Έντονες κόντρες για τα μειονοτικά νηπιαγωγεία

Δημ. Ντούμος: Θα είναι δίγλωσσα για πολιτικές σκοπιμότητες

«Αδιανόητο για τον Διδασκαλικό Σύλλογο να μην καταλαβαίνει…», δηλώνει στην «Θ» ο Γ. Χατζηθεοδώρου

 

Συνεχίζεται η διαμάχη αναφορικά με το πιλοτικό πρόγραμμα που αποφάσισε τελικά να εφαρμόσει το υπουργείο Παιδείας σε τρεις, αρχικά, οικισμούς του νομού μας όπου κυριαρχεί το μειονοτικό στοιχείο εισάγοντας τον θεσμό του μεσολαβητή, μετά και την ανακοίνωση που εξέδωσε προχθές ο διδασκαλικός σύλλογος Ξάνθης για το θέμα.

Την «σκυτάλη» πήρε σήμερα ο γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης κ. Γιώργος Χατζηθεοδώρου, εκπαιδευτικός και ο ίδιος, διαφωνώντας κάθετα με την ανακοίνωση του διδασκαλικού συλλόγου, επισημαίνοντας στην «Θ» ότι: «Όλη η φασαρία γίνεται για ένα από τα τρία νηπιαγωγεία, αυτό που βρίσκεται σε ορεινό οικισμό. Στα νηπιαγωγεία αυτά πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι θα διδάσκεται το αναλυτικό πρόγραμμα του ελληνικού υπουργείου Παιδείας. Απλά εισάγεται πιλοτικά, χωρίς να αλλάζει κάτι στην εκπαίδευση συνολικά, ο θεσμός του μεσολαβητή, που επίσης θα είναι εκπαιδευτικός, για να βοηθά τα μικρά παιδιά να κατανοήσουν το πρόγραμμα κάνοντάς το στην μητρική τους γλώσσα. Αυτονόητα λοιπόν στους οικισμούς που η πλειονότητα είναι πομάκοι αυτό θα γίνεται στην πομακική γλώσσα από εκπαιδευτικούς που θα εξετάζονται με προφορική εξέταση για να καταλάβουν τις θέσεις αυτές»

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του διδασκαλικού συλλόγου Ξάνθης, κ. Δημήτριος Ντούμος, επανέρχεται στο θέμα τονίζοντας στην «Θ» ότι: «Γνωρίζουμε καλά τι συμβαίνει στα σχολεία της μειονότητας και αυτό ουσιαστικά προσπαθεί να κάνει η κυβέρνηση και στα νηπιαγωγεία. Ουσιαστικά ο ΣΥΡΙΖΑ τηρεί την υπόσχεση που είχε δώσει σε κάποιους στην μειονότητα για δίγλωσσα νηπιαγωγεία αφού ξέρουμε πολύ καλά τι θα γίνει αν ρωτήσουμε τους μαθητές ποια είναι η μητρική τους γλώσσα αφού από φόβο θα απαντήσουν ότι είναι η τουρκική…!»

Γ. ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΟΥ: «Η ΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΑ ΠΟΜΑΚΙΚΑ ΣΤΟΥΣ ΠΟΜΑΚΙΚΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ»

