Παρουσία του Γ.Γ Θρησκευμάτων, τα εγκαίνια του Ιεροσπουδαστηρίου Ξάνθης
Παρουσία του Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων κ. Γιώργου Καλαντζή, του Μητροπολίτη Ξάνθης, των τριών τοποτηρητών Μουφτήδων (Ξάνθης, Κομοτηνής και Διδυμοτείχου), και εκπροσώπων των τοπικών αρχών, πραγματοποιήθηκαν σήμερα το πρωί τα εγκαίνια του Ιεροσπουδαστηρίου Ξάνθης (που μεταφέρθηκε επί της οδού Μιαούλη, φέτος το καλοκαίρι και επισκευάστηκε σε πολύ σύντομους χρόνους) σε μία τελετή – υπόδειγμα αρμονικής συνύπαρξης χριστιανών του μουσουλμάνων.
ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΜΟΥΦΤΗΣ ΞΑΝΘΗΣ: “ΒΑΣΙΚΟ ΚΑΘΗΚΟΝ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΛΑΜ, ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΚΑΙ Η ΜΟΡΦΩΣΗ”
Αρχικά ο διευθυντής του σχολείου καλωσόρισε τους παραβρισκόμενους, εκφράζοντας την τιμή και τη χαρά του για την τελετή και για το νέο κτίριο, ενώ λίγο αργότερα τον λόγο έλαβε ο Τοποτηρητής Μουφτής Ξάνθης κ. Νεζντέν Χεμσερή, ο οποίος κατά τον χαιρετισμό του υπογράμμισε μεταξύ άλλων τα εξής: “ήθελα να συγχαρώ όλους όσοι εργάστηκαν και συνέβαλαν για να πραγματοποιηθούν οι εργασίες ώστε ο χώρος αυτός να λειτουργήσει ως σχολείο και να φιλοξενήσει το Ιεροσπουδαστήριο Ξάνθης. Εύχομαι το νέο αυτό σχολείο να φέρει μεγαλύτερη έμπνευση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, ώστε η μαθησιακή διαδικασία να πραγματοποιείται ευχάριστα και αποτελεσματικά σε ένα όμορφο περιβάλλον, προς όφελος των παιδιών. Το Ισλάμ έχει καθιερώσει το διάβασμα και τη μόρφωση ως βασικό καθήκον. Ως υποχρέωση του ανθρώπου. Το Ιερό Κοράνι και ο Προφήτης μας ζητούν από εμάς πάντα να ζητούμε τη γνώση όπου και αν βρίσκεται αυτή. Να την εντοπίζουμε και να την κατακτούμε καθόλη τη διάρκεια της ζωής μας…”
ΑΙΣΘΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ «TIMING» ΤΟΥ ΚΑΛΕΣΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια ώρα με την τέλεση των εγκαινίων ακούστηκε από τα μεγάφωνα του διπλανού τεμένους, το “κάλεσμα” για Προσευχή (καθότι η Παρασκευή για τους μουσουλμάνους είναι ημέρα προσευχής). Κάτι που προκάλεσε αίσθηση ειδικότερα ως προς το timing, με τον Τοποτηρητή Μουφτή Κομοτηνής να σχολιάζει ότι “αυτό θα μπορούσε να γινόταν στις 13.45 και όχι τώρα”, με τον κ. Καλαντζή να τον καλεί στο βήμα προκειμένου να εξηγήσει τι σημαίνουν όσα ακούστηκαν. Ο ίδιος βέβαια δεν παρέλειψε να εκφράσει την χαρά του αλλά και τις ευχαριστίες του αναφορικά με το νέο Ιεροσπουδαστήριο.
Λίγο αργότερα το λόγο έλαβε ο κ. Καλαντζής, ο οποίος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι “κάτι τέτοιο είναι σημαντικό για τη χώρα μας γιατί ακούγεται ελεύθερα, ακούγεται δυνατά” και ότι “η Ελλάδα είναι μία χώρα που σέβεται την θρησκευτική ελευθερία όλων των πολιτών” και “ούτε εκβιάζει, ούτε εκβιάζεται. Οι απαντήσεις είναι όλες στο Σύνταγμά μας…” κάνοντας παράλληλα λόγω για μία στιγμή που την “έστειλε ο Θεός”.
“Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΠΑΖΑΡΕΥΕΙ, ΔΕΝ ΑΝΤΑΛΛΑΣΕΙ, ΔΕΝ ΕΚΒΙΑΖΕΙ, ΟΥΤΕ ΕΚΒΙΑΖΕΤΑΙ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ»
Σε δηλώσεις του, ο ίδιος υπογράμμισε ότι “Η Ξάνθη είναι πράγματι ένα ζωντανό παράδειγμα για το οποίο είμαστε υπερήφανοι, όχι μόνο σε επίπεδο Ελλάδας, αλλά και σε επίπεδο Ευρώπης. Σήμερα είδαμε μία από τις πλευρές εκείνες που αποδεικνύουν την έμπρακτη αφοσίωση της χώρας μας στα θέματα θρησκευτικής ελευθερίας, στα θέματα υποστήριξης – ακριβώς όπως περιγράψατε- του αλληλοσεβασμού μεταξύ θρησκευτικών κοινοτήτων και βεβαίως της υποστήριξης μιας θρησκείας, του Ισλάμ, πού αποτελεί μέρος της παράδοσης αυτής της περιοχής αλλά και μέρος της παράδοσης της χώρας μας. Η πολιτεία βρίσκεται δίπλα και στηρίζει ειλικρινά όλες εκείνες τις προσπάθειες κατατείνουν στο στόχο της ορθής κοινωνικής συμβίωσης, με σεβασμό ο ένας για τον άλλον. Οδηγός σε αυτό, είναι το Σύνταγμά μας, όπως ανέφερα και πριν. Η θρησκευτική ελευθερία είναι αδιαπραγμάτευτο ζήτημα. Η Ελλάδα δεν παζαρεύει, δεν ανταλλάσει, ούτε εκβιάζει, ούτε εκβιάζεται σε θέματα θρησκευτικών ελευθεριών, ούτε καθορίζει την πολιτική της με βάση το τι κάνουν άλλα κράτη. Την καθορίζει με βάση το δικό της Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Οι έλληνες πολίτες, είναι έλληνες πολίτες. Όχι όμηροι. Είμαστε πολύ περήφανοι για την ιστορία μας, για την ταυτότητά μας, για το ότι είμαστε μία σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα και έτσι θα παραμείνουμε”.
“ΟΣΟΙ ΑΝΗΣΥΧΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ, ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΟΥΝ ΕΜΠΡΑΚΤΩΣ…”
Σε ερώτηση – δοθείσης της ευκαιρίας – αναφορικά με τα διάφορα σχόλια που έχουν προκύψει για τα βιβλία των θρησκευτικών (κυρίως για το εξώφυλλο του βιβλίου της Γ’ Γυμνασίου), αλλά ακόμη και για τον Σταυρό στην Ελληνική Σημαία και τις Εικόνες στα σχολεία, ο ίδιος σημειώνει τα εξής: “Να διευκρινίσω πρώτα από όλα ότι τα θέματα των βιβλίων και των προγραμμάτων σπουδών, δεν είναι αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων. Είναι της γενικής γραμματείας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως προβλέπει ο νόμος. Τα δε βιβλία συγκεκριμένα και τα προγράμματα σπουδών, είναι αρμοδιότητα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Και για τα θρησκευτικά, όπως και για όλα τα μαθήματα, είναι αποτέλεσμα διαγωνισμών, αξιολογικής κρίσης και δουλειάς των συγγραφέων τους που έχουν ονοματεπώνυμο. Πέραν αυτού όμως, υπάρχουν μία σειρά ζητημάτων, όταν εμπλέκονται με θρησκευτική ελευθερία, πού αποτελούν αντικείμενο ενδιαφέροντος της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων. Οφείλω να πω κατά αρχήν ότι δεν άκουσα κάτι καινούργιο με την έννοια ότι είναι πράγματα που έρχονται και επανέρχονται στον δημόσιο διάλογο ανα τακτά χρονικά διαστήματα. Και κάθε φορά λαμβάνουν και μία διαφορετική μορφή.
