Γ. Ζερενίδης: «Βάσει πορίσματος η σφράγιση ή η αποσφράγιση – Δεν διενεργεί ο δήμος ελέγχους»
Δημ. Παμπόρης «Από πιστοποιημένους φορείς οι εκθέσεις ελέγχου – Λύθηκε μεγάλο μέρος του προβλήματος»
«Συμμορφώνονται» με τα πρότυπα ασφαλείας οι οικοδομές
«Πληθαίνουν» οι αποφάσεις στην «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» για αποσφραγίσεις ανελκυστήρων σε παλιές οικοδομές, από τον Δήμο Ξάνθης.
Ως γνωστόν στο παρελθόν υπήρξαν έντονες διαμαρτυρίες από ιδιοκτήτες διαμερισμάτων οι περισσότεροι εκ των οποίων όμως έχουν «συμμορφωθεί» με τους κανονισμούς ασφαλείας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σφράγιση όσο και η αποσφράγιση ενός ανελκυστήρα, γίνεται από τον Δήμο Ξάνθης, ωστόσο ο έλεγχος διενεργείται από πιστοποιημένους ιδιωτικούς φορείς, οι οποίοι και κοινοποιούν το ανάλογο πόρισμα στον δήμο για να προχωρήσουν οι ενέργειες, όπως επιβεβαιώνουν στην «Θ» ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ξάνθης κ. Γιάννης Ζερενίδης αλλά και ο γνωστός επαγγελματίας εγκατάστασης, επισκευής και συντήρησης ανελκυστήρων κ. Δημήτρης Παμπόρης, οι οποίο και εξηγούν την διαδικασία που ακολουθείται για ένα μεγάλο θέμα, που αφορά την κοινωνία και το οποίο μπορεί να γίνει αιτία για τον «εγκλωβισμό» ηλικιωμένων και ατόμων με κινητικά προβλήματα στα…διαμερίσματά τους.
«ΒΑΣΕΙ ΠΟΡΙΣΜΑΤΟΣ Η ΣΦΡΑΓΙΣΗ Ή Η ΑΠΟΣΦΡΑΓΙΣΗ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ – ΔΕΝ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ»
Ειδικότερα ο κ. Ζερενίδης εξηγεί ότι «η σφράγιση και η αποσφράγιση, βάσει του πορίσματος ελέγχου αφορά σε αρμοδιότητα του Δήμου Ξάνθης. Εμείς ως Δήμος Ξάνθης δεν έχουμε τον έλεγχο. Ο έλεγχος διενεργείται από πιστοποιημένους ιδιωτικούς φορείς που μας αποστέλλουν τα πορίσματά τους και εμείς έχουμε μόνον την αρμοδιότητα της σφράγισης ή της αποσφράγισης των ανελκυστήρων. Αυτό προβλέπεται από νομοθεσία του 2009 όταν και ξεκίνησαν οι έλεγχοι, οι οποίοι διενεργούνται από πιστοποιημένους ιδιωτικούς φορείς, των οποίων τα πορίσματα αποστέλλονται στον Δήμο Ξάνθης. Έπειτα ο Δήμος Ξάνθης οφείλει, βάσει του πορίσματος είτε να σφραγίσει είτε να αποσφραγίσει τον ανελκυστήρα. Πρόκειται για θέματα ασφάλειας, τα οποία διέπει ένα «σφικτό» νομικό πλαίσιο και δεν εξαιρεί ειδικές ομάδες πληθυσμού, όπως είναι οι άνθρωποι με μειωμένα κινητικά προβλήματα, ΑμεΑ κλπ. Ο νόμος θεωρεί ότι αν ο ανελκυστήρας δεν λειτουργεί σωστά και υπάρξει ατύχημα είτε βρίσκεται μέσα ένας άνθρωπος με κινητικά προβλήματα είτε κάποιος που δεν έχει πρόβλημα, θα υποστεί την ίδια ζημιά. Υπο αυτήν την έννοια δεν εξαιρεί κάποιον εάν στην οικοδομή π.χ ζει κάποιο Άτομο με Αναπηρία. Οπότε ο Δήμος Ξάνθης, παίρνει τα πορίσματα του ελέγχου και από εκεί και έπειτα θα σφραγίσει ή θα αποσφραγίσει».