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΟΥΑναλυτικότερα ο κ. Χατζηθεοδώρου τόνισε ότι: «Η ανακοίνωση του διδασκαλικού συλλόγου είναι ένα συνονθύλευμα επιστημοσύνης και αντιπολίτευσης κάνοντας τον αναγνώστη πραγματικά να απορεί με τα όσα γράφονται σε αυτήν. Είναι αδιανόητο αλλά και ακατανόητο ένας σύλλογος εκπαιδευτικών, επιστημόνων δηλαδή, να μην καταλαβαίνει ποια είναι η διαφορά εφαρμογής ενός νόμου από ένα πιλοτικό πρόγραμμα. Γιατί εδώ μιλάμε για ένα πιλοτικό πρόγραμμα όταν ξέρουμε ότι υπάρχουν πολύ σοβαρά θέματα μέσα στην μειονοτική εκπαίδευση. Θέλουμε να προσφέρουμε το καλύτερο που μπορούμε αναφορικά με την εκπαίδευση των παιδιών, τόσο στην ελληνική όσο και στην τουρκική γλώσσα. Ειδικά για τα νηπιαγωγεία πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το αναλυτικό πρόγραμμα είναι πολύ συγκεκριμένο και είναι στην ελληνική γλώσσα. Όσον αφορά τον διαμεσολαβητή, που θα είναι και αυτός εκπαιδευτικός, θα είναι ο βοηθός του νηπιαγωγού για την πρώτη συνεννόηση που θα πρέπει να υπάρχει μέσα στο σχολείο. Ο εκπαιδευτικός αυτός μεσολαβητής που θα είναι σε ένα νηπιαγωγείο οικισμού όπου τα παιδιά θα μιλάνε την πομακική γλώσσα θα μιλά στα παιδιά στην πομακική γλώσσα. Άλλωστε στην πλειοψηφία τους τα παιδιά των οικισμών της ορεινής περιοχής συνήθως μιλάνε την πομακική γλώσσα, κάτι που το βλέπουμε στην πράξη. Όλα αυτά όμως πρέπει να διευκρινίσω ότι δεν έχουν να κάνουν με το πρόγραμμα της εκπαίδευσης, που είναι δεδομένο, αλλά με το πρόγραμμα της επικοινωνίας και της επαφής του παιδιού με την εκπαίδευση. Από εκεί και μετά την ευθύνη για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και της ανάλυσης του εκπαιδευτικού προγράμματος θα την έχει ο εκπαιδευτικός της τάξης δηλαδή η νηπιαγωγός που διδάσκει την ελληνική γλώσσα. Οι εκπαιδευτικοί που θα προσληφθούν για να προσφέρουν αυτή την επικοινωνιακή μεσολάβηση θα προσληφθούν βέβαια σύμφωνα με το πτυχίο που έχει ο καθένας σαν εκπαιδευτικός. Σε αυτή την διαδικασία θα υπάρχει και μία συνέντευξη όπου εκεί θα πιστοποιείται το αν ο εκπαιδευτικός αυτός γνωρίζει την πομακική. Σίγουρα θα είναι εκπαιδευτικοί αφού δεν ισχύει η παρεξήγηση που έγινε αρχικά με το ότι θα χρειαζόταν ένα οποιοδήποτε πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για να γίνει κανείς μεσολαβητής. Θα πρέπει να είναι νηπιαγωγοί κι όχι π.χ. φιλόλογος. Κι έχουμε πολλά παιδιά από τον ορεινό όγκο που έχουν σπουδάσει νηπιαγωγοί οπότε δεν μπαίνει ζήτημα προσφοράς εργασίας γιατί είναι δεδομένη. Για το πρόγραμμα έχουν επιλεγεί τρία νηπιαγωγεία, ένα στο βουνό, ένα ενδιάμεσα κι ένα στον κάμπο. Όλη η ιστορία πάντως φαίνεται να γίνεται για το νηπιαγωγείο του ορεινού όγκου γιατί το 99% των παιδιών των νηπιαγωγείων στον κάμπο μιλούν την τουρκική σαν μητρική τους γλώσσα κάτι που είναι αδιαμφισβήτητο. Όλοι ανησυχούν για τον ορεινό όγκο».

Σχολιάζοντας, τέλος, την αναφορά του διδασκαλικού συλλόγου για το θέμα των δίγλωσσων νηπιαγωγείων ο ίδιος τόνισε: «Είναι ένα θέμα που χρήζει χωριστής αναφοράς. Όπου, ανά τον κόσμο, εφαρμόστηκε το δίγλωσσο σχολείο αποδείχτηκε από τους πιο πετυχημένους τύπους σχολείων. Το ότι στην Ελλάδα έχουμε διαστρεβλώσει ακόμη και την έννοιά του και πολλές φορές ακόμη και εκπαιδευτικοί το κάνουν αυτό, είναι πραγματικά λυπηρό. Είναι επίσης λυπηρό να μην δέχονται οι δάσκαλοι να εφαρμοστεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα που εφαρμόζει το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής».

