Ιω. Γιαννοπούλου: «Το δύσκολο κομμάτι είναι να συμφωνήσει το 51% των πιστωτών της επιχείρησης…»
Την μια εκ των δύο (για την Ξάνθη) συντονιστριών Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Επιχειρηματικών Οφειλών και γνωστή δικηγόρο της πόλης κ. Ιωάννα Γιαννοπούλου «φιλοξενεί» σήμερα η «Θ», η οποία μιλά τόσο για την «φιλοσοφία» όσο και για τον ρόλο του συντονιστή στην όλη διαδικασία.
Ειδικότερα η ίδια αναφέρει ότι «ο νόμος αυτός ψηφίστηκε το 2017 και άρχισε να ισχύει από τις 4 Αυγούστου του 2017 και λήγει στις 31/12/2018, στον οποίο μπορούν να ενταχθούν μικρές ή μεγάλες επιχειρήσεις για να ρυθμίσουν εξωδικαστικά τις οφειλές τους. Υπάρχουν κάποια κριτήρια επιλεξιμότητας, ώστε μια επιχείρηση να μπορεί να κάνει αίτηση».
ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΟΥΝ
Μια επιχείρηση μπορεί να ενταχθεί στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό εφόσον, αφενός κατά την 31 Δεκεμβρίου 2016, είχε οφειλή (όχι ληξιπρόθεσμη απαραίτητα) προς χρηματοδοτικό φορέα από δάνειο, ή πίστωση σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών, ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1 Ιουλίου 2016 ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση ή Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ) ή άλλο ΝΠΔΔ, περιλαμβανομένων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ή είχε βεβαιωθεί η μη πληρωμή επιταγών εκδόσεώς του λόγω μη επαρκούς υπολοίπου ή είχαν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις λόγω ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων εις βάρος του και αφετέρου οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές της είναι μεγαλύτερες των 20 χιλιάδων ευρώ.
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι παραπάνω προϋποθέσεις είναι διαζευκτικές και ως εκ τούτου ανοικτές στην ένταξη πλήθους ενδιαφερομένων επιχειρήσεων.
«ΔΕΚΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ ΣΤΗΝ ΑΜΘ»
«Από την στιγμή που πληροί κάποιος αυτά τα κριτήρια επιλεξιμότητας, μπορεί να κάνει αίτηση ώστε διαπραγματευτεί με τους πιστωτές του, την ρύθμιση των οφειλών του. Από την στιγμή που η αίτηση κατατίθεται ηλεκτρονικά στην Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. (Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους) και περνά από το πρώτο «σκανάρισμα» για την επιλεξιμότητα και αφού οριστικοποιείται αυτή από τον οφειλέτη, διορίζεται μέσω της Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. ένας συντονιστής. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη είμαστε δέκα που έχουμε κληρωθεί. Δύο στην Ξάνθη, δύο στην Καβάλα, δύο στην Κομοτηνή και τέσσερις στην Αλεξανδρούπολη. Εγώ και η κ. Παρασκευοπούλου είμαστε στην Ξάνθη. Ο διορισμός του συντονιστή γίνεται ανάλογα με την περιφέρεια στην οποία έχει η επιχείρηση την έδρα της. Για τις επιχειρήσεις στην Ξάνθη, πρώτα απευθύνονται στους ξανθιώτες συντονιστές και αν κάποιος δεν αποδεχθεί, απευθύνονται σε όμορο νομό. Από την στιγμή που έρχεται η αποδοχή της αίτησης, ο συντονιστής έχει 4 εργάσιμες ημέρες για να αποδεχθεί τον διορισμό του και μετά ξεκινά η διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει διάφορα στάδια με προθεσμίες» εξηγεί η κ. Γιαννοπούλου ενώ αναφορικά με το αν υπάρχουν αιτήσεις για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, επισημαίνει ότι «εμείς ως συντονιστές δεσμευόμαστε και από την εμπιστευτικότητα. Δεν μπορούμε να δημοσιεύσουμε τα ονόματα των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις το γνωρίζουν ότι υπάρχει η δυνατότητα εξωδικαστικού συμβιβασμού αλλά κατά την δική μου άποψη, οι επιχειρήσεις πρέπει να καταθέσουν την μελέτη βιωσιμότητας και αναδιάρθρωσης με την οποία πολλοί λογιστές στην Ξάνθη, όπως έχω αντιληφθεί, δεν ασχολούνται, οπότε οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να απευθυνθούν είτε στην Θεσσαλονίκη είτε σε κάποια μεγάλα γραφεία οικονομολόγων της Ξάνθης. Από τον Αύγουστο μέχρι τώρα, στην Ξάνθη έχουν γίνει τέσσερις αιτήσεις και αυτές τους τελευταίους δύο μήνες. Απλά πιστεύω πως είναι αρκετά περίπλοκη η πλατφόρμα και για αυτό τον λόγο δεν το προσπαθούν».
«ΤΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΕΙ ΤΟ 51% ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΤΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ…»
Τέλος σε ο,τι αφορά το αν επιτυγχάνονται και ολοκληρώνονται αισίως οι εξωδικαστικοί συμβιβασμοί για την ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων η κ. Γιαννοπούλου σημείωσε ότι «είναι αναλόγως την περίπτωση και το βασικότερο από όλα (που δεν είναι στο χέρι του συντονιστή) είναι ότι στον συγκεκριμένο μηχανισμό, μόνο κατόπιν αιτήματος υπάρχει φυσική διαπραγμάτευση. Η διαπραγμάτευση γίνεται ηλεκτρονικά. Δηλαδή ο συντονιστής έχει ηλεκτρονική επαφή με τον οφειλέτη και τους πιστωτές. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι ότι για να προχωρήσει η διαδικασία (μετά την ολοκλήρωση της πληρότητας από τον συντονιστή) ότι το 51% των πιστωτών της επιχείρησης (το 51% με βάση τα χρέη, αθροιστικά και όχι τον αριθμό των πιστωτών) θα πρέπει να συμφωνήσουν για την συμμετοχή τους στην διαδικασία. Αν δεν συμφωνήσουν δεν προχωράει η διαδικασία και τότε καταλήγουμε σε πρακτικό αποτυχίας. Βέβαια οι δημόσιοι φορείς, από τον νόμο, είναι υποχρεωτικοί πιστωτές και από τον νόμο θα πρέπει να πουν «ναι», αλλά τώρα τελευταία διαβάζω ότι κάποιες φορές δεν ψηφίζουν «ναι» οπότε αυτό αυξάνει ακόμη περισσότερο την δυσκολία» συνεχίζει η ίδια, σημειώνοντας ότι «μέχρι σήμερα σε όλη την Ελλάδα, έχε γίνει μόνο μια ολοκληρωμένη διαδικασία με επιτυχία. Επίσης, μέσω της πλατφόρμας αυτής, πρέπει όλοι να γνωρίζουν ότι πλέον με τον νέο νόμο που βγήκε, μπορούν να ρυθμίσουν οφειλές προς δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, Ελεύθεροι Επαγγελματίες οι οποίοι δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα. Για να μπεις μέχρι τώρα στον εξωδικαστικό συμβιβασμό έπρεπε να έχεις πτωχευτική ικανότητα (δηλαδή να είσαι έμπορος). Τώρα πλέον υπάρχει ένας μηχανισμός με τον οποίο μπορούν να ρυθμίσουν (μέχρι και 120 δόσεις) οι Ελεύθεροι Επαγγελματίες όπως Ιατροί, Δικηγόροι, Αγρότες κλπ. Αυτό είναι κάτι καινούριο που έχει ξεκινήσει και δεν γίνεται μέσω συντονιστή, αλλά απευθείας μέσω της πλατφόρμας».