Ξεκίνησε χθες Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου στην Επιτροπή Εμπορίου και Παραγωγής της ελληνικής Βουλής η συζήτηση του σχεδίου νόμου που αφορά την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων της χώρας.
Με την ψήφιση του νόμου, αναμένεται να ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ η διαδικασία αξιοποίησης των δέκα περιφερειακών λιμένων της χώρας – μια διαδικασία για την οποία μέχρι σήμερα έχει γίνει περισσότερη συζήτηση παρά έργο.
Το σχέδιο νόμου ουσιαστικά εκχωρεί το δικαίωμα στο ΤΑΙΠΕΔ στην υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων των περιφερειακών λιμένων της χώρας. Παράλληλα με την ψήφισή του, κυρώνονται με νόμο όλες οι παλιές συμβάσεις παραχώρησης των δέκα περιφερειακών λιμένων (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Ελευσίνα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα, Κέρκυρα, Λαύριο, Πάτρα και Ραφήνα) στους οργανισμούς λιμένων που σήμερα τους διαχειρίζονται. Αυτό επιβλήθηκε επειδή οι συμβάσεις υποπαραχώρησης που θα επιδιώξει στο μέλλον το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να κυρωθούν επίσης μέσω νόμου στην ελληνική Βουλή.
Η αρχή των υποπαραχωρήσεων στους περιφερειακούς λιμένες εκτιμάται ότι θα γίνει με τους λιμένες της Βορείου Ελλάδος και συγκεκριμένα με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα.
Και στις δύο περιπτώσεις στόχος είναι η παραχώρηση των εμπορευματικών δραστηριοτήτων των λιμένων που σχετίζονται με τη διακίνηση φορτίων/εμπορευμάτων.
Στον λιμένα της Καβάλας διακινούνται κυρίως μάρμαρα, λιπάσματα, ξυλεία, σιδηροεξοπλισμός κ.ά. που κατευθύνονται και προέρχονται προς και από βαλκανικές χώρες και κυρίως τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Ο εμπορικός λιμένας «Φίλιππος Β΄» της Καβάλας, που θα παραχωρηθεί προς χρήση, έχει έκταση 172 στρέμματα και μήκος κρηπιδώματος 1.500 μέτρων.
Αντίστοιχη εκμετάλλευση αναμένεται και στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης, όπου εκτός από χύδην φορτία (σιτηρά, ζάχαρη κ.ά.) διακινούνται μικρά εμπορευματοκιβώτια. Επίσης στον λιμένα αναμένεται η δημιουργία τερματικού σταθμού φυσικού αερίου, καθώς στα ανοικτά του λιμανιού η Gastrade ετοιμάζει τον σταθμό αεριοποίησης LNG.
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι ο εμπορικός λιμένας της Αλεξανδρούπολης έχει μεγαλύτερη σημασία, δεδομένου ότι μπορεί να αξιοποιηθεί για την παράκαμψη της εμπορευματικής κίνησης μέσω των Δαρδανελλίων και του Βοσπόρου. Επίσης είναι από τους λίγους λιμένες της χώρας που διασχίζεται από σιδηροδρομική γραμμή, καθιστώντας πολύ πιο ευέλικτη τη μεταφορά εμπορευμάτων.