Δημοσιογραφική έρευνα της «Θ»: Στην «λούμπα» των φωτογραφικών διαγωνισμών για τα LED και ο Δήμος Ξάνθης;

Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκαν οι εναλλακτικές προτάσεις;

Ασφαλέστερος ο τρόπος που επιλέχθηκε σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο Ξάνθης Κ. Παπαδόπουλο

Το μεγάλο θέμα με την τοποθέτηση λαμπτήρων led στον Δήμο Ξάνθης για εξοικονόμηση ενέργειας, ανακινεί για άλλη μια φορά η «Θ», με σκοπό να ενημερώσει αλλά και να «προλάβει» τα χειρότερα, ύστερα και από τις εξελίξεις στους διαγωνισμούς οδοφωτισμού, οι οποίες προσλαμβάνουν μορφή «χιονοστιβάδας».

Ειδικότερα μετά από έρευνα από διάφορες ενημερωτικές πηγές, η «Θ» με αυτό το ρεπορτάζ, αναζητά απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα για τα Led, οι οποίες δεν δόθηκαν ούτε κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης, αν και το θέμα των λαμπτήρων έχει απασχολήσει το «σώμα» ουκ ολίγες φορές.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι, στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, καθόλου τυχαία τόσο η κ. Αλεξία Γκιρτζίκη όσο και ο κ. Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης, ψήφισαν «λευκό» με την πρώτη να επισημαίνει ότι «διαβάζοντας στον τύπο και μετά και τις δηλώσεις του κ. Χατζηδάκη, οι ανησυχίες μου για το ζήτημα, έγιναν περισσότερες».

Υπενθυμίζεται μάλιστα ότι  την απόφαση για δανειοδότηση( από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (25%) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (75%) προσκεκλημένος στο Δημοτικό Συμβούλιο Ξάνθης που διεξήχθη προ ολίγων μηνών ήταν και ο αντιδήμαρχος Ενέργειας και Φυσικών Πόρων Τραιανούπολης του Δήμου Αλεξανδρούπολης κ. Γιάννης Φαλέκας ο οποίος έδωσε το «Know How», εξηγώντας τι έκανε η Αλεξανδρούπολη και τι οφέλη έχει ήδη από αυτό το έργο.

 

 

«ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ» ΟΙ ΟΚΤΩ ΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΑ LED;

Ωστόσο «οι οκτώ στους δέκα διαγωνισμούς έργων οδοφωτισμού είναι φωτογραφικοί» όπως υποστήριξε προ ημερών ο εργολήπτης δημόσιων έργων Γιώργος Κυριακόπουλος, σε εκδήλωση για την εξοικονόμηση ενέργειας. Λίγες ημέρες νωρίτερα, σε εκδήλωση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) για την τεχνική οδηγία περί οδοφωτισμού, ο Φραγκίσκος Τοπαλής, καθηγητής στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, είχε τονίσει πως «τα έργα οδοφωτισμού που γίνονται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) είναι τα μοναδικά τεχνικά έργα που προωθούνται χωρίς μελέτες, χωρίς εφαρμογή των κανονισμών και των προτύπων, με αποτέλεσμα αρκετές φορές οι δρόμοι των πόλεων να μοιάζουν με χριστουγεννιάτικα δέντρα, με λαμπτήρες διαφόρων τύπων, που πιο πολύ ρυπαίνουν τον ουρανό παρά φωτίζουν».

Σύμφωνα με δημοσίευμα της σελίδας «euro2day.gr», «τα έργα οδοφωτισμού είναι μια αγορά που υπολογίζεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια και μόλις έχει αρχίσει να αναπτύσσεται, εν μέσω σοβαρών ενστάσεων από τον τεχνικό κόσμο. Ο Γ. Κυριακόπουλος και οι άλλες διοικήσεις τεχνικών εταιρειών που θεωρούν πως απαιτούνται αλλαγές στους διαγωνισμούς, υποστηρίζουν πως «η ανανέωση των δικτύων οδοφωτισμού της χώρας γίνεται με καταχρηστική υπερχρέωση των δημοτών, οι οποίοι παρότι η κατανάλωση θα πέσει 70%, θα πληρώνουν τα ίδια δημοτικά τέλη για 12 χρόνια».

Επιπλέον, «δεσμεύονται συμβατικά οι δήμοι από απερχόμενους δημάρχους για 12 έτη, μέσω μιας αμφιβόλου νομιμότητας διαγωνιστικής διαδικασίας που οδηγεί σε πανάκριβες συμβάσεις». Τέλος, «καταστρέφεται ο ανταγωνισμός με την επιβολή “φωτογραφικών” όρων και το τελικό τίμημα είναι πολλαπλάσιο αυτού που θα επιτυγχανόταν σε ανοικτή διαδικασία.

