Τ. Μακρή: «Και ακόμη δεν είδαμε τίποτα – Ο άνθρωπος είναι το μεγαλύτερο θηρίο»
«Μας καθορίζει το περιεχόμενο και όχι το περιτύλιγμα», σημειώνει με νόημα η ίδια
Με αφορμή το ειδεχθές διπλό έγκλημα και την αυτοχειρία στην Λεκάνη, λίγες ημέρες μετά το στυγερό έγκλημα της Χρυσούπολης, αλλά και τα πολλά αντίστοιχα περιστατικά που «πνίγουν» την κοινωνία μας το τελευταίο διάστημα, η «Θ» προσεγγίζει κοινωνικά το θέμα, συνομιλώντας με την γνωστή στο πανελλήνιο ψυχολόγο και συγγραφέα κα Τένια Μακρή.
Η ίδια, εκφράζει την πεποίθηση ότι «ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα», ενώ παράλληλα μιλά για τους ανθρώπους με διαταραχή της προσωπικότητας, όπου «το συναίσθημα είναι ακινητοποιημένο» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η κ. Μακρή, αναφέρεται παράλληλα και στην αύξηση των περιστατικών βίας από νεαρά άτομα, επισημαίνοντας ότι «το πράγμα ξεκινά από την οικογένεια» που έχει «πληγωθεί» από την οικονομική κρίση, την πανδημία, τον φόβο κλπ, σημειώνοντας εν κατακλείδι ότι «ο άνθρωπος είναι το μεγαλύτερο θηρίο, διότι χρησιμοποιώντας τη λογική του όταν υπάρχει απώλεια συναισθήματος, μπορεί να φτάσει στον χειρότερο βαθμό».
«Και ακόμη δεν είδαμε τίποτα»
Αναλυτικότερα, η κ. Μακρή, ανέφερε τα εξής: «η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος σήμερα εκτονώνει τον θυμό του, την παθολογία του, το παράπονό του, το ότι δεν βλέπει όραμα στην ζωή του με όλα αυτά τα οποία μας κατακλύζουν. Είναι αυτή η ατμόσφαιρα που είναι πολύ τοξική, πολύ δύσκολη όπου άνθρωποι που αν έχουν μια μορφή παθολογίας (διαταραχής στην προσωπικότητά τους) και αποτελεί το κατάλληλο έδαφος που μπορούν να εκτονώσουν την διαταραχή τους στο κρεσέντο (δηλαδή στην ανώτατη βαθμίδα). Αυτό είναι που βιώνουμε και πρέπει να σας πω ότι το τελευταίο περιστατικό στην Λεκάνη του Δήμου Νέστου ήταν το πιο στυγερό. Εκεί δηλαδή που έχουμε το βρέφος, την γυναίκα και τον ίδιο. Κάποια στιγμή, όταν αρχίσαμε από πέρυσι να μιλάμε με το πρώτο έγκλημα των Γλυκών Νερών που σηματοδότησε αυτήν την περίοδο –αν το θέλετε – εκείνο που είχα πει είναι ότι δεν έχουμε δει ακόμη τίποτα όσον αφορά στην μορφή της βίας που πρόκειται να βιώσουμε τον υπόλοιπο καιρό. Αυτό βλέπουμε ότι έρχεται κάθε φορά και με ένα πολύ πιο στυγερό έγκλημα από το άλλο».
«Ακινητοποιημένο το συναίσθημα σε ανθρώπους με διαταραχή προσωπικότητας – το περιεχόμενο και όχι το ‘’περιτύλιγμα’’ αυτό που μας καθορίζει»
Αναφορικά με το ειδεχθές έγκλημα στην Λεκάνη, η ίδια επισήμανε ότι «πρέπει να πούμε ότι στους ανθρώπους που έχουν αυτήν την διαταραχή της προσωπικότητας και οι οποίοι είναι βίαιοι με κάθε μορφή βίας που μπορούν να ασκήσουν επάνω στον άνθρωπο με τον οποίο είναι μαζί, δεν υπάρχει συναίσθημα. Το συναίσθημά τους είναι ακινητοποιημένο. Δεν τον ένοιαζε (σ.σ. τον θύτη και μετέπειτα αυτόχειρα) το παιδάκι. Μπορεί να χρησιμοποίησε το παιδί (να ήθελε να πάρει την επιμέλεια, να ήθελε να το βλέπει) αλλά ως μέσο, όπως χρησιμοποιούσε και την σύντροφό του ως μέσο. Άρα, με το να σκοτώσει πρώτο το παιδάκι, αναμφισβήτητα ήθελε να πονέσει την μητέρα, να της δώσει την ύστατη στιγμή και την «μαχαιριά» στην καρδιά, βλέποντας το παιδί της να σκοτώνεται και στην συνέχεια να εκτελέσει και εκείνη και τον εαυτό του. Συνεπώς, ναι μεν ήθελε να της δώσει την χαριστική βολή με το να