Ποιοι θέλουν τα παιδιά μας… «πρόβατα»;

Οργισμένη αντίδραση των φιλολόγων για τις εξαγγελίες Γαβρόγλου

Η. Ζωγράφος: «Τεράστιο σφάλμα η κατάργηση των Λατινικών»

 

Την αντίδραση 322 φιλολόγων έχει προκαλέσει η εξαγγελία του Κώστα Γαβρόγλου αναφορικά με την κατάργηση των Λατινικών.

Μια εξέλιξη για την οποία μιλά στην «Θ» ο Πρόεδρος του Συλλόγου Φροντιστών Θράκης και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης κ. Ηρακλής Ζωγράφος, ο οποίος αναφέρει ότι «δεν γνωρίζω για ποιο λόγο έγιναν αυτές οι εξαγγελίες. Η επίσημη πάντως αιτιολογία είναι ότι τα Λατινικά από τις ανθρωπιστικές σπουδές αφορούν μόνον τον κλάδο των φιλολόγων, ενώ η κοινωνιολογία είναι πιο ειδικευμένο μάθημα. Πράγμα το οποίο είναι εύκολο να καταρριφθεί γιατί δεν αφορούν μόνο τον κλάδο των φιλολόγων, αλλά τα 22 τμήματα των φιλοσοφικών σχολών που υπάρχουν στην Ελλάδα. Δηλαδή και τους φιλολόγους και τα παιδιά που περνούν στο Ιστορικό –Αρχαιολογικό και τα παιδιά που περνούν στο  Ιστορίας – Εθνολογίας και στο Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και το κλασικό τμήμα Ιστορίας του Ιονίου και όλα τα τμήματα που ασχολούνται με τις φιλολογικές – ανθρωπιστικές επιστήμες, έχουν Λατινικά στο πρόγραμμά τους. Το να βγάλεις λοιπόν τα Λατινικά από τις πανελλήνιες, σημαίνει ότι περίπου 22 τμήματα σε όλη την Ελλάδα, θα προσφέρουν Λατινικά σε φοιτητές τους, αλλά σε φοιτητές οι οποίοι στο σχολείο δεν διδάχθηκαν Λατινικά. Μπορείτε λοιπόν να φανταστείτε τι θα γίνει. Οι πρωτοετείς φοιτητές είτε θα ξεκινήσουν από το «amo, amas, amat», οπότε οι πανεπιστημιακές σπουδές στα Λατινικά υποβαθμίζονται πλήρως σε επίπεδο γυμνασίου και ο καθηγητής θα πρέπει να διδάξει την…πρώτη συζυγία, είτε θα «αναγκαστούν» και τα 22 τμήματα των φιλοσοφικών να βγάλουν τα Λατινικά από το πρόγραμμά τους, πράγμα το οποίο δεν μπορώ να φανταστώ πως θα γίνει σε τόσα τμήματα και σε σύντομο χρονικό διάστημα. Μάλλον για τα επόμενα τρια – τέσσερα χρόνια, αν βγουν τα Λατινικά από τις πανελλήνιες εξετάσεις, οι πανεπιστημιακές σχολές θα ρίξουν κατά πολύ το επίπεδό τους στην διδασκαλία των Λατινικών, προκειμένου να τα διδαχθούν οι φοιτητές και να περάσουν το μάθημα».

ΑΠΟΨΙΛΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ

Οι φιλόλογοι μεταξύ άλλων κάνουν λόγο για αποψίλωση των κλασσικών και ανθρωπιστικών σπουδών στο ελληνικό σχολείο ενώ προσθέτουν πως σε αυτή την επιδείνωση συμβάλλουν η κατάργηση των εξετάσεων των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο, της Λογοτεχνίας στις Πανελλήνιες, η εκμηδένιση σχεδόν της διδασκαλίας του «Επιταφίου» και της «Αντιγόνης» και η σοβαρή υποβάθμιση των Λατινικών.

«ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΣΦΑΛΜΑ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ»

«Είναι μια τεράστια αναντιστοιχία. Επίσης τα Λατινικά δεν αφορούν μόνο τις φιλοσοφικές σχολές. Δεν είναι απλά μια «νεκρή γλώσσα» όπως λένε πολλοί. Είναι τρόπος σκέψης, νοοτροπίας και η συνέχεια της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας και θα έπρεπε να το διδάσκονται όλοι αυτοί που θέλουν μετά το πανεπιστήμιο να υπηρετήσουν τις κλασικές ανθρωπιστικές σπουδές. Είναι τεράστιο σφάλμα και σας παραπέμπω και στην ανακοίνωση της φιλοσοφικής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου ότι είναι «τεράστιο σφάλμα». Συμφωνώ απολύτως με την ανακοίνωση» συνεχίζει ο κ. Ζωγράφος, επισημαίνοντας ότι «είναι ένα οργανωμένο σχέδιο ετών προκειμένου κάποια στιγμή οι κλασικές σπουδές από το «παιχνίδι» ή να υποβαθμιστούν τόσο ώστε να μην της ζητά κανείς. Σε κάθε περίπτωση η υποβάθμιση είναι ποιοτική πέρα από ποσοτική. Θα υπάρχουν απόφοιτη λυκείων ή απόφοιτοι πανεπιστημίων που δεν θα έχουν γνωρίσει όλες αυτές τις όμορφες ανθρωπιστικές ιδέες, τις ιδέες και τις αρχές της φιλοσοφίας και του ανθρωπισμού που επιζούν εδώ και 2500 χρόνια. Σας αναφέρω μόνο ότι αυτήν την στιγμή ζούμε στην ΕΕ και αυτήν την «έκτισε» ένας άνθρωπος που είχε σπουδάσει Πλάτωνα και Αριστοτέλη. Αυτό μόνο φτάνει για να καταλάβουμε ότι οι επόμενες γενιές που δεν θα έχουν δουλέψει ουτε στο ελάχιστο αυτού του είδους τις ιδέες, που θα πάνε τον κόσμο μας».

 

«ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ»

Κλείνοντας ο κ. Ζωγράφος σημείωσε ότι «το θέμα δεν είναι αν θα περάσει ή όχι ένα παιδί τις πανελλήνιες και αν θα μπει στο πανεπιστήμιο με 10 ή με 20. Είναι θέμα παιδείας. Είναι θέμα καλλιέργειας και μολονότι το Υπουργείο Παιδείας έχει ως ρητό στο site το «όλα είναι θέμα παιδείας» δυστυχώς αυτήν την στιγμή δεν το υπηρετεί αυτό. Υπηρετεί κάποια άλλα συμφέροντα που δεν μπορώ να ξέρω».