Καλάθι νοικοκυράς: Πώς να επιλέξετε το πραγματικά φθηνότερο σούπερ μάρκετ – Οι παγίδες με τα προϊόντα

Από την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου τέθηκε σε εφαρμογή το «καλάθι του νοικοκυριού» και οι καταναλωτές μπορούν να πηγαίνουν στα σούπερ μάρκετ και να βλέπουν τα προϊόντα με ειδική σήμανση. 

Όπως προβλέπεται στην Υπουργική Απόφαση, οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (super markets) με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ ετησίως, υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων («καλάθι του νοικοκυριού») που είναι απαραίτητα για αξιοπρεπή διαβίωση και ειδικότερα ένα τουλάχιστον προϊόν από τις 51 κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Τα τρικ

«Καλάθια» τα οποία απευθύνονται κυρίως σε πολύ χαμηλά εισοδήματα επέλεξε η πλειονότητα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, καθώς σε αυτά έχουν ισχυρή παρουσία –όπως άλλωστε αναμενόταν– πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και μάλιστα όχι αυτά που οι ίδιες οι αλυσίδες θεωρούν premium.

Ακόμη δε και στις περιπτώσεις που έχουν επιλεγεί επώνυμα προϊόντα, κάποιες αλυσίδες έβαλαν στο «καλάθι» πολύ μικρές συσκευασίες, π.χ. στιγμιαίο καφέ σε συσκευασία των 50 γρ., κωδικούς δηλαδή που έτσι κι αλλιώς σπάνια επιλέγουν οι καταναλωτές.

Ωστόσο, μπορεί ένα σουπερ μαρκετ σε μια πρώτη σύγκριση να φαίνεται το φθηνότερο ωστόσο αυτό προκύπτει από τις τιμές των κωδικών που έχει εντάξει η αλυσίδα και όχι από την τιμή μονάδας.

Έτσι, για παράδειγμα, μια αλυσίδα εμφανίζεται να πουλάει φθηνότερο ένα προϊόν από όλες τις υπόλοιπες, όμως αυτό συμβαίνει διότι έχει εντάξει στο «καλάθι» τη συσκευασία του μισού κιλού και όχι του ενός κιλού. Γι’ αυτόν τον λόγο οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν και την τιμή μονάδας, η οποία αναγράφεται τόσο στα ράφια των σούπερ μάρκετ όσο και στα «καλάθια» τα οποία έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα e-katanalotis.gov.gr.

Παράλληλα είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο το υπουργείο Ανάπτυξης να ζητήσει από τις αλυσίδες να αναρτήσουν και τις αρχικές τιμές στο e-katanalotis.gov.gr ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν και τις σχετικές συγκρίσεις με τα δεδομένα τιμών του Οκτωβρίου. Έτσι, θα φανεί ανά προϊόν που υπάρχει συγκράτηση και που υπάρχει μείωση.

Ο στόχος είναι να υπάρχουν προϊόντα “σημεία αναφοράς” για τους καταναλωτές, τα οποία θα διατίθενται σε συγκεκριμένες τιμές τις οποίες ο καταναλωτής θα… θυμάται.