Φ. Μάρης: «Θέμα ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ, η μεταφορά των φοιτητών – Ευθύνη του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, η λειτουργία των εστιών»

Ο νέος Πρύτανης του ΔΠΘ,  μιλά στην «Θ» για τα θέματα που «καίνε» την φοιτητική κοινότητα της Ξάνθης

«Μηδενικό» ενδιαφέρον στους δυο διαγωνισμούς του ΔΠΘ για την δωρεάν μεταφορά – Ξεκίνησε η εκ βάθρων ανακατασκευή των κτιρίων της «πανεπιστημιούπολης»

Για δύο καίρια ζητήματα, που απασχολούν έντονα την φοιτητική κοινότητα της Ξάνθης, μίλησε στην «Θ» ο νέος Πρύτανης του ΔΠΘ κ. Φώτης Μάρης. Πιο συγκεκριμένα, ο ίδιος αναφέρθηκε τόσο στο θέμα της δωρεάν μεταφοράς των φοιτητών από και προς την Πανεπιστημιούπολη, για το οποίο – όπως διαφαίνεται – δεν υπάρχει «εναλλακτική», όσο και σε εκείνο των εστιών των Κιμμερίων – μετά τις καταγγελίες φοιτητών για το ζεστό νερό και το ρεύμα – διευκρινίζοντας ότι η λειτουργία των κτιρίων, αφορά σε αρμοδιότητα του ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

«ΑΥΞΗΣΑΜΕ ΚΑΤΑ 35% ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΤΗΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΑΝΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ, ΑΛΛΑ… ΔΕΝ ΕΚΔΗΛΩΘΗΚΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ»

Πιο αναλυτικά, αναφορικά με την μεταφορά των φοιτητών, ο κ. Μάρης ανέφερε ότι «από την αρχή του 2023, δεν έχουμε μεταφορές, μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης, που είχε το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ Ξάνθης με το Πανεπιστήμιο και την μη συμμετοχή του στην διαγωνιστική διαδικασία, η οποία ακολουθήθηκε από το Πανεπιστήμιο, από την προηγούμενη Άνοιξη. Σε αυτό το κομμάτι, το επιχείρημα από την πλευρά του ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ ήταν ότι το κόστος έχει ανέβει δυσανάλογα και δεν θα συμμετάσχει στην διαγωνιστική διαδικασία. Το Πανεπιστήμιο από την δική του πλευρά, έκανε δύο διαγωνιστικές διαδικασίες. Κατά την πρώτη, αύξησε – για να αντιμετωπίσει το αυξημένο κόστος – την αποζημίωση ανά δρομολόγιο κατά 17% και δεν εκδήλωσε κανείς ενδιαφέρον και κατά την δεύτερη, αύξησε ακόμη 18% (και έφτασε σε συνολική αύξηση 35%) την αποζημίωση, αλλά και πάλι δεν εκδηλώθηκε. Το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ όμως, έχει την δυνατότητα, σαν αποκλειστικός πάροχος (όπως όλα τα ΑΣΤΙΚΑ ΚΤΕΛ), με βάση τις γενικές διατάξεις που ισχύουν στην χώρα, να δημιουργήσει γραμμή και να μεταφέρουν τους φοιτητές με τις διατάξεις που ισχύουν για όλους. Αδειοδότησαν δηλαδή «γραμμή» και κόβουν εισιτήριο, όπου το 50%  αυτού επιδοτεί – με βάση τις γενικές διατάξεις του κράτους – το Υπ. Οικονομικών, είτε αυτό αφορά σε ημερήσιο εισιτήριο, είτε σε κάρτα μηνιαία, είτε σε ετήσια. Στην ουσία, αυτήν την στιγμή, λειτουργούν το κομμάτι των αστικών συγκοινωνιών, όπως σε όλη την χώρα, όλα τα ΑΣΤΙΚΑ ΚΤΕΛ. Το Πανεπιστήμιο, σε αυτήν την περίπτωση, δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Από την στιγμή που το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ, έχει αδειοδοτήσει την «γραμμή» αυτή, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, γιατί ο νόμος μας δίνει την δυνατότητα να «νοικιάζουμε» λεωφορεία και να κάνουν αυτήν την «γραμμή», μόνον στην περίπτωση που το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ δεν έχει αδειοδοτημένη «γραμμή». Για εμάς, με βάση τον νόμο, έχει φύγει το θέμα από τα «χέρια» μας, διότι αυτοί λειτουργούν με τις γενικές διατάξεις όπως σε όλες τις πόλεις της χώρας και ζητούν από τους φοιτητές να καταβάλλουν το 50% του εισιτηρίου (το άλλο 50% το λαμβάνουν με επιδότηση από το Υπ. Οικονομικών) και αντίστοιχα με τις μηνιαίες και ετήσιες κάρτες, επιδοτείται η κάθε μια από αυτές. Με βάση το «πάσο», ο καθένας έχει πρόσβαση σε αυτήν την υπηρεσία, με το κόστος που προβλέπει ο νόμος».

«ΔΙΕΥΡΥΝΑΜΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, ΑΛΛΑ…ΚΑΝΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ»

Επίσης, ο κ. Μάρης, τόνισε με έμφαση ότι «εμείς την προσπάθειά μας την κάναμε με τις δυο διαγωνιστικές διαδικασίες που ανεβήκαμε κατά 35% και είμαστε σίγουροι ότι κάλυπτε το κόστος, διότι κάναμε ειδική μελέτη για αυτό και παρακολουθούσαμε τις τιμές των καυσίμων που υπάρχουν στην περιοχή, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Και πάλι όμως, η επιλογή είναι τελική για το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ, από ο,τι μας διαμηνύουν. Επίσης, θα ήθελα να πω ότι σαν Πανεπιστήμιο, στην φάση της δεύτερης διαγωνιστικής διαδικασίας (όταν αυξήθηκε η αποζημίωση κατά 35%) διευρύναμε και τους τεχνικούς όρους οι οποίοι αφορούσαν στον διαγωνισμό σε ο,τι αφορά στις προδιαγραφές των οχημάτων. Αυτό το κάναμε, για να μπορούν – εάν ήθελαν – να συμμετάσχουν στην διαγωνιστική διαδικασία είτε το Υπεραστικό ΚΤΕΛ είτε οποιοσδήποτε άλλος ιδιώτης που έχει τουριστικό γραφείο. Δεν υπήρχε κανείς που εκδήλωσε ενδιαφέρον».

«ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΙΝΕΔΙΒΙΜ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥ ΔΠΘ, Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΙΚΩΝ ΕΣΤΙΩΝ – ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΣΤΑ ΚΙΜΜΕΡΙΑ – 8.600.000 ΕΥΡΩ ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ»

