Καμία αλλαγή φέτος στο εκπαιδευτικό υλικό των μειονοτικών σχολείων της Ξάνθης

Αν και πέρυσι οι γονείς βγήκαν στους «δρόμους»…

Δ. Ντομπρίκη και Δ. Ντούμος μιλούν στην «Θ»

 

Καμία αλλαγή δεν υπάρχει αναφορικά με την εκπαίδευση στα μειονοτικά σχολεία της Ξάνθης, αφού το υποχρεωτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων διδάσκεται κανονικά στα παιδιά, ενώ παράλληλα ναι μεν έχουν μπει σε αυτά τα σχολεία, τα βιβλία του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, αλλά είναι στην διακριτική ευχέρεια του/της εκπαιδευτικού το αν θα χρησιμοποιηθούν και με ποιο τρόπο.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι, το παραπάνω ζήτημα αποτέλεσε αιτία για κινητοποιήσεις των γονέων των μαθητών σε μειονοτικά σχολεία της Ξάνθης, οι οποίοι απείχαν για αρκετές ημέρες από τα μαθήματα, ζητώντας τα δημόσια βιβλία στα σχολεία.
Ωστόσο, δεν υπήρξε καμία αλλαγή και καμία νέα διευκρίνιση ή εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας μέχρι σήμερα, που να αλλάζει κάτι αναφορικά με το εκπαιδευτικό υλικό που ήδη χρησιμοποιείται και έτσι οι μαθητές των μειονοτικών σχολείων της πόλης μας, συνεχίζουν να παρακολουθούν τα μαθήματα από το πρόγραμμα «Φραγκουδάκη», ενώ οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους, προσπαθούν να βρουν τις «φόρμουλες» (εάν αυτό είναι δυνατόν για όλα τα παιδιά μιας τάξης) προκειμένου να χρησιμοποιήσουν υλικό από την «πηγή» των δημοσίων βιβλίων.
Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» η Διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Δήμητρα Ντομπρίκη καθώς και ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Δημήτρης Ντούμος.

«ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ»

Πιο συγκεκριμένα η κ. Ντομπρίκη, ξεκαθάρισε ότι «τα επίσημα βιβλία είναι αυτά του προγράμματος «Φραγκουδάκη». Από εκεί και πέρα, ο κάθε εκπαιδευτικός ως υποστηρικτικό υλικό μπορεί να χρησιμοποιήσει τα βιβλία του δημοσίου. Εμείς, για να μην έχει μόνον ο εκπαιδευτικός το βιβλίο και βγάζουμε φωτοτυπίες, φροντίσαμε (τόσο εμείς όσο και η περιφέρεια) να κάνουμε παραγγελία των βιβλίων του δημοσίου σχολείου για όλους τους μαθητές που είναι στα μειονοτικά σχολεία, ώστε -άσχετα από το αν θεωρείται υποστηρικτικό υλικό – να το έχει ο κάθε μαθητής όποια στιγμή το χρειαστεί. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα επέμβουμε στον δάσκαλο για να του πούμε τι θέλουν οι γονείς. Δεν αποφασίζει ο γονέας. Η επιτροπή που συστάθηκε, δεν έχει καμία σχέση με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Από εκεί και πέρα και το διευκρινιστικό του υπουργείου έλεγε ότι το βασικό βιβλίο είναι αυτό του προγράμματος «Φραγκουδάκη» και υποστηρικτικό αυτό του δημοσίου. Εμείς ναι μεν έχουμε απόθεμα να δώσουμε σε κάθε παιδί, αλλά ο εκπαιδευτικός με βάση το τμήμα, τις ανάγκες και τις δυνατότητες, θα επιλέξει τι θα κάνει από το βιβλίο του δημοσίου και τι όχι. Παραμένει δηλαδή στην διακριτική ευχέρεια του εκπαιδευτικού. Το πρόγραμμα «Φραγκουδάκη» συνεχίζεται κανονικά. Δεν έχει έρθει κάποια νέα διευκρινιστική εγκύκλιος, άρα συνεχίζεται κανονικά και η φετινή χρονιά, όπως πέρυσι και μάλιστα προσπαθούμε σε κάθε περίσσια ώρα να κάνουμε ενισχυτική διδασκαλία και στα δύο προγράμματα, προκειμένου το παιδί να φεύγει ικανοποιημένο από το σχολείο, σκεπτόμενο ότι έμαθε και κάτι παραπάνω».

