Έπιασαν «πάτο» οι ενδιάμεσες εκπτώσεις στην αγορά της Ξάνθης – Υπάρχει η «ελπίδα» της «Μαύρης Παρασκευής»;
Συστάσεις προς καταναλωτές και επιχειρήσεις από την Γ.Γ Εμπορίου
Η ώρα για την «Black Friday 2018» στην Ελλάδα, πλησιάζει και η προσεχής Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2018, ορίσθηκε για την Ελλάδα η «Μαύρη Παρασκευή».
Μια…«Παρασκευή» που θα έρθει και στην αγορά της Ξάνθης, ύστερα από μια περίοδο ενδιάμεσων εκπτώσεων που μόνο καλά δεν πήγε, όπως εξηγεί στην «Θ» ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Ευθύμης Μίλκογλου, ο οποίος αναφέρεται και στην «Μαύρη Παρασκευή», μια «Αμερικανιά» η οποία τελικά δεν έχει «ουσία» τουλάχιστον για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ξάνθης, που προσπαθούν να κρατηθούν «ζωντανές» με μειώσεις τιμών και εκπτώσεις σχεδόν όλο τον χρόνο.
«ΟΥΤΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΜΕΝΑΜΕ ΔΕΝ ΗΡΘΑΝ ΣΤΙΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ»
«Είχαμε πτώση και μάλιστα μη αναμενόμενη. Οι εκπτώσεις πλέον έχουν χάσει την ουσία τους. Έχουμε σχεδόν όλο το χρόνο εκπτώσεις άρα φαίνεται ότι δεν λείπει ο χρόνος αλλά το χρήμα και η μικρομεσαία επιχείρηση επιβαρύνεται και απορροφά όλο αυτό. Κάθε πέρυσι και καλύτερα. Όσο περνά ο καιρός αποδεικνύεται ότι τα πράγματα βαίνουν ακόμη χειρότερα από την άποψη το ότι ο κόσμος πλέον έχει πολλές περισσότερες ανάγκες σε πληρωμές, παρά από του να του περισσέψουν κάποια χρήματα για να ψωνίσει. Αυτά που ίσως έχουν δουλέψει, αν έχουν δουλέψει, λίγο παραπάνω είναι τα μαγαζιά που έχουν σχέση με το παιδί. Ποσοστιαία η πτώση στις ενδιάμεσες εκπτώσεις είναι πολύ παραπάνω από το 20% σε σχέση με πέρυσι» αναφέρει στην «Θ» ο κ. Μίλκογλου, επισημαίνοντας ότι «η εικόνα αυτή δεν περιγράφει μόνον στην Ξάνθη. Γνωρίζω καλά ότι έχει γίνει το ίδιο σε όλη την Ελλάδα. Δεν είναι μόνο φαινόμενο της πόλης μας. Ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα. Αυτό ισχύει παντού και δείχνει ότι ο κόσμος είναι τόσο «σφιγμένος» και «πνιγμένος» με αυτά που έχει να πληρώσει που δεν ξέρει από πού να αρχίσει και τι να πρωτοπληρώσει. Κρίνουμε πάντα και από τον εαυτό μας. Συνήθως όσοι είμαστε καλοπληρωτές την «πατούμε». Είμαστε μια αλυσίδα. Αν έχω εγώ έχεις και εσύ και πάει λέγοντας. Δυστυχώς όμως αυτή η αλυσίδα έχει «σπάσει» τα τελευταία χρόνια και πλέον είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα. Περιμέναμε ότι μέσα στις εκπτώσεις κάτι θα κινηθεί, αλλά δυστυχώς τα αποτελέσματα αυτά δεν τα περιμέναμε καν».
