«Αλαλούμ» και φέτος στην Παλιά Ξάνθη

στην παλιά πόλη

Τραπεζοκαθίσματα, αυτοκίνητα και πεζοί… γίνονται «ένα»

Ν. Ανταμπούφης: «Δεν είναι τουριστικό ‘ντεκόρ’ ο οικισμός»

Γ. Ζερενίδης: «Υπάρχουν υπερβάσεις-Θα γίνουν έλεγχοι, αλλά…»

Συνεχίζεται και φέτος το γνωστό αλαλούμ στην Παλιά Ξάνθη, όπου αυτοκίνητα (και όχι μόνον των μόνιμων κατοίκων), πεζοί, τραπέζια και καθίσματα γίνονται «ένα» στην οδό Ορφέως κυρίως, όπου κυρίως τα Σαββατοκύριακα υπάρχει αυξημένη κίνηση.

Μια κατάσταση που αφενός ενοχλεί τους πελάτες των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που κάθε τόσο αναγκάζονται να σηκωθούν από τις καρέκλες τους για να περάσει ένα όχημα και αφετέρου δυσχεραίνει την άμεση διέλευση – επέμβαση ενός οχήματος έκτακτης ανάγκης (π.χ. πυροσβεστικό όχημα, ΕΚΑΒ κλπ) που σε καμία περίπτωση δεν θα καταφέρει να διασχίσει γρήγορα την εν λόγω οδό, με ότι αυτό συνεπάγεται…

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» το μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Κατοίκων της Παλιάς Πόλης και Δημοτικός Σύμβουλος κ. Νίκος Ανταμπούφης καθώς και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ξάνθης κ. Γιάννης Ζερενίδης.

 

Δεν είναι τουριστικό «ντεκόρ» ο οικισμός

Ειδικότερα ο κ. Ανταμπούφης επισήμανε στην «Θ» ότι:

Εδώ υπάρχουν πάρα πολλές παρανοήσεις οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις είναι σκόπιμες. Δηλαδή, οι δημοτικές αρχές που είχαμε τα τελευταία 15 χρόνια, αρχής γενομένης από τον κ. Στυλιανίδη, τον κ. Δημαρχόπουλο και τον κ. Τσέπελη τώρα, έχουν μια στρεβλή εικόνα για το τι σημαίνει ανάπτυξη της Παλιάς Ξάνθης. Ή να το πω διαφορετικά, ταυτίζουν με μοναδικό τρόπο την ανάπτυξη, με την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Αυτό έχει δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα γιατί η Δημοτική Αρχή ξεχνά (και επαναλαμβάνω ότι δεν αναφέρομαι μόνον στην τωρινή. Είναι μια συνεχόμενη αντίληψη και είναι λογικό γιατί οι τρεις δημοτικές αρχές που ανέφερα, προέρχονται από την ίδια «μήτρα»). Είναι μια συνεχόμενη αντίληψη, η οποία δεν αναγνωρίζει ότι οικισμό της Παλιάς Ξάνθης, κατοικείται από κατοίκους. Δεν είναι δηλαδή τουριστικό ντεκόρ, κάτι που πάει να πει ότι υπάρχουν καθημερινές ανάγκες για πάρα πολλά πράγματα μεταξύ των οποίων και η μετακίνηση.

Με λίγα λόγια, όσο ενοχλητική και να είναι η διέλευση ενός οχήματος, σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι απαραίτητη για να μπορέσει κάποιος να πάει στο σπίτι του. Το δεύτερο που έχουμε σαν δεδομένο αυτήν την στιγμή είναι ότι επιτέλους μετά από πάρα πολλά χρόνια, η δημοτική αρχή αναγνώρισε ότι υπάρχουν ξεχωριστά χαρακτηριστικά στο ζήτημα της κυκλοφορίας της Παλιάς Ξάνθης για αυτό και προχώρησε σε μια ξεχωριστή κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία έγινε, παραδόθηκε και με βάση αυτήν την μελέτη το ΔΣ Ξάνθης αποφάσισε για τους κανόνες που πρέπει να διέπουν την μετακίνηση με την γνωστή απόφαση για την απαγόρευση της διέλευσης οχημάτων που δεν έχουν την άδεια και δεν είναι των μόνιμων κατοίκων ή δεν εκτελούν εργασία κλπ. Με λίγα λόγια μια απόφαση που περιορίζει την μετακίνηση μόνο σε όσους έχουν σχέση με την Παλιά Ξάνθη. Είναι κάτι ανάλογο με αυτό που συμβαίνει και στα Ιωάννινα και στην περιοχή γύρω από την λίμνη που είναι παραδοσιακός οικισμός. Όμως για να εφαρμοστεί αυτή η απόφαση του ΔΣ χρειάζεται και να εφαρμοστεί ο έλεγχός της. Δηλαδή εκείνο το σύστημα που θα επιτρέπει να ελέγχεται η είσοδος και η έξοδος των οχημάτων. Σε αυτήν την κατεύθυνση και η τωρινή δημοτική αρχή δεν έχει κάνει τίποτα.

