H πρόταση του Λυκείου των Ελληνίδων, που εντυπωσίασε τον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν, Μ. Σχοινά

Πολλαπλά τα οφέλη σε πολιτιστικό, τουριστικό και οικονομικό επίπεδο για την Ξάνθη

Ευ. Στάντσιου: Αν η Θράκη είναι η αρχή της Ευρώπης, ας έχει και κάτι ευρωπαϊκό

 

Μια δυναμική πρόταση που μπορεί να δημιουργήσει έναν νέο πολιτιστικό – τουριστικό – οικονομικό «κρίκο» στην Ξάνθη, κατέθεσε στον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μαργαρίτη Σχοινά (που ως γνωστόν βρέθηκε το περασμένο Σάββατο στην πόλη μας), η πρόεδρος του Λυκείου των Ελληνίδων κ. Ευτέρπη Στάντσιου. Πρόκειται για την δημιουργία μιας έκθεσης παραδοσιακών ευρωπαϊκών ενδυμασιών και μουσικών οργάνων, από χώρες της ΕΕ, σε κτίριο της πόλης μας ή ακόμη καλύτερα σε κτίριο της Παλιάς Πόλης, για την οποία μίλησε με τα καλύτερα λόγια, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν.

 

Η πρόταση αφορά στην δημιουργία εκθετηρίου παραδοσιακών ενδυμασιών και μουσικών οργάνων όλων των ευρωπαϊκών χωρών

Για την εν λόγω πρόταση που κατατέθηκε γραπτώς στον κ. Σχοινά, συνοδευόμενη και από αναμνηστικά δώρα (σ.σ. το Ημερολόγιο του Λυκείου των Ελληνίδων για το 2021 και μια καρφίτσα με μοτίφ από παραδοσιακή θρακιώτικη φορεσιά) μίλησε στην «Θ» η κ. Στάντσιου, η οποία εξήγησε ότι:

Η πρόταση αφορά στην δημιουργία ενός εκθετηρίου παραδοσιακών ενδυμασιών και μουσικών οργάνων όλων των Ευρωπαϊκών Χωρών. Η σκέψη είναι να απευθυνθούμε στις ευρωπαϊκές χώρες (κυρίως σε αυτές που ανήκουν στην ΕΕ) για να μας δώσουν – να μας χαρίσουν – από μια παραδοσιακή φορεσιά (μια γυναικεία και μια ανδρική) και συγκεκριμένα αυτήν που είναι η πιο χαρακτηριστική της χώρας τους και συνάδει με την ιστορία τους και τον πολιτισμό τους καθώς και ένα μουσικό όργανο που τους χαρακτηρίζει (για παράδειγμα την Ισπανία την χαρακτηρίζει η κιθάρα; Την Αυστρία το πιάνο; Την Ελλάδα η γκάιντα στην Θράκη; Το σαντούρι στα νησιά; Το μπουζούκι στα νεότερα χρόνια;). Μιλάμε για το πλέον χαρακτηριστικό όργανο και την πλέον χαρακτηριστική φορεσιά που είναι συνυφασμένα με τον πολιτισμό της κάθε χώρας. Νομίζουμε ότι αν υλοποιηθεί η πρόταση και το κόστος θα είναι μηδαμινό (δεδομένου ότι θα μας τα χαρίσουν μαζί με ένα «σύντομο βιογραφικό» βέβαια).

Αυτό το προτείναμε, γιατί νομίζουμε ότι με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε έναν πολιτιστικό χώρο που κανείς θα μπορεί να τον επισκέπτεται και να βλέπει τα εκθέματα. Έχει μια πολιτιστική διάσταση, αλλά και μια τουριστική διάσταση, διότι δημιουργούμε έναν επιπλέον επισκέψιμο χώρο στον τόπο μας και κάτι που δεν νομίζω να υπάρχει και πουθενά στην Ευρώπη. Μπορεί η κάθε χώρα να προβάλλει τα πολιτιστικά της στοιχεία αλλά για κάτι κοινό όλων των ευρωπαϊκών χωρών, δεν έχω ακούσει. Ίσως για αυτό το βρήκαν και πρωτότυπο ως ιδέα.

