Παρά τις επιδοτήσεις… «τσουρουφλίζουν» οι αυξήσεις σε ρεύμα και καταναλωτικά αγαθά
Δεκάδες καταγγελίες σε καθημερινή βάση, φτάνουν στην Ένωση Καταναλωτών – Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, ιδίως από νοικοκυριά για τις υπερβολικές αυξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, που ξεκινούν από 30% και φτάνουν ακόμη και το 170%, ενώ σε κάποιες λιγότερες περιπτώσεις αγγίζουν και το 200%!
Η ακρίβεια παράλληλα «καλπάζει» και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, όπως το γάλα, ο καφές, τα τυροκομικά, τα ζυμαρικά, τα άλευρα, το ψωμί κ.α, ενώ την ίδια στιγμή ο καταναλωτής παραμένει…«άοπλος» απέναντι στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.
Για όλα τα παραπάνω μιλάει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στην «Θ» η πρόεδρος της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ κ. Παναγιώτα Καλαποθαράκου, η οποία επισημαίνει ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα «δίκτυο προστασίας» από την πολιτεία, εκφράζοντας παράλληλα φόβους ότι η κατάσταση θα συνεχιστεί και εκτιμώντας ότι, μετά τις ανατιμήσεις, δύσκολα πέφτουν ξανά οι τιμές.
ΔΕΚΑΔΕΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ, ΙΔΙΩΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ – ΑΠΟ 30% ΕΩΣ 170% ΟΙ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ – 200%-250% ΣΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ
Αναλυτικότερα η κ. Καλαποθαράκου εξήγησε στην «Θ» ότι:
Υπάρχουν δεκάδες καταγγελίες καθημερινά, ιδίως για τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Από μια έρευνα που κάναμε στους λογαριασμούς που μας αποστέλλουν οι καταναλωτές, διαπιστώσαμε ότι οι αναπροσαρμογές – οι αυξήσεις – που έχουν γίνει, είναι από 30% έως 170% και σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν και το 200% και 250% (σε λίγες περιπτώσεις). Είναι δηλαδή μια γενικευμένη κατάσταση – που όπως πολύ σωστά είπατε – έχει επεκταθεί σε όλη την γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών και μάλιστα ακόμη και στα προϊόντα που είναι βασικά και μπαίνουν στο σπίτι κάθε νοικοκυριού, κάθε εβδομάδα (γάλα, καφές, τυροκομικά, ζυμαρικά, άλευρα, ψωμί κ.α)
Έχουν ακριβύνει τα πάντα και πολλά από αυτά με σε διψήφιο νούμερο.
Είναι εξαιρετικά ανησυχητικά τα πράγματα, διότι από την άλλη βλέπουμε ότι οι μισθοί είναι στα ίδια επίπεδα τα τελευταία χρόνια (σε κάποιες περιπτώσεις και χαμηλότερα), η ανεργία είναι πολύ ψηλά και άρα, με το μειωμένο εισόδημα καλείται ο καταναλωτής να αντιμετωπίσει αυτό το κύμα της ακρίβειας, που «μαστίζει» όλους και κυρίως τα ευάλωτα νοικοκυριά που προσπαθούσαν να επιβιώσουν με πολύ χαμηλό εισόδημα.
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ – ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΟ ΤΟ ΚΥΜΑ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ
Επιπλέον η ίδια επισήμανε ότι:
Οι δυνατότητες που έχει ο καταναλωτής να αντισταθεί σε όλο αυτό το γενικευμένο κύμα, είναι περιορισμένες. Αυτό που μπορεί να κάνει, είναι αν δει ότι κάποιο προϊόν το οποίο βάζει στο καλάθι του κάθε εβδομάδα, έχει αυξηθεί σημαντικά, να μην το αγοράζει και να αγοράζει κάτι αντίστοιχο που είναι σε καλύτερη τιμή.
Αυτή είναι μια στάση ζωής του καταναλωτή, απέναντι στην ακρίβεια. Αλλά – όπως προανέφερα – το γενικευμένο κύμα της ακρίβειας, ούτε αυτό δεν επιτρέπει καλά – καλά.
Εδώ, θεωρούμε ότι είναι τεράστια η ευθύνη της πολιτείας. Εκεί πρέπει να επικεντρωθούμε και εκεί προσπαθούμε εμείς να επηρεάσουμε, ώστε να ληφθούν κάποια μέτρα, όπως το να μειωθεί ριζικά ο ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής, καθώς επίσης να μειωθεί σημαντικά και ο φόρος κατανάλωσης τον οποίο πληρώνουμε.