Δ. ΝΤΟΥΜΟΣ: «ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΤΑΧΩΣ ΓΙΑ ΔΙΓΛΩΣΣΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ…»

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΟΥΜΟΣΑπό την πλευρά του ο κ. Ντούμος δήλωσε ότι: «Τα παιδιά που έρχονται στο νηπιαγωγείο, ειδικά στην ορεινή περιοχή μιλάνε συνήθως πομακικά, πολλές φορές τουρκικά και καμία φορά και ελληνικά. Ακόμη και ο υπουργός Παιδείας, κ. Γαβρόγλου, όταν ρωτήθηκε για το τι θα γίνει σε νηπιαγωγεία που υπάρχουν κι άλλες γλώσσες πέρα από την τουρκική, όπως τα πομακικά ή τα ελληνικά, δήλωσε ότι πιστεύει ότι τελικά θα επικρατήσει η τουρκική γλώσσα. Το θέμα είναι ότι αυτός ο μεσολαβητής, όπως τον λένε, δεν θα είναι απλά ο διερμηνέας αλλά θα εκτελεί τις δράσεις που προβλέπει το αναλυτικό πρόγραμμα, σε συνεργατικό περιβάλλον μάθησης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν έχεις π.χ. 10 παιδιά αυτά θα μοιραστούν σε δύο ομάδες και θα εκτελούν παράλληλα τις δράσεις. Θα προσπαθεί η μουσουλμάνα νηπιαγωγός να μιλήσει στην γλώσσα τους μεταφέροντας αυτό που σκέφτονται στα ελληνικά, κάτι που κάνει και η νηπιαγωγός άλλωστε σήμερα, με την βοήθεια και των μεγαλύτερων παιδιών. Όλα αυτά όμως το θέμα είναι ότι γίνονται κατόπιν πιέσεων και των βουλευτών. Όταν ο κ. Ζεϊμπέκ βγαίνει και λέει μέσα στην βουλή ότι είναι θετικό τα παιδιά να μιλάνε την τουρκική γλώσσα σημαίνει ότι με την κατάλληλη πίεση και μεθόδευση θα πιστοποιηθεί τελικά η τουρκική γλώσσα. Επομένως ξέρουμε όλοι τι θα γίνει και απορώ που απορούν που κάνουμε λόγο για δίγλωσσα νηπιαγωγεία. Έχουμε όμως ακούσει τι λένε οι μειονοτικοί βουλευτές σε επίσημες δηλώσεις τους για το θέμα και γι’ αυτό το λέμε. Φοβόμαστε ότι θα πιστοποιηθεί τελικά σαν μία δευτερογενής γλώσσα η τουρκική. Λέμε ότι ο μεσολαβητής θα μεσολαβεί στην μητρική γλώσσα των παιδιών. Τι νόημα έχει αν στο νηπιαγωγείο η μητρική γλώσσα είναι η πομακική και προσπαθούν μέσα από αυτή να μάθουν τα παιδιά το ελληνικό πρόγραμμα όταν στο δημοτικό π.χ. δεν είναι η πομακική αλλά η τουρκική;… Πρέπει να υπάρξει ενίσχυση και πολλά ακόμη πράγματα για να μπορέσει το παιδί να μάθει αποτελεσματικά. Όσον αφορά τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία ακόμη και η αναφορά τους δείχνει ότι ψέματα μας λένε τόσο καιρό ότι δεν θα γίνουν τελικά δίγλωσσα νηπιαγωγεία. Ξέρουμε πολύ καλά τι γίνεται και ειδικά στην ορεινή περιοχή όταν ένας εκπαιδευτικός πάει να μιλήσει για πομακικά ή στα πομακικά δέχεται πρώτα από όλα τα πυρά των γονιών των παιδιών..! Είναι ζητήματα που τα έχω ζήσει και προσωπικά. Παλιότερα δεν μπορούσαμε π.χ. στον Κένταυρο ή στο Ωραίο, να ζητήσουμε από τα παιδιά να μετρήσουν στα πομακικά γιατί μας ζητούσαν να το κάνουμε στα τουρκικά…

 

ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΕΡΔΕΥΟΥΜΕ ΑΝΟΜΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ…

