Πτώση γέφυρας στην Καβάλα: Πρωτοβουλίες του Περιφερειάρχη Χρ. Μέτιου και χρηματοδότηση μελετών και αποκατάστασης- Σύσταση ειδ. Επιτροπής για αίτια και ευθύνες

 

Δημ. Τσανάκα: Όλα υπό διερεύνηση- Είμαι ανήσυχη…

Κ. Ζαγναφέρης: Υπάρχουν «επικίνδυνες» γέφυρες και στο Ν. Ξάνθης- Έρχονται εντατικοί έλεγχοι

 

Εμβρόντητη παραμένει η κοινωνία της Καβάλας –και όχι μόνον- τρεις ημέρες μετά την υποχώρηση της γέφυρας μπροστά από το παλιό Νοσοκομείο της Καβάλας, ενώ αναζητούνται οι υπεύθυνοι της συντήρησης του έργου

 

ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΑΜΘ-ΣΥΣΤΑΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Εν τω μεταξύ χθες, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Μέτιος συναντήθηκε με την Δήμαρχο Καβάλας κ. Δήμητρα Τσανάκα, προκειμένου να συζητήσουν και να αποφασίσουν από κοινού για το θέμα, όπως εξηγεί η ίδια στην «Θ», αφού τα ερωτηματικά σχετικά με τις ευθύνες είναι πολλά και θα πρέπει να απαντηθούν ένα προς ένα.

 

«ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΓΝΩΜΟΣΥΝΗ – ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΜΕ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΜΘ»

Ειδικότερα η κ. Τσανάκα, αναφέρει ότι «το θέμα δεν είναι καθόλου απλό. Ας περιμένουμε να δούμε την πραγματογνωμοσύνη γιατί σήμερα (σ.σ χθες) που ήρθε ο κ. Περιφερειάρχης, αποφασίσαμε από κοινού Περιφέρεια και Δήμος Καβάλας, να συσταθεί μια επιτροπή (με τους υπαλλήλους και όχι με τους αιρετούς και από την περιφέρεια και από τον δήμο) η οποία θα διερευνήσει όλο το ιστορικό, δηλαδή την μελέτη, την κατασκευή, την παραλαβή, τις συντηρήσεις και τον χαρακτηρισμό της γέφυρας, μέχρι και την υποχώρηση του συγκεκριμένου τμήματος. Θέλω επίσης να διευκρινίσω ότι το συγκεκριμένο τμήμα ανήκει αποκλειστικά στο δημόσιο γιατί είναι «αιγιαλός» και το βρήκαμε το πρωί της Δευτέρας από το κτηματολόγιο. Για τον χαρακτηρισμό της οδού εξάλλου, δεν είναι τόσο εύκολο να πούμε, όπως λένε πολλοί, ότι «είναι εντός του αστικού ιστού, άρα είναι το δήμου». Ας αφήσουμε την επιτροπή να κάνει την δουλειά της και όταν έχουμε στοιχεία θα τα ανακοινώσουμε. Ελέγχεται επίσης και το θέμα του τι εννοούμε συντήρηση και ποιος είναι υπεύθυνος για κάθε είδους συντήρηση. Ο νόμος του κ. Σουφλιά, ο οποίος ορίζει ποια αρμοδιότητα από την συντήρηση ανήκει στον δήμο, ποια στην περιφέρεια και ποια στο κράτος, για τις συντηρήσεις του δήμου μιλά για αστικό εξοπλισμό (κάγκελα, πλάκες πεζοδρομίου, άσφαλτος κλπ). Από εκεί και έπειτα για άλλα μέρη της συντήρησης είναι υπεύθυνη η περιφέρεια και για άλλα το ίδιο το κράτος. Ας τα διευκρινίσουμε λοιπόν πρώτα και ας μην λέμε ελαφρά τη καρδία για ποιο λόγο δεν συντηρεί γέφυρες ο δήμος, λες και είναι αρμοδιότητά μας ή έχουμε την τεχνογνωσία ή έχουμε το κατάλληλο προσωπικό για να ελέγχουμε από κάτω τις γέφυρες».