Ο κ. Κυριακόπουλος, για πολλά χρόνια μέλος της διοίκησης του ΣΑΤΕ (του εργοληπτικού συνδέσμου που εκπροσωπεί τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες της χώρας), τόνισε πως 8 στους 10 διαγωνισμούς «καταλήγουν σε δύο εταιρείες» με τη μία εξ αυτών «να αναλαμβάνει το 75% του τζίρου». Ο ίδιος παρουσίασε 15 διαγωνισμούς από δήμους της χώρας, συνολικού ύψους περί τα 85 εκατ. ευρώ, οι οποίοι κατέληξαν στις δύο συγκεκριμένες εταιρείες. Κατά τον κ. Κυριακόπουλο, οι δήμοι φαίνεται πως έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα, με το πρώτο να οδηγεί τα έργα στη μία επιχείρηση και το δεύτερο στην άλλη. Οσες άλλες τεχνικές εταιρείες προσπαθούν να διεκδικήσουν έργα δεν έχουν καμία τύχη!..»

ΟΙ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ…ΜΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Σύμφωνα με παλαιότερο δημοσίευμα (στις 20 Φεβρουάριο 2018) του newmoney.gr, «Στον διαγωνισμό της Αλεξανδρούπολης που προκηρύχθηκε το περασμένο  Φθινόπωρο για την αντικατάσταση 3.918 φωτιστικών σημείων με συστήματα LED, είχαν αρχικά συμμετάσχει 5 εταιρείες. Οι υπερβολικές όμως απαιτήσεις του διαγωνισμού (π.χ κτιριακές εγκαταστάσεις και αποθηκευτικοί χώροι εντός της Ελληνικής Επικράτειας, εκτέλεση τουλάχιστον αντίστοιχων 10 έργων την προηγούμενη τριετία (!) κ.α), έβγαλαν εκτός τις 4, με αποτέλεσμα να μείνει στο παιχνίδι μόνο η εταιρεία Δαστερίδης, (Dasteri systems) προσφέροντας έκπτωση μόλις 8%.

Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες μονάδες παραγωγής συστημάτων φωτισμού για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας με έδρα την Αλεξανδρούπολη και με εξαγωγές σε πάνω από 45 χώρες. Η ελληνική εταιρεία, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει διεισδύσει και στα έργα εξωτερικού και εσωτερικού φωτισμού κτιρίων και δημόσιων χώρων, σαρώνει τους διαγωνισμούς οδοφωτισμού, προβάλλοντας τεχνογνωσία που καμία άλλη εταιρεία δεν διαθέτει στην αγορά.

Οι κακές γλώσσες υποστηρίζουν ότι την υπεροχή της αυτή την οφείλει σε σωρεία απευθείας αναθέσεων και πρόχειρων διαγωνισμών που ξεκίνησαν προ τριετίας διάφοροι δήμοι της χώρας για να δοκιμάσουν την τεχνολογία LED, με αποτέλεσμα να είναι και η μόνη εταιρεία με τόσο μεγάλη εγκατεστημένη βάση….»

 

 «ΕΙΔΑΜΕ ΤΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ; – ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟΝ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΤΡΟΠΟ; ΑΝΑΛΥΘΗΚΑΝ ΟΛΑ ΟΣΑ ΕΠΡΕΠΕ;»

