Αγκυλωμένα στα «γρανάζια» των αρχαιολογικών υπηρεσιών σημαντικά έργα υποδομών στην Ξάνθη

Περιμένει τους… Αρχαιοφύλακες για να ξεκινήσει, το έργο του κεντρικού αγωγού στον Δήμο Αβδήρων – Κολλήματα και με «Νεωτέρων» και «Ραμσάρ»

Μιλούν στην «Θ» ο Δήμαρχος Αβδήρων και ο Αργ. Πλέσιας

 

Στα «γρανάζια» των Εφορειών Αρχαιοτήτων και Νεωτέρων Μνημείων, της Συνθήκης Ραμσάρ, αλλά και των γραφειοκρατικών διαδικασιών του ν. 4412 που δημιουργεί σημαντικές καθυστερήσεις, «βαλτώνουν» σημαντικά έργα υποδομής, όπως το έργο αντικατάστασης του κεντρικού αγωγού στον Δήμο Αβδήρων, ύψους 2.000.000 ευρώ! Ένα έργο που έχει ήδη δημοπρατηθεί αλλά δυστυχώς «κόλλησε» στην υπηρεσία αρχαιολογίας, αφού θα πρέπει να προηγηθούν ειδικές άδειες εκσκαφής και μέχρις εδώ το πρόβλημα βρίσκει τη λύση του. Θα πρέπει όμως προηγουμένως να προσληφθεί και το κατάλληλο προσωπικό στην αρχαιολογική υπηρεσία ώστε να ανταποκριθεί στα προβλεπόμενα, όπερ σημαίνει περαιτέρω αναμονή μέχρι τότε!

Ένα ζήτημα που έφερε στο προσκήνιο το περασμένο Σάββατο, μια βλάβη του  κεντρικού αγωγού στην Γκιώνα, που έσπασε, δημιουργώντας έναν απίστευτο πίδακα νερού και επιστρατεύοντας τα συνεργεία της ΔΕΥΑΑ, προκειμένου να αποκαταστήσουν την ζημιά, όπως μετέφερε αποκλειστικά η Thraki.com.gr.

Για τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις σε έργα πνοής εξ αιτίας των παραπάνω παραγότνων μίλησαν στην «Θ» ο Δήμαρχος Αβδήρων κ. Γιώργος Τσιτιρίδης καθώς και το μέλος του ΤΕΕ Θράκης κ. Αρχύρης Πλέσιας.

 

ΥΠΟΓΡΑΨΑΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΞΕΚΙΝΑ ΤΟ ΕΡΓΟ – ΔΕΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ

Ειδικότερα ο κ. Τσιτιρίδης ανέφερε στην «Θ» ότι:

Το συγκεκριμένο έργο έχει ενταχθεί  στο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ. Όλα τα μεγάλα έργα στον Δήμο Αβδήρων, τα οποία είτε αφορούν σε αποχέτευση είτε σε ύδρευση, θέλουν εκτός από την όλη διαδικασία (μελέτη, κατασκευή) πριν ξεκινήσουν να εγκριθούν και από την Αρχαιολογική Υπηρεσία (από το Αρχαιολογικό Συμβούλιο). Προκειμένου να εγκριθούν κάποιες πιστώσεις, οι οποίες ανέρχονται γύρω στις 100.000 ευρώ, για να γίνει η πρόσληψη αρχαιολόγων και άλλου προσωπικού, που θεωρούν ότι είναι απαραίτητο προκειμένου να γίνουν τα έργα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να καθυστερήσει περίπου ένα χρόνο και η κατασκευή του βιολογικού καθαρισμού Σελέρου, παρότι είχαμε υπογράψει συμβάσεις, αφού περιμέναμε την έγκριση από το Αρχαιολογικό Συμβούλιο και μετά την Αρχαιολογική Υπηρεσία Αβδήρων, για να γίνει η πρόσληψη του προσωπικού και αφού έγινε, ξεκίνησε το έργο. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει για ένα πολύ μεγάλο έργο για τον δήμο μας, την αντικατάσταση του κεντρικού αγωγού ύδρευσης νοτίων διαμερισμάτων. Ενώ έχουμε υπογράψει την σύμβαση με τον εργολάβο, δεν ξεκινά το έργο, επειδή δεν έχει τελειώσει όλη η διαδικασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Δεν έχει έρθει ακόμη η έγκριση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία πρόσληψης του απαραίτητου προσωπικού. Όμως, δημιουργούνται – όπως πρόσφατα – κάποια προβλήματα με σπασίματα στον κεντρικό αγωγό ύδρευσης, με συνέπεια να μένουν αρκετές ώρες οι οικισμοί χωρίς νερό (π.χ. Άβδηρα, Μυρωδάτο και γενικά παραλιακή ζώνη). Δυστυχώς όλα μας τα έργα, παρότι έχουν ενταχθεί είτε στο πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ» είτε στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», καθυστερούν γιατί εμπλέκεται η Εφορεία Αρχαιοτήτων.