Η υπόθεση της μορφής της Ελληνικής Σημαίας έχει συζητηθεί τόσο πολύ και μάλιστα μερικές φορές με τέτοια ένταση που αισθάνεσαι ότι θα ξυπνήσεις το πρωί, θα ανοίξεις το παράθυρο και θα δεις μία άλλη Ελληνική Σημαία. Η Σημαία ενός έθνους είναι κάτι που έχει αποφασιστεί, υπάρχει νόμος που ορίζει τα πάντα αναλυτικά και είναι αποτέλεσμα μίας μακράς ιστορικής διαδρομής ενός έθνους. Όπως και το Σύνταγμά μας. Από αυτήν την άποψη, όσοι ανησυχούν για την Ελληνική Σημαία, θα ήταν πολύ χρησιμότερο να ανησυχούν εμπράκτως, δηλαδή να πληρώνουν τους φόρους τους ώστε να ενισχυθούν η άμυνα, η υγεία και η παιδεία στη χώρα, να κάνουν την στρατιωτική τους θητεία χωρίς να επιδιώκουν να κάθονται σε γραφεία και να κρύβονται πίσω από υπολογιστές και επίσης να διαβάζουν περισσότερο. Θα βοηθήσει όλους να διαβάζουν περισσότερο έγκυρα βιβλία και έγκυρες ιστοσελίδες”.
“ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΤΗΝ ΑΠΌΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣτΕ ΠΟΥ ΕΒΑΛΕ ΤΕΛΟΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ “
Κλείνοντας ο ίδιος σημείωσε ότι “αναφορικά με το μάθημα των θρησκευτικών, αποτέλεσε αντικείμενο μακράς διαμάχης, κυρίως μεταξύ θεολόγων. Υπάρχει όμως απόφαση του ΣτΕ εδώ και χρόνια, η οποία έθεσε τέλος σε αυτή τη διαμάχη και σε αυτή τη συζήτηση. Το κράτος εφαρμόζει την απόφαση του ΣτΕ. Εκεί μπαίνει μία τελεία. Δεν είναι διαπραγματεύσιμο αυτό. Πρόσφατα είδα μία συζήτηση ένα εξώφυλλο του βιβλίου θρησκευτικών της Γ’ γυμνασίου, πού είναι βέβαια μία επανάληψη της ίδιας κουβέντας που έγινε πριν χρόνια, όταν είχε πρωτοκυκλοφορήσει το βιβλίο. Κατά αρχήν θεωρώ λογικό και αναμενόμενο, ένας άνθρωπος που έχει θρησκευτική ευαισθησία να ενδιαφέρεται για όλα αυτά και καλά κάνει και ενδιαφέρεται. Επίσης θεωρώ θετικό και δείγμα υγείας ότι όχι μόνο ενδιαφέρεται κάποιος άνθρωπος αλλά το θέτει και ως ερώτημα. Αυτό σημαίνει ότι έχεις και μία υποχρέωση απάντησης. Η απάντηση έχει δοθεί εδώ και χρόνια από αυτόν που έφτιαξε το εξώφυλλο, ο οποίος είναι ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή αγιογράφους της Εκκλησίας μας. Μάλιστα έχει πολλές διεθνείς διακρίσεις. Αυτό που βλέπετε στο εξώφυλλο είναι ένα δικό του έργο και έδωσε μία θεολογική εξήγηση για το τι ακριβώς βλέπουμε, την οποία δεν μπορώ να σας μεταφέρω γιατί δεν είμαι θεολόγος και φοβάμαι ότι θα πω μία λέξη που ίσως να χαλάσει αυτό το πολύ ωραίο που ο ίδιος διηγήθηκε. Η δήλωση του είναι προσβάσιμη στο διαδίκτυο όπως και τα έργα του. Τα αναφέρω αυτά προκειμένου να πω ότι αυτό που βλέπουμε στο εξώφυλλο δεν είναι μία ένδειξη “αλλοίωσης” ή “αλλοτρίωσης” (όπως κάποιος θα μπορούσε να φοβηθεί) αλλά αντίθετα είναι μία ένδειξη έμπνευσης που αφορά στο μήνυμα που δίνει η ορθόδοξη θεολογία σήμερα, μέσα από έναν από τους μεγαλύτερους αγιογράφους εν ζωή της χώρας μας”.