«Ωνάσεια» Σχολεία το 1ο Γυμνάσιο και το 2ο ΓΕΛ Ξάνθης, αλλά…

Μ. Σιδηροπούλου: Δώρα που θα αναβαθμίσουν την εκπαίδευση

Μ. Λουκοπούλου: Μας ρίχνουν… στάχτη στα μάτια

Δυο «Ωνάσεια Σχολεία» θα αριθμεί η Ξάνθη, από την επόμενη σχολική χρονιά και πιο συγκεκριμένα, το 1ο Γυμνάσιο και το 2ο Γενικό Λύκειο,  αφού επικυρώθηκε και επίσημα, χθες το πρωί,  με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, η δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση με τα 22 πρότυπα δημόσια σχολεία σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις.

160 ΕΚΑΤ. ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΩΝΑΣΗ…

Όπως επισήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης η σύμπραξη αυτή βεβαιώνει ότι είναι κεντρική επιλογή οι ίσες ευκαιρίες για όλους σημειώνοντας ότι από το Ίδρυμα Ωνάση θα δοθούν συνολικά 160 εκατ. ευρώ σε βάθος 12ετιας και εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι τα σχολεία αυτά θα γίνουν περιζήτητα.

«Με τη σύμπραξη αυτή αυξάνουμε κατά 50% τον αριθμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων» τόνισε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, προσθέτοντας πως άντλησαν το «παράδειγμα από το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο καθώς υπάρχει ανάγκη να αυξηθούν οι εκπαιδευτικές καινοτομίες».

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ… ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟΝ Ν. ΞΑΝΘΗΣ

Τις πρώτες «αντιδράσεις» των εκπαιδευτικών, του Ν. Ξάνθης, κατέγραψε η «Θ», συνομιλώντας για το εν λόγω θέμα, τόσο με την Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Μάλαμα Σιδηροπούλου, όσο και με την πρόεδρο της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης κ. Μαρία Λουκοπούλου.

Η πρώτη χαρακτηρίζει ως «δώρο», την δημιουργία δυο πρότυπων (Ωνάσειων) σχολείων (από τα 22 συνολικά στην επικράτεια) στον Ν. Ξάνθης, ενώ παράλληλα αναφέρεται και στον τρόπο που θα λειτουργεί.

Από την πλευρά της, η δεύτερη κάνει λόγο μεταξύ άλλων για «σχολεία υποτιθέμενης αριστείας», εκφράζοντας την κάθετη αντίθεση του κλάδου και  για «χαμένες οργανικές θέσεις και στα Πειραματικά και στα Ωνάσεια και στα Πρότυπα, που επιβαρύνουν ψυχολογικά τους εκπαιδευτικούς», αναφερόμενη παράλληλα, στον αντίποδα, στα «κενά» διδακτικών ωρών, που υπάρχουν σε σχολεία του Ν. Ξάνθης.

«ΩΝΑΣΕΙΑ» ΟΠΩΣ… ΠΡΟΤΥΠΑ 

Αναλυτικότερα η κ. Σιδηροπούλου, εξήγησε στην «Θ» ότι «θα είναι όπως ακριβώς τα πρότυπα σχολεία. Θα είναι δημόσια (όχι ιδιωτικά) απλά θα επιχορηγείται ένα πολύ μεγάλο ποσό από το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο θα διατεθεί για την ανακαίνιση των σχολείων. Δεν υπάρχει κάποια κατ΄ιδίαν ενημέρωση. Με αυτήν την επιφύλαξη, σας αναφέρω ο,τι δημοσιεύθηκε. Με τα χρήματα θα επιδοτούνται και σε τακτική βάση (ανά μήνα) και ετήσια μέχρι 500.000 ευρώ, για τα λειτουργικά έξοδα του κάθε σχολείου και μέχρι 1 εκ. ευρώ για την ανακαίνιση των δυο συγκεκριμένων σχολείων. Το 1ο Γυμνάσιο, προτάθηκε για «Πειραματικό», αλλά δεν έχει βγει ακόμη η απόφαση. Στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υπάρχουν και Πρότυπα και Πειραματικά και η διαφορά είναι ότι στα Πρότυπα η εισαγωγή των μαθητών γίνεται με εξετάσεις, ενώ στα Πειραματικά με κλήρωση. Εγώ λοιπόν, είχα προτείνει το 1ο Γυμνάσιο για Πειραματικό. Δεν γίνεται Πειραματικό γιατί το Υπουργείο αποφασίζει να το κάνει Πρότυπο. Πρότυπο «Ωνάσειο». Δεν ξέρω ποια ακριβώς θα είναι η επωνυμία τους, αλλά θα είναι «Ωνάσεια». Από τα 22 συνολικά που θα λειτουργήσουν σε όλη την Ελλάδα, τα 2 θα είναι στην Ξάνθη».