«ΔΥΟ ΟΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΦΡΑΓΙΣΗ – ΕΚΤΕΛΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΟΜΟ»
«Οι περιπτώσεις για την σφράγιση είναι δύο. Η πρώτη αφορά σε σφράγιση εάν δεν πληρούνται οι προδιαγραφές του ανελκυστήρα και η δεύτερη στο αν έχει λήξει η σύμβαση με τους συντηρητές (που οφείλει να έχει η κάθε οικοδομή) και μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, δεν ανανεωθεί ή δεν κάνει νέα σύμβαση με άλλη επιχείρηση συντήρησης. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο Δήμος Ξάνθης σφραγίζει. Εάν «συμμορφωθούν» οι οικοδομές με τι προδιαγραφές, αποσφραγίζουμε και όλα λειτουργούν κανονικά» συνέχισε ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «εάν υπάρχει πόρισμα, οφείλουμε με την έννοια της ασφάλειας να προβούμε σε ενέργειες. Όμως δεν ελέγχει ο δήμος αλλά πιστοποιημένοι ιδιωτικοί φορείς. Σε εμάς κοινοποιούν το πόρισμα και εμείς πρέπει να λάβουμε τα ανάλογα μέτρα. Έχουμε την αρμοδιότητα της σφράγισης και της αποσφράγισης. Εκτελούμε σύμφωνα με τον νόμο τα προβλεπόμενα».
«ΚΑΘΕ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑΣ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΧΩΡΗΜΕΝΟΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ – ΑΠΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΟΙ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΥ»
Από την πλευρά του ο κ. Παμπόρης εξηγεί: «ξεκινάμε με το κομμάτι της υπηρεσίας του Δήμου Ξάνθης όπου βρίσκονται οι φάκελοι των ανελκυστήρων. Ο κάθε ανελκυστήρας έχει μια άδεια και είναι καταχωρημένη στον δήμο. Αν δεν έχει πιστοποιητικό, έρχεται η ώρα που πρέπει να συμμορφωθεί με τους καινούριους κανονισμούς. Εάν πάλι έχει πιστοποιητικό, περνά στην «κατηγορία» κατά την οποία θα πρέπει να γίνει ο περιοδικός έλεγχος ανά τέσσερα χρόνια. Υπήρχε μια συμφωνία χρονική στην αρχή. Δηλαδή βλέπαμε ανελκυστήρες της δεκαετίας του ’80 αλλά και ανελκυστήρες του 2000 που χρειάζονταν πιστοποιητικό. Αυτό σιγά σιγά λύθηκε. Μπήκαν δηλαδή σε μια χρονολογική σειρά από τα παλαιότερα προς τα νεότερα. Απλά, είναι αδύνατον να μην συμπέσουν και κάποια μαζί. Από εκεί και πέρα, μέχρι πρότινος (αυτό άλλαξε τώρα) ο δήμος έστελνε μια επιστολή στην οικοδομή και τους ενημέρωνε ότι θα πρέπει να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες. Εκεί αν η οικοδομή συμμορφώνονταν, επικοινωνούσε με έναν πιστοποιημένο φορέα. Δεν είναι ο δικός μας κλάδο, αλλά εταιρείες πιστοποίησης. Αυτές που πιστοποιούν ανυψωτικά μηχανήματα όπως π.χ. ανελκυστήρες, γερανογέφυρες. Οι εταιρείες αυτές κάνουν την έκθεση ελέγχου, δηλαδή ελέγχουν τον ανελκυστήρα και ταυτόχρονα και τον συντηρητή, σχετικά με το κατά πόσο έχει κάνει σωστά την δουλειά του. Εάν δεν είναι «συμμορφωμένος» (επειδή είναι παλαιότερος ο ανελκυστήρας) βγαίνει μια έκθεση ελέγχου που θέλει να αλλαχθούν και να προστεθούν κάποια πράγματα στον ανελκυστήρα ώστε να πληροί τις προδιαγραφές».
«ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΝΕΙ…ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ – ΣΥΜΜΟΡΦΩΘΗΚΑΝ ΑΡΚΕΤΕΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ – ΛΥΘΗΚΕ ΜΕΓΑΛΟ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ»
Αναφορικά με το ποιος είναι αυτός που δίνει την «προτεραιότητα» σχετικά με τους ελέγχους, ο κ. Παμπόρης διευκρινίζει ότι «είναι το ηλεκτρονικό σύστημα στο οποίο είναι καταχωρημένοι οι ανελκυστήρες. Αυτό κάποια στιγμή δίνει μια σήμανση (είτε στην τετραετία) είτε για τους παλιούς που πρέπει να γίνουν. Σε όλη την Ελλάδα, δεν λειτουργούσε το κομμάτι αυτό της πιστοποίησης. Αργήσαμε πολύ να το συνειδητοποιήσουμε και να μπορέσουμε να τα πραγματοποιήσουμε. Το αποτέλεσμα ήταν να «πέφτουν» την ίδια στιγμή στο σύστημα, παλιοί και καινούριοι ανελκυστήρες. Αυτό ωστόσο έχει λυθεί γιατί αρκετές οικοδομές συμμορφώθηκαν επειδή ο δήμος μας διευκόλυνε με το κομμάτι της «περιόδου χάριτος» στους συντηρητές ώστε να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε αυτές τις αλλαγές και τις προσθήκες. Αρκετές οικοδομές συμμορφώθηκαν με αυτό και έχει λυθεί ένα μεγάλο κομμάτι του προβλήματος. Μπήκαν σε μια καλύτερη «ροή».
«Ο ΔΗΜΟΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ – ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ – ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΠΡΟΤΥΠΟ»
«Όταν γίνεται το πόρισμα, ως επί τω πλείστον οι οικοδομές αναλαμβάνουν να λύσουν το πρόβλημα. Δηλαδή να επισκευαστεί ο ανεμιστήρας και να συμμορφωθεί με τα πρότυπα. Οι περισσότερες σφραγίσεις έγιναν σε αυτούς που είπαν ότι «επιλέγουμε να μην φωνάξουμε φορέα και να μην έρθει κάποιος να δει τον ανελκυστήρα». Εκεί ήταν το πρόβλημα της άρνησης των οικοδομών. Δεν μπορώ να κρίνω αν ήταν δικαιολογημένο. Αποφάσιζαν όμως να μην έρθει φορέας, οπότε μετά από κάποιες παρατάσεις που έδινε ο δήμος, έμπαινε στην διαδικασία να σφραγίσει τον ανελκυστήρα» επισήμανε επίσης ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «ο δήμος ακολουθεί μια συγκεκριμένη νομοθεσία και επειδή έχει ένα κομμάτι ευθύνης επάνω του για τους ανελκυστήρες, θέλει να λειτουργούν όλοι με ασφάλεια και προσπαθεί να ακολουθήσει το πρότυπο. Είναι λογικό δηλαδή από την πλευρά του δήμου, βλέποντας κάτι που δεν συμβαδίζει με την νομοθεσία, να προσπαθήσει να το αλλάξει. Εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, ότι δεν είναι μόνον οι αλλαγές πόρτας για παράδειγμα, που φαίνονται, τις οποίες δέχεται ο ανελκυστήρας. Γίνονται αρκετά πράγματα που δεν φαίνονται και εμείς ακολουθούμε ένα συγκεκριμένο πρότυπο. Ο,τι μας ζητούν. Από εκεί και πέρα, φαντάζομαι ότι όλοι οι συνάδελφοί μου στην πόλη έχουν κάνει το καλύτερο δυνατό –γιατί κατανοούμε όλοι το οικονομικό πρόβλημα – στις οικοδομές και προσπαθούμε να μην είμαστε και εμείς ένα μέρος του προβλήματος, αλλά μια διευκόλυνση και μια λύση»