Συγχωνεύσεις σχολείων:Νέες «κόντρες» δασκάλων με τη Δ/νση Α’ Βάθμιας

Μετά την καταγγελία και παράσταση διαμαρτυρίας σήμερα έξω από την διεύθυνση

Κατάργηση ή συγχώνευση; – Χάνονται ή όχι οι οργανικές θέσεις; – Τι λένε στην «Θ» Ευ. Στυλιανίδου και Δημ. Ντούμος

Στην «κόντρα» για άλλη μια φορά οι δάσκαλοι της Ξάνθης με την Δ/νση Α’ Βάθμιας Εκπ/σης, με «φόντο» την συγχώνευση του 9ου και 18ου Δημοτικών Σχολείων Ξάνθης (σε 9ο).

Εκπαιδευτικοί, αλλά και γονείς, ζητούν την ανάκληση της απόφασης για «κατάργηση», όπως αναφέρονται, ενώ την ίδια στιγμή η Διευθύντρια τονίζει ότι θα εμμείνει στην απόφασή της αυτή, θέτοντας παράλληλα στο Υπουργείο Παιδείας τις προτεραιότητες για τις σχολικές ανάγκες της Ξάνθης. Εν τω μεταξύ, ο Διδασκαλικός Σύλλογος διοργανώνει σήμερα το μεσημέρι στις 13.30 παράσταση διαμαρτυρίας έξω από την Διεύθυνση Π.Ε Ξάνθης, την ίδια ώρα που από πλευράς Πρωτοβάθμιας, γίνεται ξεκάθαρο ότι δεν αλλάζει τίποτα από την «συγχώνευση» και όχι «κατάργηση», με τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών να μεταφέρονται στο 9ο Δημοτικό. Σε όλα τα παραπάνω αναφέρονται μέσα από την «Θ», η Διευθύντρια κ. Ευμορφία Στυλιανίδου και ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Δημήτρης Ντούμος.

«ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΑΛΛΑ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ – ΣΤΟ 9Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ»

Αναλυτικότερα η κ. Στυλιανίδου, εξήγησε ότι

 «Είναι αδόκιμος ο όρος «κατάργηση» του 18ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης. Κατάργηση, σημαίνει ότι καταργώ  το σχολείο, ανακαλείται η ίδρυσή του και μένουν παιδιά και εκπαιδευτικοί στον αέρα. Η «κατάργηση» χρησιμοποιείται ως όρος προκειμένου να δημιουργήσει αναστάτωση στους γονείς οι οποίοι με αυτόν τον όρο θεωρούν ότι τα παιδιά τους δεν θα έχουν σχολική στέγη. Αυτό είναι μεγάλο λάθος. Η εισήγησή μου δεν αφορά σε κατάργηση, αλλά σε συγχώνευση. Επίσης κατάργηση δημοτικών σχολείων προέρχεται μετά από 3 χρόνια αναστολής λειτουργίας, όταν δεν υπάρχουν μαθητές. Εδώ δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Η συγχώνευση των δύο σχολείων σημαίνει ότι λειτουργικά θα παραμείνει όπως και τώρα. Οι γονείς και τα παιδιά δεν έχουν κανένα λόγο να ανησυχούν για κάτι διαφορετικό. Εάν το σωματείο των εκπαιδευτικών, έχει ένα θέμα, αυτό θα μπορούσε να είναι η περίπτωση της κατάργησης οργανικών θέσεων. Αυτές όμως δεν θα καταργηθούν, διότι θα μεταφερθούν στο υπάρχον, 9ο Δημοτικό Σχολείο. Έχουμε ήδη το 9ο που είναι δωδεκαθέσιο και το 18ο πού είναι επταθέσιο οργανικά. Αυτή τη στιγμή λειτουργεί ως εξαθέσιο. Αυτό μέχρι τώρα δεν ενοχλεί κανέναν. Άρα με τον ίδιο τρόπο, δεν θα ενοχλήσει και μετά. Αντί να υπάρχουν 12 και 6 τμήματα στα δύο σχολεία, θα υπάρχουν 18 τμήματα του 9ου Δημοτικού. Κανένας δεν μπορεί να μας πει με τα σημερινά νούμερα του μαθητικού πληθυσμού ότι θα μειωθεί τμήμα. Διότι οι μαθητές είναι μέχρι 25 σε κάθε τμήμα. Όταν έχουμε 80 μαθητές έχουμε τέσσερα τμήματα. Τέσσερα, είναι και τώρα. Δεν πρόκειται δηλαδή να αλλάξει τίποτε πού να αφορά σε κάτι τέτοιο. Οι οργανικές θέσεις μεταφέρονται από το ένα σχολείο στο άλλο. Θα μπορούσε να παραμείνει το σχολείο εφόσον υπήρχε η δυνατότητα ανέγερσης νέου κτίριο και ήταν πολύ απαιτητό, τουλάχιστον από το 2007 και μετά. Κανείς δεν μιλάει για τους αριθμούς μαθητών, όταν το 2005 ήταν πολύ μεγάλη η ανάγκη πού είχαμε περίπου 60 με 80 μαθητές επιπλέον σε αυτό το σχολείο. Η μείωση του μαθητικού πληθυσμού, δημιούργησε την ανάγκη να λειτουργούν υποστηρικτικές αίθουσες. Έγινε ένα πολύ ωραίο τμήμα ένταξης, με πολύ μεγάλη δωρεά και εξαιρετικούς χώρους, έγινε αίθουσα βιβλιοθήκης που θα έχει και τον ρόλο της διερευνητικής μάθησης, υπάρχει η αίθουσα πληροφορικής. Αν δεν υπήρχαν αυτές οι αίθουσες, τότε θα σήμαινε ότι είχαμε πολύ μεγάλη ανάγκη στεγαστικού προβλήματος».

«ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΓΙΑ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ – ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΔΡΟΣΕΡΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ»

Επίσης η ίδια υπογράμμισε ότι «αυτό το σχολείο ιδρύθηκε τότε που δεν μπορούσε το 9ο να έχει περισσότερες από 12 οργανικές θέσεις. Το σημερινό θεσμικό πλαίσιο, μας επιτρέπει να έχει ένα σχολείο περισσότερες οργανικές (17-18-20) και να λειτουργεί το σχολείο ως ένα. Καταλαβαίνετε ότι τα δύο σχολεία δημιουργούν διαφορετική αίσθηση και στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς ότι είναι κάτι διαφορετικό. Δεν γίνεται να έχουμε δύο διαφορετικού συλλόγους γονέων, οι οποίοι έχουν κοινό σκοπό αφού τα παιδιά τους είναι όλα μαζί. Δεν γίνεται να σκέφτονται κάποια στιγμή ότι η πίσω αυλή θα είναι του 18ου σχολείου και η μπροστινή του 9ου. Αυτά είναι απαράδεκτα. Για την καλύτερη λειτουργία του σχολείου, προτείνουμε αυτό. Επίσης με τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού, δεν υπάρχει τόσο μεγάλη αναγκαιότητα ώστε να δοθεί ως προτεραιότητα η ανέγερση του σχολείου αυτού. Και μάλιστα επειδή υπάρχει πολύ μεγάλη ρητορική για ένα οικόπεδο επί της Σάρδεων, αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει οικόπεδο για ανέγερση. Χωρίς οικόπεδο, δεν μπορεί κανείς να ομιλεί αυτή τη στιγμή για σχολείο που θα χτιστεί, όταν δε χτίστηκε για 24 χρόνια. Δευτερευόντως, οφείλω να ενημερώσω δια του τύπου σας για τις προτεραιότητες και τις άμεσες ανάγκες για κτιριακές υποδομές στην περιοχή μας, οι οποίες θεωρώ ότι θα  πρέπει να είναι και προτεραιότητες του δημάρχου. Υπάρχει πολύ μεγάλη αναγκαιότητα στο σχολείο στο Δροσερό. Είναι πολύ μεγάλη ανάγκη και ευθύνη της πολιτείας να σεβαστούν την ευπαθή αυτή η ομάδα και να γίνει ένα σχολείο το οποίο αυτή τη στιγμή είναι σε προκάτ για 30 χρόνια. Επίσης υπάρχει πολύ μεγάλη αναγκαιότητα να γίνουν νηπιαγωγεία. Το 5ο και το 8ο νηπιαγωγείο δεν είχαν ποτέ δική τους στέγη. Το 8ο, μετά από την μίσθωση μία παλιάς κατοικίας (που ευτυχώς ακυρώθηκε και δεν μισθώνεται ξανά) έχει μεταφερθεί και λειτουργεί μέσα στον παιδικό σταθμό. Το 5ο νηπιαγωγείο λειτουργεί σε κάποια μαγαζιά που πριν ήταν γαλακτοπωλεία στην Σάρδεων τα οποία είναι του ΟΑΕΔ και έχουν παραχωρηθεί στο δήμο. Λειτουργεί εκεί με ανύπαρκτο αύλειο χώρο. Σας παραπέμπω επίσης στο ξύλινο κτίριο του 3ου νηπιαγωγείου που έχει προβλήματα στατικότητας και προστέθηκαν τα προκάτ που πρέπει να φύγουν, όπως