 

«ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ»

Από πλευράς Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης ο κ. Ντούμος υπογράμμισε ότι «οι εκπαιδευτικοί ήμασταν αυτοί που από παλιά φωνάζαμε για αλλαγή των βιβλίων. Εκείνη την εποχή τα παιδιά διδάσκονταν να βιβλία του ΟΕΔΒ και η κοινωνία τότε, δεν ήταν μια «ανοικτή» κοινωνία με διάφορες παραστάσεις έξωθεν για τα παιδιά. Είχαμε πει τότε ότι θα πρέπει να υπάρξει αλλαγή βιβλίων, με πλούσιο εικονογραφημένο υλικό και να είναι γραμμένα για παιδιά που μιλούν διαφορετική μητρική γλώσσα από αυτήν της πλειονότητας. Έγινε το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων και συμμετείχαμε και εμείς σε αυτό. Τελικά το 2000 μπήκαν στα μειονοτικά σχολεία. Τα χρόνια πέρασαν, η κοινωνία αλλάζει, εξελίσσεται, τα παιδιά συμμετέχουν σε διάφορες κοινωνικές δραστηριότητες κλπ και τα βιβλία αυτά έπρεπε να αλλάξουν (βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να αλλάξουν και τα βιβλία του δημοσίου). Εμείς από το 2010 είχαμε κάνει πάρα πολλές προτάσεις και με αποφάσεις συνελεύσεων και με αποφάσεις της ομοσπονδίας, προκειμένου να γίνει ένας εμπλουτισμός και μια επικαιροποίηση των βιβλίων αλλά η μόνο επωδός ήταν ότι «δεν υπάρχουν λεφτά». Ξαφνικά, μετά και τις αντιδράσεις των γονέων και της αποχής των μαθητών από τα σχολεία, πέρυσι αποφασίσθηκε να συσταθεί μια τριμελής επιτροπή για να συζητήσουμε το θέμα. Έγινε πράγματι μια συνάντηση, είπαμε τις απόψεις μας, αλλά από εκεί και πέρα μεσολάβησαν οι εκλογές, επομένως το θέμα σταμάτησε».

 

«ΣΤΗΝ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ ΕΥΧΕΡΕΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΑΝ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙ ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΒΙΒΛΙΑ»

«Η θέση μας είναι ότι ο κάθε εκπαιδευτικός, δεν θα πρέπει να στέκεται μόνο σε αυτό το υλικό που υπάρχει στο βιβλίο, αλλά θα πρέπει να αναζητεί από εγκεκριμένα προγράμματα και ιστοσελίδες του Υπουργείου Παιδείας και άλλο υλικό, που θεωρεί αυτός ότι μπορεί να συμβάλλει καλύτερα στην παιδαγωγική διαδικασία και στην μάθηση των παιδιών. Υπήρξαν πέρυσι οι αντιδράσεις ότι με αυτά τα βιβλία δεν μαθαίνουν τα παιδιά, αν και έχει αποδειχθεί το αντίθετο (αφού έχει μειωθεί κατά πολύ η σχολική διαρροή όσον αφορά στην Β/θμια εκπαίδευση), έγινε αυτό που έγινε και το Υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του διευκρίνισε ότι το βασικό βιβλίο είναι του προγράμματος και από εκεί και πέρα είναι στην διακριτική ευχέρεια του κάθε δάσκαλου να χρησιμοποιήσει το άλλο υλικό».

 

«ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ, ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟ Ή ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ»

Κλείνοντας ο κ. Ντούμος σημείωσε ότι «τα βιβλία πρέπει να αλλάξουν γιατί όταν δημιουργήθηκαν, δεν υπήρχε προσχολική αγωγή, επομένως μέχρι κάποια από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού κάλυπταν και την προσχολική αγωγή. Εμείς ως Διδασκαλικός Σύλλογος, από την μεριά μας έχουμε κάνει πολλές παρεμβάσεις και θα συνεχίσουμε, προκειμένου να υπάρξει μια επικαιροποίηση και ένας εμπλουτισμός ή έστω και αλλαγή κάποιων εκ των βιβλίων των μειονοτικών σχολείων και του προγράμματος «Φραγκουδάκη».