Γ. Βλάχος: Αρκεί μια γνωριμία και μία άκρη για έργα εκατομμυρίων;
Ακυρώνονται έργα και πολλά «ευτράπελα» σε ανάλογες υποθέσεις
Και ενώ το έργο αλλαγής λαμπτήρων στον οδοφωτισμό του Δήμου Ξάνθης βρίσκεται σε εξέλιξη (ήδη προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός και απομένει να δούμε την εταιρεία που θα αναλάβει το έργο προϋπολογισμού 3.000.000 ευρώ περίπου), ωστόσο σε ανάλογες περιπτώσεις άλλων Δήμων, γίνεται λόγος για ΣΚΑΝΔΑΛΑ με ακυρώσεις έργων και πολλά –πολλά… «ευτράπελα»…
Η «Θ» κρατάει ανοιχτό τον σχετικό «φάκελο» φιλοξενώντας σε πρώτη φάση τον Πρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) κ. Γ. Βλάχο, ο οποίος επιβεβαιώνει τα περί «φωτογραφικών διαγωνισμών» και όχι μόνον…
«ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ» ΟΙ ΟΚΤΩ ΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΑ LED;
Υπενθυμίζεται ότι η «Θ» σε σχετικό ρεπορτάζ της περί του θέματος είχε αναφερθεί σε δηλώσεις σχετικών με το αντικείμενο ότι «οι οκτώ στους δέκα διαγωνισμούς έργων οδοφωτισμού είναι φωτογραφικοί». Αυτά τουλάχιστον υποστήριξε προ ημερών ο εργολήπτης δημόσιων έργων Γιώργος Κυριακόπουλος, σε εκδήλωση για την εξοικονόμηση ενέργειας. Λίγες ημέρες νωρίτερα, σε εκδήλωση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) για την τεχνική οδηγία περί οδοφωτισμού, ο Φραγκίσκος Τοπαλής, καθηγητής στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, είχε τονίσει πως «τα έργα οδοφωτισμού που γίνονται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) είναι τα μοναδικά τεχνικά έργα που προωθούνται χωρίς μελέτες, χωρίς εφαρμογή των κανονισμών και των προτύπων, με αποτέλεσμα αρκετές φορές οι δρόμοι των πόλεων να μοιάζουν με χριστουγεννιάτικα δέντρα, με λαμπτήρες διαφόρων τύπων, που πιο πολύ ρυπαίνουν τον ουρανό παρά φωτίζουν».
Σύμφωνα με δημοσίευμα της σελίδας «euro2day.gr», «τα έργα οδοφωτισμού είναι μια αγορά που υπολογίζεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια και μόλις έχει αρχίσει να αναπτύσσεται, εν μέσω σοβαρών ενστάσεων από τον τεχνικό κόσμο. Ο Γ. Κυριακόπουλος και οι άλλες διοικήσεις τεχνικών εταιρειών που θεωρούν πως απαιτούνται αλλαγές στους διαγωνισμούς, υποστηρίζουν πως «η ανανέωση των δικτύων οδοφωτισμού της χώρας γίνεται με καταχρηστική υπερχρέωση των δημοτών, οι οποίοι παρότι η κατανάλωση θα πέσει 70%, θα πληρώνουν τα ίδια δημοτικά τέλη για 12 χρόνια».
Επιπλέον, «δεσμεύονται συμβατικά οι δήμοι από απερχόμενους δημάρχους για 12 έτη, μέσω μιας αμφιβόλου νομιμότητας διαγωνιστικής διαδικασίας που οδηγεί σε πανάκριβες συμβάσεις». Τέλος, «καταστρέφεται ο ανταγωνισμός με την επιβολή “φωτογραφικών” όρων και το τελικό τίμημα είναι πολλαπλάσιο αυτού που θα επιτυγχανόταν σε ανοικτή διαδικασία.
