Εμφανέστατες οι επιπτώσεις στους «παλμούς» της πόλης
Μ. Τσιακίρογλου και Ευθ. Μίλκογλου, μιλούν στην «Θ»
Μια Τρίτη, διαφορετική από τις συνηθισμένες, «βίωσε» προχθές ο εμπορικός ιστός της πόλης, αφού ναι μεν τα μαγαζιά παρέμειναν ανοικτά τόσο το πρωί όσο και το απόγευμα, αλλά οι ταβέρνες, τα καφέ και τα μπαρ ως γνωστόν είχαν κατεβάσει ρολά – για 24 ώρες – γεγονός που θύμισε περισσότερο μια Τρίτη με… lockdown!
Το «κίνητρο» του καφέ, πριν, κατά την διάρκεια ή μετά την βόλτα στα εμπορικά καταστήματα ή το κίνητρο μιας «μπύρας» με φίλους μετά τα ψώνια, έλειψε από τους Ξανθιώτες καταναλωτές που αποφάσισαν να μην κατέβουν στην αγορά, ούτε το πρωί ούτε το απόγευμα, αποδεικνύοντας ότι οι δύο μεγάλοι κλάδοι, αποτελούν κρίκους μιας μεγαλύτερης αλυσίδας, όπως επιβεβαιώνουν αμφότεροι, μιλώντας στην «Θ» οι πρόεδροι της ΟΕΒΕ και του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Μαίρη Τσιακίρογλου και Ευθύμης Μίλκογλου, αντίστοιχα.
ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ – ΝΑ ΣΥΝΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ ΟΛΑ ΟΤΑΝ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ ΓΙΑ ΕΜΑΣ, ΧΩΡΙΣ ΕΜΑΣ
Αναλυτικότερα η κ. Τσιακίρογλου επισήμανε στην «Θ» ότι:
Η αλήθεια είναι ότι ακριβώς επειδή ο κλάδος των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, είναι καταστήματα διασκέδασης, είναι συνυφασμένος γενικότερα με την εξωστρέφεια της κουλτούρας του Έλληνα. Η αλήθεια είναι ότι προχθές το απόγευμα, έκανα μια πολύ μεγάλη βόλτα στην αγορά και είδα ότι δεν υπήρχε ιδιαίτερη κίνηση. Αυτό έχει να κάνει και με την νοοτροπία ότι ιδίως την Τρίτη και την Πέμπτη το απόγευμα – που η αγορά μας είναι ανοικτή – μετά την βόλτα στα μαγαζιά, θα πάμε για ένα τσίπουρο, μια μπύρα ή έναν καφέ. Όταν λοιπόν οι καταναλωτές ήξεραν ότι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι καθολικά κλειστά, δεν υπήρχε και αυτό το κίνητρο για να κάνουν μια έξοδο. Αυτή είναι η πεποίθησή μου. Μιλώντας και με συναδέλφους του λιανικού εμπορίου, μου είπαν ότι «από την στιγμή που τα καταστήματά σας ήταν κλειστά, ήταν λες και ήμασταν σε ένα κανονικό lockdown. Δεν υπήρχε κίνηση. Για αυτό λέμε ότι είναι ένας κλάδος που αν συνενωθεί και αν υπάρχει συσπείρωση, έχει πολύ μεγάλη δυναμική. Πρέπει να καταλάβουμε την δύναμή μας όχι μόνο στα οικονομικά μεγέθη του κράτους αλλά και στην ευρύτερη ψυχολογία του καταναλωτή. Μην ξεχνάμε ότι τα καταστήματά μας είναι ο δεύτερος εργοδοτικός φορέας, μετά το δημόσιο. Όλα αυτά, πρέπει να συνυπολογιστούν ευρύτερα σε όποια απόφαση λαμβάνεται για εμάς, χωρίς εμάς. Διότι αυτό που ζητάμε στα αιτήματά μας, είναι ότι θα πρέπει δια μέσω των τριτοβάθμιων συνδικαλιστικών οργάνων να παρίστατο στην προκειμένη, ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κλπ, κατά τις αποφάσεις που λαμβάνονται για εμάς.
ΑΡΡΗΚΤΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ, Ο ΚΛΑΔΟΣ ΜΑΣ – «ΚΙΝΗΤΡΟ» ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
Επιπλέον η ίδια εξήγησε ότι:
Ακόμη και μέσα στα social media, έβλεπα πολύ κόσμο που – χαριτολογώντας – αναρτούσε ότι π.χ «αν συνεχιστεί αυτό με τα κλειστά καφέ, δεν ξέρω πως θα ξυπνάω το πρωί» κλπ. Υπήρχε αυτό το «κλίμα» και το βίωσα και εγώ. Αυτό πρέπει να το κρατήσουμε στο +1 για να δείξουμε την δυναμική που έχει ο κλάδος. Είναι ένας κλάδος, άρρηκτα συνδεδεμένος με την ευρύτερη καθημερινότητα και την κουλτούρα του Έλληνα. Αποδεικνύεται κάθε μέρα αυτό. Είμαστε ένας κλάδος εξωστρέφειας – στην κουλτούρα του Έλληνα – και ένας τουριστικός κλάδος. Είμαστε ένας μεγάλος κρίκος στην κίνηση της αγοράς, αφού η «γκάμα» που συμπεριλαμβάνει ο κλάδος είναι μεγάλη (ψητοπωλεία, καφε- μπαρ, ρεστοράν, take away κ.ο.κ). Είναι μεγάλη η αλυσίδα που δημιουργείται. Είδατε πως ήταν κλειστά τα μαγαζιά μας και δεν δημιουργήθηκε κίνηση έξω. Και μόνο τα φώτα που ήταν κλειστά από τα καταστήματά μας, συντέλεσαν σε μια πολύ διαφορετική εικόνα της αγοράς. Ήταν σαν ένα lockdown. Δεν κυκλοφορούσε κόσμος γιατί δεν υπήρχε και το «αντικίνητρο». Αν για παράδειγμα, δεν έχεις κίνητρο να βγεις επί τούτου στα εμπορικά καταστήματα για να κάνεις κάποιες αγορές, πολλές φορές δεν βγαίνεις. Όταν ξέρεις ότι θα πάς με κάποια φίλη ή κάποιο φίλο και θα συνεχίσεις αυτήν την έξοδο για διασκέδαση, το κάνεις, ιδίως τις μέρες που το απόγευμα είναι ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα. Εδώ πρέπει όλοι μας να καταλάβουμε πόσο σημαντική είναι η συσπείρωση για να διεκδικούμε δυναμικά για τον κλάδο.
Η ΤΡΙΤΗ ΘΥΜΙΖΕ…LOCKDOWN – ΕΠΗΡΕΑΖΟΜΑΣΤΕ ΑΠΑΝΤΕΣ – ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΣΕ ΑΥΤΟ
Από την πλευρά του ο κ. Μίλκογλου επισήμανε ότι:
Εννοείται ότι επηρεάστηκε και ο εμπορικός ιστός από αυτό, διότι όλοι συνδυάζουν ότι θα βγουν βόλτα στην αγορά, θα κάνουν τα ψώνια τους, θα πιουν και έναν καφέ. Συνήθως οι καλές μέρες για ολους είναι η Τρίτη και η Πέμπτη που είναι ανοικτά και το απόγευμα τα καταστήματα. Έχει επηρεαστεί αρκετά η αγορά. Έτσι και αλλιώς όμως, από ότι λένε όλοι πανελλαδικά, υπάρχει μεγάλη πτώση με όλα αυτά τα μέτρα που έχουν ληφθεί. Μιλούν για 60-70-80% πτώση, οι γνωστοί με τους οποίους έχω μιλήσει και έχουν καφέ, ταβέρνες κλπ.
Όντως προχθές το απόγευμα ήταν μια «νέκρα». Κυκλοφορούσαν μόνο αυτοκίνητα. Ο κόσμος ήταν μετρημένος. Η εικόνα θύμιζε lockdown. Είμαστε όλοι μαζί σε αυτό. Επηρεαζόμαστε άπαντες. Όλα αυτά είναι συνυφασμένα. Ο κόσμος «σχεδιάζει» την βόλτα, όταν είναι ανοικτά τα καταστήματα. Για παράδειγμα, μια Κυριακή το Καλοκαίρι, ο κόσμος θα πάει στην πλατεία, θα πιει έναν καφέ, θα φάει και…τίποτε άλλο. Αν είναι ανοικτά τα καταστήματα, θα μείνει πιο πολλές ώρες έξω και θα αφιερώσει περισσότερο χρόνο. Θεωρώ ότι είμαστε μια αλυσίδα. Είναι πάρα πολύ δύσκολα τα πράγματα, όταν ακούς για τόσο μεγάλη πτώση. Και σε εμάς υπάρχει πολύ μεγάλη πτώση εδώ και 10-12 μέρες. Εύχομαι να αλλάξει κάτι, αλλιώς αυτό το κομμάτι μέχρι τον Δεκέμβριο, θα είναι πάρα πολύ δύσκολο.