και στο 1ο Νηπιαγωγείο στην Παλιά Πόλη το οποίο έχει ακυρωθεί ως κτίριο. Πραγματικά γίνονται προσπάθειες για όλα αυτά, αλλά ας πει κάποιος με ποιες προτεραιότητες θα γίνει η χρηματοδότηση. Ευτυχώς πέρασαν τα χρόνια και όλοι μας, ακόμη και εμείς ως εκπαιδευτικοί, έχουμε αντιληφθεί την πολύ μεγάλη αναγκαιότητα της προσχολικής αγωγής. Για μένα προσωπικά θα παραμείνει ως προτεραιότητα (και αυτό θα μεταφέρω στο υπουργείο παιδείας) και θα παραμείνω στην εισήγηση μου για τη συγχώνευση που μόνο οφέλη θα έχει».

«ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ –  ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΚΛΗΘΕΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ»

Από την πλευρά του ο κ. Ντούμος, τόνισε ότι «ουσιαστικά είναι κατάργηση. Παίζει με τις λέξεις η Διευθύντρια. Από τη στιγμή που θα συγχωνευτεί και θα γίνει ένα σχολείο, δεν θα υφίσταται το 18ο. Η πρόταση που έχει κάνει θα έχει ως ονομασία 9ο Δημοτικό Σχολείο, σε μία εποχή που εμείς προσπαθούμε εδώ και χρόνια να γίνει το 18ο. Και είχαν γίνει και προσπάθειες από το δήμο αλλά δεν γνωρίζω για ποιο λόγο δεν προχώρησε. Νομίζω ότι και η ίδια έχει πει ότι το συγκεκριμένο σχολείο έχει μικρές αίθουσες, ακατάλληλες, χωρισμένες με γυψοσανίδες και ότι και ο αριθμός των παιδιών (365 παιδιά) είναι μεγάλος για το συγκεκριμένο αύλειο χώρο. Από εκεί και πέρα θα έχουμε 25άρια τμήματα (από τη στιγμή που θα γίνει συγχώνευση) και άρα είναι μέσα στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων τμημάτων με 25άρια τμήματα. Και μάλιστα η πολιτικη ηγεσία του Υπ. Παιδείας είχε δηλώσει ότι οι συγχωνεύσεις αποτελούν λύση. Αυτό δεν είναι λύση. Και μάλιστα αν γυρίσουμε πίσω, επί κορωνοϊού αύξησαν τον αριθμό των μαθητών στα 25 άτομα. Αυτό σημαίνει δύσκολο έργο εκπαιδευτικών. Προσπαθούν δηλαδή να μας πείσουν ότι – με βάση την έκθεση του ΟΟΣΑ – ο αριθμός των μαθητών στην Ελλάδα ανά εκπαιδευτικό, υπολείπεται σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ας μην ξεχνάμε όμως και την γεωγραφικότητα της χώρας μας (διάσπαρτα νησιά, απομακρυσμένα χωριά) που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Νομίζω όμως ότι επικαλούνται τον ΟΟΣΑ προκειμένου να νομιμοποιήσουν όλες αυτές τις συγχωνεύσεις. Και από τη στιγμή που γνωρίζουμε ότι στο Δημοτικό Συμβούλιο εξέφρασε ομόφωνα αρνητική γνωμοδότηση και μάλιστα υπάρχει και η δήλωση ότι υπάρχει οικόπεδο στη Σάρδεων και θα γίνουν όλες οι διαδικασίες για να γίνει ανέγερση νέο διδακτηρίου, θα πρέπει να ανακληθεί η πρόταση.