Η αλήθεια είναι ότι όταν υποβάλλαμε στο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, το έργο αυτό, δεν μας είχαν πει ότι χρειαζόμασταν και κάποια χρήματα για την αρχαιολογική υπηρεσία. Αφού υποβάλλαμε για τον βιολογικό Σελέρου, επάνω στην συζήτηση ήξεραν ότι έχουμε και ένα άλλο έργο και εκ των υστέρων, αφού το υποβάλλαμε, μας είπαν ότι χρειάζεται και εκεί παρέμβαση. Έτσι υποβάλλαμε ξανά έγγραφα συμπληρωματικά στο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, για να μπορούμε να πάρουμε 100.000 ευρώ για την πρόσληψη προσωπικού και αφού εγκριθεί το επιπλέον ποσό να γίνει όλη η διαδικασία. Τώρα φτάνουμε στους 7-8 μήνες, αλλά θα μας πάρει περίπου ένα χρόνο.

 

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΝΕΤΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΕ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ «ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ»

Επιπλέον ο κ. Τσιτιρίδης, επισήμανε ότι:

Θα έπρεπε η όλη διαδικασία να γίνεται πιο γρήγορα. Αντί για έναν χρόνο, να γίνεται μέσα σε 2-3 μήνες. Νομίζω ότι θα πρέπει σε τόσο μεγάλα και σημαντικά έργα υποδομών, να δίνεται προτεραιότητα. Αλλά ξέρετε πως όταν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο περνούν έργα από όλη την Ελλάδα, αυτό έχει καθυστέρηση. Όμως αυτή η καθυστέρηση είναι πολύ σημαντική. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να ολοκληρωθεί πιο σύντομα η κατασκευή του βιολογικού στο Σέλερο ή να γίνει το έργο της αντικατάστασης της ύδρευσης. Τέτοια προβλήματα έχουμε και με την Νεωτέρων Μνημείων. Θέλουμε να υποβάλλουμε στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» για να αναπαλαιώσουμε ένα κτίριο στην Γενισέα προκειμένου να χρησιμοποιηθεί και έχουμε εδώ και έξι μήνες επικοινωνία με την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων για να λάβουμε την έγκριση, συνεχώς γίνονται παρατηρήσεις, αλλάζουμε την μελέτη και αφού εγκριθεί εδώ, θα πάει και στην Κομοτηνή, γεγονός που καθυστερεί όλη την διαδικασία προκειμένου να ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο έργο. Εμείς εδώ στον Δήμο Αβδήρων, έχουμε και την Εφορεία Αρχαιοτήτων όσον αφορά τις εκσκαφές για μεγάλα έργα ύδρευσης και υποδομών, αλλά ακόμη και για αναπαλαιώσεις κτιρίων έχουμε επαφή με την Νεωτέρων Μνημείων, όπου και εκεί καθυστερεί σημαντικά η διαδικασία προκειμένου να εγκριθούν και να υποβληθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα που «τρέχουν» και είναι μέχρι τον Μάρτιο. Έχουμε ξεκινήσει από τον Νοέμβριο και ακόμη είμαστε στις παρατηρήσεις και στις αλλαγές για να εγκριθεί από την Ξάνθη, να πάει στην Κομοτηνή κ.ο.κ.

 

ΠΟΛΛΟΙ ΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΘΗΚΗ ΡΑΜΣΑΡ

Κλείνοντας ο Δήμαρχος Αβδήρων, σημείωσε επιπλέον ότι:

Σίγουρα και με την Συνθήκη Ραμσάρ υπάρχουν πάρα πολλοί περιορισμοί. Το πιο σημαντικό ήταν όταν ενδιαφερόμασταν για την αγορά των Λουτρών Ποταμιάς από την ΕΤΑΔ. Μας είπαν ότι λόγω των περιορισμών που υπάρχουν, δεν μπορεί να γίνει η πώληση, παρά να γίνει μια πολυετής μίσθωση για 30 έτη. Η Συνθήκη Ραμσάρ, απαγορεύει δηλαδή να μεταβιβαστούν τα Λουτρά Ποταμιάς και να αγοραστούν (όχι να μας τα παραχωρήσουν δωρεάν) από τον Δήμο Αβδήρων.

