Προ των ευθυνών τους αναμένεται να τεθούν το επόμενο διάστημα δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ οι οποίοι κυκλοφορούν με ανασφάλιστα οχήματα, δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ή τα έχουν θέσει σε ακινησία, αλλά συνεχίζουν να κάθονται πίσω από το τιμόνι τους.
H Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης προλειαίνει το έδαφος για τον πρώτο «κύκλο» διασταυρώσεων, ώστε να πιάσει στην ψηφιακή απόχη της τους παραβάτες και να τους επιβάλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα. Πρόκειται ουσιαστικά για τον τακτικό εξαμηνιαίο έλεγχο, ο οποίος εκτιμάται ότι θα γίνει εντός Φεβρουαρίου (σύμφωνα με τις πληροφορίες χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη των συναρμόδιων φορέων προκειμένου να συντονιστούν τα αρμόδια τμήματα και να ξεκινήσει η ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων).
Οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις αναμένεται να προκαλέσουν πονοκέφαλο σε σχεδόν 3 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων, εκ των οποίων περίπου 500.000 αφορούν σε οδηγούς που κυκλοφορούν δίχως την υποχρεωτική ασφαλιστική κάλυψη.
Αναλυτικότερα, οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι θα διενεργούνται μια φορά ανά ημερολογιακό εξάμηνο και οι παραβάτες θα έρχονται αντιμέτωποι με πρόστιμα:
-Από 250 έως και 1.000 ευρώ αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο. Συγκεκριμένα, ο νόμος προβλέπει πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
-Ισόποσα των Τελών Κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή Τελών Κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.
-400 ευρώ αν το όχημα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων.
Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος. Επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.
Τρεις μήνες μετά την επιβολή προστίμου, διενεργείται επανέλεγχος. Αν διαπιστωθεί ότι ο κάτοχος δεν έχει συμμορφωθεί, αφαιρούνται οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας, που επιστρέφονται μόνο μετά την τακτοποίηση των παραβάσεων και την καταβολή του προστίμου.
Ο πέλεκυς πέφτει ακόμα πιο βαρύς για περιπτώσεις δηλωμένης ακινησίας, όταν τα οχήματα εντοπίζονται να κυκλοφορούν ή να σταθμεύουν εκτός του δηλωμένου σημείου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το πρόστιμο ξεκινά από 10.000 ευρώ και, σε περίπτωση υποτροπής, τριπλασιάζεται, φτάνοντας τα 30.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη.
Αναφορικά με τα τέλη κυκλοφορίας, η προθεσμία εξόφλησης έχει λήξει από τις 31 Δεκεμβρίου 2024 και επομένως όσοι προχωρούν πλέον σε πληρωμές θεωρούνται εκπρόθεσμοι. Αν τα εξοφλήσουν μέχρι το τέλος του μήνα υπάρχει προσάυξηση 25% επί του ποσού των τελών, για εξόφληση εντός του Φεβρουαρίου η προσάυξηση φτάνει το 50%, ενώ για εξόφληση εντός Μαρτίου το ποσό διπλασιάζεται.
Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα συγκεντρώνει στοιχεία από την ΑΑΔΕ, τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου και την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος.