Η απουσία μέριμνας της πολιτείας για τη σχολική στέγη έχει εντείνει τα προβλήματα στέγασης των δημόσιων σχολικών μονάδων. Η έλλειψη οργανωμένου σχεδίου για τη σχολική στέγη από το 2009 κι έπειτα σε συνδυασμό με την κατάργηση του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων (Ο.Σ.Κ.) και τη μεταφορά όλης της αρμοδιότητας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σχολικών κτηρίων – υποδομών στους Δήμους (χωρίς να συνοδεύεται μάλιστα από την απαιτούμενη χρηματοδότηση) είχε επιπτώσεις ολέθριες για την εκπαίδευση. Οι συνέπειες αυτής της πολιτικής γίνονται μέρα με την ημέρα περισσότερο αντιληπτές στη λειτουργία των σχολείων και ιδιαίτερα στη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση που στεγάζεται είτε σε ακατάλληλα κτήρια είτε σε προκάτ αίθουσες.
Στο νομό Ξάνθης πέραν των γενικών προβλημάτων αντιμετωπίζουμε ένα επιπλέον πρόβλημα που αφορά στο οξύ στεγαστικό πρόβλημα του 1ου Ειδικού Σχολείου Ξάνθης του οποίου η επίλυση λιμνάζει εδώ και μια δεκαετία περίπου. Η εκπαίδευση, και δη η εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, απαιτεί χώρους που να πληρούν τους όρους ασφάλειας, χώρους όπου θα καλύπτονται απρόσκοπτα οι εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών και θα διευκολύνεται η παιδαγωγική δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών προς όφελος των παιδιών. Η μη εξεύρεση λύσης για το 1ο Ειδικό Σχολείο συνιστά μελανό σημείο για όλους τους θεσμικούς παράγοντες του τόπου μας.
Όμως, και στον οικισμό του Δροσερού στο 15ο και 20ο ΔΣ Ξάνθης καθώς και το 15ο Νηπιαγωγείο αντιμετωπίζουν εξίσου σοβαρά προβλήματα. Στα 2 συστεγαζόμενα Δημοτικά Σχολεία με μεγάλο αριθμό εγγεγραμμένων μαθητών τα παιδιά πρέπει να φοιτούν σε σχολικές αίθουσες – κοντέινερ, κάποιες από τις οποίες χωράνε μονοψήφιο αριθμό μαθητών, σε 6 αίθουσες σε προκάτ βαρέως τύπου και σε 3 αίθουσες που έχουν διαμορφωθεί μέσα στο πάλαι ποτέ γυμναστήριο του σχολείου. Ταυτόχρονα η ίδια κατάσταση παρατηρείται και στο νηπιαγωγείο, το οποίο καλείται να φιλοξενήσει νήπια και προνήπια σε 2 αίθουσες καθώς και σε μια τρίτη ‘’αίθουσα’’ που προέκυψε από τη διαμόρφωση του γραφείου των εκπαιδευτικών.
Επιπλέον στο Δημοτικό σχολείο Πολυσίτου δεν λειτουργεί το Τμήμα Ένταξης λόγω έλλειψης χώρου, παρότι υπάρχει εκπαιδευτικός με οργανική θέση και παιδιά που χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής στήριξης. Επισημαίνουμε εδώ ότι παρότι ο Δήμος είχε δεσμευτεί ότι μέχρι την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα είχαν τοποθετηθεί αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ, προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα, φτάσαμε δυστυχώς λίγες μόλις ημέρες πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων και δεν έχει γίνει ακόμη τίποτα!… Τα σημαντικά αυτά προβλήματα ο Διδασκαλικός Σύλλογος έχει αναδείξει με αλλεπάλληλες ανακοινώσεις του όλα τα προηγούμενα χρόνια και έχει προβεί σε συναντήσεις με θεσμικούς φορείς, Δημάρχους και Αντιπεριφερειάρχες. Παρά τις διαβεβαιώσεις τους, όμως, τα κτηριακά προβλήματα των σχολείων δεν έχουν αντιμετωπιστεί και διαιωνίζονται σε ένα κλίμα όπου τα λόγια και οι υποσχέσεις πλεονάζουν, αλλά τα προβλήματα παραμένουν ανεπίλυτα.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το 9ο και 18ο συστεγαζόμενα Δημοτικά σχολεία για τα οποία η πολύχρονη αναμονή για τη κατασκευή χωριστού σχολείου τελικά αντικαταστάθηκε από την προαναγγελία συγχώνευσής τους από την επόμενη σχολική χρονιά σύμφωνα και το Σχέδιο Πισσαρίδη που προβλέπει μεγάλες σχολικές μονάδες.
«Λύση» που επιλέγει η Διεύθυνση Π.Ε. Ξάνθης με καθαρά λογιστικά κριτήρια, αλλά που θα λειτουργήσει σε βάρος των συνθηκών διδασκαλίας και τελικά σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μικρών μαθητών.τριών.
Αντιλαμβανόμαστε ότι η ανάθεση της ευθύνης για τη σχολική στέγη στους Δήμους δεν έχει γενικώς τελεσφορήσει διογκώνοντας και διαιωνίζοντας τα κτηριακά προβλήματα των σχολίων. Σε αυτό θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τους καινούριους όρους που διαμορφώνει η κλιματική κρίση αλλά και η παλαιότητα των σχολικών κτηρίων.
Απαιτούμε άμεση επίλυση του κτηριακού προβλήματος του 1ου Ειδικού Σχολείου, των σχολείων του Δροσερού, του Δ.Σ. Πολυσίτου καθώς και ανέγερση νέου 18ου Δημοτικού σχολείου. Όχι πια άλλες καθυστερήσεις! Να τεθεί σε προτεραιότητα το κτηριακό ζήτημα των σχολείων, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
• Να δημιουργηθεί ένας δημόσιος φορέας που θα είναι υπεύθυνος για τη σχολική στέγη, ο οποίος θα έχει όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων (σχεδιασμό – υλοποίηση – ανέγερση σχολικών κτηρίων) και θα χρηματοδοτείται αποτελεσματικά.
• Άμεση απαλλοτρίωση οικοπέδων και ανέγερση σύγχρονων εκπαιδευτικών δομών με δαπάνες από τον Γενικό Κρατικό Προϋπολογισμό. Για το Δ.Σ.