Με αφορμή τα κίνητρα για επιστροφή στο πετρέλαιο…
Β. Γιαννίκης: «Αστοχία οι εξαγγελίες – Το Φυσικό Αέριο είναι το μέλλον»
Κ. Χαραλαμπίδης: «Σίγουρα με αυτά που λένε, συμφέρει το πετρέλαιο»
Τριπλή παρέμβαση προκειμένου οι πολίτες να στραφούν στην κατανάλωση πετρελαίου για τη θέρμανσή τους ενόψει του δύσκολου χειμώνα, περιλαμβάνει το πακέτο της ΔΕΘ που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός:
Αυξημένο επίδομα θέρμανσης σε περισσότερους δικαιούχους, κίνητρα για να εγκαταλείψουν το φυσικό αέριο και να επιστρέψουν στο πετρέλαιο τα νοικοκυριά, αλλά και παρέμβαση στην τιμή πετρελαίου απευθείας στην αντλία. Αυτά περιλαμβάνει το κυβερνητικό σχέδιο, πλην όμως τι γίνεται για τους Ξανθιώτες που επιλέξουν φέτος να συνδεθούν με το δίκτυο διανομής φυσικού αέριου, το οποίο περιμέναμε ως… «μάνα εξ ουρανού» και τελικά αποδεικνύεται το αντίθετο;
Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πρατηριούχων Καυσίμων Ν. Ξάνθης κ. Κώστας Χαραλαμπίδης καθώς και ο Ξανθιώτης Μηχανικός – αρμόδιος για τεχνικές εργασίες φυσικού αερίου κ. Βασίλης Γιαννίκης με αφορμή το γεγονός ότι ήδη αρκετά νοικοκυριά συνδέονται με το δίκτυο φυσικού αερίου, την ίδια στιγμή που οι εξαγγελίες κυμαίνονται σε αντίθετη κατεύθυνση.
«ΑΣΤΟΧΙΑ – ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕΙ ΚΑΘΕΝΑΣ, ΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ, ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΜΕΓΙΣΤΗ ΔΥΝΑΤΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
Αναλυτικότερα, ο κ. Γιαννίκης επισήμανε ότι «θεωρώ ότι ήταν αστοχία να συζητηθεί – και μάλιστα από επίσημα χείλη – το να αλλάξουμε από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο, γιατί κανένας δεν μπορεί να προδιαγράψει ότι σε ένα μήνα ή σε επτά μήνες, που θα πάνε καλύτερα τα πράγματα – γιατί τα αποθέματα φυσικού αερίου δεν έχουν εξαντληθεί – δεν θα αλλάξει η τιμή. Η τιμή έχει ανέβει συγκεκριμένα λόγω της σύρραξης στην Ουκρανία. Δηλαδή σε επτά μήνες θα πούμε «αλλάξτε ξανά από πετρέλαιο, σε φυσικό αέριο»; Για εμένα, το σημαντικό είναι ο καθένας με το καύσιμο που έχει, να κάνει την μέγιστη δυνατή οικονομία (αυτό που λένε και οι Γερμανοί) για να μπορέσουμε να περάσουμε έναν Χειμώνα. Μετά τον Χειμώνα, θα δούμε πως θα κινηθούν τα πράγματα. Αλλά θεωρώ αφάνταστο κάποιος που έκανε μια επένδυση σε ένα λέβητα αερίου ή σε έναν λέβητα πέλετ ή σε μια αντλία θερμότητας, να πάει στο…πετρέλαιο, από την στιγμή που οι λέβητες πετρελαίου απαγορεύονται από το 2025 με νόμο του Ελληνικού Κράτους. Το θεωρώ εντελώς άστοχο. Η ουσία είναι ο καθένας – με αυτό που έχει – να προσπαθήσει να κάνει την μέγιστη δυνατή οικονομία. Ενδεχομένως και να λάβει κάποια χρήματα είτε από «Εξοικονομώ» είτε από κάποια άλλα προγράμματα που θα βγουν για να θωρακίσει το ακίνητό του (κουφώματα, κέλυφος κλπ) αν υπάρχει κάποια διαθεσιμότητα και να μην πειράξει την θέρμανση που έχει. Και το αέριο θα επιδοτηθεί. Όταν επιδοτείς το πετρέλαιο, δεν μπορείς να μην επιδοτήσεις το αέριο. Θα δοθεί κάποια μικρή ή μεγάλη επιδότηση».
«ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΗ Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ – ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ – ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ»
Αναφορικά με την τιμή του Φυσικού Αερίου, την εξέλιξη των έργων στην Ξάνθη αλλά και το αν οι Ξανθιώτες συνεχίζουν να προχωρούν στην εγκατάσταση λέβητα κλπ, ο ίδιος τόνισε ότι «για εμένα είναι μια περιστασιακή τιμή. Δεν είναι κάτι που έχει διαμορφωθεί από κάποια έλλειψη αερίου ή πρώτων υλών. Όσον αφορά στην εγκατάσταση, οι καταναλωτές που έχουν υπογράψει αίτηση με την ΔΕΔΑ, μέσα σε ένα χρόνο, οφείλουν να ενεργοποιήσουν την παροχή τους, διαφορετικά έχουν το κόστος των 800 ευρώ των τελών σύνδεσης (που για τους πρώτους καταναλωτές ήταν δωρεάν). Τα έργα προχωρούν κανονικά και οι συνδέσεις γίνονται σε κάποιες περιοχές (π.χ. Κοραή, Αν. Δημητρίου κ.α) και εγώ προσωπικά έχω πελάτες που θα ενεργοποιήσουν τις επόμενες ημέρες τις καταναλώσεις τους».
«ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ»
Κλείνοντας, ο κ. Γιαννίκης σημείωσε ότι «όταν υπάρχει ένας πόλεμος, δεν μπορούμε να έχουμε όλα τα αγαθά ανεξάντλητα. Προσπαθούμε να περάσουμε μια δύσκολη περίοδο και με αυτόν τον τρόπο θα κινηθούμε όλοι. Για αυτήν την περίοδο της εμπόλεμης κατάστασης, εννοείται ότι οι τιμές θα είναι υψηλές, για αυτό και η συμβουλή – από τα επίσημα χείλη – θα έπρεπε να είναι παρόμοια με αυτήν των Γερμανών. Οικονομία κατά το δυνατόν. Δεν νομίζω να ακούστηκε σε άλλη χώρα «γυρίστε σε πετρέλαιο» εκτός από την Ελλάδα. Το Φυσικό Αέριο είναι το μέλλον. Και όχι μόνο σαν φυσικό αέριο. Αν το πάμε πιο μακροπρόθεσμα (για τα παιδιά μας ίσως) αν τα πράγματα πάνε καλά, τα δίκτυα φυσικού αερίου είναι ένας προπομπός για το υδρογόνο στο μέλλον. Είναι πολύ μελλοντική η χρήση, αλλά υπάρχει σαν σκέψη. Δηλαδή, τα δίκτυα που κατασκευάζονται σήμερα, γίνονται με προδιαγραφές για χρήση υδρογόνου».
«ΣΙΓΟΥΡΑ – ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΝΕ – ΣΥΜΦΕΡΕΙ ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΑΙ ΘΑ ΣΥΝΕΦΕΡΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΝ ΔΕΝ ΚΕΡΔΙΖΑΝ ΤΟΣΑ ΤΑ… ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ»
Από την πλευρά του ο κ. Χαραλαμπίδης, υπογράμμισε ότι «αυτό διαβάσαμε και εμείς και μάλλον θα είναι για όλους. Αν δηλαδή το πετρέλαιο είναι 1.50 ευρώ, η επιδότηση θα ξεκινήσει από το 0 (από εμάς) και θα αγοράζουμε 1.25 και από το 1.25 θα έχει πάλι επίδομα. Βέβαια, δεν είναι σίγουρο ότι αφορά μόνον αυτούς που γυρνούν από το Φυσικό Αέριο ή το ρεύμα στο πετρέλαιο. Περιμένουμε να ενημερωθούμε. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς τι θα γίνει. Προς το παρόν, με αυτά που λένε, σίγουρα το πετρέλαιο συμφέρει περισσότερο. Σήμερα και από τα pellet ακόμη συμφέρει πιο πολύ το πετρέλαιο. Στο 1.62 συμφέρει το πετρέλαιο. Στο 1.63 συμφέρουν τα pellet. Προσωπικά το υπολογίζω από 1.40 μέχρι 1.50 το πετρέλαιο (τελική τιμή στον καταναλωτή). Η διάθεση θα ξεκινήσει το Σάββατο 15 Οκτωβρίου. Σίγουρα σήμερα πάντως συμφέρει το πετρέλαιο και θα συνέφερε πολύ περισσότερο αν και τα διυλιστήρια δεν έβγαζαν τόσα χρήματα. Γιατί το πρώτο τρίμηνο του 2021, τα διυλιστήρια είχαν κέρδη 17 εκ. ευρώ και το πρώτο τρίμηνο του 2022, 350 εκ. Μας περιμένει δύσκολος Χειμώνας. Είμαι πολύ απαισιόδοξος γιατί κάθε μέρα αλλάζουν τα δεδομένα και εμείς ερχόμαστε σε δύσκολη θέση γιατί ο κόσμος δεν έχει χρήματα. Εγώ θα ήθελα το πετρέλαιο να κοστίζει 0,10€ ανά λίτρο, γιατί εμείς δεν βγάζουμε περισσότερα. Στα 0.10€, θα πουλήσουμε 0,13€, στο 1€, θα πουλήσουμε 1,03€ – 1,04€ κ.ο.κ. Ξεκάθαρη εικόνα όμως για όλο αυτό, θα έχουμε από την επόμενη εβδομάδα».