Με αφορμή σωρεία ανακλήσεις ακατάλληλων προϊόντων και προσφορές – «παγίδες» στα ράφια των σούπερ μάρκετ
«Ο ενημερωμένος καταναλωτής είναι και προστατευμένος – Πέφτουν πρόστιμα, αλλά…» σημειώνει η ίδια στην «Θ»
Ακατάλληλα τρόφιμα στα ράφια σουπερ μάρκετ, τα οποία μάλιστα προσελκύουν μεγάλη μερίδα καταναλωτών, που θεωρούν ότι «ποντάρουν» στην χαμηλότερη τιμή, αλλά και προσφορές και εκπτώσεις – παγίδες που «εμπαίζουν» με την νοημοσύνη όσων παρακολουθούν τις «κανονικές» τιμές των προϊόντων αποτελούν πλέον σχεδόν… καθημερινότητα για το καταναλωτικό κοινό, το οποίο αφενός πρέπει να προστατευθεί και αφετέρου να… καταγγέλλει ανάλογα φαινόμενα.
Για όλα τα παραπάνω μίλησε στην «Θ» η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας κ. Κατερίνα Γεροστεργίου, η οποία αναφέρθηκε και στους λόγους «αδυναμίας» του καταναλωτικού κινήματος αλλά και στους τρόπους «αντιμετώπισης» τέτοιων περιστατικών.
«Ο ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Ο ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΜΕΝΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ»
Αναλυτικότερα η κ. Γεροστεργίου εξηγεί στην «Θ» ότι «το πρόβλημα είναι ότι για να υπάρχει ένα κίνημα πρέπει να υπάρχουν πολίτες που ενδιαφέρονται για την προάσπιση των δικαιωμάτων τους. Το καταναλωτικό κίνημα δεν το έχουν αγκαλιάσει οι καταναλωτές, δεν αντιλαμβάνονται την δύναμη που έχουν και από την άλλη έρχονται κατόπιν εορτής να ζητήσουν την προστασία των ενώσεων καταναλωτών. Όταν δεν «αγκαλιάζεις» κάτι και οι Ενώσεις Καταναλωτών θα σταματήσουν να υπάρχουν και το Καταναλωτικό Κίνημα θα βρίσκεται στο «χάλι» που βρίσκεται. Βέβαια τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης που ταλανίζει όχι μόνον την Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη, γενικότερα το καταναλωτικό κίνημα και στην Ευρώπη έχει πρόβλημα. Για αυτό λοιπόν θα χρειαστεί αφενός μεν ενημέρωση – το πρώτο και σημαντικό – που προσφέρουν οι Ενώσεις Καταναλωτών. Αν οι καταναλωτές θεωρούν ότι μπορούν να ενημερωθούν και τα γνωρίζουν όλα από μόνοι τους, καλώς να αναλάβουν και την ευθύνη της ενημέρωσης και των αγορών. Επομένως το πρώτο και βασικό στοιχείο για να προστατευθεί κάποιος είναι η ενημέρωση. Για αυτό και εμείς έχουμε το σλογκαν ότι «ο ενημερωμένος καταναλωτής είναι και ο προστατευμένος καταναλωτής».
«ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΜΑΣ – ΚΟΙΤΟΥΜΕ ΤΙΜΗ ΜΟΝΑΔΑΣ, ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΛΗΞΗΣ ΚΑΙ ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ – ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΚΕΙ ΜΙΑ ΠΙΝΑΚΙΔΑ ΓΙΑ ΨΑΡΙΑ ΚΑΙ ΚΡΕΑΤΑ»
«Χρειάζεται μεγάλη προσοχή κατά τις αγορές μας. Όταν πηγαίνουμε στο σουπερ μάρκετ και βλέπουμε τα προϊόντα και τις τιμές στα ράφια (π.χ. για το 1+1) καλό θα είναι να αναζητούμε την τιμή μονάδας και να την συγκρίνουμε με την τιμή της προσφοράς για να δούμε τελικά αν το δεύτερο προϊόν είναι σε προσφορά ή αγοράζουμε στην τιμή που θα αγοράζαμε και το ένα χωρίς την προσφορά ή το ενάμιση προϊόν (όταν το μισό προϊόν είναι σε προσφορά). Όταν τα προϊόντα είναι σε προσφορά, έχουν και τα ανεξάρτητα, εκτός προσφοράς. Οπότε αναζητούμε την τιμή μονάδας. Επιπλέον, κοιτούμε οπωσδήποτε και την ημερομηνία λήξης, καθώς και την χώρα προέλευσης. Όλα αυτά είναι βασικά στοιχεία τα οποία έχουμε προφανώς ξεχάσει να κοιτάζουμε. Και βέβαια, όπως έχουμε πει πάρα πολλές φορές τα προϊόντα διατροφής όπως τα κρέατα και τα ψάρια, θα πρέπει να τα αγοράζουμε από καταστήματα που εμπιστευόμαστε χρόνια και να αναγράφουν π.χ. και την περιοχή αλίευσης. Δεν μας αρκεί μια πινακίδα που αναγράφει τι είδους ψάρι είναι. Θα πρέπει να αναγράφει αναλυτικά και την περιοχή αλίευσης ή αν είναι ανοικτής θάλασσας ή υδατοκαλλιέργιας. Αυτές είναι βασικές πληροφορίες για να μπορούμε να έχουμε ένα επίπεδο προστασίας ως καταναλωτές για τα προϊόντα που αγοράζουμε. Το ίδιο ισχύει και για τα κρέατα. Και για αυτά θα πρέπει να αναγράφεται από πού προέρχονται, αν είναι ζώα εισαγωγής ή εγχώρια. Αυτό ειδικά με την σήμανση στα κρέατα, έγινε όταν είχαμε τα προβλήματα με το κρέας αλόγου και άλλα προβλήματα με κρέατα», τόνισε επίσης η ίδια.
«ΛΕΙΠΟΥΝ ΑΤΟΜΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ – ΠΕΦΤΟΥΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΑ, ΑΛΛΑ…»
Επιπλέον η κ. Γεροστεργίου υπογράμμισε ότι «υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί, όπως ο ΕΦΕΤ που είναι αρμόδιος για τον έλεγχο των τροφίμων, αλλά ξέρουμε ότι αυτοί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν είναι επανδρωμένοι με αρκετό προσωπικό ώστε οι έλεγχοι που γίνονται να είναι εντατικοί. Επομένως στα ράφια των καταστημάτων μπορεί να υπάρχουν και προϊόντα τα οποία είναι ακατάλληλα για κατανάλωση. Για αυτό τονίζω και πάλι την ευθύνη του καθένα καταναλωτή να προσέχει και να προστατεύει τον εαυτό του. Εμείς κατά διαστήματα επίσης, όταν γνωρίζουμε κάποιο στοιχείο ενημερώνουμε τους καταναλωτές. Εάν τώρα κάποιος εντοπίσει ένα προϊόν που είναι ακατάλληλο, τότε μπορεί να έρθει σε επικοινωνία είτε απευθείας με τον ΕΦΕΤ (που έχει έδρα σε κάθε έδρα περιφέρειας. Δηλαδή στην Κομοτηνή εν προκειμένω) είτε μπορεί να απευθυνθεί στην Διεύθυνση Εμπορίου ή μπορεί να επικοινωνήσει με μια Ένωση Καταναλωτών για να τον κατευθύνει για το πρόβλημα που έχει αντιμετωπίσει. Πρόστιμα πέφτουν όταν γίνονται αντιληπτά τα προβλήματα, αλλά όπως προανέφερα, δεν μπορεί να γίνεται ο έλεγχος που πρέπει να γίνεται. Από την άλλη συνεχώς ανανεώνεται και η νομοθεσία που αφορά στα πρόστιμα και στα ακατάλληλα προϊόντα και στις τιμές στα ράφια. Υπάρχει όμως και ένα άλλο πρόβλημα. Ότι ο καταναλωτής όταν πάει στο κατάστημα, αγοράζει ένα προϊόν, πηγαίνει στο σπίτι του και διαπιστώνει ότι έχει πρόβλημα (είναι ακατάλληλο κλπ), παίρνει την τύχη στα χέρια του, πηγαίνει στο κατάστημα, κάνει την φασαρία και συνήθως αν πρόκειται για μεγάλα καταστήματα, μπορεί να δεχθούν πίσω το προϊόν ή να του δώσουν κάτι άλλο ή τα χρήματά του πίσω, οπότε κλείνει εκεί το θέμα και το κατάστημα αποσύρει την παρτίδα, οπότε δεν υφίσταται το πρόστιμο που θα έπρεπε να υποστεί. Γνωρίζουμε και τέτοιες περιπτώσεις».