Kαι εκπαιδευτικός ο χαρακτήρας του εγχειρήματος – αν η Θράκη είναι η αρχή της Ευρώπης, ας έχει και κάτι ευρωπαϊκό – τα μουσικά όργανα μπορούν να εκτεθούν και στο «ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ»

Επιπλέον η ίδια επισήμανε ότι:

Συνάμα θα έχει και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, δεδομένου ότι όλα τα σχολεία θα πηγαίνουν να βλέπουν τα εκθέματα, θα συγκρίνουν ομοιότητες και διαφορές και θα γνωρίζουν την ομορφιά της διαφορετικότητας και δεν μιλώ μόνο για τα δικά μας σχολεία αλλά και για αυτά που έρχονται στην Ξάνθη στο πλαίσιο σχολικών εκδρομών. Φυσικό είναι επίσης να φέρει και κάποια οικονομικά οφέλη, διότι σαφώς για να συντηρηθεί κάτι τέτοιο, ίσως θα υπάρχει ένα μικρό εισιτήριο. Θα γίνει επίσης και αιτία  -τουλάχιστον για τους πολιτιστικούς φορείς – να επισκεφθεί κανείς τον τόπο μας. Είναι κάτι που δεν υπάρχει όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Δεν είναι δυνατόν μόνον να λέμε ότι η Θράκη είναι η αρχή της Ευρώπης. Αν είναι η αρχή της Ευρώπης, ας έχει και κάτι ευρωπαϊκό. Προτείνουμε να είναι η Ξάνθη η πόλη που θα το φιλοξενήσει, διότι όπως είδατε και ο κ. Σχοινάς, είπε ότι η Ξάνθη ξεχωρίζει για τον πολιτισμό της σε σχέση με τις πόλεις της Θράκης, αφού είναι πιο μπροστά σε αυτόν τον τομέα. Από την άλλη, έχουμε την Παλιά Πόλη, όπου ο δήμος έχει πάρα πολλά ακίνητα τα οποία έχουν ανακαινιστεί και θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν κάτι τέτοιο (π.χ. το κτίριο της πλατείας Ματσίνη). Συνάδει δηλαδή όλο αυτό και με την Παλιά Ξάνθη και ακόμη και αν τεθεί θέμα για το ποιος θα το λειτουργήσει, εμείς ως Λύκειο των Ελληνίδων προσφερόμαστε να διαθέσουμε έναν άνθρωπο για να ανοίγει αυτόν τον χώρο για να τον επισκέπτονται. Από την άλλη, τα μουσικά όργανα θα μπορούσαν να εκτεθούν στο «Σπίτι του Μάνου Χατζιδάκι». Ποιος δεν θα έδινε ένα μουσικό όργανο της πατρίδας του για να μπει σε έναν χώρο του Μάνου Χατζιδάκι, που ήταν ένας καλλιτέχνης παγκοσμίου εμβέλειας; Νομίζω ότι συνάδει απόλυτα η Οικία Χατζιδάκι, χώρια που ο χώρος αυτός είναι και της ΕΕ (έχει γίνει με κοινοτικούς πόρους). Αυτά είναι τα επιχειρήματα που εκθέτουμε στο έγγραφο που καταθέσαμε και όσα μπορούσαμε να πούμε και στον κ. Σχοινά αλλά και στους συνεργάτες του.

Θα δώσει ώθηση στην Ξάνθη αλλά και στην Θράκη – η φορεσιά έχει άμεση σχέση με τον τρόπο ζωής – η προώθηση του μέλλοντος, πάντοτε στηρίζεται στο παρελθόν

Επίσης  η πρόεδρος του Λυκείου των Ελληνίδων, δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι:

Αντιλαμβάνεστε και τι ώθηση θα δώσει στην Ξάνθη αλλά και για την Θράκη, το να γίνουν τα εγκαίνια μιας τέτοιας έκθεσης παρουσία εκπροσώπων όλων των ευρωπαϊκών χωρών και πόσο σημαντικό στοιχείο θα είναι αυτό ώστε να βγει προς τα έξω η πόλη. Πιστεύω ότι θα βοηθήσει ακόμη και τις δραστηριότητες που κάνουμε με τα Μουσικά Σχολεία και ίσως αυτό να γίνει η αιτία να αναπτυχθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο και εκείνος ο θεσμός, διότι θα αρχίσουμε να βάζουμε «κρίκους» στην αλυσίδα… Επιπλέον η φορεσιά έχει άμεση σχέση με τον τρόπο ζωής (σ.σ. στο χαρτοφυλάκιο του κ. Σχοινά εντάσσονται τόσο ο πολιτισμός όσο και η προώθηση του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής) δεδομένου ότι πάντα η φορεσιά είναι ένα στοιχείο που μας δίνει πολλές πληροφορίες (από τον πλούτο που έχει κατανοείς την οικονομική δυνατότητα του ανθρώπου που την φορούσε, από τα υλικά που έχει καταλαβαίνεις αν είναι μέρος θαλασσινό ή ορεινό, αν έχει κρύο ή ζέστη κ.ο.κ.)

Οι ερευνητές και όσοι ασχολούνται με την ενδυμασία, αντλούν πάρα πολλά στοιχεία (ιστορικά, συνήθειας κλπ). Το ίδιο ισχύει και για τα μουσικά όργανα. Άλλωστε η προώθηση του μέλλοντος, πάντοτε στηρίζεται στο παρελθόν.