ΔΕΝ ΛΥΝΟΥΝ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΟΙ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ – ΑΠΕΙΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΑΡΚΕΤΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ – ΑΥΞΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Επίσης η πρόεδρος της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, υπογράμμισε ότι:
Τώρα, δίνονται επίσης κάποιες επιδοτήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος (στην κατανάλωση δηλαδή ηλεκτρικού ρεύματος). Αυτό είναι θετικό, αλλά δεν λύνει και δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Είναι ψίχουλα αυτά που επιδοτούν, αν δούμε τις αυξήσεις που έχουν γίνει και είναι πολύ υψηλές. Σε πολύ μεγάλο βαθμό, οι καταναλωτές αδυνατούν να ανταποκριθούν στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και φυσικού αερίου (όσοι διαθέτουν) όπου και εκεί παρατηρείται αύξηση. Εν μέσω Χειμώνα που διανύουμε, είναι αδύνατο και αδιανόητο να στερηθεί κανείς και το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο και ως μέσο θέρμανσης φυσικά.
Έτσι λοιπόν, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα από την πολιτεία, ώστε να μην κοπεί το ρεύμα σε κανένα νοικοκυριό, διότι σήμερα απειλούνται αρκετά νοικοκυριά να τους κοπεί το ρεύμα, με τις αναπροσαρμογές που έχουν γίνει. Ακόμη και αν ο καταναλωτής ρυθμίσει το ποσό που του έχει έρθει, μετά από ένα μήνα, θα του έρθει ο καινούριος λογαριασμός που θα είναι αυξημένος και πάλι δεν θα μπορεί να πληρώσει και θα ακυρωθεί η ρύθμιση που είχε κάνει, κλπ, κλπ.
Άρα, θα πρέπει να υπάρξει ένα προστατευτικό δίκτυο από την πολιτεία ώστε κανείς να μην στερηθεί βασικά καταναλωτικά αγαθά και ασφαλώς το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο.
ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ «ΟΠΛΑ» ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ – ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ «ΔΙΧΤΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ» ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΓΙΑ ΟΣΟ ΔΙΑΡΚΕΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, ΑΝ ΚΑΙ… ΟΤΑΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ, ΔΕΝ ΠΕΦΤΟΥΝ ΕΥΚΟΛΑ ΟΙ ΤΙΜΕΣ
Κλείνοντας η κ. Καλαποθαράκου σημείωσε ότι:
Αυτήν την στιγμή, ο καταναλωτής δεν έχει ιδιαίτερα «όπλα». Αυτό παρατηρούμε εμείς και προσπαθούμε – με παρεμβάσεις που κάνουμε στην πολιτεία – να υπάρξει μια άλλη κατάσταση. Ένα «δίκτυ προστασίας» για όσο διαρκέσει η υπάρχουσα κατάσταση, αν και φοβόμαστε ότι θα διαρκέσει κάποιους μήνες και ίσως και περισσότερο. Αυτό που επίσης βλέπουμε, είναι ότι εγκαθίσταται μια κατάσταση. Δηλαδή δεν θα είναι εύκολο να πέσουν οι τιμές ή – αν θα πέσουν – θα πέσουν λίγο. Αυτό έχουν δείξει και τα προηγούμενα χρόνια. Πως όταν γίνουν ανατιμήσεις, δεν θα πέσουν εύκολα τα προϊόντα. Εδώ είναι σημαντικός και ο ρόλος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, διότι θεωρούμε ότι στην Ελλάδα, λειτουργεί πολύ και το θέμα της αισχροκέρδειας από αρκετές επιχειρήσεις. Άρα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που έχει ξεκινήσει ελέγχους από ο,τι βλέπουμε – και είμαστε σε επικοινωνία – θα πρέπει να πατάξει τέτοια φαινόμενα αισχροκέρδειας (όπου υπάρχουν) και συμφωνημένων πρακτικών. Διότι, δεν αυξάνεται ένα προϊόν από μια εταιρεία. Βλέπουμε ότι αυξάνονται από όλες τις εταιρείες (π.χ. το γιαούρτι ή τα γάλατα). Οι αυξήσεις είναι οριζόντιες και όχι μεμονωμένες και εκεί δημιουργούνται υποψίες ότι υπάρχουν κάποιες συμφωνημένες πρακτικές μεταξύ των μεγάλων επιχειρήσεων για να προχωρούν σε αυξήσεις ενώ δεν θα έπρεπε.