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την διάρκεια της επίμαχης συζήτησης στο δημοτικό συμβούλιο Ξάνθης, τέθηκε υπόψην του σώματος μέσω της αντιπολίτευσης και η άποψη άλλων ενδιαφερόμενων εταιρειών που έχει ως εξής: «ενώ υπάρχουν πολλές εναλλακτικές που εφαρμόζονται ήδη και στην Ελλάδα και ως προς την τεχνολογία και ως προς τον τρόπο δημοπράτησης, στην Ξάνθη επιλέξαμε τον χειρότερο. (γιατί αυτό;)
Περνάμε μια απλή προμήθεια εξοπλισμού με επιβάρυνση του Δήμου με δανεισμό ενώ μπορούσαμε να βάζουμε τον ανάδοχο να έχει όλη την ευθύνη κ διαχείριση του συστήματος ακόμα κ για πάνω από 10 χρόνια, να βάλει όλα τα χρήματα για τα φωτιστικά και την εγκατάσταση και να πληρώνεται, μόνο εάν πετύχει την εξοικονόμηση που εγγυάται, με ένα μέρος από την εξοικονόμηση αυτή. Σε εμάς το ρίσκο της νέας τεχνολογίας το παίρνει όλο ο Δήμος καθώς πληρώνει σχεδόν τα πάντα στον ιδιώτη από την αρχή
και μένει μόνο μικρό μέρος προς είσπραξη από την απόδοση ως εγγύηση, ενώ στις περισσότερες άλλες πόλεις (από Σαρωνικό μέχρι Ρόδο και από Βριλήσσια μέχρι Ζάκυνθο) αυτό το ρίσκο το παίρνει όλο πάνω της η εταιρία.
Χρησιμοποιούμε παλιότερης τεχνολογίας LED με μικρότερη διάρκεια ζωής, χειρότερη ποιότητα φωτισμού (δεν ακολουθεί ούτε τις οδηγίες του ΤΕΕ) και χωρίς smart city δυνατότητες. Έγινε χρήση μιας πρόχειρης μελέτης που δεν αναλύει όλους του δρόμους την πόλης (αναφέρει μόνο δυο τύπους)!! Η μισή διάρκεια ζωής σημαίνει ξανά επένδυση για τον Δήμο στον μισό χρόνο!!
Γιατί αποφασίστηκε αυτό; «Ζυγίστηκαν» οι εναλλακτικές ή πήγαμε τυφλά σε όποια λύση μας έφεραν; (που πέρασε με την τρίτη στο ελεγκτικό λόγω φωτογραφικότητας). Ποιο είναι το παραπάνω ρίσκο και το παραπάνω κόστος που αναλαμβάνει ο Δήμος με αυτή την επιλογή;
Γιατί δεν αναλύθηκαν και συζητήθηκαν οι εναλλακτικές λύσεις και τρόποι δημοπράτησης στο ΔΣ; Και συγκαλείται δημοτικό συμβούλιο την ίδια μέρα με την οικονομική για το ίδιο θέμα. Ενώ το νούμερο βγήκε σκόπιμα στα € 2.999.000 (και με οριακή νομιμότητα τρέχουν και άλλα €150.000 με ανάλογο θέμα) ώστε το δάνειο που δρομολογούν για την Ξάνθη να μπορεί να παρθεί μόνο με απλή και όχι με αυξημένη πλειοψηφία.
Γιατί ακόμα κ σήμερα δεν εξετάζουν συγκριτικά όλους τους άλλους τρόπους για το συμφέρον του Δήμου;».

 

Κ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: «ΑΥΤΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΠΙΟ «ΚΑΘΑΡΟΣ» ΔΡΟΜΟΣ»

Η «Θ» απευθύνθηκε φυσικά και στον Αντιδήμαρχο Οικονομικών του Δήμου Ξάνθης κ. Κυριάκο Παπαδόπουλο, ο οποίος αρκέστηκε στο να δηλώσει απλά ότι «είναι προς όφελος του δήμου. Έχουμε ενημερωθεί και για τους άλλους τρόπους αλλά αυτός είναι ο ασφαλέστερος για τον δήμο και ο πιο «καθαρός» δρόμος. Και επιχειρηματικά να το δείτε, ένας δήμος πρέπει να πάρει δάνειο, αν μπορεί για να μην ξοδεύει δικά του χρήματα και να τα αξιοποιήσει κάπου αλλού. Αυτός ο τρόπος επιλέχθηκε γιατί είναι ο ασφαλέστερος. Ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο πήρε την απόφαση να ζητήσουμε τους όρους του δανείου. Βέβαια τους όρους δεν τους ψήφισαν ομόφωνα (αλλά αυτό είναι δικαίωμά τους). Ζητήσαμε τους όρους της έγκρισης του δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μας τους έστειλαν και πέρασε με 25 ψήφους».

Πάντως τα ερωτηματικά παραμένουν και η «Θ» εύχεται να μην βγει αληθινή για τον «φωτογραφικό» διαγωνισμό, στην… «λούμπα» του οποίου κινδυνεύει να «πέσει» και ο Δήμος Ξάνθης…

Επίσης μια ακόμη «παρατήρηση» της «Θ» έγκειται στο ότι, τα ταμειακά διαθέσιμα του δήμου ναι μεν θα μπορούσαν να διατεθούν σε άλλες υποχρεώσεις, αλλά ούτε αυτό έχει γίνει μέχρι σήμερα. Θα μπορούσε δηλαδή, να αποπληρωθεί για παράδειγμα, το ήδη υπάρχον δάνειο ύψους 4.5 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά του Δημαρχιακού Μεγάρου, το επιτόκιο του οποίου είναι 7,5% αλλά…προς το παρόν ούτε κάτι τέτοιο έχει γίνει.