Σε ο,τι αφορά στις εστίες των Κιμμερίων και στα λειτουργικά προβλήματα που καταγγέλλουν οι φοιτητές, ο Πρύτανης του ΔΠΘ, επισήμανε ότι «κατά αρχήν το κομμάτι της διαχείρισης της φοιτητικής εστίας είναι αρμοδιότητα του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και όχι του Πανεπιστημίου. Συνεπώς, αντιλαμβάνεστε πως υδραυλικός, ηλεκτρολόγος ή ο,τιδήποτε άλλο αφορά σε τέτοιες εργασίες, πρέπει να καλυφθεί από την εργολαβία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Παρόλα αυτά, όταν υπάρχει πρόβλημα, προσπαθούμε να έρθουμε σε επαφή και αν μπορούμε να βοηθήσουμε, το κάνουμε συστηματικά. Να πω επίσης ότι εδώ και 4 χρόνια, στην Σύγκλητο του Πανεπιστημίου είχε τεθεί με πάρα πολύ μεγάλη ένταση, το θέμα της ανακαίνισης των φοιτητικών εστιών (της μεγάλης φοιτητικής εστίας που διαθέτει 550 κλίνες). Το Πανεπιστήμιο – όπως είχε υποσχεθεί στα αιτήματα των φοιτητών – ολοκλήρωσε τις μελέτες του, ενέταξε το έργο αυτό, αναζήτησε χρηματοδότηση και χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο με 8.600.000 ευρώ η «βαριά» ανακατασκευή της εστίας και εδώ και δυο μήνες έχουμε ανάδοχο. Ο ανάδοχος αυτός, έχει σαν φυσικό αντικείμενο, να ανακαινίσει οκτώ κτίρια. Τα πρώτα δύο κτίρια, εκκενώθηκαν με την συνεργασία των φοιτητών – και τους ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτό – και εγκαταστάθηκε ο εργολάβος, ώστε μέχρι τέλος του 2023 να τα ανακαινίσει εκ βάθρων για να μπορέσουμε με την νέα χρονιά (2024) να τα δώσουμε, ανακαινισμένα, σε λειτουργία. Με αυτόν τον τρόπο, με έναν προγραμματισμό που υπάρχει, θα ανακατασκευάζονται ανά δυο τα κτίρια, μέχρι να ολοκληρωθεί συνολικά η εκ βάθρων ανακατασκευή της εστίας».

«ΚΑΘΕ ΕΡΓΟ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΜΙΑ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ – ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΔΩ ΜΕ ΤΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΙΝΕΔΙΒΙΜ»

«Αυτό, δημιουργεί από ο,τι αντιλαμβάνεστε ένα πρόβλημα, γιατί πρόκειται για λειτουργική αποκατάσταση, αλλά ο τρόπος με τον οποίο το κάνουμε, νομίζω ότι – και με την υπομονή όλων αφού είναι ένα έργο που θα το χαρούν όχι μόνον οι σημερινοί φοιτητές στις εστίες αλλά και αυτοί που θα έρθουν στο μέλλον – πρέπει όλοι να το στηρίξουμε, για να γίνει όσο το δυνατόν καλύτερα αυτό που θέλουμε. Αυτή είναι η προσπάθεια που κάνουμε. Ήταν αίτημα των φοιτητών και τώρα φτάσαμε στο σημείο της κατασκευής. Είναι όλοι Μηχανικοί (σ.σ. οι φοιτητές) και νομίζω ότι πρέπει να καταλάβουν πως πρέπει να βοηθήσουν και αυτοί. Προσωπικά είμαι ικανοποιημένος για τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά ανταποκρίνονται και βοηθούν, απλώς κάθε έργο, δημιουργεί κάποια αναστάτωση. Θα χρειαστούμε την υπομονή και την βοήθεια όλων, για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε αυτό το απαιτητικό έργο και να έχουμε τις φοιτητικές εστίες που είναι ζητούμενο για την καλύτερη διαμονή των φοιτητών μας» συνέχισε ο ίδιος, σημειώνοντας  παράλληλα ότι «αναφορικά με τα λειτουργικά θέματα της φοιτητικής εστίας, είναι αρμοδιότητα του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και οι εργολαβίες (δηλαδή οι συντηρητές του) πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτό το κομμάτι. Εμείς, κινούμαστε σε αυτήν την κατεύθυνση, προσπαθούμε να κάνουμε τον «μεσολαβητή» σε αυτήν την προσπάθεια,  προσπαθώντας να καλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερο και με τον σωστότερο τρόπο την όποια ανάγκη υπάρχει. Κατανοώ πλήρως και το θέμα που δημιουργήθηκε και θα το δω με πολύ μεγάλη προσοχή. Θα καλέσω τα συνεργεία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και την διοίκησή τους, για να δω τι έχουν να μας πουν».