«ΧΑΝΟΝΤΑΙ» ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ – ΜΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ Α΄ΤΑΞΕΙΣ, ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ»

Αναφορικά με τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών, των εν λόγω Σχολείων, αλλά και τους μαθητές τους, η κ. Σιδηροπούλου, υπογράμμισε ότι «Οι οργανικές χάνονται γιατί κανένα Πρότυπο και κανένα Πειραματικό, δεν έχει οργανική θέση. Απλά καλύπτεται με εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων, η επιλογή των οποίων γίνεται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων. Όμως, αν κρατήσουν το ίδιο πλάνο που κρατούν για τα Πρότυπα και Πειραματικά αυτήν την στιγμή (σ.σ. και στα Ωνάσεια), δεν φεύγει κανένας εκπαιδευτικός από το σχολείο που είναι ήδη. Μπορεί να μην έχει οργανική θέση πλέον, αλλά ο έχων παλαιότερα οργανική στο συγκεκριμένο σχολείο, αν δεν θελήσει να φύγει, θα φύγει με την σύνταξη. Ισχύουν ακριβώς τα ίδια που είχαμε πει για τα Πειραματικά, με μια επιφύλαξη γιατί δεν γνωρίζω το καινούριο θεσμικό πλαίσιο των «Ωνάσειων». Αν είναι έτσι, δεν θα φύγει κανένας εκπαιδευτικός, παρά μόνον αν το θελήσει και το «κενό» τότε, θα αναπληρωθεί με τον τρόπο επιλογής που αναφέραμε. Αναφορικά με τους μαθητές, αυτοί που δεν επιθυμούν, θα πάνε σε άλλη, κοντινή σχολική μονάδα, ενώ αν δεν «περάσει» κάποιος μαθητής (σ.σ. τις εξετάσεις) θα πάει επίσης σε κάποια άλλη σχολική μονάδα. Αν κρίνω από τις εξετάσεις των Πρότυπων που έχουν λειτουργήσει μέχρι τώρα ανά την Ελλάδα, μιλάμε για ένα στοιχειώδες επίπεδο, το οποίο πρέπει να έχει ο μαθητής ώστε να φοιτήσει σε αυτό το σχολείο. Δεν γνωρίζω! Θα το δούμε στην πράξη και αυτό. Είναι tests γνώσεων και δεξιοτήτων».

«ΔΩΡΕΑΝ Η ΦΟΙΤΗΣΗ – ΠΟΛΛΑ ΤΑ «ΥΠΕΡ» – ΗΤΑΝ ΕΝΑ «ΔΩΡΟ» ΚΑΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΓΙΑ ΑΥΤΟ»

Τέλος, η ίδια σημείωσε ότι «η φοίτηση είναι δωρεάν και τα παιδιά θα έχουν πολλά «υπέρ». Θα βοηθηθούν και οι μαθητές. Για εμάς, για την Ξάνθη, είναι χαρά και τιμή να λειτουργήσουν τα δυο σχολεία στην πόλη μας, από τα 22 σε όλη την Ελλάδα. Σίγουρα θα αναβαθμίσει την περιοχή και το εκπαιδευτικό της έργο. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν δίνουμε σημασία στα άλλα σχολεία. Το ενδιαφέρον για εμάς, είναι το ίδιο παντού. Αλλά από την στιγμή που μας προσφέρθηκε ένα «δώρο» (δεν ρωτηθήκαμε) το δεχθήκαμε. Ακόμη και αν μας ρωτούσαν, πάλι θα το δεχόμασταν. Το Υπουργείο επέλεξε και την Ξάνθη και το ευχαριστούμε πάρα πολύ για αυτό».

«ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΤΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ»