 

«ΟΛΑ ΥΠΟ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ – ΕΙΜΑΙ ΑΝΗΣΥΧΗ…»

«Όλα είναι υπο διερεύνηση και όταν καταλήξουμε σε ένα αποτέλεσμα, η περιφέρεια θα χρηματοδοτήσει μελέτη στατικής επάρκειας με τον τρόπο που θεωρεί εκείνη σωστό και αν πρέπει, αν μπορεί και αν είναι και αρμοδιότητά της να χρηματοδοτήσει και την κατασκευή του έργου, θα το κάνει και αυτό» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας ότι «από την άλλη πρέπει να διερευνηθεί και το θέμα του οχήματος. Δεν πρέπει ούτε αυτό να το περιφρονούμε. Θα πρέπει να δούμε αν ήταν υπερβολικό το βάρος που έφερε, αν ήταν φορτωμένο σε λάθος σημείο κλπ. Όλα παίζουν ρόλο. Μπορεί να υπήρχε θέμα στην γέφυρα, αλλά υπήρχε και μια αφορμή που έγινε όλο αυτό. Ας δούμε λοιπόν μέχρι που φτάνουν τα όρια του δήμου, μέχρι που φτάνουν τα όρια της περιφέρειας αλλά και τι αρμοδιότητες έχει το ίδιο το δημόσιο. Θέλω επίσης να σημειώσω ότι πρόκειται για Εθνική Οδό. Είναι χαρακτηρισμένη ως «Εθνική Οδός 2» και είμαι πάρα πολύ ανήσυχη γιατί δεν ξέρουμε πόσο καιρό θα κρατήσει και εν τω μεταξύ μέχρι τότε, όλη η κυκλοφορία βαρέων οχημάτων πάνω από 5 τόνους, γίνεται από την Εγνατία. Καταλαβαίνετε ότι με το τελωνείο της πόλης που βρίσκεται μέσα στο επιβατηγό λιμάνι της πόλης, υπάρχει πρόβλημα. Από την άλλη θα υπάρξει (και μακάρι να μην συμβεί) εάν τυχόν πάθει μια ζημιά από φυσικά φαινόμενα η Εγνατία Οδός. Πρόπερσι έκλεισε η Εγνατία για ένα χρόνο και θυμάστε ότι όλα τα φορτηγά και οι νταλίκες από την Ανατολή, περνούσαν από το κέντρο της Καβάλας. Τώρα δεν μπορούν να περάσουν από το κέντρο. Εάν υπάρξει κάποια φυσική καταστροφή στην Εγνατία, λυπούμαι αλλά διακόπτεται το εθνικό δίκτυο. Όχι μόνον η Καβάλα, κόβεται όλη η Ελλάδα».

ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

Σύσκεψη με τη Δήμαρχο Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα είχε στο Δημαρχείο της πόλης ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος. Θέμα της σύσκεψης ήταν η αντιμετώπιση της κατάστασης που δημιουργήθηκε με την υποχώρηση τμήματος της γέφυρας μπροστά από το παλιό νοσοκομείο της πόλης.

Με το πέρας της σύσκεψης, στην οποία συμμετείχαν επίσης οι Αντιδήμαρχοι Ευαγγελία Δρακονάκη, Γιώργος Φιλόσογλου και Ηλίας Καλανταρίδης καθώς και στελέχη της Περιφέρειας και του Δήμου, ανακοινώθηκαν οι εξής αποφάσεις:

  1. Η συγκρότηση κοινής επιτροπής από υπηρεσιακά στελέχη της Περιφέρειας και του Δήμου για τη διερεύνηση και καταγραφή του ιστορικού της γέφυρας, δηλαδή της μελέτης, της κατασκευής, των συντηρήσεων και άλλων γεγονότων μέχρι την υποχώρησή της.
  2. Η ανάθεση διενέργειας πραγματογνωμοσύνης για τα αίτια υποχώρησης του τμήματος της γέφυρας από την Περιφέρεια και το Δήμο στο ΤΕΕ Τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας.
  3. Η διάθεση 60.000 ευρώ από πόρους της Περιφέρειας για την εκπόνηση μελέτης στατικής επάρκειας της γέφυρας.
  4. Η διάθεση ποσού μέχρι 130.000 ευρώ από πόρους της Περιφέρειας για την εκπόνηση μελέτης αποκατάστασης είτε του τμήματος που υποχώρησε είτε της γέφυρας στο σύνολό της, ανάλογα με τα αποτελέσματα της μελέτης στατικής επάρκειας.
  5. Η χρηματοδότηση με ποσό μέχρι 3.500.000 ευρώ από πόρους της Περιφέρειας είτε της επισκευής του τμήματος που υποχώρησε είτε της κατασκευής καινούργιας γέφυρας.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΕΦΥΡΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΞΑΝΘΗΣ

Όλα τα παραπάνω ωστόσο αποτέλεσαν την αφορμή για να απαντηθούν και ερωτηματικά που αφορούν στις γέφυρες του Νομού Ξάνθης, οι οποίες είναι ουκ ολίγες και μάλιστα…αρκετά παλαιές, όπως επισημαίνει στην «Θ» ο Αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης κ. Κωνσταντίνος Ζαγναφέρης, ο οποίος μάλιστα δηλώνει ότι θα ξεκινήσει μια προσπάθεια ελέγχου των γεφυρών. Θέμα που αναμένεται να περάσει και από το περιφερειακό συμβούλιο.

 

«ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΝΤΑΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ – ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΘΕΤΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ»

Ειδικότερα ο ίδιος αναφέρει επακριβώς ότι «έχουμε βγάλει ένα πρόγραμμα να γίνει έλεγχος σε όλες τις γέφυρες τον επόμενο χρόνο, όμως στο μέτρο του δυνατού έχουν ελεγχθεί και ελέγχονται. Υπάρχει ωστόσο και ένα άλλο πρόβλημα. Κάποιες γέφυρες είναι άνω των εξήντα ετών και δημιουργήθηκαν με άλλες προδιαγραφές και είναι λογικό κάποιες να είναι «προβληματικές». Βάλαμε ήδη κάποια χρήματα και σήμερα θα περάσει ο προϋπολογισμός από την περιφέρεια και αρχίζουμε εντατικούς ελέγχους. Πάντως όπου είδαμε να υπάρχει πρόβλημα, το ελέγξαμε και το αποκαταστήσαμε. Το πρόβλημα είναι όταν δεν υπάρχουν στοιχεία για μια γέφυρα που έγινε πριν από 60 και 70 χρόνια. Δεν έχουμε τις προδιαγραφές που έγραφαν την κλάση της γέφυρας, άρα να ξέρουμε και τι μπορεί να περνάει. Διαβάζουμε για παράδειγμα ότι πέρασε ένας συγκεκριμένος γερανός με μη κατανεμημένο φορτίο σωστά και την επομένη πέρασαν μηχανήματα του Στρατού. Γνωρίζουμε αν η γέφυρα κατασκευάσθηκε με αυτές τις προδιαγραφές; Υπάρχουν πολλά προβλήματα. Ναι, να ελέγξουμε μια γέφυρα με τον σημερινό όγκο, αλλά δεν έχουμε τις προδιαγραφές με τις οποίες δημιουργήθηκε. Είναι σύνθετο το πρόβλημα».

 

«ΚΑΠΟΙΕΣ ΓΕΦΥΡΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ…ΕΜΠΕΙΡΟΤΕΧΝΕΣ ΜΕ ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ»

«Θα ελεγχθούνε όλες οι γέφυρες του νομού. Κάποιες έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα που είναι στην Παλιά Εθνικό Οδό και θα αντικατασταθούν και με την συνεργασία της Εγνατίας και με δικά μας χρήματα. Υπάρχει πρόβλεψη. Το κυριότερο όμως πρόβλημα, όπως προείπα, είναι οι προδιαγραφές με τις οποίες δημιουργήθηκαν οι γέφυρες τότε και αν τηρήθηκαν, αν τις έφτιαξαν μηχανικοί και εργολήπτες δημοσίων έργων διότι τα μέσα κατασκευής εκείνα τα χρόνια ήταν άλλα. Άλλα ήταν τα υλικά, άλλος ο τρόπος παρασκευής σκυροδέματος κλπ. Κάποιες έγιναν από εμπειροτέχνες, κάποιες με αυτεπιστασία και για αυτό το να ρίχνουμε ευθύνες. Υπάρχουν γέφυρες που έγιναν από εργοδηγούς, με αυτεπιστασία και χωρίς καμία μελέτη. Στο…περίπου. Ας μην ψαχνόμαστε λοιπόν γιατί πέφτουν. Είναι λογικό να πέσουν» συνέχισε ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «υπάρχει η πρόταση του ΤΕΕ να γίνει μητρώο γεφυρών, να καταγραφούν όλες οι γέφυρες, να ληφθούν στοιχεία και από εκεί και πέρα να δούμε ποιες είναι στο όριο και πρέπει να κατεδαφιστούν. Η πρόταση υπάρχει αλλά στην Ελλάδα χρειάζονται χρήματα και…χρήματα δεν υπάρχουν. Σίγουρα πρέπει να γίνει αυτό. Σίγουρα κάθε γέφυρα πρέπει να έχει τον φάκελό της και το μητρώο της. Πότε κατασκευάστηκε; Με ποιες προδιαγραφές; Το φορτία περνούν; Τι φορτία μπορεί να αντέξει; κλπ. Όταν ήμουν στον Στρατό, πριν τελειώσω ακόμη, έβλεπα να περνά όλη η «φάλαγγα» πάνω κάποια γεφυράκια της Ξάνθης και ρωτούσα: «ρώτησαν κανέναν και περνούν από εδώ;». Εμείς για αυτούς τους ελέγχους βάλαμε και χρήματα και έχουμε και πρόγραμμα. Θα ελεγχθούν όλες και ο έλεγχος αυτός πιστεύω ότι θα ολοκληρωθεί τον επόμενο χρόνο».