Περισσότερα και από δύο χρόνια φτάνει ο μέσος χρόνος για την έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων για να μια προκήρυξη του ΑΣΕΠ. Αυτό προκύπτει από σχετικά στοιχεία που παρουσίασε στη Βουλή ο πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής Θάνος Παπαϊωάννου. Μάλιστα, όπως προκύπτει από σχετικό πίνακα, ο σχετικός μέσος χρόνος χρόνο με τον χρόνο αυξάνει από τις 196,5 ημέρες του 2017 σε 762 του 2020.
Όπως εξήγησε ο κ. Παπαϊωάννου “ο μέσος χρόνος συνήθως παρατείνεται και την περίοδο 2020-2021 παρατάθηκε πολύ περισσότερο λόγω των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας”.
Μάλιστα, στα ανωτέρω στοιχεία δεν περιλαμβάνονται οι χρόνοι που απαιτούνται
α) για να οριστικοποιηθεί το κείμενο της προκήρυξης και να εκδοθεί αυτή (χρόνος ο οποίος ποικίλει σημαντικά ανάλογα με την ετοιμότητα του φορέα, τον αριθμό των θέσεων και τα απαιτούμενα προσόντα) και
β) από τη δημοσίευση των οριστικών αποτελεσμάτων έως την ανάληψη καθηκόντων (μεσολαβούν 2 έως 4 μήνες ανάλογα με τις ενέργειες του κάθε φορέα αλλά και την ετοιμότητα των υποψηφίων να αναλάβουν υπηρεσία).
Πέντε στοιχεία για την αξιολόγηση
Όπως είπε ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ “για να αξιολογήσουμε αυτά τα αποτελέσματα, θα πρέπει να συνεκτιμήσουμε και τα εξής στοιχεία:
α. Τα εκπαιδευτικά έτη 2016-2017, 2017-18 και 2018-19 το ΑΣΕΠ εξέταζε τις ενστάσεις για την κατάταξη πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων. Ωστόσο, από το 2019 ενεπλάκη σε όλη τη διαδικασία που αφορούσε στους μονίμους εκπαιδευτικούς (έκδοση προκήρυξης, κατάταξη, εκδίκαση ενστάσεων και έκδοση οριστικών πινάκων κατάταξης). Η διαδικασία αυτή απορρόφησε το σύνολο σχεδόν των ανθρωπίνου δυναμικού του ΑΣΕΠ για 3 (2019) έως 6 μήνες (2021).
β. Στους πίνακες αυτούς δεν περιλαμβάνονται οι πίνακες διοριστέων που εκδόθηκαν από άλλους φορείς και όχι από το ΑΣΕΠ, το οποίο ωστόσο μετείχε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στη διεκπεραίωση της διαδικασίας (κυρίως στις προκηρύξεις και την εκδίκαση ενστάσεων ή τον αυτεπάγγελτο έλεγχο των προσωρινών πινάκων). Ενδεικτικά αναφέρω ότι τους πρώτους τρεις μήνες του 2021, ένα από τα τέσσερα τμήματα του ΑΣΕΠ ασχολήθηκε σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα με την επείγουσα διαδικασία πρόσληψης 609 υπαλλήλων σε ΣΤΑΣΥ/ΟΣΥ (816 ενστάσεις).
γ. Σημαντικό ποσοστό του φόρτου εργασίας του ΑΣΕΠ σε σχέση με τις προσλήψεις αφορά στις λεγόμενες αναπληρώσεις, στην αντικατάσταση δηλαδή διοριστέων που είτε δεν ανέλαβαν εργασία είτε ανέλαβαν και εν συνεχεία παραιτήθηκαν εντός τριών ετών. Το ποσοστό των θέσεων που χρήζουν αναπλήρωσης συχνά φθάνει μέχρι και το 30%, και, ακόμη χειρότερα, χρειάζεται αναπλήρωση ακόμη και αυτών που κλήθηκαν σε αναπλήρωση
δ. Η επέκταση από το 2016 της αρμοδιότητας του ΑΣΕΠ και στην επιλογή των διευθυντικών στελεχών του Δημοσίου αποτελεί μεν αναγνώριση της αξιοπιστίας της Αρχής και μας τιμά, απασχολεί όμως ένα μέρος των εργαζομένων του Α.Σ.Ε.Π. και το σύνολο των μελών του.
ε. Πέραν αυτών, στο ΑΣΕΠ έχουν ανατεθεί και μια σειρά άλλες αρμοδιότητες όπως κινητικότητα στο Δημόσιο, συνάφεια μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών υπαλλήλων του Δημοσίου κ.ά.