Από την πλευρά της η κ. Λουκοπούλου, εξέφρασε την κάθετη διαφωνία της για όλα αυτά λέγοντας τα εξής: «θα σας πω αρχικά ότι στο 2ο ΕΠΑΛ έχουμε 100 ώρες «κενά». Σε όλη την Ξάνθη, έχουμε «στριμώξει» τα σχολεία με 30άρια τμήματα, για να μην προσλάβουμε άλλο καθηγητή, μέχρι τώρα, έχουμε το Εσπερινό ΕΠΑΛ στην ειδικότητα της Κομμωτικής, όπου δεν έχουν κάνει ούτε μια ώρα Κομμωτική. Έχουμε επίσης κενά σε μαθήματα πανελληνίων. Τα παιδιά της Ξάνθης και όλης της Ελλάδας, δεν διδάσκονται ούτε μια ώρα «σχέδιο» για το οποίο δίνουν εξετάσεις και έχουν Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Θέλετε να μιλήσω για τα Ωνάσεια; Σαν Σωματείο, είμαστε κατά όλων αυτών των σχολείων της υποτιθέμενης αριστείας. Υποτίθεται ότι η κυβέρνηση θέλει να κάνει μερικά σχολεία (ελάχιστα) αριστείας, μερικά σχολεία (ελάχιστα) ιδιωτών, γιατί στην ουσία μπαίνει στην δημόσια εκπαίδευση η «πόρτα» της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Τα λίγα σχολεία λοιπόν θα είναι αριστείας και τα υπόλοιπα σχολεία, θα έχει δικαιολογία (ήδη έχει) να τα εκμηδενίσει. Συνέχεια πάμε από το κακό στο χειρότερο, με όλο και περισσότερα προβλήματα και όλο και λιγότερους εκπαιδευτικούς. Μας έριξαν στάχτη στα μάτια, με διορισμούς και έχουμε τεράστια κενά. Και θα έχουμε κάποια σχολεία υποτιθέμενης αριστείας όπου θα πηγαίνουν υποτιθέμενα άριστοι συνάδελφοι. Εδώ όμως μιλάμε για ένα κλάδο όπου οι νέοι συνάδελφοί μας, έχουν όλοι τουλάχιστον ένα μεταπτυχιακό για να μπορέσουν να διοριστούν. Μιλάμε για έναν κλάδο, όπου όλοι μας οι συνάδελφοι έχουν απίστευτα πολλά προσόντα. Τι συζητάμε λοιπόν; Ποιους «άριστους»;

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ «ΑΡΙΣΤΟΙ»;

Η κ. Λουκοπούλου συνέχισε με αναφορές σε υποτιθέμενα άριστους εκπαιδευτικούς και άριστα σχολεία, που με βάση τα πραγματικά δεδομένα δεν μπορεί να υπάρξουν: «Στο Πειραματικό, για παράδειγμα, που συζητούσαμε τις προάλλες, δουλεύουν αναπληρωτές, γιατί οι συνθήκες είναι «χάλια». Πόσο πιο άριστοι από τους υπόλοιπους συναδέλφους μας είναι; Η πρώτη δήλωση αγανάκτησης είναι γιατί δεν φροντίζουν καθόλου τα σχολεία που υπάρχουν και ονειρεύονται άριστα σχολεία απλά για να μας ρίξουν στάχτη στα μάτια. Εν τω μεταξύ, μιλάμε  για χαμένες οργανικές θέσεις και στα Πειραματικά και στα Ωνάσεια και στα Πρότυπα, που επιβαρύνουν ψυχολογικά τους συναδέλφους μας, με αποτέλεσμα πιθανόν να μην μπορούν να αποδώσουν. Γιατί η δουλειά μας, είναι μια δύσκολη δουλειά και θέλει ψυχική ηρεμία, που μας έχουν στερήσει εντελώς με όλα τα καινούρια μέτρα. Αλλά εγώ ρωτάω: Τι σημαίνει άριστοι; Δεν υπάρχει άλλος κλάδος στο δημόσιο που να ξεφτιλίζεται τόσο πολύ από την κυβέρνηση καθημερινά και να έχει τόσο υψηλό επίπεδο, συνολικά. Και έγινε πάλι χωρίς εμάς, πάλι πίσω από την πλάτη μας, πάλι χωρίς να ερωτηθούμε, πάλι με την αντίδρασή μας, πάλι ενώ ξέρουν ότι δεν συμφωνούμε. Αυτή η κυβέρνηση, έχει αποδείξει – από μέρα σε μέρα – ότι δεν σέβεται καθόλου, μα καθόλου, την Δημοκρατία. Έχει κάνει «ρεκόρ» αυταρχικής και αντιδημοκρατικής συμπεριφοράς. Στο 1ο Γυμνάσιο, που ήταν να γίνει Πρότυπο και τώρα θα γίνει «Ωνάσειο», οι συνάδελφοί μας υπέβαλλαν αίτηση να φύγουν από το σχολείο. Δεν θέλουν ένα τέτοιο σχολείο, όχι γιατί θα δουλεύουν περισσότερο (ίσως να δουλεύουν και λιγότερο) αλλά γιατί δεν συμφωνούν με ένα τέτοιου τύπου σχολείου. Εμείς θέλουμε τα παιδιά όλου του νομού να πηγαίνουν σε Πρότυπα – Πειραματικά Σχολεία (εννοούμε τέτοιου επιπέδου) αλλά να είναι όλα τα σχολεία έτσι. Αυτό είναι το θέμα μας. Όχι μερικά σχολεία για τους καλούς, τους πλούσιους και τους έχοντες και… όλα τα υπόλοιπα παιδιά στον «Καιάδα».