Ο κ. Κυριακόπουλος, για πολλά χρόνια μέλος της διοίκησης του ΣΑΤΕ (του εργοληπτικού συνδέσμου που εκπροσωπεί τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες της χώρας), τόνισε πως 8 στους 10 διαγωνισμούς «καταλήγουν σε δύο εταιρείες» με τη μία εξ αυτών «να αναλαμβάνει το 75% του τζίρου». Ο ίδιος παρουσίασε 15 διαγωνισμούς από δήμους της χώρας, συνολικού ύψους περί τα 85 εκατ. ευρώ, οι οποίοι κατέληξαν στις δύο συγκεκριμένες εταιρείες. Κατά τον κ. Κυριακόπουλο, οι δήμοι φαίνεται πως έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα, με το πρώτο να οδηγεί τα έργα στη μία επιχείρηση και το δεύτερο στην άλλη. Όσες άλλες τεχνικές εταιρείες προσπαθούν να διεκδικήσουν έργα δεν έχουν καμία τύχη!..»
ΟΙ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ…ΜΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Σύμφωνα με παλαιότερο δημοσίευμα (στις 20 Φεβρουάριο 2018) του newmoney.gr, «Στον διαγωνισμό της Αλεξανδρούπολης που προκηρύχθηκε το περασμένο Φθινόπωρο για την αντικατάσταση 3.918 φωτιστικών σημείων με συστήματα LED, είχαν αρχικά συμμετάσχει 5 εταιρείες. Οι υπερβολικές όμως απαιτήσεις του διαγωνισμού (π.χ κτιριακές εγκαταστάσεις και αποθηκευτικοί χώροι εντός της Ελληνικής Επικράτειας, εκτέλεση τουλάχιστον αντίστοιχων 10 έργων την προηγούμενη τριετία (!) κ.α), έβγαλαν εκτός τις 4, με αποτέλεσμα να μείνει στο παιχνίδι μόνο η εταιρεία Δαστερίδης, (Dasteri systems) προσφέροντας έκπτωση μόλις 8%.
Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες μονάδες παραγωγής συστημάτων φωτισμού για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας με έδρα την Αλεξανδρούπολη και με εξαγωγές σε πάνω από 45 χώρες. Η ελληνική εταιρεία, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει διεισδύσει και στα έργα εξωτερικού και εσωτερικού φωτισμού κτιρίων και δημόσιων χώρων, σαρώνει τους διαγωνισμούς οδοφωτισμού, προβάλλοντας τεχνογνωσία που καμία άλλη εταιρεία δεν διαθέτει στην αγορά.
Οι κακές γλώσσες υποστηρίζουν ότι την υπεροχή της αυτή την οφείλει σε σωρεία απευθείας αναθέσεων και πρόχειρων διαγωνισμών που ξεκίνησαν προ τριετίας διάφοροι δήμοι της χώρας για να δοκιμάσουν την τεχνολογία LED, με αποτέλεσμα να είναι και η μόνη εταιρεία με τόσο μεγάλη εγκατεστημένη βάση….»
Γ. ΒΛΑΧΟΣ: «ΣΦΙΚΤΟΙ ΟΡΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΑ, ΑΔΟΚΙΜΑΣΤΑ ΥΛΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ – ΧΩΡΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ»
Όλα τα παραπάνω έρχεται να επιβεβαιώσει σήμερα, μιλώντας αποκλειστικά στην «Θ» ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) κ. Γιώργος Βλάχος, ο οποίος αναφέρει επακριβώς ότι: «Υπάρχει όντως μια κατάσταση όπως περιγράφεται. Σε κάθε θέμα υπάρχουν δύο πλευρές. Από την μια μπαίνουν κάποιοι «σφικτοί» όροι και από την άλλη μπαίνουν υλικά που δεν έχουν δοκιμαστεί και δεν υπάρχουν σαφείς εγγυήσεις. Μπορεί δηλαδή να βάλεις φωτιστικά led και σε λίγο καιρό να αρχίσουν να σου καίγονται. Υπάρχουν επιχειρήματα αλλά η μεγάλη ευθύνη είναι της πολιτείας που δεν καθορίζει ένα πλαίσιο. Έχει βγει μια Τεχνική Οδηγία του Τεχνικού Επιμελητηρίου τώρα, που νομίζω ότι σοβαρεύει κάπως την κατάσταση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα πρέπει να γίνεται κάποια μελέτη πριν. Εδώ πηγαίνουν και βάζουν κάποιους όρους (που κάποιος τους είπε συνήθεις) και δεν υπάρχει ούτε μελέτη, ούτε προδιαγραφές ούτε τίποτα σχεδόν. Άρα εκεί, καθένας που έχει μια γνωριμία ή μια «άκρη» κοιτά να περάσει κάτι που έχει αυτός, αν έχει κάνει συγκεκριμένο αριθμό συμβάσεων τον χρόνο, μέχρι που φτάσαμε στην…Μύκονο να βγάλουν ένα έργο για κάποιον που να έχει εμπειρία ηλεκτροφωτισμού σε νησιωτικές περιοχές, λες και διαφέρει ο ηλεκτροφωτισμός σε μια παραλία της Ξάνθης για παράδειγμα, από μια παραλία της Μυκόνου».