Και συνεχίζει λέγοντας ο κ. Ντούμος πως: «Η διεθνής βιβλιογραφία στην προσχολική αγωγή και στα νηπιαγωγεία είναι πολύ περιορισμένη. Οι περισσότερες μελέτες δε, ειδικά στην Ελλάδα, άρχισαν να γίνονται από την δεκαετία του 1990 και μετά, όταν άρχισαν τα κύματα μετανάστευσης προς την Ευρώπη. Εκεί το καταλαβαίνω να υπάρχουν δίγλωσσα νηπιαγωγεία σε έναν βαθμό. Όμως εδώ μιλάμε για γηγενή πληθυσμό που γεννήθηκε ζει και θα μεγαλώσει στην Ελλάδα και θα πρέπει να συνδιαλέγεται σε αυτή την γλώσσα. Άρα έχει χρέος να την μάθει. Από εκεί και μετά δέχομαι να υπάρξουν δομές που να κάνουν την μητρική του γλώσσα σκαλοπάτι για να μάθει καλύτερα μία ξένη γλώσσα. Δεν μπορούμε λοιπόν να κάνουμε συγκρίσεις μεταξύ προγραμμάτων γιατί τα προγράμματα είναι διαφορετικά όπως και οι μέθοδοι ανάλυσής τους που χρησιμοποιούνται στις έρευνες που γίνονται. Τέτοιες προσπάθειες επίσης χρηματοδοτούνται από τις κατά τόπους κοινότητες κι όχι από το κράτος…! Η ουσία είναι, παρόλο που μπορεί να κατηγορηθώ, να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους. Το ίδιο έγινε και με τους μουφτήδες που αρχικά τους αφήσαμε να “εκλέγονται” αδιαφορώντας όμως ήρθε η ώρα που θα εκλέγονται και όλοι ξέρουμε πως θα γίνονται αυτές οι εκλογές και τι θα γίνεται σε αυτές… Θα πρέπει να διατηρηθούν όλες οι πολιτισμικές ταυτότητες και με βάση την μητρική γλώσσα θα πρέπει να αναπτυχθεί μετά και η δεύτερη γλώσσα. Ποια θα είναι αυτή; Κάναμε το λάθος και διδάσκουμε στα παιδιά την τουρκική ως μητρική τους γλώσσα που δεν είναι. Η δε πιστοποίηση της μητρικής γλώσσα θα γίνεται με υπεύθυνη δήλωση κάτι που ξέρουμε πως θα καταλήξει αφού από φόβο όλοι θα επιλέξουν την τουρκική σαν μητρική. Το ίδιο είχε γίνει και με ένα αντίστοιχο ερωτηματολόγιο του προγράμματος εκμάθησης μουσουλμανοπαίδων το οποίο τελικά αποσύρθηκε γιατί όλα τα παιδιά έγραφαν ότι μητρική τους γλώσσα είναι η… τουρκική! Αν τελικά γίνουν δίγλωσσα νηπιαγωγεία αυτά τελικά θα γίνουν μόνο στην τουρκική και την ελληνική γλώσσα αφού η πομακική δεν υπάρχει κάπου γραμμένη, όσο για την ρομανί ούτε λόγος αφού από όσο γνωρίζω ακόμη και η εισήγηση των βουλευτών ήταν να ενταχθούν και οι ρομά στο πρόγραμμα αυτό προκειμένου να ομογενοποιηθούν κι αυτοί, κάτι που τελικά δεν έγινε αποδεκτό από το υπουργείο. Τα πομακικά και τα ρομανί είναι γλώσσες μη κύρους, όπως λέγονται. Το θέμα είναι ότι αυτό που θα δηλώνεται σαν μητρική γλώσσα η τουρκική και τελικά πιστεύω ότι ο μόνος στόχος του προγράμματος είναι να μπορέσουν να μπουν μουσουλμάνες νηπιαγωγοί στα νηπιαγωγεία αυτά και να κάνουν τις παράλληλες δομές και στην συνέχεια να κάνουν τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία. Φαίνεται καθαρά από τις απόψεις και τις θέσεις των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ ότι οι υπόσχεσή τους προς την μειονότητα για τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία υλοποιείται. Το μειονοτικό σχολείο, κακά τα ψέματα, είναι ένα κακό σχολείο κι όποτε αντίστοιχα πράγματα ακούγονται και από άλλα πολιτικά κόμματα, όπως από την κα Μπακογιάννη και τη ΝΔ παλιότερα, εμείς δεν θα αλλάζουμε την θέση μας. Απλά όπως γίνεται σε όλο το φάσμα της κοινωνικής και πολιτικής ζωής τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ επιμένουν για μία ακόμη φορά ότι για όλα φταίνε πάντα οι άλλοι…»