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Από την πλευρά του ο κ. Πλέσιας εξήγησε μεταξύ άλλων ότι:

Αναφορικά με την αρχαιολογία – όταν φτάσουμε στην κατασκευή – ο περιβαλλοντικός όρος (επειδή θα κάνεις εκσκαφή και επειδή μπορεί να μην υπάρχει χαρακτηρισμένος αρχαιολογικός χώρος, αλλά ενδεχομένως να βρεις αρχαία) ζητά στα έργα που έχουν εκσκαφή (ιδιαίτερα τα γραμμικά όπως ένας αγωγός) να επιβλέπει το έργο αρχαιοφύλακας. Ο παραλογισμός αρχίζει από εδώ και πέρα. Ο Αρχαιοφύλακας, βάσει νομοθεσίας για να μην επιβαρυνθεί το υπουργείο (ως υπουργείο πολιτισμού) πληρώνεται από τον φορέα που υλοποιεί το έργο. Άρα το πρόβλημα που αναφέρει ο κ. Τσιτιρίδης είναι ορθό, διότι περιμένουν να πάρουν πίστωση για να πληρώσουν τον αρχαιοφύλακα που θα επιβλέπει τις εργασίες. Αυτό είναι όντως μια στρεβλή κατάσταση, αφού το λογικό σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να έχει το κονδύλι το ΥΠ.ΠΟ για να στέλνει όπου θέλει αρχαιοφύλακες… Στην συγκεκριμένη περίπτωση ίσως να δημιουργήθηκε κάποια καθυστέρηση με την έννοια ότι δεν θα γνώριζαν και την διαδικασία, καθώς το ΥΠ.ΠΟ επιβλέπει κατ΄αυτόν τον τρόπο όλα τα έργα που επιβλέπει. Πρακτικά δηλαδή η όλη ιστορία είναι το πώς θα μεταφερθούν τα κονδύλια από τον φορέα που υλοποιεί το έργο στο Υπουργείο Πολιτισμού, γιατί η πρόσληψη δεν γίνεται από τον Δήμο Αβδήρων (εν προκειμένω), αλλά από το ΥΠ.ΠΟ. Επειδή υπάρχουν διάφορες υπηρεσίες με χρονολογική σειρά (Αρχαία, Βυζαντινά και Σύγχρονα) αυτές βρίσκονται σε συνεννόηση σε αυτήν την περίπτωση και γενικώς ώστε να υπάρχει ένας αρχαιοφύλακας που θα τα ελέγχει όλα ο οποίος δίνει αναφορά σε όλους. Αυτή είναι η κατάσταση.

 

ΦΟΒΕΡΕΣ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ν. 4412

Κλείνοντας ο κ. Πλέσιας σημείωσε ότι:

Η μεγάλη καθυστέρηση, δεν είναι μόνο από τους αρχαιολόγους. Για παράδειγμα στην συγκεκριμένη περίπτωση, παραπάνω από  6 – 8 μήνες ήταν για να υπογραφεί η σύμβαση, διότι με τον ν.4412 έχουμε φοβερές καθυστερήσεις. Φανταστείτε ότι βγαίνει η απόφαση από την επιτροπή, πηγαίνει στην Οικονομική Επιτροπή, την επικυρώνει, ενημερώνονται όλοι για ενστάσεις κ.ο.κ. Αφού γίνει όλο αυτό, παίρνουν τον πρώτο και του ζητούν να καταθέσει τα έγγραφα (χρειάζονται 500 έγγραφα και κυριολεκτώ) και αφού γίνει όλο αυτό – γιατί εν τω μεταξύ έχουν λήξει οι ασφαλιστικές και φορολογικές ενημερότητες στο πέρασμα δύο μηνών, τα ξαναζητούν – και εφόσον κατατεθούν εκ νέου, επειδή είναι μεγάλη και η σύμβαση, την στέλνουν και στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο νομιμότητας και για το αν κωλύεται η υπογραφή της συμβάσεως. Εκεί περιμένει άλλον ένα μήνα και σου ζητούν ξανά τα έγγραφα για να δουν ότι είσαι εντάξει. Καταλαβαίνετε λοιπόν τι γραφειοκρατία έχουμε δημιουργήσει;