε στο νόμο του 27/1975 πού αναφέρεται σε πλοιοκτήτες β κατηγορίας. Εκεί αποδείχθηκε ότι μπαίνουν και φορολογούνται και οι βαρκούλες από 0 έως 7 μέτρα με 100€ το χρόνο και από 7 μέτρα έως 12 μέτρα με 200€ το χρόνο. Από εκεί και μετά μιλάμε για εκείνους που έχουν χρήματα. Και μάλιστα ήθελαν να το βάλουν αναδρομικά το χαράτσι αυτό από το 2019, αλλά τελικά -επειδή ξεσηκώνεται και ο κόσμος- είπαν ότι θα γίνει από το 2023. Έγιναν οι επαφές της ομοσπονδίας στην Αθήνα με υφυπουργούς κλπ, με τελευταία την επαφή μας με τον υφυπουργό κ. Δήμα ο οποίος ήταν ανένδοτος. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι κάποιος γενικός γραμματέας ή κάποιος διευθυντής κ.ο.κ ανακάλυψε αυτό το νόμο, πληκτρολόγησε στον υπολογιστή, είδε το πλήθος των βαρκών, τα υπολόγισε και είπε “δεν το βάζεις μέσα;” Για αυτό μιλώ για ξαφνικό και απότομο χαράτσι το οποίο δεν ήρθε στην φορολογική δήλωση του ’23 για να το πληρώσω το 2024 και να φαίνεται. Αλλά ήρθε extra μέσα στο νόμο του 1975. Και μάλιστα έληγε στις 27 Ιουλίου του 2024. Επικράτησε λοιπόν ένας πανικός σε όλη την Ελλάδα, οι λογιστές είχαν τον φπα στο “κεφάλι” τους και δεν ήξεραν τι να κάνουν και το Υπουργείο Οικονομικών αναγκάστηκε να δώσει μία παράταση μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2024. Εκεί έγινε μία συνάντηση με τον υπουργό επικρατείας κ. Βορίδης πού παρενέβη ώστε οι βάρκες από 0 έως 5 μέτρα να πληρώσουν 50€. Εν πάση περιπτώσει δεν έκαναν πίσω για τις βάρκες από 0 έως 7 μέτρα, αλλά έκαναν αυτή τη μείωση. Ωστόσο τελειώνει στις 26 Σεπτεμβρίου η δεύτερη αναβολή που έδωσαν και μέχρι να γίνει τροποποίηση και να βγει στο ΦΕΚ δεν θα το προλάβουν. Υπολογίζω ότι θα ισχύει από του χρόνου. Εμείς λέγαμε να καταργηθεί του χρόνου αλλά όπως γνωρίζετε πολύ καλά ό,τι φόρος μπαίνει, παραμένει”.
“ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ ΟΙ ΒΑΡΚΕΣ ΤΟΥΣ”
Θα συντελέσει όμως αυτό το χαράτσι με άλλα συσσωρευμένα κόστη για τους ερασιτέχνες αλιείς, πολλούς εξ αυτών στο να πουλήσουν τις βάρκες τους; Απαντώντας στην ερώτηση ο ίδιος σημειώνει ότι “το χειρότερο είναι ότι αυτός ο φόρος δεν είναι ανταποδοτικός και θα πάει αλλού. Δεύτερον έχουμε φόρα πολυτελείας, πληρώνουμε την αύξηση του λιμενικών τελών που έγινε 300% από το υπουργείο οικονομίας πριν 2 με 3 χρόνια, πληρώνουμε την βενζίνη που ανεβαίνει στα δύο ευρώ, πληρώνουμε το ΦΠΑ σε άδειες του σκάφους και γενικά συνέχεια πληρώνουμε. Οπότε εκεί που κάποτε πηγαίναμε να ψαρέψουμε ευδιάθετοι, σήμερα όταν γυρνούμε σκεφτόμαστε πώς τα φουλάρουμε βενζίνη, πώς θα κάνουμε το service, πως πληρώσουμε τα λιμενικά κόστη, πώς θα πληρώσουμε το ρεύμα στο λιμάνι τον Αβδήρων κλπ, μέσα σε όλα τα άλλα που έχει η κοινωνία… Προσωπικά ήδη γνωρίζω 2 άτομα που θέλουν να πουλήσουν τη βάρκα τους”.