 

Σημαντική η συγκυρία λόγω του επικείμενου ΔΣ – πρέπει να ληφθουν μέτρα

 

Επιπλέον ο ίδιος τόνισε ότι:

Η συγκυρία που συζητάμε αυτό το θέμα είναι σημαντική με την έννοια ότι στο αυριανό ΔΣ (σ.σ. σήμερα) υπάρχει ως θέμα η ενεργοποίηση για την αγορά έξυπνου συστήματος παρκαρίσματος με ένα κονδύλι της τάξεως των 400.000 ευρώ, που αφορά στο παρκάρισμα στα κεντρικά σημεία της πόλης. Παρόλα αυτά, ενώ υπάρχει η μελέτη, ενώ υπάρχει η απόφαση και όλο το πλαίσιο είναι έτοιμο, ο δήμος από ότι φαίνεται δεν έχει σαν προτεραιότητα και δεν επιλέγει να εφαρμόσει και την απόφαση του ΔΣ όσον αφορά στην Παλιά Ξάνθη. Κατά την γνώμη μου δεν οφείλεται ούτε σε αστοχία ούτε σε έλλειψη πόρων, γιατί μας έδειξε η Δημοτική Αρχή ότι αν θέλει να επιταχύνει κάποιες δραστηριότητες, το κάνει (π.χ. να αναμορφώσει κατά 2 εκ. το τεχνικό πρόγραμμα και να αλλάξει τις προτεραιότητες). Αυτό κατά την γνώμη μου συμβαίνει διότι ακολουθεί την πεπατημένη και θεωρεί πως ανάπτυξη για την πόλη και ιδιαίτερα για την Παλιά Ξάνθη, είναι η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων και δραστηριοτήτων χωρίς κανόνες και χωρίς συμφωνίες. Όλα αυτά είναι το «απόσταγμα» μιας πραγματικότητας που κτίζεται από την μεριά της δημοτικής αρχής τα τελευταία 15 χρόνια όταν και ανακαλύφθηκε η περιοχή της Παλιάς Ξάνθης ως πόλος έλξης τέτοιων δραστηριοτήτων. Δεν είναι αφοριστικός ο λόγος μου, δεν θεωρώ ότι πρέπει να πάψουν αυτές οι δραστηριότητες, αλλά πρέπει να έχουν χαρακτήρα που αρμόζει στον χαρακτήρα που έχει δώσει η πολιτεία στον οικισμό της Παλιάς Ξάνθης, ως παραδοσιακό και διατηρητέο. Θα πρέπει να έχουν ένα χαρακτήρα που θα σέβεται το πολιτιστικό «στίγμα» που δηλώνει η Παλιά Ξάνθη που – ειρήσθω εν παρόδω – αποτελεί και την μοναδική «βιτρίνα» που διασώζει την εικόνα της πόλης μας (θα μπορούσα να θυμίσω την ρήση του Μάνου Χατζιδάκι για την παλιά και την νέα Ξάνθη) και θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη ότι ο οικισμός κατοικείται και οι κάτοικοί του δεν αποτελούν ένα «ντεκόρ» για τις επαγγελματικές δραστηριότητες. Έτσι λοιπόν, θα πρέπει να εξασφαλιστεί πρώτα και κύρια η ασφάλεια της Παλιάς Ξάνθης και το περιστατικό που μου περιγράψατε με το γεγονός ότι  ο κεντρικός δρόμος της Ορφέως είναι σε μια μόνιμη περίπου βάση κλειστός από τραπεζοκαθίσματα τα οποία μπορεί εύκολα να επιτρέπουν την διέλευση ενός εποχούμενου οχήματος αλλά θα υπάρχει πραγματική δυσκολία να μετακινηθεί ένα πυροσβεστικό όχημα ή ένα ασθενοφόρο, ξαναφέρνει μπροστά μας το δίλλημα που θα πρέπει να απαντηθεί από την Δημοτική Αρχή.

