Με βάση ποια απόφαση του δημοτ. συμβουλίου ορίσθηκαν οι χώροι;
Δημ. Λουρίκας: «Και στην προμήθεια υπάρχουν όροι της σύμβασης – Δεν καταργείται έτσι απλά μια…διάβαση»
Στα…«κουτουρού»! Αυτή είναι η φράση που μπορεί ίσως να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται οι υπόγειοι κάδοι στην Ξάνθη. Μάλιστα έχουν γινει ήδη δύο αποτυχημένες απόπειρες (σ.σ. στην κεντρική πλατεία Ξάνθης), ενώ από προχθές έχει ξεκινήσει η εκσκαφή στην οδό Μιχαήλ Καραολή και μάλιστα επάνω ακριβώς στην διάβαση των πεζών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Θ», από πλευράς τεχνικών υπηρεσιών, δεν υπάρχει οποιαδήποτε μελέτη για το συγκεκριμένο έργο, καθώς αποτελεί «προμήθεια». Αυτό σημαίνει πως ο προμηθευτής, αναλαμβάνει να τοποθετήσει στα διάφορα σημεία τους κάδους, αλλά και πάλι με σχετική μελέτη ή υπόδειξη.
Έγκυρες πηγές, που γνωρίζουν το αντικείμενο, αναφέρουν ότι οι κατασκευές για την εξυπηρέτηση του προορισμού των χώρων αυτών (αν έτσι θεωρήσουμε την εγκατάσταση των υπόγειων κάδων) υλοποιούνται, ύστερα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Δεν απαιτείται άδεια από την υπηρεσία δόμησης, αλλά απαιτείται έγκριση της μελέτης από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου.
Οι ίδιες πηγές, επισημαίνουν ότι όταν μιλάμε μελέτη για την εγκατάσταση των υπόγειων κάδων δεν εννοούμε τη μελέτη για την προμήθειά τους, αλλά μελέτη με σχέδια της κατασκευής και τεχνική έκθεση από την οποία πρέπει να προκύπτει με σαφήνεια η συγκεκριμένη θέση τοποθέτησης των κάδων εντός του δημόσιου κοινόχρηστου χώρου, οι διαστάσεις τους, ο τρόπος εκσκαφής, τα υλικά επίστρωσης κλπ.
«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ – ΚΑΙ ΣΕ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΡΟΙ»
Τα παραπάνω, επιβεβαίωσε στην «Θ» ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης κ. Δημήτρης Λουρίκας, εξηγώντας ότι «συνομίλησα με ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Είναι προμήθεια και όχι μελέτη. Δηλαδή, αγοράζεις το προϊόν (το προμηθεύεσαι στην ουσία) οπότε μέσα στους όρους της προμήθειας είναι και το πώς θα γίνει. Οι ίδιοι άνθρωποι, μου είπαν ότι πριν την προμήθεια υπήρχε απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την χωροθέτηση των κάδων (δηλαδή το που θα μπουν, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου) η οποία ήταν δεσμευτική και υπήρχε ο όρος ότι «ενδεχόμενη τροποποίηση θα υπάρξει μόνον εάν στον σημείο που σκάβουν, βρουν πολλά δίκτυα νερών κλπ, οπότε θα μπορούν να πάνε παραδίπλα». Αυτή είναι πρόταση που έγινε. Είναι δηλαδή καθαρά θέμα πολιτικής βούλησης. Επίσης ειδικά για την διάβαση, το θέμα δεν χωρά «κουβέντα». Η διάβαση προϋποθέτει απόφαση τελική περιφέρειας, ενώ νωρίτερα απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, Επιτροπής Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων, άρα δεν είναι τόσο απλό να πούμε ότι «καταργούμε την διάβαση από εδώ και την βάζουμε αλλού». Υπάρχει μια ολόκληρη διαδικασία. Πόσω μάλλον όταν δημιουργεί προβλήματα είτε στους πεζούς, είτε σε ΑΜΕΑ είτε σε τυφλούς. Για τους τυφλούς και για τα Άτομα με Αναπηρία, υπάρχει αφενός ειδικό πλακίδιο, ενώ σε πολλές πόλεις υπάρχουν ράμπες στα σημεία που ξεκινά και τελειώνει η διάβαση, για να διευκολύνονται τα άτομα με αμαξίδιο».
«ΛΑΘΟΣ ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΣ – ΔΕΝ ΒΟΗΘΑ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ»
«Όπου έχουν εγκατασταθεί τέτοιοι κάδοι, υπάρχει απόφαση δημοτικού συμβουλίου για χωροθέτηση. Αυτό δεν είναι τόσο τυπικό, αλλα ουσιαστικό. Λέει ότι «εμείς είμαστε ο δήμος και πήραμε απόφαση και παίρνουμε αν χρειαστεί και την πολιτική ευθύνη για να μπουν σε αυτά τα 3-4-5 σημεία οι κάδοι», συνέχισε ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «δεν γνωρίζω με ποιόν τρόπο έκανε ο Δήμος Ξάνθης την διαδικασία. Το ερώτημα είναι, αν πράγματι υπάρχει απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για χωροθέτηση; Αν δεν υπάρχει είναι μεγάλο λάθος, γιατί υπάρχουν και πιέσεις λόγω των εκλογών, που αποκλείεται να μπορέσουν να «αντέξουν». Ενώ αν υπάρχει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, μπορούν να πουν «ας ερχόσασταν τότε να μας τα πείτε. Αν δεν υπάρχει απόφαση δημοτικού συμβουλίου, είναι λάθος».
«ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ ΕΤΣΙ ΑΠΛΑ ΜΙΑ ΔΙΑΒΑΣΗ Ή Ο,ΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ – ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΟΡΟΙ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ;»
«Όσον αφορά τον προμηθευτή τώρα, θεωρώ ότι κανείς δεν είναι τόσο «τρελός» για να πάει και να τα βάλει μόνος του. Κάποιος θα του το υποδείξει, αλλά αυτή η υπόδειξη δεν μπορεί να είναι λεκτική. Πρέπει να υπάρχει απόφαση πολλώ δε μάλλον, όταν του υποδείξει χώρο που δημιουργεί πρόβλημα κυκλοφοριακής ρύθμισης. Γιατί οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λύνονται από τις ανάλογες επιτροπές κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, που οδηγούν σε απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου που οδηγούν σε απόφαση της Περιφέρειας. Δεν καταργούμε έτσι απλά μια διάβαση ή ο,τι άλλο θέλουμε. Το ζήτημά μου δεν είναι το πώς θα γίνει το έργο (γιατί την ξέρουν την δουλειά). Το ζήτημα είναι πως θα χωροθετηθεί. Που θα μπουν αυτά τα πράγματα; Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να ζητήσετε την σύμβαση που υπέγραψε. Θα πρέπει να αναφέρει τους χώρους που θα τοποθετηθούν ή το αν θα υποδειχθούν από την Τεχνική Υπηρεσία ή το Τμήμα Καθαριότητας ή το αν αυτοβούλως θα αποφασίσει ο προμηθευτής. Αυτά είναι όροι της σύμβασης που θα έπρεπε να αναφέρονται. Επίσης εάν υπάρχει απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, θα αναγράφεται ο αριθμός της και ότι η χωροθέτηση είναι η «εξής» » σημείωσε με έμφαση ο κ. Λουρίκας.