Με την ίδια λογική η κ. Στυλιανίδου, ας κάνει συγχώνευση και το 5ο και το 10ο πού είναι σε κοντινή απόσταση. Το πρώτο και βασικό είναι ότι κοιτάς τους μαθητές. Αν θέλουμε να μιλάμε με παιδαγωγικούς όρους και επιστημονικές προσεγγίσεις, θα πρέπει να δούμε ότι ο αριθμός των 25 ατόμων είναι υπερβολικός. Σε έναν τέτοιο αριθμό σίγουρα θα υπάρχουν και παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, με γνωματεύσεις από τα ΚΕΔΑΣΥ και επομένως γίνεται πάρα πολύ δύσκολο το έργο του εκπαιδευτικού.

Φέτος παρατηρήθηκε ότι με εντολές του Υπ. Παιδείας, ζητήθηκε να γίνουν συγχωνεύσεις τμημάτων. Άρα είναι προφανώς για εξοικονόμηση κόστος. Βλέπουν τους εκπαιδευτικούς και πάνω από όλα τους μαθητές, ως αριθμούς. Τους βλέπουν λογιστικά και μόνο».

«ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΝΑ ΥΠΑΚΟΥΝ ΣΕ ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΕΝΤΟΛΕΣ…»

Τέλος ο ίδιος αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς, σημείωσε ότι: «το θέμα είναι ότι προφανώς και θα χαθούν οργανικές θέσεις. Κάποιες θα περισσέψουν, από τη στιγμή που θα συγχωνευθούν τα τμήματα και δεν είναι μόνο αυτό καθώς ενδεχομένως να μετακινηθούν και παιδιά και να αλλάξει η χωροταξική κατανομή. Με βάση την νομοθεσία όταν ο αριθμός είναι πάνω από 25, αν υπάρχει αίθουσα χωρίζεται το τμήμα (αρκεί να μην υπάρχουν κάτω από 14 παιδιά). Εδώ παρατηρήθηκε το γεγονός ότι εκεί που ήταν 26άρια -27άρια μετακινούνται μαθητές ή όταν γίνονται μετεγγραφές, γίνονται με ευθύνη της διευθύντριας εκπαίδευσης και τους κατανέμει εκεί που ξέρει ότι δεν θα χωριστεί το τμήμα, για να υπάρχουν 24άρια και 25άρια τμήματα. Οι οργανικές θέσεις είναι το άλλο. Εμείς κοιτάμε πρώτα τους μαθητές. Εδώ λέμε να κάνουμε καινούργια σχολεία και εδώ βάζω ένα ρητορικό ερώτημα: Ας μας πει η Διευθύντρια Εκπαίδευσης αν μέχρι πρότινος ήταν υπέρ της ανέγερσης νέου διδακτηρίου ή όχι;

Τέλος να σημειώσω ότι πρέπει να σταματήσουν οι διευθυντές των σχολείων να υπακούν σε προφορικές εντολές και να τις ζητούν γραπτώς και βεβαίως ότι θα πρέπει να γίνουν καινούρια σχολεία.