 

Το γνωρίζουμε το θέμα – εννοείται ότι υπάρχει υπέρβαση – θα γίνουν επισταμένοι έλεγχοι

Από την πλευρά του ο κ. Ζερενίδης ανέφερε στην «Θ» ότι:

Το γνωρίζουμε σαν δημοτική αρχή. Κατά αρχήν η οδός Ορφέως, επειδή έχει και εμπορικά καταστήματα και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, έχει απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου (παλιά) – βάσει της κυκλοφοριακής μελέτης – ώστε για κάποιες ώρες να μην υπάρχει κίνηση επισκεπτών με αυτοκίνητα, παρά μόνον των μόνιμων κατοίκων και εννοείται και των αυτοκινήτων έκτακτης ανάγκης (π.χ. ασθενοφόρο ή πυροσβεστικό όχημα). Βάσει της νομοθεσίας πρέπει να αφήνουν 3,5 μέτρα ελεύθερο διάδρομο. Η νομοθεσία λέει αυτό για οποιονδήποτε δρόμο, ακόμη και αν είναι πεζόδρομος και πέρα από αυτήν την «ζώνη» γίνεται η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων και αυτές τις άδειες χορηγούμε και στους επαγγελματίες με καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Εννοείται ότι υπάρχει υπέρβαση σε αυτό και θα γίνουν και επιστάμενοι έλεγχοι επάνω στον χώρο που έχουμε διαθέσει σαν δημοτική αρχή και από εμάς και από την αστυνομία και από το υγειονομικό (από την περιφέρεια) που έχει συναρμοδιότητα.

 

Την επόμενη εβδομάδα οι πρόσθετες προειδοποιητικές σημάνσεις – η δημοτική αρχή δεν έχει την δυνατότητα ελέγχου της κίνησης – ευθύνη όλων μας αυτό το θέμα

 

Επιπλέον ο ίδιος εξήγησε ότι:

Εμείς είμαστε ήδη στην διαδικασία να κάνουμε ο,τι κάναμε και πέρυσι. Δηλαδή για κάποιο χρονικό διάστημα, κάποιες μέρες, να βάζουμε πρόσθετα προειδοποιητικά σήματα (παρότι υπάρχει η κατακόρυφη σήμανση την οποία πολλές φορές οι οδηγοί δεν βλέπουν ηθελημένα ή όχι, ότι απαγορεύεται η διέλευση πλην των μόνιμων κατοίκων και των οχημάτων έκτακτης ανάγκης) όπως κάναμε και πέρυσι, που θα ειδοποιεί τους οδηγούς να μην μπαίνουν σε εκείνη την οδό. Το θέμα είναι ότι η δημοτική αρχή δεν έχει την δυνατότητα ελέγχου της κίνησης. Αυτό είναι στην αρμοδιότητα της Τροχαίας. Από την άλλη όμως, δεν υπάρχει η δυνατότητα να είναι όλη την ώρα εκεί κάποιος τροχονόμος και να ελέγχει. Θα συνεννοηθούμε με την Τροχαία ώστε να γίνουν κάποιοι περιστασιακοί έλεγχοι για να ελέγχουμε την πρόσβαση στην οδό και το αν καταστρατηγούνται τα κυκλοφοριακά μέτρα ή όχι. Η σήμανση υφίσταται εδώ και καιρό, απλώς θα βάλουμε πρόσθετη σήμανση την άλλη εβδομάδα. Αυτό είναι ένα θέμα για το οποίο έχουμε την ευθύνη όλοι μας. Δηλαδή και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να καταλάβουν ότι δεν πρέπει να αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα πέρα από τον χώρο που αδειοδοτούνται, γιατί όντως καταστρατηγούν και αυτοί τα μέτρα και οι οδηγοί πρέπει να γνωρίζουν ότι σε εκείνο το κομμάτι υφίσταται απαγόρευση. Και εμείς βέβαια σαν αρχές, σαν φορείς, να ελέγχουμε αυτά τα μέτρα. Αλλά συνήθως ρίχνουμε ο ένας το «φταίξιμο» στον άλλον και δεν βρίσκουμε λύση. Ο καθένας πρέπει να ξέρει την ευθύνη του.