«Η…ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΑ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
Και από τις…ενδιάμεσες εκπτώσεις στην… Black Friday. Μια…«μαύρη Παρασκευή» για την οποία ο κ. Μίλκογλου τόνισε ότι «αν περάσεις από κάποια συγκεκριμένα μαγαζιά θα βλέπεις κόσμο. Είναι αυτοί που έχουν φέρει την Black Friday στην Ελλάδα. Σε ο,τι έχει σχέση με ηλεκτρονικές συσκευές, «γέρνουν» οι περισσότεροι. Η «αμερικανιά» στην Αμερική όμως. Αν δεν κάνω λάθος στην Αμερική τα ποσοστά των εκπτώσεων είναι μεγάλα. Εδώ τι γίνεται; Γίνεται το ίδιο από αυτούς που έχουν φέρει την μόδα; Θα έχει απόθεμα από τα κομμάτια που θα έχουν προσφορά ή θα γίνει αυτό που άκουγα πέρυσι, ότι τελείωσαν ή δεν τα έβρισκαν οι καταναλωτές; Θεωρώ ότι ίσως να υπάρχουν και παγίδες, γιατί όταν βγάζεις μια προσφορά πρέπει να έχεις απόθεμα. Επίσης είναι και τα ποσοστά των εκπτώσεων. Με τα δεδομένα της Αμερικής πρέπει να γίνονται μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων (τουλάχιστον πάνω από 50%). Από εκεί και πέρα μια μικρομεσαία επιχείρηση δεν μπορεί να κάνει κάτι τόσο μεγάλο και δεν έχει και τόσο μεγάλο απόθεμα. Είναι μια μικρομεσαία επιχείρηση (και επειδή είμαστε και οι ίδιο καταναλωτές) και ξέρουμε τι σημαίνει το να μην βρίσκεις αυτό που θες στην τιμή που το θες. Για αυτό τον λόγο και εμείς ο,τι μπορούμε κάνουμε και το κάνουμε σχεδόν όλο τον χρόνο. Τρίτον είναι πολύ βασικό να γνωρίζει ο κόσμος που πάει και γιατί πάει. Να συγκρίνει. Αλλά γενικά είναι μια «αμερικανιά» γιατί όλα τα παίρνουμε απ’ ‘εξω αλλά δεν παίρνουμε τα βασικά (μισθοί, δουλειές, ανάπτυξη, καινοτομίες). Παίρνουμε μάλλον ο,τι μας συμφέρει. Δεν πιστεύω βέβαια ότι κάποιος θα γράψει ένα μεγάλο ποσοστό έκπτωσης και δεν θα ισχύει σε κάποιο είδος, θεωρώ όμως ότι δεν θα υπάρχουν μεγάλα ποσοστά. Εν τω μεταξύ στην Αμερική δεν έχει ούτε μια εβδομάδα πριν την Black Friday εκπτώσεις ούτε την επόμενη εβδομάδα, όπως στην Ελλάδα. Δεν μπορείς λοιπόν να συγκρίνεις την Black Friday της Αμερικής με την Black Friday της Ελλάδος, γιατί πλέον το ιντερνετ είναι προσβάσιμο σε όλους και μπορεί ο οποιοσδήποτε να δει τι γίνεται στην Αμερική με την «Μαύρη Παρασκευή», τι εκπτώσεις βγαίνουν, σε ποια είδη βγαίνουν και ποια «στοκάρονται». Θεωρώ ότι δεν ισχύει κάτι τέτοιο εδώ. Υπάρχουν μεν εκπτώσεις αλλά σε χαμηλά ποσοστά…»
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Συστάσεις προς του Έλληνες καταναλωτές, αλλά και τις επιχειρήσεις απήυθηνε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, για την Black Friday 2018 ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή εφαρμογή της.
Ειδικότερα:
- Συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν την Black Friday.
- Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
- Οι έμποροι θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78). Η διαπίστωση παραβάσεων κυρώνεται βάσει των διατάξεων της παρ.9 άρθρο 78 των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (για είδη μαζικής κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, ατομικής υγιεινής, οικιακής καθαριότητας) και του άρθρου 21 του ν. 4177.13 (για όλα τα άλλα καταναλωτικά αγαθά).
- Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα, εκτός αν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις των οικείων Αντιπεριφερειαρχών σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου.
- Υπενθυμίζεται επίσης, ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr/) καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520 η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.