δει να σκοτώνεται το παιδί της, αλλά από την άλλη μεριά δεν είχε κανένα συναίσθημα ούτε για το παιδί, ούτε και για εκείνη. Ήδη η κοπέλα ζούσε μακριά από εκείνον, την κάλεσε μετά το δικαστήριο – υποτίθεται για να μιλήσουν – και τα είχε ετοιμάσει όλα. Οι άνδρες που νομίζουν ότι η γυναίκα είναι κτήση και ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα εκτός από εκείνον, παρά να βρίσκεται κάτω από την δική του δυναστεία, δεν σταματούν με τίποτα. Και θα φτάσουν και μέχρι αυτήν την μορφή του στυγερού εγκλήματος. Προσωπικά, σε αυτήν την ιστορία με ξάφνιασε το «πακέτο» αυτής της γυναίκας. Βλέπετε ότι είναι άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου. Βλέπουμε το «περιτύλιγμα» και δεν ξέρουμε ποιο είναι το περιεχόμενο. Και το περιεχόμενο είναι εκείνο που μας καθορίζει. Μπορείς να βάλεις οποιοδήποτε περιτύλιγμα (βλ. έγκλημα στις Πηγές Νέστου με την άτυχη Φαρμακοποιό). Αυτό το τελευταίο περιστατικό, έχει μια πολύ μεγάλη αντίθεση που θέτει ένα μεγάλο ερωτηματικό. Μπορούμε να κάνουμε κάποιες υποθέσεις για αυτό (μόνον υποθέσεις) αλλά οι υποθέσεις μας οδηγούν σε αυτό που προανέφερα. Ότι είναι άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου».
«Το πράγμα ξεκινά από την οικογένεια – νοσεί το ”φυτώριο’’ μας»
Σε ο,τι αφορά στους μικρότερους «θύτες» που «σηκώνουν» πολύ εύκολα μαχαίρια, σιδερογροθιές κ.α η κ. Μακρή, υπογράμμισε ότι «το πράγμα ξεκινά μέσα από την οικογένεια. Βλέπουμε το «φυτώριό» μας να νοσεί με τέτοιες συμπεριφορές τις οποίες διαβάζαμε ή βλέπαμε σε ξενόφερτες ταινίες και λέγαμε ότι «αυτός ο τόπος δεν πρόκειται να βιώσει τέτοιες συμπεριφορές» και ξεχνούμε ότι τα παιδιά μας έρχονται σε επικοινωνία με όλα τα έγκατα της γης και διαπιστώνουν συμπεριφορές είτε μέσα από τα παιχνίδια, είτε μέσα από την ειδησεογραφία (που μπορούν να προσεγγίσουν πολύ εύκολα μέσα από το διαδίκτυο). Τα παιδιά που ζουν δυστυχισμένα μέσα από την απουσία αγάπης, προσοχής, αξιοπρέπειας, σεβασμού μέσα στην οικογένειά τους, θα βγουν έξω να ζητήσουν αυτά τα συναισθήματα και αυτές τις ικανοποιήσεις, διότι είναι πρωταρχικές στην δομή μιας προσωπικότητας. Δηλαδή, όταν ένα παιδί δεν νιώθει σημαντικό, δεν απολαμβάνει τον σεβασμό, η αξιοπρέπειά του διακυβεύεται, δεν το πιστεύει κανείς, ζει σε μια συνεχή κριτική και μια αβεβαιότητα, τότε αναμφισβήτητα, θα τα αναζητήσει έξω. Και υπάρχουν οι πολύ «κατάλληλες» ομάδες, που υπόσχονται στα παιδιά αυτά ότι θα τους δώσουν αυτό το «στίγμα» της ζωής το οποίο θέλουν, με το αντάλλαγμα ότι θα χρησιμοποιηθούν και εκείνα εναντίον οποιασδήποτε άλλης συμπεριφοράς επιτάσσει η ομάδα ότι πρέπει να ασκείται».
«Ο άνθρωπος είναι το μεγαλύτερο θηρίο»
«Το πρώτο, λοιπόν είναι η οικογένεια. Η οικογένεια που έχει «πληγωθεί» είτε από την εποχή της οικονομικής κρίσης της Ελλάδος, είτε από την πανδημία, είτε από τον φόβο και την τοξικότητα των ειδήσεων που μας κατακλύζουν. Όλα αυτά διαβρώνουν τόσο πολύ την ψυχή του ανθρώπου που αν υπάρχει έστω και μια μικρή παρεκτροπή παθολογίας, θα βγει και θα γίνει βία» συνέχισε η ίδια, τονίζοντας παράλληλα ότι «ο άνθρωπος είναι το μεγαλύτερο θηρίο, διότι χρησιμοποιώντας τη λογική του όταν υπάρχει απώλεια συναισθήματος, μπορεί να φτάσει στον χειρότερο βαθμό. Για αυτό λέω ότι πιθανότατα να δούμε και άλλες συμπεριφορές οι οποίες θα μας ξαφνιάσουν».