«Ο ΣΚΟΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΜΕ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ ΑΛΛΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΝΤΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΕΝΕΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ»
«Έχουν βγει και αποφάσεις, που και αυτές είναι αντικρουόμενες βέβαια, που δικαιολογούν τις θέσεις που είχε λάβει την προηγούμενη χρονιά ο Σύνδεσμός μας» συνέχισε ο ίδιος σημειώνοντας ότι «και σε άλλες περιοχές γίνεται χαμός και σε πιο σοβαρά θέματα και σε άλλα αντικείμενα. Υφίσταται θέμα με τα led. Ο σκοπός βέβαια δεν είναι να μπορεί ο καθένας επαγγελματίας να συμμετέχει. Ο σκοπός είναι να μπορεί να συμμετέχει κάποιος που έχει εντρυφήσει στο θέμα, έχει ασχοληθεί και έχει και την τεχνογνωσία, αλλά από την άλλη να μην αποκλείονται οι πάντες και να μένει μόνο ένας.
ΑΚΥΡΩΘΗΚΕ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΤΟΥΣ ΣΟΦΑΔΕΣ
Αξίζει να σημειώσουμε, πως τόσο μετά από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου της ΝΔ κ. Κωστή Χατζηδάκη, όσο και έπειτα από την σειρά «φωτογραφικών διαγωνισμών» για τα led, προσφάτως (σ.σ στις 6 Δεκεμβρίου 2018) ακυρώθηκε το έργο οδοφωτισμού LED της Εβρίτικης εταιρείας DASTERI, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Σοφάδων!!! Όπως ανέφερε το newmoney.gr, το συγκεκριμένο έργο οδοφωτισμού είχε καταγγελθεί ως μνημείο φωτογραφικού διαγωνισμού, συμπληρώνοντας ένα ακόμη κομμάτι στο παζλ με τις προβληματικές αναθέσεις έργων αντικατάστασης λαμπτήρων. Μάλιστα είναι ο πρώτος διαγωνισμός που δημοτικό συμβούλιο, στρέφεται κατά της απόφασης του δημάρχου και ακυρώνει την υπογραφή της σύμβασης με την εταιρεία, ένα χρόνο μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού.
ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΑΠΟ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΦΩΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΕ… ΝΗΣΙΩΤΙΚΟ ΧΩΡΟ, ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΜΥΚΟΝΟΥ
Την ίδια στιγμή, στο μικροσκόπιο των διαγωνιζομένων μπαίνει και νέος διαγωνισμός με εξίσου φωτογραφικούς όρους, αυτή την φορά στο δήμο Μυκόνου (όπως εξήγησε στην «Θ» και ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) κ. Γιώργος Βλάχος).
Η δημοτική αρχή του νησιού, αποφάσισε να φωτίσει το δήμο με λαμπτήρες LED, συνολικού κόστους 2,57 εκ. ευρώ με ημερομηνία κατάθεσης προσφορών, τις παραμονές Χριστουγέννων! Τα ερωτήματα πληθαίνουν, από τις προβλέψεις των τευχών και αυτού του διαγωνισμού. Οι υποψήφιοι οφείλουν να έχουν εμπειρία από εγκατάσταση φωτιστικών LED σε νησιωτικό χώρο και να διαθέτουν δύο μηχανικούς, με εμπειρία σε τουλάχιστον δέκα υλοποιημένα έργα στον τομέα της ανάπτυξης συστημάτων έξυπνων πόλεων ο πρώτος και σε τουλάχιστον πέντε επιτυχώς υλοποιημένα αντίστοιχα έργα, ο δεύτερος!